The Big Country (1958)

Western / Romantiek

geregisseerd door William Wyler
met Gregory Peck, Charlton Heston en Jean Simmons

De wat naïeve zeekapitein James McKay komt in een vete om waterrechten terecht tussen de rancherfamilies Terrill en Hannassey, wanneer hij op de ranch gaat logeren van zijn geliefde Patricia Terrill, die hij in het Oosten heeft leren kennen. In plaats van in deze vete partij te kiezen, probeert James een paard te temmen op de 'Terrill Ranch', tot grote teleurstelling van de verwende Patricia en de jaloerse voorman Steve Leech. James maakt het namelijk niet uit dat de eer van hem en Patricia onderweg naar de Terrill Ranch zou zijn aangetast door de vernederingen van een aangeschoten Buck Hannassey. James maakt dan ook geen deel uit van de strafexpeditie tegen de Hannassey's onder leiding van Patricia's vader en ex-majoor Henry Terrill.

Wat lijkt dit op Giant op (veel) momenten. Die film is toch wat evenwichtiger. The Big Country is de moeite waard voor de liefhebber. Mensen die niets met het genre hebben, zullen vermoedelijk eenzelfde standpunt innemen voor deze film. Gelukkig ben ik best een western liefhebber.

Vond het geheel moeilijk loskomen in met name het eerste uur. Peck speelt zijn vertrouwde rol als ideale schoonzoon, wat hier allemaal wat wordt overdreven. Hij is zo goeiig dat het ongenuanceerd en vervolgens ongeloofwaardig wordt. Vind Peck sowieso niet echt een western (niet tegen Brix zeggen) acteur. Verder een mooie grootse film, met enkele mooie scenes. Vond de (echte) badguys (Bickford en Ives dus) het boeiends, sterk geacteerd ook. Niets mis met een goede vete. Wyler wil misschien wel weer wat veel, maar een zeer bekwaam filmmaker blijft hij.

3,5 sterren.

mister blonde schreef:
Vind Peck sowieso niet echt een western (niet tegen Brix zeggen) acteur.

Niemand heeft het verklapt

Het verhaal van dit fascinerende, ouderwetse westernspektakel is simpel en gaat in de kern over pacifisme en persoonlijke verantwoording. Je kunt deze productie ook een familie-epos of een grondig sociaal drama noemen. Met name de cast is fantastisch: met name Gregory Peck, Charlton Heston en Burl Ives. De beelden van het ongerepte Amerikaanse landschap zijn werkelijk prachtig en adembenemend.

avatar van mr rumson
The Big Country", de titel vermeldt groot, de film is groot in omvang met uitgestrekte landschappen en bij 165 minuten is het niet een klein filmpje.
Ondanks dat de film zo lang duurt heeft hij mij nog geen minuut verveeld .
Integendeel. De film hield mij aan het beeldscherm gekluisterd en wist al mijn aandacht 165 minuten vast te houden ,waardoor de tijd zo voor bij vloog.
Het mooie onderhoudende verhaal dat goed en overtuigend over gebracht wordt door de acteurs .
Maken voor mij The Big Country" een zeer goede western .

avatar van Roger Thornhill
Naar het schijnt bedoeld als parabel over de Koude Oorlog, maar ook zonder die lezing een boeiende film. Als je het verhaaltje samenvat zou je dat ook wel in 90 minuten of misschien zelfs minder kunnen vertellen, maar toch voelt de film ondanks z'n enorme lengte nergens als te lang aan, hetgeen een compliment voor regisseur William Wyler is. Verrassend einde ook: ik verwachtte dat Charles Bickford en Burl Ives elkaar de hand zouden schudden, maar nee, het loopt nèt iets anders – misschien ook wel in de lijn van voornoemde parabel. (Zelf moest ik soms denken aan Romeo en Julia, en soms zelfs aan Naijver in Painful Gulch.) Fijn dat Canvas deze prachtig ogende film in 4:3 uitzond, daarmee 40% van het beeld wegsnijdend.

avatar van Roger Thornhill
Herzien in 2.35:1 op DVD (in een helaas niet vlekkeloze transfer), nu nog indrukwekkender. Opnieuw valt op hoe een kort plot toch een lang verhaal kan opleveren, ook omdat de personages hier de tijd nemen voor hun dialogen en handelingen zonder dat de film traag of pseudo-statig aandoet. Van Gregory Peck ben ik nooit een fan geweest, maar sinds ik hem in een aantal zeer goede rollen en films heb gezien (onder andere The bravados, Roman holiday en het meesterlijke Twelve o'clock high) ben ik toch wel anders over hem gaan denken. De film zelf heeft een boeiende pacifistische subtext, net zoals Wylers eerdere Friendly persuasion (met Gary Cooper als een vriendelijke Quaker). Tevens prachtige muziek, met een sweeping score to end all sweeping scores van Jerome Moross, die echter ook weet te zwijgen op momenten waarin een orthodoxere componist (of regisseur) voluit zou gaan (zoals bij de vechtpartij tussen McKay en Leech, de scène waarin McKay Thunder "breekt" en het shot van grote hoogte waarin we Terrill en Hannassey dood op de bodem van Blanco Canyon zien liggen).
        Een prachtige en veelgelaagde western die elke minuut van z'n lange speelduur waard is.

Roger Thornhill schreef:

Tip :http://www.moviemeter.nl/film/8522

avatar van Roger Thornhill
Jazeker, staat bij mij in de kast, één van de films waardoor ik een liefhebber van Henry King ben geworden. Mea culpa: had ik inderdaad ook moeten noemen in het rijtje sterke films (en rollen) van Peck!

avatar van Brix
Ik had even gespiekt bij je waardering in sterren, en zag die film er niet bij staan (misschien niet goed gekeken) vandaar dat ik 'm noemde.
Leuk om te horen dat je hem toch gezien hebt.

avatar van Roger Thornhill
Klopt, ik zit nog niet zó lang op MovieMeter, en als ik een film niet echt goed in mijn hoofd heb zitten en/of te lang geleden heb gezien (The gunfighter bijvoorbeeld een jaar of vier geleden, toen twee keer) vind ik het voor mezelf gepaster om pas na herziening een waardering te geven in plaats van alles wat ik ooit gezien heb een enigszins willekeurig aantal sterren te geven. Maar die film staat nu natuurlijk weer op de nominatie...

Roger Thornhill schreef:
gepaster om pas na herziening een waardering te geven

Zo denk ik er zelf ook over.

avatar van Spetie
Goede western, zij het ietwat aan de lange kant, waarin Gregory Peck in het midden komt te staan van een vete tussen twee families.

Qua regie en cinematografie ziet het er allemaal goed en verzorgd uit. Gregory Peck is niet mijn favoriete westernacteur, maar hier speelt hij een prima rol. Een beetje een soort van anti-held, maar die rol ligt hem wel, al heeft zijn personage hier soms ook wat vervelende trekjes. Ook de rest van de acteurs doen het allemaal naar behoren. Heston is ook goed als de vervelende voorman, maar de show wordt toch wel gestolen door Burl Ives, die met zijn geweldige karakteristieke kop een prachtrol neerzet als hoofd van de Hannassey familie.

Hoewel "The Big Country" over het geheel goed in elkaar zit, mist er soms wel iets. Het blijft op een bepaalde manier vrij tam. Daarnaast duurde het voor mij zelf ook wat lang, voordat het geheel echt op gang komt. Wyler weet het geheel echter altijd wel in goede banen te leiden en is sowieso een prima regisseur. Ik heb me hiermee zeker niet verveeld, me zelfs prima vermaakt, maar het mist uiteindelijk toch de impact, die de echte toppers voor mij wel hebben.

Spetie schreef:
Heston is ook goed als de vervelende voorman, maar de show wordt toch wel gestolen door Burl Ives, die met zijn geweldige karakteristieke kop een prachtrol neerzet als hoofd van de Hannassey familie.*
Burl Ives gaat helemaal los in de winter-Western Day Of The Outlaw, een jaar later. Van regisseur Andre DeToth krijgt Burl als de meedogenloze outlaw-leider Jack Bruhn alle ruimte. Aanrader!

avatar van Spetie
Bedankt, die gaat op de lijst.

avatar van Vinokourov
Prettige western-film . William Wyler neemt de tijd met The Big Country. Scenes duren lekker lang, alles lijkt sowieso niet heel snel te gaan en de speelduur is met ruim 2,5 uur ook fors. Het deert niet, want naarmate de film vordert, vond ik hem steeds sterker worden, terwijl ik in het begin dacht nog naar een epos van redelijk niveau te kijken.

Anyway, Gregory Peck heeft een rol die gegoten is voor hem. Hij speelt de vredelievende vreemdeling die zich afzijdig wil houden in een conflict tussen twee families om een waterpoel. Heel knap weer hoe hij deze rol overtuigend weet te vervullen. Ben wel benieuwd waar deze western is opgenomen. De landschappen zagen er waanzinnig tof en uitgestrekt uit.

Vinokourov schreef:

Hier is het antwoord op die vraag:

The Big Country (1958) - Filming Locations - IMDb

Een in vele opzichten imposante film over het tegengaan van zinloos geweld. Meester-regisseur William Wyler vertelt op minutieuze wijze het verhaal over een buitenstaander, die op geheel eigen wijze een einde probeert te maken aan een voortslepend conflict en onderwijl hier en daar een paar wijze levenslessen achterlaat, vooral over de onzinnigheid van valse trots en van vermeend stoer gedrag.

Perfectionist Wyler wordt geholpen door adembenemende settings, een prachtige soundtrack en een uitstekende cast, waarbij ik met name wil wijzen op de geweldenaar Burl Ives, die in elke scène waarin hij voorkomt nadrukkelijk aanwezig is. Absoluut dé ster van deze film.
Westerns zijn niet echt mijn favoriete genre, maar dit epische verhaal boeide mij van begin tot eind.

avatar van stefan dias
Film die alle cliché-ingrediënten bezit om er een klassieke western van te maken maar gelukkig draait het net even anders uit. Niet dat McKay nu een echte Ghandi is (dat ware nog betre geweest, dat hij echt een (fysiek) watje was) maar zijn consequent geweldloos gedrag is toch een opsteker in dit macho-genre bij uitstek.

Leuk trouwens hoe hij een beetje moet lachen met al die snoevers die zo prat gaan op hun 'Big Country' terwijl McKay als bezieler van de 7 wereldzeeën wel wat meer gewend is. Dat hij voor zijn principes de lekkere Baker moet inruilen voor de wat saaie Simmons, tja, ze leken inderdaad wel iest beter bij elkaar te passen die 2.

Klassiek, maar gelukkig toch net anders en onvoorspelbaar genoeg.

avatar van stefan dias
'bezeiler' van de 7 wereldzeeën dus.

avatar van RuudC
Een mooie film over hoe bedriegelijk eerste indrukken kunnen zijn. Niet alleen had ik vraagtekens bij het feit dat Gregory Peck in een western speelde (en het er heel goed van afbrengt), maar ook in het verhaal lopen er een aantal zaken niet zoals gebruikelijk zijn. Dat maakt The Big Country een memorabele film. Op mooie wijze wordt de vete tussen twee families verteld en daar speelt Peck een sterke rol in. Slecht acteerwerk heb ik sowieso niet gezien en ik heb genoten van de verhaallijnen. The Big Country heeft een aantal verrassende wendingen. Een tikje aan de lange kant, maar desondanks een fijne prent.

RuudC schreef:

Toch heeft hij een aantal western toppers op zijn naam staan.
Met The Gunfighter vestigde hij zijn naam als westeracteur.
Er zijn er nog wel meer.
Voor mij is Peck altijd een acteur geweest die in westerns uitstekend op zijn plaats was.

avatar van stefan dias
Peck is sowieso een uitstekende acteur die overal wel zijn ding kan doen, maar hier zeker excellent gecast is. Iemand die deze rol de perfecte lading en geloofwaardigheid meegeeft.

avatar van trebremmit
Ietwat langgerekte western met prachtige natuur en dat ook nog eens erg mooi gefilmd, ik heb de blu-ray en die heeft echt een fenomenale beeldkwaliteit.
Verder vond ik het verhaaltje zelf erg voorspelbaar en Peck speelde een erg brave broeder, niet mijn type, ook omdat het soms erg hypocriet overkwam.
Wat rest was een erg vermakelijke film, moest ook wel lachen met dat paard, volgens mij beet hij Peck wel aardig hard.

avatar van Metalfist
If there's anything I admire more than a dedicated friend, it is a dedicated enemy

Het is zondag en het regent, wat de perfecte gelegenheid is om nog eens ondergedompeld te worden in zo'n ouderwetse Hollywood Western. Mijn voorkeur ligt weliswaar meer bij de John Wayne films, maar Gregory Peck is zo'n klassebak dat ik het hier eigenlijk niet direct zag mislopen. Met een speelduur van meer dan 2 uur en half is The Big Country weliswaar een nogal lange zit te noemen en het is dan ook een film waar je voor op je gemak moet gaan zitten. Gelukkig krijg je er dan ook serieus wat voor in de plaats.

Peck zou later verkondigen dat regisseur William Wyler dit bedoeld zou hebben als een metafoor voor de Koude Oorlog, maar het is vooral een degelijke verfilming van de strijd tussen twee families en een vreemdeling die de verhoudingen wat komt opschudden. Het geheel is misschien ietwat voorspelbaar, maar Wyler is een degelijke regisseur die dit soort zaken nog mooi weet te verbloemen door alle andere elementen zo goed mogelijk in beeld te brengen. Dit doet hij aan de hand van prachtige landschappen (alleen daarom zou je de film ooit eens gezien moeten hebben) en de soundtrack van Jerome Moross geeft er net dat beetje extra aan. Aangenaam verrast ook dat de film wat humor bevat. Niet in de vorm van de slapstick van bijvoorbeeld een Walter Brennan, maar gewoon een paar leuke scènes (Peck die samen met Ramon het paard probeert te zadelen) die het geheel even wat minder droog maken. Sowieso valt het wel op dat Wyler er goed in slaagt om zijn film evenwichtig te houden en er is eigenlijk geen enkele inzakking in de lange speelduur te bespeuren.

Grotendeels ook wel dankzij een uitmuntende cast natuurlijk. Peck stelt inderdaad niet teleur en weet de rol van goedzak McKay geloofwaardig over te brengen. Het personage heeft geen negatieve eigenschappen, maar Peck weet ervoor te zorgen dat dat niet irriteert. In een bijrol is Charlton Heston te zien als de stoere voorman en het had niet veel gescheeld of Heston had niet meegedaan. Hij wou enkel de hoofdrol spelen, maar het was zijn manager die hem ervan kon overtuigen dat het toch een goede zaak zou zijn om eens met Peck en Wyler samen te werken. Heston is degelijk, maar het is toch Burl Ives die uiteindelijk van alle tough guys het laken naar zich toe weet te trekken. Erg gecharmeerd trouwens door Jean Simmons. Moet ik dringend eens wat meer van gaan zien.

Wyler is toch een regisseur die het altijd wel goed doet bij mij. De 7e film die ik van hem zie en de 6e keer dat ik 4* uitdeel. Zo'n typische epos regisseur die een verhaal echt kan vertellen, al is hij in kleinschaligere films zoals The Children's Hour ook niet te onderschatten. Meer van dit graag!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
In een tijd waarin westerns vooral een schietpartij waren tussen cowboys en indianen of vuurgevechten tussen 2 bendes, is dit een verfrissing. Ondertussen ook al veel toegepast natuurlijk, maar het is toch nog heerlijk om te zien. Een epische western met een verhaal en personages die wat meer diepgang krijgen. Het macho-gehalte is wat afgeknot om plaats te maken voor stijlvolle figuren.

Gregory Peck is de geknipte man en kan rekenen op enkele sterke tegenspelers. Jean Simmons, Charlton Heston en vooral Burl Ives die terecht enkele prijzen hiervoor won. De film is misschien wat voorspelbaar, maar wel goed uitgewerkt en geeft een boeiend verhaal naast de grootse landschappen in Technicolor. Het is tenslotte een Big Country. Western blijft altijd een apart genre (uiteraard) dat je meeneemt naar een andere wereld. En daar is Wyler goed ingeslaagd. Hij neemt ook tijd voor enkele vullertjes zoals Peck en het paard, het feestje met het dansen en Peck voor het eerst in dat nieuwe domein. Passend in het verhaal, maar wat grootser gemaakt dan nodig is voor het plot. En toch mooie scènes van gemaakt. Heerlijk om naar te zien.

avatar van W.V.
Het is al heel lang geleden dat ik deze western zag, kan me er van herinneren dat Peck de rol van een zeeman had die een beetje verloren raakt in het wilde westen, Heston de voorman op een ranch speelt die achter de rokken van de erfgename aan zit die was voorbestemd voor Peck.
Tussen twee ranches de vete omtrent waterrechten die dan weer in handen zouden zijn van een derde, beide partijen dingen naar de gunsten van deze partij, maar die wil niet kiezen, tenminste zo herriner ik het mij, verder weet ik nog dat een van de ranches ergens in de bergen lag en goed beschermd kon worden doordat toegangsweg makkelijk was te verdedigen en dat de eigenaar zijn eigen zoon neerschoot omdat hij een erecode overtrad.
Ik moet de film ergens eind jaren 70 op duitse tv hebben gezien, nederlandse tv zond bij hoge uitzondering een western uit in die dagen, wat me toen wel is bij gebleven was de muziek, daar was ik geweldig van onder de indruk. Omdat ik in die dagen al een liefhebber was van filmmuziek, dankzij Ennio Moricone, begon ik naar platen, jawel vinyl te zoeken met filmmuziek, was toen moeilijk aan te komen, en vond de elpee Great Western themes, aangeprezen door niemand minder dan Simon van Collem. Het eerste nummer was Big Country, verder stonden er de titel muziek op van magnificent seven, hang em high, navajo Joe enz.enz. Toen ik de elpee kocht kreeg ik zelfs 5 gulden korting, platenbaas was n.a.w. blij dat hij de elpee kwijt was. Daarom, omdat die muziek toen een verpletterende indruk op mij maakte, geef ik de film 4 sterren, wie weet wanneer ik de film weer zie doe ik misschien de waardering wel omhoog

W.V.
Ik lees in je review dat je de film eind jaren zeventig pas voor het laatst hebt gezien .
Persoonlijk ben ik geen voorstaander ervan om op films te stemmen die ik ooit eens gezien heb .
Ook omdat je smaak misschien verandert in de loop van tijd. Of omdat de film hopeloos veroudert is . Dit heb ik b.v. met films van het duo Spencer en Hill je moet al een fan zijn of in mijn geval jeugdsentiment om het nog te kunnen waarderen.
Maar ook is het moeilijk te beoordelen omdat de film niet vers meer in het geheugen zit.
Als je nog eens kans ziet om The Big Country te kunnen bekijken op Blu - Ray zou ik dat zeker aanraden.
Want dat verdient deze western zeker al was het alleen maar al voor het landschap.
Verder mijn complimenten voor je reviews die je ook een nostalgisch tintje weet mee te geven .
Zoals deze review hieronder . Leuk is dan ook om te lezen hoe de Nederlandse tv toen al weinig westerns uitzond. En dat je daarvoor bij onze buren moest zijn .
Maar nog leuker is het om te zien dat je westerns ook kunt waarderen
Want zoveel liefhebbers van westerns zijn er hier niet op MM

avatar van W.V.
mr rumson schreef:
Maar nog leuker is het om te zien dat je westerns ook kunt waarderen
Want zoveel liefhebbers van westerns zijn er hier niet op MM

Je hebt gelijk als je kijkt naar de tijd die ondertussen is verstreken, maar juist deze film maakte dus zoveel indruk op mij , ook door de muziek, dat ik deze waardering best wel aandurf en ja deze staat zeker op mijn verlanglijstje.
Blij om te lezen dat er meer westernidioten op dit forum zijn.

W.V.
Als deze western toen zoveel indruk heeft gemaakt en omdat je nu nog steeds een liefhebber bent van westerns .Durf ik ook wel te zeggen dat een volgende kijkbeurt deze western je niet zal teleurstellen.
Westernidioten zou ik ons niet noemen
Maar hier zit een fanatiek groepje western liefhebbers waarvan er een paar een enorme kennis hebben op western gebied.
Misschien dat je het al weet maar er is een topic Film >> Genres en landen >> De western waar regelmatig gepost wordt.
En wil je eens een keer een top tien van jou beste westerns of acteurs dan kan dat ook in Film >> Toplijsten en favorieten >> Beste westerns of in Film >> Toplijsten en favorieten >> Top 10 beste Amerikaanse westernacteurs
In ieder geval wens ik je veel plezier op MM.

Dick2008 schreef:
O wacht even, de film speelt in het oude, wilde en wijde westen, ....ja dat is wel een tijd geleden.
Dick, wanneer je dit leest, wanneer meldt je je weer aan, deze scherpe opmerkingen worden node gemist.

avatar van Dogie_Hogan
Gisteren de Blu-ray van deze Western herzien.
Wat mij eerder niet was opgevallen, dat Peck met vader en zoon Wylder deze film gemaakt heeft. Zijn inbreng was dus groter dan alleen acteren.

De openingsscène van The Big Country lijkt een hommage aan Western 3:10 to Yuma, alleen nu zonder die (vliegtuig-) condensstrepen.

Vanaf het begin was al wel duidelijk, dat Caroll Baker niet met Peck matchte. De karakers van Jean Simmons en Baker zouden in realiteit ook geen vriendinnen geweest zijn, te verschillend. Mijn enigste minpuntjes tav deze film, die ik trouwens op sommige momenten toch wat langdradig vond, en dat heb ik eigenlijk zeer zelden met films. Had dan meer een clash tussen Simmons en Baker over Peck in beeld gebracht en dat had gekund als personage van Baker beter bij Peck zou passen en Simmons wat meer passie had getoond. De filmposter suggereert dit trouwens wel.

Los van bovenstaande verbaas ik mij over slechts 2 pagina's aan reacties over deze toch goede Western, die toch al in 2002 is toegevoegd.

avatar van Dievegge
De weidse landschappen van de Mojavewoestijn in technicolor staan garant voor visuele pracht. De openingsmziek heeft iets heroïsch. James McKay (Gregory Peck) komt als zachtaardige buitenstaander terecht in een machomilieu waarin een vete heerst tussen twee families. Beide families zitten vast in een cyclus van uitzichtloos geruzie. Het gaat over de tegenstelling tussen de oude mentaliteit van het Wilde Westen en de nieuwe mentaliteit, gebaseerd op recht en verzoening, vertegenwoordigd door McKay en de erfgename Julie Margolin (Jean Simmons). De mooiste nevenrol is voor Burl Ives, die z'n voornaam niet gestolen heeft, want hij burlt als een hert.

McKay moet een paar dingen doen om z'n mannelijkheid te bewijzen: een paard temmen, een gevecht aangaan. William Wyler zag het als een allegorie op de Koude Oorlog. Volgens hem was iemand die een vreedzame en durende oplossing nastreeft via onderhandelingen meer mans dan degenen die met pistolen en lasso's lopen te zwaaien.