• 8.222.802 stemmen

Geregisseerd door: William Wyler

Met onder meer: Gregory Peck, Charlton Heston en Jean Simmons

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Big Country

"Big they fought! Big they loved! Big their story!"

De wat naïeve zeekapitein James McKay komt in een vete om waterrechten terecht tussen de rancherfamilies Terrill en Hannassey, wanneer hij op de ranch gaat logeren van zijn geliefde Patricia Terrill, die hij in het Oosten heeft leren kennen. In plaats van in deze vete partij te kiezen, probeert James een paard te temmen op de 'Terrill Ranch', tot grote teleurstelling van de verwende Patricia en de jaloerse voorman Steve Leech. James maakt het namelijk niet uit dat de eer van hem en Patricia onderweg naar de Terrill Ranch zou zijn aangetast door de vernederingen van een aangeschoten Buck Hannassey. James maakt dan ook geen deel uit van de strafexpeditie tegen de Hannassey's onder leiding van Patricia's vader en ex-majoor Henry Terrill.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Rafe Hannassey

Dude Hannassey

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Gisteren de Blu-ray van deze Western herzien.

Wat mij eerder niet was opgevallen, dat Peck met vader en zoon Wylder deze film gemaakt heeft. Zijn inbreng was dus groter dan alleen acteren.

De openingsscène van The Big Country lijkt een hommage aan Western 3:10 to Yuma, alleen nu zonder die (vliegtuig-) condensstrepen.

Vanaf het begin was al wel duidelijk, dat Caroll Baker niet met Peck matchte. De karakers van Jean Simmons en Baker zouden in realiteit ook geen vriendinnen geweest zijn, te verschillend. Mijn enigste minpuntjes tav deze film, die ik trouwens op sommige momenten toch wat langdradig vond, en dat heb ik eigenlijk zeer zelden met films. Had dan meer een clash tussen Simmons en Baker over Peck in beeld gebracht en dat had gekund als personage van Baker beter bij Peck zou passen en Simmons wat meer passie had getoond. De filmposter suggereert dit trouwens wel.

Los van bovenstaande verbaas ik mij over slechts 2 pagina's aan reacties over deze toch goede Western, die toch al in 2002 is toegevoegd.

avatar van Dievegge

Dievegge

De weidse landschappen van de Mojavewoestijn in technicolor staan garant voor visuele pracht. De openingsmziek heeft iets heroïsch. James McKay (Gregory Peck) komt als zachtaardige buitenstaander terecht in een machomilieu waarin een vete heerst tussen twee families. Beide families zitten vast in een cyclus van uitzichtloos geruzie. Het gaat over de tegenstelling tussen de oude mentaliteit van het Wilde Westen en de nieuwe mentaliteit, gebaseerd op recht en verzoening, vertegenwoordigd door McKay en de erfgename Julie Margolin (Jean Simmons). De mooiste nevenrol is voor Burl Ives, die z'n voornaam niet gestolen heeft, want hij burlt als een hert.

McKay moet een paar dingen doen om z'n mannelijkheid te bewijzen: een paard temmen, een gevecht aangaan. William Wyler zag het als een allegorie op de Koude Oorlog. Volgens hem was iemand die een vreedzame en durende oplossing nastreeft via onderhandelingen meer mans dan degenen die met pistolen en lasso's lopen te zwaaien.

Solide.

Ik denk zelfs dat ik deze film een stuk leuker vind in vergelijking met de films van iconisch regisseur Sergio Leone. Maar de westerns van Leone zijn misschien wat moeilijk te vergelijken met deze film. Tevens ook de eerste aanraking met regisseur Wyler, waarvan ik nog een aantal andere filmpjes moet zien.

Een western uit 1958 die maar het liefst 165 minuten duurt. Vooraf leek het een nachtmerrie om aan te beginnen, maar de Empire top 500 kreeg toch maar de voorkeur. Het bleek echter behoorlijk mee te vallen, wat mij betreft een uitblinker in het oude-westerngenre.

Maar dat kwam niet door de personages, waarvan ik de meeste maar matig vond acteren. Peck is vrijwel onzichtbaar als de lead, en Heston vond ik ook onopvallend voor zo'n bekend acteur. Enkel Ives vond ik goed spelen. Zijn rol eist ook wel wat ruimte, maar Ives weet deze wel te benutten.

De film is bij vlagen groots in beeld gebracht, maar de beelden zelf zijn echter wat minder groots. De natuur wordt er echter wel groots mee in beeld gebracht, en dat weet de film heel goed te benutten. De beelden zijn zacht uitgedrukt prachtig. Fenomenaal in beeld gebracht. Schitterende natuur die hier gebracht wordt.

Maar qua film zelf is het allemaal wat minder groots en episch, op een aantal episch opgebouwde sets na. Het is ook wel bijzonder als de held anti-geweld is. Dat heb ik persoonlijk nog niet vaak gezien, maar ik ben dan ook geen westernliefhebber. En ik weet ook niet of ik het hoofdpersonage een held kan noemen.

Maar visueel vond ik het allemaal schitterend. De film blijft ook ten volle tijden boeien en straalt een hoop sfeer uit. Er gebeurd genoeg om het allemaal boeiend te houden, al is de film wel wat trager in vergelijking met andere westerns. Daardoor kunnen enkele kijkers mogelijk afhaken. Ik kan er wel weer van genieten, en dus ken ik het een solide cijfer toe. Ook fijn trouwens dat de film niet steunt op typisch bombastische western-muziek.

Roger Thornhill

Ik heb toch maar zelden een positieve recensie met zóveel bedenkingen gelezen, Shadowed – de maren, echters en ook al's springen er echt uit, alsof je niet helemaal zeker van je zaak bent en je toch wel een slag om de arm wilt houden bij de pluspunten die je opsomt. (Neemt niet weg dat het –afgezien van het woord filmpjes om het werk van deze regisseur te beschrijven– een goed onderbouwd verhaal is, beter dan sommige berichten van maximaal vijf woorden die je wel eens op deze site tegenkomt.)

Roger Thornhill schreef:

Grappig dat je dit allemaal nu pas opmerkt. Echters, maren en ook al's zijn mijn natuurlijke vaste woordjes. Die vind je in zowat elke recensie van mij terug. Maar ik kan je wel vertellen dat ik niet onzeker ben over het feit dat ik het een goede film vind

avatar van Don Homer

Don Homer

Shadowed schreef:

Je gebruikt ook vaak woorden als "eigenlijk", "wel", "natuurlijk" en nog wat. Dat voegt vaak niks toe, alleen je eigen onzekerheid/onnodige relativiteit). Heb ik ooit een keer op school geleerd ).

Overigens heb ik deze film ook recentelijk gezien. Geweldige Amerikaanse Western zonder bekende karikaturen, minder voorspelbaar en inderdaad prachtige beelden!

Don Homer schreef:

Ik snap waarom je dit opmerkt, maar je veronderstelling (als ik dat goed begrijp) dat mijn eigen onzekerheid daar spreekt is onjuist. Ondanks dat mijn schrijfstijl wat onzeker overkomt, probeer ik in mijn recensies vaak de balans te vinden tussen mindere en betere punten van een film. Ik ben daarbuiten ook niet een officiële/de beste recensent, dus ik heb ook nog wel wat te leren op dat gebied. Ik zal eens kijken of ik wat "zekerder" kan schrijven. Ik ben me er trouwens wel van bewust dat je opmerking (waarschijnlijk) goedbedoeld is.

Shadowed schreef:

Ik zal eens kijken of ik wat "zekerder" kan schrijven.

Míjn bedoeling was dat zeker niet -- elke vorm van twijfel, relativeringsvermogen en nuance juich ik persoonlijk ten zeerste toe.

Shadowed schreef:

Zeker en vast (als ik even in Don Homers laarzen mag gaan staan) -- dit is het westernforum hè, hier praten we eerst en schieten pas daarná.

Roger Thornhill

Zijn er hier trouwens nog liefhebbers van de vroege Yes?

Yes - No opportunity necessary, no experience needed

avatar van Don Homer

Don Homer

Shadowed schreef:

Uiteraard goed bedoeld. Deze mooie review is ook een slecht voorbeeld van me. Ik zie zo gauw maar één onnodige "wel" in de laatste alinea. Als je hem ziet begrijp je m'n punt misschien. Verder met Roger eens, nuance is prima.

avatar van emmes

emmes

Wat een meesterwerk deze film! Zeer aangenaam verrast!

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Shadowed schreef:

Burl Ives is helemaal top in de (Winter-) Western "Day of the Outlaw" (1959). Aanrader!

avatar van notsub

notsub

Een figuur als James McKay kom je niet veel tegen in westerns en dat maakt de film direct al interessant. Voeg daarbij ook nog twee vrouwen met belangrijke rollen en de mix van een goede western is al halverwege. Natuurlijk is er een vete gaande en vliegen de kogels regelmatig flink in het rond. Voor mij was het de verhaallijn waar The Big Country het van moet hebben. Helaas komen er in de film net te vaak enige nietszeggende karakters constant weer terug, in grote lijnen was het een mooi avontuur. De mooie settings mogen niet onvermeld blijven en met het eindgevecht komt de iets te lange film mooi tot een eind.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Een vrij lange film maar met een boeiende plot en topacteurs die weten waarmee ze bezig zijn. Gregory Peck was me volledig geloofwaardig als greenhorn en het was ook genieten van de chemie met Jean Simmons die van het scherm leek te spatten naar het einde van de film toe. Maar in feite verdient de hele cast complimenten voor haar werk en toewijding (wat blijkbaar geen sinecure was i.s.m. de veeleisende William Wyler).

Een ware attractie zijn de prachtig gefotografeerde landschappen, naast de talrijke long shots die ergens wel de futiliteit van het gebeuren in de verf zetten. Nietige mensjes bewegen zich bij momenten als mieren in een tuin.

En ten laatste wordt de film op haast perfecte wijze ondersteund door de score van Jerome Moross, met een grootse sound die er niettemin in slaagt om overdaad te vermijden.

avatar van T.O.

T.O.

• 1902 stemmen

Veel classicistischer dan dit zie je films niet, en Wyler excelleert hierin. Heel knap hoe uitgebalanceerd en gedoseerd hij dit lange verhaal vertelt, ook al kleurt hij nergens buiten de lijntjes.