Giant (1956)

geregisseerd door George Stevens
met Elizabeth Taylor, Rock Hudson en James Dean

Bick Benedict, de jonge eigenaar van een grote veeranch in Texas, reist naar Maryland om er een hengst te kopen. Hij wordt verliefd op Leslie en wil zo snel mogelijk met haar trouwen. Luz, de ongetrouwde zuster van Bick, zwaait de scepter over het huishouden van de ranch. Door haar dictatoriaal optreden zijn de conflicten met Leslie niet uit de lucht. Wanneer Luz door een ongeluk om het leven komt, blijkt ze een stuk land nagelaten te hebben aan Jett, een asociaal en gewelddadig ranchhulpje. Tot ieders ontzetting boort die naar petroleum en vindt die nog ook. Jett wordt steenrijk, maar dat betekent niet dat hij geliefd is, laat staan gerespecteerd door zijn buren.

avatar van Vinokourov
Groots epos met filmsterren Elizabeth Taylor en James Dean (zijn laatste rol!). Beiden springen er toch wel duidelijk bovenuit met hun goeie looks en moderne manier van acteren. Giant zelf kon me ook bekoren. Heel mooi wordt de strijd tussen een traditionale boer en een oliemagnaat in wording opgebouwd en verteld in ruim 3 uur film. Aanrader voor mensen die lange familiedrama's verteld over diverse decennia, kunnen waarderen!

avatar van Gish
Opnieuw erg genoten van deze epische film. Film is erg mooi gefotografeerd en relaxed geregisseerd door Stevens. Het tempo van de film oogt erg realistisch. Mooie en sterke rol van Taylor als de Belle die de conservatieve en racistische Texaanse gemeenschap flink opschudt. Over Dean ben ik hier ook minder enthousiast, hij acteert soms theatraal en heeft teveel maniertjes, beetje overacting, maakte soms ook een wat afwezige indruk. Giant als geheel is erg goed gemaakt en maakt veel indruk. Terecht een klassieker.

avatar van Spetie
Een lang, maar sterk epos over de verandering van Texas.

Want Giant is gewoonweg een sterke film, een film die de tijd neemt om zijn verhaal te vertellen. Maar ook een film die uiteindelijk wel indruk weet te maken.

De acteerprestaties in de film zijn zonder meer goed te noemen. Rock Hudson speelt een sterke rol als de eigenwijze rijke veeboer Bick Benedict, die niet kan omgaan met veranderingen. Hij trouwt met Leslie, die goed neergezet wordt door de mooie Elizabeth Taylor. Leslie is iemand die haar best doet zich aan te passen aan de andere omgeving, maar daar wel moeite mee heeft. De show wordt echter gestolen door James Dean. Hij zet de rol neer van de aparte zonderling Jett Rink, die ervan droomt om rijk te worden en dat ook wordt. Net als zijn tegenstrever Bick komt hij er echter achter dat je met geld geen geluk kunt kopen. Die boodschap wordt op mooie wijze verteld. Vooral de scène waarbij Dean een dronkemanstoespraak houdt is echt fantastisch.

Cinematografisch ziet de film er ook sterk uit. Mooie shots van de bedrijven en de soms woestijnachtige landschappen. Daar is duidelijk aan te zien dat Steevns een goed regisseur is, die de tijd en moeite heeft genomen om een mooie film af te leveren, iets dat zeker gelukt is.

De hele film bestrijkt qua tijdsduur zowat een mensenleven. Ergens deed de film mij misschien daarom ook enigszins aan “Gone with the Wind” denken. Naast het acteerwerk is het verhaal ook goed en worden er gedurfde thema’s aangekaart. Emancipatie en discriminatie, in die tijd toch gevoelige thema’s worden hier behoorlijk aangekaart door regisseur Stevens en zitten op een mooie manier in de film verwerkt. De overgang van de jonge personages naar de oudere is grotendeels goed gedaan. Vooral Dean ziet er op dat punt overtuigend uit. Taylor was toch wel minder opgemaakt en zag er op een gegeven moment nog veels te jong uit, voor haar actuele leeftijd in de film.

Desondanks is Giant een fijne film, die toch redelijk snel voorbijvliegt, ondanks de behoorlijke speelduur. Een mooie film, dat is zeker.

Dick2008
Lijkt me weer een vergeten klassieker, zelfs bij IMDb staat hij niet eens in de toplijst en Gone with the wind wel. ??

(edit: in de lijst van 1956 scoort hij nog wel goed)

De familie Benedict is een leidend voorwerp in het verhaal en eigenlijk niet meer dan een middel om het verhaal te vertellen. Het onderwerp is Texas, de Giant uit de titel. Ik vond de film best oke en hoewel alles dicht bij het genoemde onderwerp blijft, wordt het leidend voorwerp alle kanten op gesmeten door de jaren heen. De film begon heel matig het eerste kwartier. Vond de ontmoeting tussen Taylor en Hudson flauw, vervelend en voorspelbaar. Gelukkig duurde dat zo’n 15 minuten. Het uur dat daarop volgt is ronduit sterk. Het contrast van het beschaafde Noorden naar het ongepolijste Texas aan de hand van mooie beelden en d.m.v. sterke acteurs (wat is McCambridge toch sterk in dit soort rollen), is een genot om naar te kijken.

Door een voor mij vrij verrassende wending, vliegen we opeens door de levens van de familie Benedict. En hoewel het onderwerp niet uit het oog verloren wordt, wordt de film er niet beter op. Het komt wat stuurloos over. Tussendoor zien we nog steeds veel mooie scenes, vooral als James Dean in beeld is. Hij is dan ook weer een bezienswaardigheid. Hij heeft in de drie films waarin hij een belangrijke rol speelde, gewerkt met geweldige regisseurs en het zijn stuk voor stuk bijzondere rollen. Dean zal door zijn te vroege dood, altijd jong blijven. Wrang dat we hem in zijn laatste film, dus wel ouder zien worden, door middel van aardig make-up gebruik.
Ook leuk is natuurlijk een wel erg jonge Hopper. Ook de rest van de cast is oke. Taylor is eigenlijk gewoon wel goed (hoewel ik nooit een fan ben geworden), alleen Hudson lijkt wat te licht. Maar Dean steelt de show.

Inderdaad een grootse film, iets wat de staat Texas wat dat betreft wel verdiend. Toch heeft Stevens veel beter werk afgeleverd. Heel nipte 4 sterren, door de acteurs (met name Dean) en de beelden.

Groots opgezet Amerikaans familie-epos, eigenlijk weinig denderend, met amper echte emoties en vol clichés.
Naar het einde toe wordt plots de rassenproblematiek sterk aangesneden, alhoewel de film toen al te lang duurde en wat kwam daar in hemelsnaam "The Yellow Rose of Texas" bij doen ? Flauwe sentimentaliteit, toch.
Ronkende namen in de cast. James Dean kon het overacting niet laten.

Dick2008
Dick2008 schreef:
De eerste keer dat ik deze film zag vond ik het een zeer goede film. Jaren later nog eens gezien en vond zeker het begin tegenvallen. Naarmate er meer olie uit de grond komt stijgt de film ook in aanzien.

Dick2008 schreef:

Het is wel een klassieker, maar waarom? De eerste keer heel vroeger op tv gezien en toen lang tot mijn favoriete films gerekend, tot ik hem opnieuw bekeek. Het eerste deel van de film is maar erg moeizaam. Daar kun je dus op afknappen, als je hem voor de eerste keer ziet. Verder ben ik nooit zo'n fan geweest van James Dean. Het is dat Rock Hudson erin speelt anders zou ik hem waarschijnlijk nooit meer bekijken. Maar ik weet wel dat ik dan dat eerste deel over sla, de film duurt dan nog lang genoeg.
Films kunnen jaren later toch heel anders zijn, dan in je herinnering.

Lastig toch als je alleen maar boek als naslagwerk hebt waarin je nog kunt bijhouden welke flms je hebt gezien en heel beperkt wat notities kunt neerpennen. En dan met je herinneringen op een site als deze komt, waar je er dan uitvoeriger op in kunt gaan, maar uiteindelijk helemaal niet zo goed blijkt te kloppen. Ik heb deze nog eens voor een derde keer gezien maar erg moeizame, trage film en langdradig en ga hem zeker niet nog eens zien. Gebaseerd op een novel en dan zo'n ellenlange film.

Eigenlijk net als Gone with the wind, leuk om een keer gezien te hebben maar meer toch niet, en dat geldt voor de meeste films dan ook wel. Ik begin nu toch aan wel aan het einde te komen bij mijn zoektocht welke films uit het verleden nog steeds de moeite waard blijven, maar daar hoort deze ook niet bij en eigenlijk blijven er nog maar heel weinig over.
Erg veel western in deze film waar ik ook al jaren geen liefhebber meer van ben. Verder een romantisch drama tussen twee mensen die van elkaar houden maar toch ook sterk van elkaar verschillen. En het verhaal over veeboeren die olieboeren worden. En racisme komt ook nog aan de orde. Was destijds zeer succesvolle film. Wel leuk om Rock Hudson te zien, maar Dean en Taylor liggen me niet zo. En de film kon me eigenlijk geen zak meer interesseren. 2.0

Dick2008 schreef:

Volgens mij heb je überhaupt niet zo veel met films, als ik naar jouw stemgemiddelde kijk.

Regisseur en producent George Stevens schrikt er niet voor terug om in deze film over de opkomst van de oliebaronnen in Texas een forse dosis kritiek op de achterstelling van vrouwen en rassenscheiding te stoppen. De schitterend bedachte slotbeelden met de kinderbox spreken daarbij boekdelen. Daarmee was Stevens zijn tijd niet alleen vooruit, maar geeft hij deze epische verfilming van het gelijknamige boek uit 1952 van Edna Ferber ook extra cachet en kleur. En... hij bekent kleur.

Eerlijk gezegd kon de film dat wel gebruiken, want in het laatste deel –waarin James Dean zich net als in zijn eerdere films te buiten gaat aan overacting– zakt het verhaal wat elkaar. Het is voor zover ik mij kan herinneren de enige film, waarin Rock Hudson als acteur nu eens niet door het ijs zakt. Van Elizabeth Taylor weet ik al langer dat zij niet alleen een mooie vrouw was, maar dat zij ook goed kon acteren. Daarnaast is het leuk om een nog jonge Dennis Hopper aan het werk te zien.

Het is een lange zit, maar dat geeft niet want het is een dijk van film, waarvoor George Stevens destijds een Oscar in ontvangst mocht nemen. Terecht naar mijn mening.
Dit lied van Mitch Miller was toentertijd al een hit voordat de film uitkwam.

avatar van LuukRamaker
Prachtig familie-epos dat zich afspeelt in de tijd waarin het assortiment aan vervoersmiddelen zich langzaam aan het verbreden is. De geweldige openingsscène maakt al meteen op een prachtige manier duidelijk dat het personenvervoer niet per se meer door paarden hoeft te worden verzorgd, maar dat ze enkel nog voor specifieke doeleinden worden aangeschaft. Bij het runnen van een ranch als die van de familie Benedict zijn ze nog onmisbaar en het kopen van een hengst is een zeer serieuze aangelegenheid. Helemaal wanneer je daarbij ook nog eens de liefde van je leven ontmoet, zoals de welgestelde rancheigenaar Jordan Benedict ditmaal overkomt.

Hoe het leven van deze rancher er aan het thuisfront uitziet, wordt vervolgens op een uitgebreide manier getoond. Dikwijls wordt een gevoelige snaar geraakt en zelfs de romantiek wordt niet geromantiseerd. Ook tussen de Texaanse rancher en zijn oosterse vrouw Leslie botst het immers weleens en ook in hun relatie is er weleens sprake van een klein dan wel groot meningsverschil. Deze onenigheden hebben zo nu en dan hun negatieve gevolgen, maar leiden vaak genoeg tot een verbetering in de verstandhouding of een versterking in de familieband.

En dan is het het buitenbeentje James Dean die de show steelt in deze film die zich richt op het leven van de familie Benedict en dat wat zich afspeelt op hun landerijen. Hij weet voor mij alleen al in deze film zijn legendarische status waar te maken als de eens zo teruggetrokken ranchhulp die langzaam uit zijn zelf gegraven put weet te klimmen en daarbij op geheel eigen, stille wijze zijn opgekropte wraakgevoelens met daden in plaats van woorden weet te uiten. En als je in deze film boven de rest van de cast uit steekt, zegt dat heel wat. Zijn tegenspelers zijn namelijk ook stuk voor stuk geweldig. Of het nu gaat om Rock Hudson, Elizabeth Taylor, Dennis Hopper, of om de rest, allemaal zorgen ze ervoor dat het een groot genot is om naar te kijken. Zo baalde ik er zelfs van dat Mercedes McCambridge, die me in Johnny Guitar nog in negatieve zin op de zenuwen werkte, zo’n beperkte rol had.

Al met al was het een behoorlijke zit en bij een meer dan drie uur durende film is het gelukkig niet zo erg als het af en toe een klein beetje inzakt. Het waren dan ook drie welbestede uren waarin ik me meer dan prima heb vermaakt.

avatar van james_cameron
Onverwoestbare klassieker, nog steeds groots en zeer meeslepend. Drie geweldige akteurs op de top van hun kunnen in de belangrijkste rollen; daarnaast heeft een nog jonge Dennis Hopper een belangrijke bijrol. Het script zit fraai en verrassend subtiel in elkaar, met veel ruimte voor onderkoelde humor en scherpe observaties over de menselijke natuur. Daarnaast is alles ook nog eens mooi in beeld gebracht. Wel jammer dat de film niet breedbeeld is opgenomen, maar afgezien daarvan valt er weinig te klagen.

avatar van 93.9
Vreselijk lang, weinig memorabele scenes en in z'n geheel kwam ie zelfs wat infantiel over: Giant. Tot Superman in 78 Amerika's meest bezochte film.....

Tja Amerika he...

avatar van fun in acapulco
Vandaag voor de zoveelste keer bekeken op DVD (de verbeterde versie uit 1996, voor 2 euro bij de Kringloopwinkel). Weer een fantastisch weerzien; vooral Dean maakt een overweldigende indruk. De scene waar hij het geld weigert en voor het land gaat is geweldig. Wel zag ik een klein foutje als de tweeling voor het eerst te zien is:de jongen is in het blauw en het meisje in het roze. In de tijd waarin deze film speelt, was dat net andersom. (Vanwege Maria traditioneel in het blauw en Jezus in het rood). Pas na de 2de wereldoorlog veranderde dit. Dit blijft een top film.

avatar van Grindhouse62
IK vind dit James Deans beste rol uit zijn zeer korte cariere. Ook verdienstelijke vertolkingen van Rock Hudson en Elizabeth Taylor. Is lang geleden dat Giant gezien heb, dus zet ik hem op mijn te zien lijstje. He hem gelukkig in mijn collectie. Een klassieker.