L.A. Confidential (1997)

3,89

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce

Los Angeles, de jaren '50. Ed Exley doet er alles aan om hogerop te komen, zolang het maar volgens de regels gebeurt. Bud White hanteert zijn eigen regels, maar heeft problemen om z'n woede onder controle te houden. Jack Vincennes vindt het onderhouden van zijn contacten in Hollywood minstens even belangrijk als het politiewerk. Na een brute schietpartij in een restaurant proberen deze drie agenten van het corrupte politiekorps achter de waarheid te komen.

406 BERICHTEN 54 MENINGEN
avatar van Proeneke
Steengoed!

avatar van Toontje35
Sinds tijden weer eens gezien. Wat een gave film is dit toch. Heerlijke cast. Goed verhaal. Boeiend van begin tot eind.

avatar van DVD-T
Toch zeker een van mijn favoriete noirs.

Een absolute sterrencast tilt deze fantastisch geschreven en geregisseerde film naar een heel hoog niveau. De geloofwaardige situaties, de sterke dialogen, het crime aspect en de verhalen vertelt vanuit het perspectief van DeVito. Alles is geweldig in L.A. Confidential. Prachtige sfeer en geweldige muziek die het L.A. van de jaren 50 doet herleven. Een film die alle lof verdient die het krijgt.

avatar van Rico Rüdiger
Bekeken in een filmmarathon met vrienden. Wellicht geen goede keus vanwege het feit dat het een lastige film is. De vele personages en gebeurtenissen maken het toch dat je echt constant geconcentreerd moet blijven. Ik ga hier niet zoveel woorden aan vuil maken, het komt erop neer dat hij gauw aan een herziening toe is.

avatar van SmackItUp
Heerlijke film met een sterrencast waar je u tegen zegt. Helaas was het soms lastig te volgen met al die namen die in het stuk voorkwamen.

avatar van tbouwh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heerlijke politiethriller, die zich afspeelt in de naoorlogse, door corruptie omzoomde publieke sfeer van L.A. De film ademt de verstrengeling van politie en georganiseerde misdaad, en doet dat op een harde, onverbloemde wijze. Op dit gebied deed ze me nog het meest denken aan The Departed (2006). Additioneel bij L.A. Confidential is de inmenging van Hollywood, roddelpers en de porno/escortscene. Het plot is sterk uitgewerkt; als kijker moest ik zeker in het begin even mijn best doen om de verschillende karakters en verhaallijnen bij te benen. Op den duur zat ik er echter helemaal in, en vanaf de meervoudige moord in het café sleepte deze film mij mee richting het bevredigende einde. L.A. Confidential bedient zich van een sterrencast, waarbinnen Pearce en Crowe wat mij betreft superieur zijn als verhitte en gedreven tegenpolen, die steeds verder naar elkaar toegroeien. Spacey was goed maar kan beter, en dat uitgerekend Basinger een Oscar won voor haar rol verbaast mij toch enigszins. Zij moest het toch met name hebben van haar iconische verschijning, die ik direct van de filmposter herkende.
Al met al is L.A. Confidential een intelligente thriller, die door haar sterke opbouw en plot net datgene bezit wat haar boven een gemiddelde goede film uit tilt. 4,5*

avatar van IH88
“Off the record, on the QT, and very hush-hush."

Wat blijft dit toch een fantastische film. Ik heb L.A. Confidential al vaak gezien maar toch blijf ik mij nog steeds verbazen hoe goed de film in elkaar steekt. De acteerprestaties zijn fantastisch, de cinematografie is prachtig en de jaren 50 sfeer heerlijk maar het is het script wat er bovenuit steekt. Regisseur Curtis Hanson verdient alle credits want dit soort film met verschillende personages en verhaallijnen kan al snel een ontoegankelijke en ondoorgrondelijke brij worden.

Maar L.A. Confidential is duidelijk vakwerk en nergens heb je het gevoel dat het onlogisch of te gecompliceerd is. De film is een echte film noir en die sfeer wordt vanaf het begin op een geweldige manier tot leven gewekt. De voice-over van Danny DeVito helpt daar zeker bij net zoals de jaren 50 sfeer, de cinematografie en de sterke introductie van de personages. Het trio Bud White, Ed Exley en Jack Vincennes wordt door Russell Crowe, Guy Pearce en Kevin Spacey geweldig gespeeld en ieder personage is tot in de perfectie uitgewerkt. Vanaf de moordpartij in The Nite Owl komt er echt vaart in de film en wordt het één groot schimmenspel met corruptie, drugs, seks en excessief geweld als voornaamste ingrediënten. Verschillende verhaallijnen lopen naarmate de film vordert vloeiend in elkaar over en nergens voelt het geforceerd. Ook James Cromwell, Kim Basinger, Ron Rifkin en David Strathairn zijn sterk op dreef en spelen kleurrijke personages met allemaal hun eigen motieven. L.A. Confidential laat zien wat er kan gebeuren als alles zo goed samenkomt in één film. Het script, de acteurs, de montage, de muziek, de cinematografie... Een meesterwerk van Curtis Hanson.

Waanzinnig goede film. Ik heb wel erg lang gewacht om deze te kijken. Ik vond de film op het begin wat langzaam op gang komen, naar mijns inziens is dat ook het enige slechte punt. Spacey en Pearce stelen de show in deze film.

LA confidential Beste politiefilm met de ouderwetse tint erin qua muziek brengt mij helemaal in de sfeer van het oude LA ookal ben ik er nooit geweest.De film duurt ongeveer Twee uur op de helft denk je dat ie afgelopen is maar dan ben je pas op de helft dus het zijn eigenlijk 2 of bijna 3 films. kon sneller maar dan was de film lang niet zo goed geweest.

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Na een reeksje van matige films had ik dringend nood aan een boost. LA Confidential maar eens opgelegd en dit heb ik me zeker niet beklaagd.

Uitstekende politiethriller die het moet hebben van zijn intriges, machtsspelletjes, verraad en corruptie. Het eerste half uur moest ik een beetje mijn weg zoeken in het verhaal. Verschillende subverhalen van de 3 hoofdpersonages (Spacey, Crowe en Pearce) lopen naast elkaar, maar vloeien in de loop van de film naar elkaar over. De opbouw en spanning is quasi perfect en het verhaal krijgt steeds meer vorm. De sfeerschepping met de jaren 50 was heel sterk, hoewel ik nooit echt het gevoel kreeg dat we in de fifties zaten, de knappe bolides niet te na gesproken.
Het acteerwerk was van een erg hoog niveau. Oh, wat blijft het heerlijk om naar de droge monotone flair van Kevin Spacey te kijken. Ook James Cromwell deed het naast de andere genoemden erg goed. Een ideale rol op zijn lijf geschreven ... of een andere rol als gevangenisdirecteur bijvoorbeeld. Uiteraard mag ik Danny De Vito niet vergeten: zijn voice-over en zijn obscure Hush-Hush waren meesterlijk. Kim Basinger was leuk, maar om daar nu een oscar voor te geven? Andere elementen waren veel sterker om bekroond te worden. Of was dit een compensatie voor slokop Titanic??? Al was de concurrentie niet min met Good will hunting, As good as it gets, Amistad, Men in black...

Ook de actiescenes waren best ok. Een ding stoorde me enorm en dat kostte de film 0,5*. Het einde waarbij Bud White de schietpartij overleeft. Neen, daar boet de film aan geloofwaardigheid in. Hij werd van kortbij in het hoofd neergeschoten. Morsdood moet je dan zijn, ook in Hollywood.
De rol van Ed Exley vond ik fascinerend. Een rechtschapen politieman die de wet hoog in het vaandel draagt (iets té), daarbij zich het hele politiekorps in het harnas jaagt. Een grotere contradictie kon er niet zijn met Bud White of Jack Vincennes. Op het einde zie je ook dat hij gewoon geen andere keuze heeft: niet bij het neerschieten van Smith, niet bij de bekendmaking van het schandaal in de pers. Hij krijgt zijn promotie, maar Smith blijft voor de buitenwereld een voorbeeldfiguur. Ook dat is de realiteit (en daarin moet je als handpop blijven meedraaien, willen of niet).

avatar van Alathir
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
L.A. Confidential is een uitstekende politiethriller met een aantal typische noirelementen. Wat ik wel een beetje miste, vooral dan door het ietwat saaie politiekantoor, is dat de film wat moet inboeten aan sfeer.
Desondanks zijn er wel andere typische noirelementen aanwezig, zoals de femme fatale die gespeeld wordt door de aangename schoonheid van Kim Basinger. Ze doet het goed, al heb ik wel beter gezien. Een andere typisch noirelement zijn natuurlijk de Venetiaans geblindeerde ramen op het einde.

Over het acteerwerk heb ik niets slechts te melden. De hoofdrolspelers zijn dan ook zeker niet de minste met een Guy Pearce die ik recentelijk nog aan het werk zag in Koolhoven's Brimstone. Hij moest mede door die film wel even af van zijn, door mij althans, gehate karakter dat hij daar speelde. Dat lukte gelukkig vrij snel. Kevin Spacey doet het natuurlijk ook uitstekend en brengt bovendien ook nog wat humor. Hij is op 20 jaar tijd geen haar veranderd, alhoewel, het is juist zijn haar dat veranderd is. Het is wat grijzer geworden maar voor de rest ongelooflijk hoe weinig iemand kan veranderen op 20 jaar tijd. Dan hebben we nog Russell Crowe die de no-bullshit agent speelt en iedereen aftuigt als het hem uitkomt.

Het einde vind ik in tegenstelling tot Fisico heel sterk, al kan ik je wel enigszins begrijpen dat Bud White dood had moeten zijn. Volgens mij werd hij echter door zijn wang geschoten dus ik denk wel dat je dat kan overleven, al is het achteraf geen mooi zicht. Absoluut een aanrader. Nu nog de score vastleggen, ik ga 4.5* geven omdat ik 4* al te laag vind. De film zit namelijk prima in elkaar en is wat mij betreft nagenoeg perfect.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet slecht maar verwachtte er waarschijnlijk teveel van. Het acteerwerk is ijzersterk te noemen; zowel Spacey, Pearce als Crowe zetten sterke personages klaar die sterk met elkaar contrasteren. Alleen vond ik het verhaal niet overtuigend over de hele lijn. Dat kwam vooral naar voor op de manier dat het onderzoek vooruit ging. Zo komen de rechercheurs plots tot conclusies waarvan ik me afvroeg hoe ze daar in 's hemelsnaam toe kwamen. Zo kan ik me niet herinneren hoe het komt dat de rechercheurs plots geloven dat die drie zwarten niks met de Night Owl shooting te maken hebben. . Leek me kort door de bocht. De wending waarbij Vincennes het loodje legt zag ik niet afkomen en de verrassing was dan ook van formaat. Ik vond het hoe dan ook een onderhoudende film met een leuke sfeer en een knipoog naar de film noir uit de jaren '50.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer stroeve herziening. Ik vraag me ook af hoe ik de vorige keer op een 8 uitkwam, waarschijnlijk liet ik me te veel leiden door de status van de film. Ditmaal kwam ik er nauwelijks doorheen. Het is vakkundig gemaakt, het acteerwerk is sterk en het plot zal vast knap in elkaar steken, maar het liet me grotendeels koud en het laatste uur kon ik er nog nauwelijks m'n gedachten bij houden.

De Grote Twist heb ik dan ook voor de tweede keer totaal gemist. Ik neem aan dat ie op het einde zit, maar ik heb geen idee waar ik het in moet zoeken.

Het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre je (kennelijk) mindere 2e ervaring en het blijkbaar minder fris of scherp zijn (mijn vertaling) een verlaging rechtvaardigt.

Ik blijf herzieningen en invloed op een stem toch in zijn algemeenheid sowieso wel een dingetje vinden. Je hebt tenslotte maar 1 keer een eerste ervaring. De tweede keer loop je toch het risico de boel een beetje dood te relativeren en analyseren denk ik.

avatar van Zwolle84
wavanbuuren schreef:

In die tijd waardeerde ik films sowieso erg/te hoog, volgde ik minder m'n eigen gevoel en meer de meute. Daarnaast heb ik het idee dat ik een film juist beter kan beoordelen bij herziening, nog los van een smaak die zich ontwikkelt.

Van niet fris/scherp zijn was geen sprake.

oke fair enough. al blijf ik het dan wat vreemd vinden dat je zegt de wending gemist te hebben....