L.A. Confidential (1997)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce

Los Angeles, de jaren '50. Ed Exley doet er alles aan om hogerop te komen, zolang het maar volgens de regels gebeurt. Bud White hanteert zijn eigen regels, maar heeft problemen om z'n woede onder controle te houden. Jack Vincennes vindt het onderhouden van zijn contacten in Hollywood minstens even belangrijk als het politiewerk. Na een brute schietpartij in een restaurant proberen deze drie agenten van het corrupte politiekorps achter de waarheid te komen.

Zelden een film gezien waarin de gehele cast zo in topvorm is als in L.A. Confidential. Zoals eerder geschreven heb je vanaf de eerste scene direct een hekel aan Exley (Guy Pierce), is James Cromwell briljant als onverwachte Bad Guy en lijkt Spacey als hij in zijn element is toch altijd weer in staat te zijn dat beetje extra's te geven, hetgeen hem voor mij tot de eenzame top doet behoren.
Dit gekoppeld aan het prima in elkaar vallende verhaal en de realistische jaren 50 sfeer zorgt in mijn waardering voor een welverdiende 4,5*

Wat een fantastische film. De hele jaren 50 sfeer komt erg geloofwaardig over. Het verhaal zit goed in elkaar. Vooral de wendingen wordennergens ongeloofwaardig. Een cast om van te watertanden. En natuurlijk de wederom weergaloze kevin spacey. Al met al een film die voor mij de 5 sterren dik verdiend.

avatar van Phoenix
Ja, ik zou ook wel willen verhogen maar 5* vind ik toch iets te veel van het goede. Maar wederom een geweldige film, prachtig vormgegeven, fantastisch geacteerd en vooral verhaaltechnisch perfect verteld. Die 4,5 blijft staan als een huis!

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Uitstekende en goed verzorgde film. Erg vermakelijk plot met een prima sfeer en een perfecte cast; Russell, Pearce, Cromwell, DeVito en vooral Spacey, die voor mij de show stal. Heel af en toe voelde ik de film een klein beetje inzakken, maar over het algemeen was de film gewoon amusement ten top.

4 sterren.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Bijzonder knap geconstrueerd scenario. Erg knap getroffen sfeer. Maar ergens mist er iets om deze film voor mij echt geweldig te maken. Misschien dat de film juist door zijn positieve punten net wat te bedacht en net wat te geconstrueerd overkomt om echt te gaan leven. Desalnietemin een leuke twee uur met zonder uitzondering (zelfs Basinger en Crowe, met beiden heb ik normaal niet veel) erg goede rollen.

avatar van Knisper
Ik snap de hoge waardering voor de film niet zo. Het acteren zit wel snor, maar qua plot en look is deze film vrij gelijkwaardig aan de meeste misdaadthrillers (of hoe je het ook zou willen noemen). Verder heeft het einde van de film een hoog Scooby Doo-gehalte (waar ik onder versta dat aan het eind van de film, net als aan het einde van een Scooby Doo-aflevering, precies uitgelegd wordt hoe alles in elkaar zit). Verder dan 3 sterren komt hij bij dan ook niet

avatar van sinterklaas
Gave gangster film

Met humor en lekkere actie, deze is echt de moeite waard.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Vorig weekend getipt over deze film hier op de site en gisteren bekeken. En ja hoor, dit soort films liggen mij wel. Knappe misdaad film met een goed uitgewerkt plot, boeiende personages die uitstekend vertolkt worden en een sfeertje om de vingers bij af te likken.

Geen van de belangrijke karakters is eigenlijk erg sympathiek, alle lijken ze er een verborgen agenda op na te houden. En waar de ene een pennenlikker is die over lijken gaat om z'n carriere vooruit te helpen zijn de andere twee niet te beroerd om het zo nu en dan voor eigen gewin niet al te nauw te nemen met de regels binnen het korps. En toch weten deze personges je langzaam maar zeker te grijpen en je zo de film in te trekken, want waarom zijn deze mannen uiteindelijk geworden zoals ze zijn?
Het plot mag dan goed in elkaar zitten en uitgewerkt zijn toch vind ik dit niet het meest bijzondere aan de film. Vooral mooi vind ik dat de focus echt bij de personages wordt gehouden, de karakters maken echt de film in dit geval en gelukkig kunnen de acteurs dit ook prima dragen want er wordt uitstekend en overtuigend geacteerd. Dit wordt perfect aangevuld door het mooie strakke camerawerk dat de personages schitterend uitkadert tegen sfeervolle achtergronden van een LA uit de jaren '50. Gelukkig is de film ook niet overgestilleerd, de beelden en locaties komen erg realistisch en naturel over. Samen met de uitstekend gekozen muziek maakt dit dat de Stad der Engelen zoals het er in de jaren '50 bijlag erg overtuigend in licht gevangen wordt.

Heerlijke film, een grote Hollywood productie waarbij ik denk; "Zo kan het dus ook..." 4* lijkt me een mooie score voor LA Confidential.

avatar van 606
super gangster film en een geweldige cast.
jammer dat het afgelopen was.

5 sterren

avatar van Montorsi
Vreselijk spannende, stijlvolle en briljante film. Een steengoed en perfect kloppend verhaal, met een met name briljante Kevin Spacey.

goed in elkaar zittend verhaal met sterke acteurs. Spanning af en toe een beetje zoek, maar dat wordt meestal al vrij snel goedgemaakt. 7.5/10; afgerond een 3.5je

avatar van Captain Pervert
Blijft een geweldige film. Heerlijk sfeertje. Gek dat die Pearce verder zo onbekend is gebleven, want hij doet het erg goed.

Beetje vermoeiend zijn dit soort films na een tijd wel.

Enorm in elkaar geknutselde lego decors met een overvloed aan personages die allen wat te verbergen hebben. En zo beginnen er weer 140 minuten waar je als kijker om de 10 minuten op een nieuwe revelatie getrakteerd wordt. Maar maakt dit het boeiender ? Misschien voor mensen die dit soort misdaadvertelsels interessant vinden.

Jammer ook dat het niet veel meer wordt dan een radiospel. Veel meer dan verhaal en dialoog brengt deze film niet. Visueel is het bedrukkend saai en de soundtrack is té doorzichtig.

Deed mij dan eigenlijk ook nergens denken aan de jaren '50, en dat werd alleen maar versterkt doordat de hints naar de jaren '50 veel te overduidelijk aangekondigd werden. Kwam erg goedkoop over.

Verder een horde cliché personages die allen de tijd krijgen om volop naar cliché uitgewerkt te worden zodat ook daar alleen maar tijd verloren ging.

Uiteindelijk zijn er een paar sterkere momenten die de film redden van het allerslechts. Zo is er een interessante ondervraging en is de moord op Spacey een zeer geslaagde scene. Van dat soort momenten moet de film het hebben, verder is het inwisselbare onzincinema die ondanks alle moeite en uitwerking goedkoop blijft overkomen.

avatar van patrick21079
L.A. Confidential is een aller aardigste misdaadfilm. Met een goed verhaal en een verassend einde waar alle puzzelstukjes op z'n plaats vallen.

Goed acteerwerk van Guy Pearce, Kevin Spacey en Kim Basinger, maar Kevin Spacey is eigenlijk altijd goed. Russel Crowe viel me iets tegen, dat kon wel beter. Guy Pearce die in het begin de brave agent wil zijn, en alles via het boekje wil doen maar later toch bijdraait is geweldig neergezet, eigenlijk zoals alle karakters.

Goede dialogen waar je wel je aandacht moet bijhouden, een nadeel is dat de film traag op gang komt, waardoor hij in het begin een beetje saai is, daartegenover staat het goede en verassende einde, ik had het in ieder geval niet verwacht.

avatar van ®Tc
Goed, maar niet meer dan dat.

Het is eigenlijk weer het gewone misdaadverhaaltje. Niet perse een minpunt maar dan heb ik toch graag iets speciaals en dat had ik hier niet echt. Er zaten wel enkele leuke scènes bij zoals de moorden onder de voice-over van Danny DeVito maar voor de rest gewoontjes. En van de dader was ik nu ook weet niet zo onder de indruk. Even schrikken toen Spacey werd vermoord maar achteraf is dan het gewone bad cop verhaal.

Verder grote namen op de poster maar echt een ontzettend niveau van acteren wordt er niet gehaald, jammer.

Kleine tegenvaller maar toch goed.

avatar van erwku
Rosicky schreef:
Heb deze film zonder ondetitels gezien, en dat maakte het voor mij wel erg lastig om het verhaal een beetje bij te houden, vandaar de volgende vragen:

Wat was nou die hele samenzwering binnen de LAPD waarom Jack wordt vermoord door die policecaptain, en vervolgens ook nog Crowe en Pearce probeert te vermoorden in dat martelhuisje?

en: Dat verbrandde lijk onder het huisje van dat oude vrouwtje, de moeder van een slachtoffer van "the nite owl" wat doet het lijk daar? en hoe is de hele zaak rond die moorden nou eigenlijk opgelost?

Bij voorbaad dank voor antwoorden!

spijtig dat na twee maanden ik de eerste ben die antwoord wil geven:

Plaatselijke maffiabaas mickey Cohen wordt door de officier van Justitie achter tralies gezet. Captain D Smith ziet zijn kans om met enkele corrupte agenten Cohen zijn handel af te breken en enigszins over te nemen. Dit samen en Pearce Patchet. Oude corrupte agenten Meeks en Stelsland zijn de schutters op diverse handlangers van Cohen tot het moment dat ze een koffer met drugs vinden bij Deuce Perkins, Meeks verraad zowel Smith als Stelsland, waarnaar Stelsland Meeks omlegt en onder het huis van zijn vriendin Susie Lefferts verstopt. Stensland wordt bij de Night Owl doodgeschoten, door Smith en 2 andere corrupte agenten, omdat deze hem verraden had om de koffer drugs.
Jack Vincent wordt vermoord omdat hij de eerst is die aan Smith vraagt over het verband van Stensland, Meeks en hem. Nadat Smith vermoed dat Eddy en White hier ook vanaf weten, wil hij alle touwtjes in handen nemen en wist alle sporen uit, zowel hun als Sidd Hudges en Patchet worden omgelegd.

Vertel dit uit mijn hoofd, dus kan een beetje warrig zijn maar in grote lijnen is het het antwoord op je vraag.

Echter is het script nog veel voller met ontwikkelingen en personages, daar is geen beginnen aan, maar omdat het zo perfect is uitgewerkt ; Een van de beste scripts ooit!

Geen zwakke dialogen of ontwikkelingen of plot gaten.

Wie hier kritiek op heeft mag mij dat dan graag genuanceerd uitleggen.

Een meesterwerk op alle fronten en de beste film van de afgelopen 30 jaar.

avatar van josseheijmen
Grote reputatie maar wordt bij iedere kijkbeurt wat minder.

Recent voor de 5e keer gezien: L.A. Confidential.

Wat een verzameling van grote namen in deze f. Ze doen het stuk voor stuk prima. Zonder uitzondering vind ik het fijn om Kevin Spacey aan het werk te zien. Beschikt over (close to) de prettigste uitstraling van Hollywood.
Guy Pierce vind ik een meer dan capabele en frisse hoofdrolspeler.
Maar James Cromwell steelt de show. Acteerles van de oude meester hoe je een bad guy neerzet. Perfect.

Basinger en Crowe vind ik lief samen. Heel mooie romance.

Bij 1e ziening vond ik de film stoer. En lastig te begrijpen.
Inmiddels ken ik haar van haver tot gort. Eigenlijk vind ik dat wel jammer. Want nu geeft de f me boven alles het gevoel dat ze wat simpel is. Gemakzuchtig.
Alsof er veel méér uit te halen zou zijn.

Neemt niet weg dat we hier te maken hebben met een ingenieuze en zeer onderhoudende misdaadfilm.
Had haar graag een boel rauwer gezien.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Mooi.

Onder andere het sfeertje is dat. Daarnaast zijn er een aantal acteerprestaties om van te smullen. Het verhaal zal niet voor een ieder even makkelijk te volgen zijn, maar zit uitstekend in elkaar.

Zeer goed.

avatar van Goldenskull
Maar eens herzien.

En tja, de vorige keer (nov. 2007) vond ik het einde maar lame. Dit keer vond ik het niet lame, maar wel slap. Het einde is gewoon niet sterk, klaar.

Het begint echt vreselijk, de scène met de Mexicanen is werkelijk hilarisch slecht. De 'klappen' behoren nog niet eens tot de categorie aaien en de muziek is belachelijk bombastisch. Gelukkig dat de film daarna wat bijtrekt. Het verhaal zit goed in elkaar en de sfeer is aardig. De meeste acteerprestaties zijn wel oké. Muziek blijft echter zwak en onder de indruk ben ik ook niet zo.

avatar van Vinokourov
Niet zo boeiend deze te lange en zwaar overschatte misdaadthriller. Kim Basinger is een lachertje!

avatar van The One Ring
L.A. Confidential heeft eigenlijk een vreemde status in de filmwereld. Bijna iedereen lijkt het erover eens te zijn dat het een goede film is. Hij geniet de status als moderne klassieker. Hij verschijnt regelmatig in lijstjes (hier op moment van schrijven 102, op IMDB is hij zelfs nummer 66). Kortom, beter kan bijna niet. Toch is het vreemd dat over een film met zo'n aanzien eigenlijk nooit iemand praat. Weinig mensen noemen hem onder hun absolute favorieten en hij duikt vaak pas op in een persoonlijke top 100 dan top 10. Het lijkt erop dat L.A. Confidential meer gerespecteerd dan geliefd is.

Dat merkte ik sowieso bij mezelf. Hij dook jaarlijks op in mijn top 100, maar dat was eigenlijk het enige moment in het jaar waarop ik aan de film dacht, tenzij ik die titel toevallig ergens tegen kwam of als mijn oog erover gleed terwijl ik in mijn dvd-rek keek. Gisteren ging hij in herkansing.

En dan valt toch op dat een top 100-positie geheel verdient is. Ik kon me het verhaal en veel gebeurtenissen nog goed herrinneren, maar ook gekeken naar de nuances van de film blijkt toch wel weer dat het hier om een heus meesterwerk gaat. Ik zou zelfs zover willen gaan door te zeggen dat het waarschijnlijk de beste misdaadthriller van de afgelopen 15 tot 20 jaar is, alsook de beste neo-noir ooit. Dit laatste mag misschien wat gewaagd zijn om te zeggen, omdat L.A. dan ineens tegenover het onbreekbare Chinatown verschijnt, maar persoonlijke verkies ik Curtis Hansons film over die van Roman Polanski, al zijn ze beiden sterk.

Een ding doen beide films goed als neo-noir: ze zijn niet zelfbewust een onderdeel van het noirgenre. Veel neo-noirs (Brick, Kiss Kiss Bang Bang, The Man Who Wasn't There, Sin City) spelen duidelijk met het genre, maar bij Chinatown en L.A. Confidential komt het genre meer natuurlijk aanzetten. Het zijn eigenlijk gewoon misdaadthrillers die zich afspelen in de tijd van de film noir en die daardoor neo noir worden. Er wordt niet te hard getracht iets ouds na te doen, maar er wordt meer een eigen plan getrokken. Gek genoeg voelen ze daardoor juist weer wat klassieker aan.

Het script is fantastisch, zoals het hoort bij een goede detective. Wat mij deze keer opviel is dat het verhaal op de helft stil komt te liggen. De Night Owl moord is opgelost, maar de film gaat doodleuk verder. Natuurlijk blijft het gevoel knagen dat deze moordzaak wat te snel afgehandelt is en de film er nog op terug komt, maar het is verrassend dat er nog eerst wat andere scènes tussen komen voordat dit begint. In de middenweg is de film dus plotloos en verschijnen er schijnbaar willekeurige scènes, die natuurlijk later wel in elkaar vallen. Toch een gewaagde keuze voor een film als deze om even zonder duidelijke verhaallijn te werken. Het gekke is dat het nauwelijks opvalt en sowieso niet storend werkt.

Het script zit ook vol met twists en kronkels, zoals wel vaker bij detectives. Hier zijn het er zoveel dat het een wonder is dat alles gewoon lijkt te kloppen en belangrijker, dat het bevredigend in elkaar steekt. Ik heb een hekel gekregen aan plottwistfilms waarin eigenlijk alleen de eindverrassing als belangrijk wordt gezien, zoals The Usual Suspects of Memento. L.A. Confidential heeft echter een ingewikkeld plot dat niet zozeer belangrijk is voor de verrassingen, maar voor de sfeer. Het gevoel van verwarring, dat niemand te vertrouwen is en het vastzitten in een web vol leugens dat elk moment kan instorten is wellicht de belangrijkste sleutel waarom L.A. Confidential zo goed werkt. Knap is dat de film daarbij toch zijn oog blijft houden op de personages. De invloed die de gang van zaken op hun heeft is belangrijker dan te weten wie verantwoordelijk is voor welke moord, zoals in de traditie van films als The Big Sleep. Daarom is het ook niet erg dat men koos voor de voor de hand liggende onthulling dat Cromwell de grote schurk is. Het past zowel in de emotionele als thematische kern van het verhaal. het kan niet genoeg benadrukt worden dat het script fantastisch is.

De cinematografie is eigenlijk niet eens opvallend mooi, maar er hangt toch een lekker sfeertje, dankzij de koele kleuren, de soundtrack vol oude liedjes en het oog voor periodedetail. De acteurs zijn al vaak genoeg geprezen en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Jammer dat Pearce dit eigenlijk nooit heeft kunnen overtreffen. Verder zijn er ook veel gedenkwaardige scènes, zoals de rel die uitbreekt in de gevangenis op het begin, de ondervraging en de shoot-out op het einde. Het opmerkelijkste is echter dat de scène waar iedereen meestal over praat bij deze film geen misdaad of geweld bevat, maar het moment is waarop Exley denkt dat de echte Lana Turner een look-a-like hoer is. Dat de actrice niet eens echt op Turner lijkt doet er weinig aan af.

Een zo goed als foutloze film dus, die ook zeker meerdere keren kijken sterk blijft. De enige reden waarom ik geen 5 sterren geef is puur en alleen omdat het nog niet aanvoelt als 5 sterren. Die 4 en een halve ster blijven echter makkelijk overeind.

avatar van J. Clouseau
Schitterende thriller met een heerlijk sfeertje (dat glamoureuze L.A. in de fifties! Die lichtjes, die palmbomen! Die oldtimers! Die muziek! Die filmsterren!), een uitstekend scenario en prima acteerprestaties (Cromwell, Basinger, DeVito en Pearce vond ik het best, maar eigenlijk was er niemand bij die het minder deed).
Minpunten vind ik niet meteen (alleen vond ik dat Crowe's personage te veel de knokkende bullebak is. Dat had wat verfijnder gemogen).
Echt een briljante film (ook briljant van VT4 om deze uit te zenden, nu stijgen ze een heel eind in m'n achting).

avatar van chevy93
Wat een heerlijke film om naar te kijken. Een prachtig kat-en-muisspel die eigenlijk pas een paar minuten voor het einde eindigt.

De hele film ben je niet zeker of je het nou wel goed hebt gezien. Je zit constant met vragen als: 'Waarom doet hij dit (of juist niet)?' en 'Zit hier een bepaalde gedachte achter, weet hij meer dan ik?'.
Ik houd van dat soort films!

Mooie jaren '50-sfeer gecreërd. Chapeau! Vooral het stukje met de politiesirenes was goed gedaan. Zo'n oude sirene . Zo eentje die nog zo'n 10 seconden na het uitzetten doorgaat.

Voor de rest een topfilm en een ijzersterk thriller!

Jammer alleen dat Spacey/Jack dood is gegaan

avatar van DonOswaldo
Sfeervol, goed uitgewerkt script en een topcast. Mag er zeker wezen!

avatar van M.Goodkat
Gisteren de film na een lange periode gezien en echt een supergoeie film.
Super vertolkingen van Spacey,Pearce en Crowe als flikken van dienst en dan nog Basinger als befaamde callgirl. Prachtige dialogen die de stemming ook overbrengen van een Misdaadthriller.
In deze film bevestigt nog maar eens hoe graag ik Kevin Spacey heb als acteur, de manier van doen 'Jack's back!!' bracht mij een smile naar boven en ook de charme die hij utstraalt in de ongewone witte pak =-).
Beland in mijn top 10 op nummer 9 en verhoog hem ook met 1,0* =)

avatar van Fixi88
Prachtige film met een top-cast . Eerste half uur viel tegen maar vanaf dan begint het. Intrige naar intrige en ieder moment blijft de spanning erin. Enig minpuntje is dat hij nog wel redelijk voorspelbaar is maar dat doet niets af aan dit meesterwerkje.

avatar van TrickySmalls
L.A. Confidential lijkt op het eerste gezicht op een normaal misdaad filmpje, maar is dit niet.

Er zijn 2 kanten die deze film met zich meebrengt. De Glitter & Glamour van Hollywood en de harde politiewereld. Beiden komen dan ook erg goed uit de verf en zijn erg fascinerend.

Het verhaal brengt een lekker tempo met zich mee en is bovendien op de dag van vandaag niet bijster orgineel meer, de uitwerking ervan is daarentegen briljant gedaan. Veel boeiende scene's met een goede cast is ook een goede zet van de makers van het verhaal. Vooral Spacey weet mij weer keer op keer te verrassen.

Hetgeen de film echt op scoort is de spanning die gedurende de gehele film aanwezig is, als gevolg van het niet weten hoe de vork nou in de steel zit. Werkelijk nagelbijtend. Je wordt hier niet overdonderd met een grandioze eind-twist, maar je wordt als kijker gedurende de film overspoeld met kleine wendingen, waardoor het geheel als maar grimmiger en sluwer wordt.

avatar van Pitakaas
Heerlijke misdaadfilm uit de 90's, die vooral uitblinkt in zijn script en geweldige cast. Niets van de prijzen en waarderingen voelen in mijn ogen gestolen.
Wat inderdaad op het eerste oog een 'simpele' misdaadfilm lijkt dat zich afspeelt in de 50s, blijkt halverwege veel meer dan dat. Je wordt echt weer meegezogen in een film vol corruptie, drugs, seks en geweld.
Een van de leukste rolletjes vond ik persoonlijk DeVito als Sid Hudgens, geweldige dialogen en one-liners, plus een hele goede intro van de film zelf. Maar ook Cromwell als Cpt Smith, Spacey als Vincennes en Basinger als Bracken waren stuk voor stuk fenomenaal. Zeker als je met een schuin oog kijkt naar de leeftijd van Basinger...

Het sfeertje van de City of Angels uit de 50s wordt goed neergezet door de mooie kostuums, auto's en huizen, al had ik graag nog wat meer omgevingshots willen zien van LA zelf. Dit zou de film echt nog wat pakkender gemaakt. De muziek maakt ook weer een hoop goed hoor.
De grote shootout aan het einde maakt het dat ik toch wel een heel klein vies nasmaakje aan de film overhoud, omdat het nogal overdone is. Zelfde geldt eigenlijk voor het extreem geweldadige karakter van Bud, het good cop, bad cop principe in het kwadraat!
Dit houdt de film wel van een hele goed score af, en misschien zelfs een plekje in mn top 10/20, maar L.A. Confidential blijft wel echt een hele goede film, vooral als je wel van het genre houdt.

avatar van Insignificance
Valt toch wat tegen bij herziening. Film heeft ontegenzeggelijk flair, drive en in de basis ook een prachtplot, maar het vertoont hier en daar toch wat haarscheuren. Zo hebben de personages wat last van overtypering. Valt nog te bezien als een knipoog, maar dat idee verdampt wanneer de ontwikkelingen zich opstapelen. Bovendien komen enkele daarvan nogal gestuurd over.

Dat geldt niet voor een van de sterkste momenten, de moord op Jack, wat jammer genoeg een schril contrast vormt met het sluitstuk. Het droge schot past heel wat beter dan de nogal overdadige manier waarop dit verhaal wordt uitgeblazen. Onderhoudend is het allemaal nog wel, er zit genoeg in om je dik twee uur bezig te houden, maar het trekt soms iets te nadrukkelijk van leer om bijzonder te zijn.

avatar van jumpstylemovie
Dit is echt een meesterlijke film. Boeiend tot het allerlaatste moment. Fantastische acteerprestaties van de 3 hoofdpersonene. Een verassend en mooi einde.

Ik keek deze film vanwege dezelfde reden als dat Rtl 7 hem uitzend: LA Noire. Ik ben nu een week bezig met die game en zat dus helemaal in de jaren 40 noir/misdaad stemming.

Meesterwerkje wat mij betreft