L.A. Confidential (1997)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce

Los Angeles, de jaren '50. Ed Exley doet er alles aan om hogerop te komen, zolang het maar volgens de regels gebeurt. Bud White hanteert zijn eigen regels, maar heeft problemen om z'n woede onder controle te houden. Jack Vincennes vindt het onderhouden van zijn contacten in Hollywood minstens even belangrijk als het politiewerk. Na een brute schietpartij in een restaurant proberen deze drie agenten van het corrupte politiekorps achter de waarheid te komen.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Erg mooie fim. De sfeer van de jaren '50 is echt perfect neergezet, en er wordt werkelijk door de gehele cast uitstekend geacteerd. De film kent dan ook een groot aantal grote namen: Naast Spacey en Crowe zien we Kim Basinger, Guy Pearce en Danny DeVito voorbij komen. 4 sterren.

Erg goede film vooral de one liner: Have we got a suspect, yes sir we narrowed it down to 1000 suspects, is briljant

Ik vind dit echt een stoere film met een goed diepgaand verhaal. Vooral Crowe, die een echte die-hard rechercheur speelt, vind ik heel stoer.

Erg goed, 4 sterren. Grappig dat Guy Pearce hier in meespeelt. Toen nog onbekend volgens mij en gladjes als rechtschapen politieman. Later meer indruk gemaakt in memento...

avatar van Ramon K
Instant classic film-noir met een topcast en een topscript. Verloor met de Oscar's tegen die draak van een Titanic. 4,5 sterren en eindigt net achter Chinatown van Polanski.

FisherKing
Indrukwekkende film; wordt na 3 keer kijken nog mooier: hele goede acteerprestaties;
Russel Crowe op zijn best.

Mik
voorlopig 4 sterren, ik zal hem waarschijnlijk nog wel wat vaker gaan kijken aangezien Tovenaar hem in zijn bezit heeft. In ieder geval een hele relaxe sfeer gedurende de hele film, super chille om lekker s'avonds te kijken..

avatar van Armin
Knap gemaakte, sfeervolle misdaad thriller met sterk acteerwerk. ****

SlingBlade
Gave film, krijgt in avro bode 3 sterren, evenveel als the specialist. Waar gaat het heen met de wereld

Effectief misdaad-drama dat met goede acteerprestaties en een intelligent script het oude film-noirgenre weer tot leven poogt te wekken. Helaas wordt met die sfeer gebroken bij het in mijn ogen toch wat al te modern-Hollywood-achtige einde, waarbij ook de geloofwaardigheid hier en daar in het geding komt.

Verfilming van een boek van James Ellroy, dus waarschijnlijk is dat de filmmakers niet aan te rekenen.

Ik beoordeel het resultaat, niet de mate waarin de makers hun doelstellingen gerealiseerd hebben. (Al was 'modern-Hollywood-achtig' een verkeerde term dan misschien)

avatar van Redlop
James Cromwell heeft ook de perfecte herses voor die hufterrol.
Film die je zo eens in de drie maanden opnieuw met plezier bekijkt en dat komt goed uit want meestal wordt deze film even vaak op verschillende zenders uitgezonden.

FisherKing
Blijft magische film...

Tuurlijk wel (indien je dat einde inderdaad niet goed vindt). De filmmakers hebben die film toch gemaakt?

gimli f
Het eerste deel gezien (de eerste zeven kwartier- de laatste 3 niet, vanwege Gandhi en het ontbreken van een volle videoband).
De eerste zeven kwartier zaten wel interessant in elkaar, al kan er ik er niet al te veel over zeggen: ik keek op een klein zwart-wit tv'tje. Verder zaten er nou weer nergens echt spannende dingen in.

Eigenlijk wel goed dat ik hem NIET heb afgekeken. Want, zo redeneert Gimli: als ik de film wel op dat lieve kleine zwart-wit tv'tje zou hebben uitgekeken, zou de film mij waarschijnlijk minder boeien, als wanneer ik hem in kleur zou zien. Doordat ik de film niet heb uitgekekken, redt ik de films als het ware, redt ik hem tegen een te snel getrokken conclusie van Gimli. Ik ben namelijk geneigd om al na een kijkbeurt een film te becommentarieren- en dat hoeft nu nog niet te gebeuren.
Zo kun je het ook zien natuurlijk.

De film zou afstevenen op een goede 3,5. Help me eraan herinneren dat ik hem ooit nog eens uitkijk.

avatar van Sjan
Héle goeie misdaadfilm met ook erg grappige momenten! Goed acteerwerk en een master-verhaal. 4.5*

Nooit begrepen waarom ze Kim Basinger een oscar voor deze film hebben gegeven.

AHWA
Prachtige film. Mooi verhaal, heerlijke soundtrack, boeiend van begin tot eind.

Daarom 5 sterren.

de scene, waar pearce die negers verhoort

avatar van FeZ
FeZ
Niet herinnerend dat ik deze film al een keer had gezien, kwam ik na de eerste paar scenes er achter dat ik hem in de bus naar Rome met school had gezien. Ja, met van de die pokke kleine tv's, geluid te zacht ondertiteling niet leesbaar en mensen die geen aandacht hebben voor de film dus maar gaan praten.
Ok nu maar ff over de film : Ik vond het verhaal mooi uitgewerkt en realistische karakters neergezet door een aantal topacteurs. 4*

vdc
Goeie cast, maar vooral ook sterk verhaal.

Geniaal van Jack Vincennes (Spacey) om na z’n moord nog de naam Rollo Tomassi uit te spreken. Keerpunt in het verhaal dat tot de ontknoping leidt.

avatar van Da Jando
Goede film met een sterke cast. Had hem op de gok op DVD gekocht, bleek wel een goede keus te zijn Lekker sfeertje in de film en het script zit knap in elkaar. Moest soms ff goed nadenken wie nou wie ook alweer was, er zitten nogal veel namen in. Het einde vond ik dan net iets te happy, dat is jammer. 4* voor nu. Over een tijd nog maar eens bekijken...

Goede, spannende film, met goed acteerwerk door iedereen, en Russell Crowe die zichzelf speelt.

Er zijn goede wendingen in het verhaal om het spannend te houden.

En vooral was naar mijn smaak erg lekker.

Wereldfilm, goed uitgewerkte karakters, goed script, mooie plaatjes, guy pierce bereikte bij mij al gelijk de irritatiegrens hetgeen ook zo bedoeld was met zijn gladde praatjes en matenaaierij. kevin specy als vreselijke doch symphatieke op media-aandacht geilende smeris die meer om zijn pakken lijkt te geven dan om mensen (lijkt). Russel crowe. (speelt zichzelf empirecees??? haah grappig gevonden, ik geloof het gelijk)
als ruwe bolster blanke pit die iets met vrouwen heeft. en danny de vito als riooljournalist. verders dan nog namen als james cromwell. (brr, wat een enge man) en tja. van kim ben ik niet zo een fan maar ze speelt in deze film aangenaam. eigenlijk kan zo een combinatie van acteurs de verwachtingen alleen maar heel hoog maken en quess what??? het heeft mijn verwachtingen overtroffen. ooit gekocht voor een zacht prijsje op dvd. 4 maanden in de kast laten staan en nu inmiddels al 5 keer gezien.. heerlijke heerlijke film
hush hush....

Soundtrack van dr.dre ft. knock turn 'al is wel vet: Superugly!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
ja, want dat is uit deze film...

En het is ook 'Nocturnal'

neo (crew)
De soundtrack is altijd nog wel van Jerry Goldsmith dus ik weet niet wat jullie allemaal bazelen

avatar van nrggirl
L.A. Confidential is een lekkere film vooral die laatste schietpartij