L.A. Confidential (1997)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce

Los Angeles, de jaren '50. Ed Exley doet er alles aan om hogerop te komen, zolang het maar volgens de regels gebeurt. Bud White hanteert zijn eigen regels, maar heeft problemen om z'n woede onder controle te houden. Jack Vincennes vindt het onderhouden van zijn contacten in Hollywood minstens even belangrijk als het politiewerk. Na een brute schietpartij in een restaurant proberen deze drie agenten van het corrupte politiekorps achter de waarheid te komen.

avatar van DBTim
Wat heeft deze film een heerlijk tempo! Na een uur lijkt het wat in rustiger vaarwater te komen, maar een kwartier later schiet ie weer in de versnelling. Geweldig verhaal en erg mooie setting! Na Gangster Squad is dit toch een hele verademing

avatar van Metalfist
My partner stopped to help a damsel in distress. He's got his priorities all screwed up

Ik was helemaal vergeten dat ik L.A. Confidential nog had liggen. Een aantal jaar geleden opgenomen van VT4 (ondertussen is dat Vier geworden) maar toen niet gezien wegens de langere speelduur en daarna zijn de opgenomen films in een kast verzeild geraakt wegens plaatsgebrek. Vandaag trok ik die kast voor het eens sinds jaren nog eens open en vond ik daar een dertigtal opgenomen films waar ik het bestaan al lang van was vergeten. Driewerf hoera en om het te vieren heb ik L.A. Confidential dan maar opgezet.

L.A. Confidential is eigenlijk een film met een vreemde status. De score is hoog, hij heeft een degelijk plaatsje in de top 250 weten te bemachtigen maar toch zijn er van de 200 gebruikers die de film met 5* belonen maar zo'n 130 die de film effectief in hun top 10 hebben staan. Ik moet eerlijk toegeven dat ik ook helemaal niet bekend was met de waardering van de film (van het boek en schrijver James Ellroy in het algemeen wel) maar het is toch een merkwaardig verschijnsel te noemen. Soit, dit is sowieso al wel een vreemde zit te noemen doordat er enorm veel verhaallijnen en personages aan te pas komen. Hierdoor krijg je soms de indruk dat het allemaal wat gefragmenteerd aanvoelt en zeker in de midden krijgt de film een inzakking. Dat komt voornamelijk omdat de relatie tussen White en Lynn me niet echt kon boeien maar daar wordt gelukkig niet al te lang bij stilgestaan. De film krijgt dan opeens een versnelling met de dood van Vincennes en vanaf dan is het afwachten op de ontknoping. Een ontknoping die op zich vrij goed in elkaar zit maar die in mijn opzicht één grote faux-pas heeft, namelijk dat White blijft leven. Geen idee of dat in het boek ook zo is (ik mag hopen van niet of dat het op zijn minst beter is uitgewerkt) maar dit slaagt natuurlijk nergens op. Duddley lijkt hem vanop een halve meter los door zijn hoofd te schieten en wanneer we White terugzien, blijkt hij alleen maar wat aan zijn wang geraakt te zijn. Alsjeblieft zeg, wat een afknapper.

Nu vond ik Russel Crowe sowieso al niet echt geslaagd als White. Ik heb de acteur anders wel redelijk hoog zitten maar hier is hij de zwakste schakel in een sublieme sterrencast. Hij is zeker niet slecht want in het begin is hij als tough guy erg geslaagd maar vanaf het moment dat Basinger op de proppen komt, wordt hij een stuk minder interessant. Degene die dan ook compleet de show weet te stelen is Kevin Spacey. De acteur die sinds het nieuwe millennium niets deftig heeft weten af te leveren is hier subliem als de flamboyante Vincennes. Het zou echter niet eerlijk zijn om alleen maar Spacey te vernoemen want Guy Pearce is misschien wel even briljant bezig als Spacey. Vanaf de eerste momenten krijg je een serieuze hekel aan hem maar langzaamaan weet hij toch een zekere vorm van sympathie op te wekken. Waarom Hanson koste wat het kost Kim Basinger wou casten in de rol van Lynn is mij trouwens een raadsel. Basinger is dan ook vrij inwisselbaar. Voor de rest nog sterke bijrollen van onder andere Danny De Vito en James Cromwell. Alleen jammer dat die laatste zijn accent te pas en te onpas komt opduiken. De ene moment praat hij vrij 'normaal' Engels en dan lijkt hij te veranderen in een Ier die twee dagen in Amerika is.

Heerlijk corruptieverhaal maar de aankleding van de jaren '50 komt niet altijd even goed tot zijn recht. Geen idee waar het juist aan ligt maar ik had nergens de indruk naar een film te kijken die zich in de jaren '50 afspeelt. Gelukkig is er nog een uitmuntende sterrencast onder leiding van Kevin Spacey en Guy Pearce die ervoor zorgen dat het een 4* wordt. Al is het wel erg nipt.

avatar van DragQueen
Heerlijke Film, met een brilliant verhaal. Dat ook nog eens stijlvol uitgevoerd is hier. Ook verloopt alles in een aangenaam tempo. De aanwezige cast acteert uitmuntend. Met name Spacey, die er voor mij bovenuit stak. Verder zijn de settings, en de gebruikte ondersteunende muziek in de film, van hoog niveau. 4,5 Ster.

avatar van nilserr
Hele goede film die een perfect beeld geeft van de georganiseerde misdaad in en rond Hollywood. Regisseur Curtis Hanson krijgt het voor elkaar om verschillende losstaande verhalen met elkaar te verweven zonder dat het geforceerd aanvoelt. De film laat, door middel van een gecompliceerd en goed doordacht script, zien dat er achter façade vol glitter en glamour een wereld vol corruptie en onrecht schuilt.

Alle acteurs krijgen het voor elkaar om geloofwaardige karakters neer te zetten, met Kevin Spacey en Kim Basinger als absolute uitblinkers. Het is een briljante vondst om de drie hoofdpersonages qua persoonlijkheid compleet van elkaar te laten verschillen. De ambitieuze Guy Pearce, die alles doet om in de voetsporen van zijn vader te treden. De lakse Kevin Spacey, de man die zich precies weet aan te passen aan het Hollywood leven. Russel Crowe is de domme kracht met een voorliefde voor gekwelde vrouwen. Deze contrasten zorgen voor extra spanning. Oudgediende James Cromwell zet een verassende dubbelrol neer. Kim Basinger won bij mijn inziens terecht een Oscar voor haar prachtige rol als luxe call-girl. De Oscar voor mannelijke bijrol had dat jaar naar Danny deVito moeten gaan, die een geweldige roddeljournalist neer zet.

De Art-Direction geeft een extra dimensie aan de film. De prachtige kostuums en decors geven de tijdsgeest van de jaren '50 perfect weer. Verder is ook de soundtrack prima in orde en sfeerverhogend.

Al met al kan ik maar één minpuntje noemen, en dat is het einde, dat niet al te verhelderend is. Voor de rest was het een zo goed als perfect tijdsdocument en ook nog eens een spannend misdaadverhaal vol goede dialogen en spectaculaire scènes.
vier sterren.

avatar van loneranger
Heerlijke film. Een goed verhaal, een sterke cast met Spacey, Pearce, Crowe en Basinger en een mooie aankleding zorgen ook na ruim 15 jaar nog altijd voor dik twee uur topvermaak. Vier sterren.

avatar van notsub
Strakke film in een heerlijke setting tegen de achtergrond van de jaren 50. Vooral het acteerwerk is uitstekend verzorgd. Het tempo van de film is ook prima, dat is wel eens een valkuil in dit soort verhalen. De mix van intriges werkt prima en blijft doorzichtig genoeg. Op het eind wordt het unieke pad van deze film verlaten en krijgen we toch een standaard slot, dat is jammer. Verder was het gewoon genieten van de aanpak van Russel Crowe in deze film.

avatar van Toontje G
Het is en het blijft een geweldige film.

avatar van Angelo2
Heerlijke misdaad/noir film met een boeiend verhaal en prachtige rollen van vrijwel iedereen. Vond Russel Crowe ook erg sterk spelen. Door de vele personages kon het soms verwarrend worden dus heb ik even pen en papier gepakt en iedereen opgeschreven die er in voor kwam. Dat maakte het een stuk eenvoudiger om naar te kijken (ja je moet toch wat). Een dikke 8

Erg Hollywood !!! Film over een politieteam, waarbij vele mensen denken dat ze slimmer zijn dan hun collega's. Maar uiteraard is vanaf het eerste begin al duidelijk wie de slimste is. De film verveelt al na zo'n 45 minuten, maar gaat dan nog anderhalf uur door. En er vallen nog vele vele doden en er stromen nog liters liters bloed. Totdat de voor de hand liggende ontknoping valt. Uiteraard met nog meer doden en bloed. Het einde ten slotte is uitermate geschikt voor mensen die van hun overtollig braaksel af willen, voor zo ver ze dat nog niet kwijt geraakt waren tijdens de film. Ik denk dat ik toch maar wat meer op mijn intuïtie af moet gaan in plaats van de hoge waarderingen hier op moviemeter. Dan had ik ook een goede film kunnen kijken in deze 138 minuten. Wel een compliment voor het geluid. De dreunen tijdens de vuurgevechten waren erg imposant op groot volume.

avatar van grovonion
Je focus op doden en bloed is er met de haren bij gehaald, tuurlijk 'tis een misdaad-drama, maar het gaat duidelijker over de politieke en psychische intriges dan over het doden en tonen van bloed. Noir film is duidelijk niet je genre, misschien best bij Deense/Zweedse spullen blijven.

grovonion schreef:

Met de haren bij gehaald? Het aantal doden en bloedspetters doet niet veel onder bij een gemiddelde horror film. Of een commerciële oorlogsfilm. Naast de politieke en psychische intriges waren de doden en het bloed een belangrijk onderdeel voor de deal van deze film om hoge Hollywood kijkcijfers te halen. Zo kwam het op mij in ieder geval over. Verder moet ik inderdaad toegeven dat ik bij deze film duidelijk was misleid door de hoge waardering. En ja, Deense en Zweedse films scoren bij mij meestal hoger dan Hollywood films, maar er zijn zat uitzonderingen bij allebei. Zowel naar boven als naar beneden.

avatar van Dogie_Hogan
Hoge waardering, inderdaad (en zeer terecht); binnen het genre!
Je koopt toch ook niet alle aanbiedingen, juist omdat ze in de aanbieding zijn...

Dogie_Hogan schreef:
Hoge waardering, inderdaad (en zeer terecht); binnen het genre!

Heb zojuist de film "Leon" gezien. Valt volgens mij ook binnen het genre. Maar dat is wel een topfilm. Zo kan het dus ook !

avatar van Metalfist
Niet echt hetzelfde genre trouwens. L.A. Confidential is een film noir terwijl Léon meer de misdaad/gangster kant opgaat.

Metalfist schreef:

Ik heb wikipedia er maar eens op nageslagen wat de term film noir dan eigenlijk inhoudt.

Film noir - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Films noirs zijn meestal zwart-witfilms met overheersende stemmingen van melancholie, vervreemding, somberheid, teleurstelling, ontgoocheling, pessimisme, ambiguïteit, morele corruptie, schuld en paranoia. Typische, vaak optredende personages zijn de cynische, eenzame held (antiheld) en de femme fatale, waartussen zich allerlei intriges afspelen tegen de achtergrond van een louche grote stad.

Beide films zijn niet zwart/ wit maar verder zijn er wel een hoop overeenkomsten te vinden in typeringen die voor beide films van toepassing zijn.

Overigens gaan de puristen van wikipedia verder en valt de film L. A. confidential onder de term : neo noir.

Jawel dat bestaat dus ook.

Neo noir - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Daar wordt "Leon" weliswaar niet genoemd, maar die zijn ze gewoon "vergeten".

Ik vond het een leuke film met goede acteurs, prachtige settings, goede muziek. Echter vond ik het verhaal redelijk gewoontjes, dus helemaal niet bijzonder. Voor het gehe pakket krijgt de film drie sterren van mij.

avatar van RuudC
Als je de meest populaire films ooit wilt bekijken, ontkom je niet aan deze. Het is geen topfavoriet, maar L.A. Confidential staat momenteel zowel hier als op IMDB in de top 100. Geen misselijke prestatie, maar zoals verwacht, kon deze prent me niet echt raken. Het politieverhaaltje is wel aardig, al vind ik het allemaal vrij doorsnee met zaken als corruptie en dubbele agenda’s als hoofdingrediënten. De gemiddelde politieserie doet er echt niet voor onder, maar het geheel is een stuk aantrekkelijker om te volgen met een prima cast, zoals men hier voor handen heeft. Op dat vlak heeft L.A. Confidential het heel goed voor elkaar. Sommige karakters, zoals die van Russell Crowe kon ik heel goed hebben. In dat jaren vijftigsfeertje ben ik niet geraakt, maar door de personages scoort de film bij mij beduidend hoger dan andere films in dit genre. L.A. Confidential is bij vlagen best vermakelijk, maar het ‘briljante’ verhaal heb ik niet gezien.

avatar van busby1991
Hele fijne film is dit. Goed verhaal met fantastische acteurs! Guy Pearce en Kevin Spiece waren zoals altijd weer briljant. Russel Crowe en Badguy Crowmwell konden mij ook wel bekoren. Net zoals Danny DeVito een leuk rolletje had. Het was inderdaad wel een beetje raar dat White blijft leven, maar de opbouw en de spanning tot het einde met een sterk plot waren om je vingers bij af te likken! zeker top 10 waardige film.

avatar van klevi
Erg geslaagde film. Verveelt geen moment, goede acteurs, goed acteerwerk, goed verhaal. Film klopt gewoon maar is niet echt iets heel bijzonders. Ondanks dat toch erg genoten

avatar van romar10dsf
Leuk plot, maar sommige belangrijke onderdelen van het verhaal worden onderbelicht. Tip: let goed op in het begin van de film, het begin is geen random introotje.

avatar van hoffhaan
Beetje gedateerd, maar toch een goede film om naar te kijken. 3.5

avatar van Gerlof1378
Superfilm, al sinds ik hem in de bioscoop zag was ik verkocht. Sterk verhaal, goeie spelers en de uitstraling van de film je waant je echt in de jaren '50 van L.A. Een echte aanrader, dus vooral zien en Hush, Hush

Goede film met een goed verhaal en een prima cast.
Ik had deze film nog nooit gezien, ondanks dat hij inmiddels toch al wat jaartjes oud is, waarom weet ik niet, altijd genegeerd denk ik.
Maar hij is me wel goed bevallen, vooral Guy Pearce heeft me aangenaam verrast.
Maar de rest van de cast, met vele grote namen, doet het ook uitstekend.
Heb me er niet met verveeld, ondanks de lange duur van meer dan 2 uur een film waar wel vaart in zit.

avatar van tommykonijn
Veel goede verhalen gehoord over L.A. Confidential, maar ik heb nooit echt de drang gehad om 'm daadwerkelijk te gaan kijken. Toch is het er van de week na lange tijd eens van gekomen.

Hetgeen me al nieuwsgierig maakte is ook meteen het meest interessante aan de film: de cast. Wat een namen! Nog leuker als ze hun naam ook allemaal waar maken en dat is zeker het geval. Van de hoofdrollen van Kevin Spacey, Guy Pearce en Russell Crowe tot de bijrollen van Kim Basinger, James Cromwell en Danny DeVito: iedereen presteerde op een zeer goed niveau. Ze gaven hun personages kleur, waardoor ze echt goed tot hun recht kwamen. Je plaatst een ieder in een hokje met zijn of haar kenmerken. In dit geval is dat positief, want het wordt niet al te stereotiep.

En verder.. kreeg ik toch het idee naar een standaard misdaadthriller te kijken. Ik heb me niet verveeld; de film valt gemakkelijk uit te zitten. Het verhaal is best wel interessant, al vond ik het bij vlagen een aardig karweitje om de namen uit elkaar te houden. De sfeer van de jaren '50 wordt goed overgebracht en settings en muziek zijn goed verzorgd. Hierbuiten vond ik het echter niet bepaald veel bijzonders ten opzichte van andere films uit hetzelfde genre. Ik kreeg nergens echt het idee naar een meesterwerk of iets dergelijks te kijken. Is op zich niet erg natuurlijk, want er is niks mis met gewoon een leuke film, maar het hoge gemiddelde en de top 250-notering zullen mijn verwachtingen wel wat hoger hebben gespannen.

Nu lees ik wel dat er meer mensen zijn die niet zozeer zagen wat hier het geniale aan is, maar het bij de herziening wél zo ervaarden als de meesten hier. Wat dat betreft ben ik benieuwd hoe ik er dan over denk. Voor nu vind ik L.A. Confidential een prima film, maar wel eentje waarvan ik het idee heb het geheel in grote lijnen al eerder (en beter) te hebben gezien.

Ik begin de toplijsten als het aankomt op misdaadfilms maar met een korreltje zout te nemen, want met een goede cast lijkt het er toch op dat men met een hoop saaie zooi wegkomt. L.A. Confidential is goed geacteerd, maar ook niet meer dan dat. De plotwendingen zijn aardig, maar nergens schokkend; de actie is aardig, maar nergens imposant en het geheel duurt vele malen te lang. Kim Basinger's rol viel me daarnaast qua lengte ook behoorlijk tegen aan de hand van het feit dat zij (en haar decolleté) altijd zo'n grote rol toebedeeld krijgen op de posters.

Geen fout woord verder over haar acteerwerk, net zoals dat van Pearce, Crowe, Spacey en Cromwell. Het probleem is gewoon dat het nergens echt intens of interessant wordt en vooral blijft hangen in de standaard politieclichées van corruptie, shady journalisten, police brutality en overspeligen. Aardig hoor, maar een aaneenschakeling van zaken die ik al eerder (en beter) gezien heb.

avatar van JeroenFR08
Is er misschien iemand die kan weerleggen dat het einde nogal Zwak is. Want Cromwell, de badguy, schiet Crowe in zn wang. Die leeft dan dus nog. En hij maakt Pierce niet af. Het is echt een topper van een film alleen dat vond ik dan jammer, maar misschien heeft iemand er uitleg voor??

avatar van sandero16
Het verhaal zat goed in mekaar, alleen jammer van sommige onlogische dingen.

Er was actie aanwezig, soms humor en de acteerprestaties waren super.

Kortom: aanrader

4,5 *

avatar van Bottleneck
Op een matig begin na (dat gevecht bij de cellen..) een heel degelijke film: camerawerk, plot, soundtrack, personages, hier en daar een verrassinkje in het verhaal, etc. Allemaal weinig op aan te merken maar vind het tegelijkertijd ook weinig bijzonder op al die aspecten, er zal me niet veel van bijblijven.

avatar van james_cameron
Herzien op blu-ray. Sublieme moderne klassieker; een film noir-achtige misdaadfilm met een spannend plot, vol verrassende wendingen, veel aktie en een geweldige cast. Regisseur Curtis Hanson werkt hier op de top van zijn kunnen en levert een vrijwel perfecte film af.

avatar van Antonev
Een van de meest omhoog geschreven films als je het mij vraagt. Vond het allemaal nogal rechtlijnig en de film weet daarnaast nergens echt te pieken. Wel een lekker jaren 50' sfeertje.