L.A. Confidential (1997)

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Curtis Hanson
met Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce

Los Angeles, de jaren '50. Ed Exley doet er alles aan om hogerop te komen, zolang het maar volgens de regels gebeurt. Bud White hanteert zijn eigen regels, maar heeft problemen om z'n woede onder controle te houden. Jack Vincennes vindt het onderhouden van zijn contacten in Hollywood minstens even belangrijk als het politiewerk. Na een brute schietpartij in een restaurant proberen deze drie agenten van het corrupte politiekorps achter de waarheid te komen.

sweinsteiger schreef:
Het begin was zo'n beetje gewoon, daarna ging het bergaf en vond ik de film saai en stom ; dat komt grotendeels door het ingewikkeld verhaal (duizenden verhaallijnen en heel veel personages).

Lijkt wel Nolan, niet? Let bijvoorbeeld ook maar eens op het tempo waarin het wordt verteld.

De film viel me ook wat tegen de laatste keer dat ik 'm zag. Die informatiestroom aan een hoog tempo (wat je ook bij Nolan en de nieuwste films van Scorsese aantreft) is volgens mij niet meer dan een truc om je een gevoel te geven dat de film lekker loopt en dat het allemaal boeiend is.

avatar van Ceeda7
Die truuk is wel aardig geslaagd moet ik zeggen. Ik heb het boek niet gelezen, maar we weten allemaal dat het niet simpel is om een boek van 500 pagina's te verfilmen.
Fantastisch plot, stijlvolle muziek en een schitterende cast. Mooie setting, ik hou van films die teruggaat naar de tijd ( Chinatown,The Aviator enzo...)

dikke 4 sterren.

GuyB
Brilliant script.

Zo een voldaan gevoel na een film heb ik toch maar weinig meegemaakt, alsof je echt in de watten bent gelegd als filmkijker. Dit filmpje kent een behoorlijk aantal twists, doordat alles - maar dan ook echt alles - verdacht gaat lijken en je niemand meer kunt vertrouwen.

Wanneer je het bos door de bomen begint te zien merk je hoe goed alles in elkaar zit. Toch wil ik hem nog minstens één keer herzien voor dat geweldige script nog eens mee te maken, maar ook voor de sfeer die er heerst. Niet de jaren '50 die ze proberen na te bootsen, want dat het zich in deze eeuw afspeelt vergeet je al eens. Er heerst een speciale sfeer waarvoor je de film moet kijken. Los Angeles is ook gewoon een prachtstad. De regisseur gebruikt de stad der engelen en illusies op de goede manier.

De karakters waren minstens even interessant, castlid na castlid schittert op het doek. Je moet kunnen acteren om zo'n rollen geloofwaardig te brengen, denk maar aan Bud White of Ed Exley. Spacey speelt ook op memorabele wijze zijn rol.

Dikke spannende 4,0* die bij herziening misschien een grotere t-shirt gaat moeten dragen.

avatar van Kr!kke
De belangrijkste 2 elementen (naar mijn mening), noodzakelijk voor een topfilm, zijn in deze film aanwezig: een sterk verhaal en een schitterende cast.

Qua verhaal zit het helemaal goed in L.A. Confidential. Het komt goed op gang en bovendien is er een zeer sterke opbouw. Verder is het gewoon een zeer interessant verhaal, zodat de film geen minuut gaat vervelen.

En dan ja… de cast. Eigenlijk moet ik daar niet te veel woorden aan vuil maken: de namen zeggen genoeg! Als je kleppers als Spacey, Crowe, Pearce, Cromwell, …in 1 film dropt, kan dat gewoon niet mislopen wat betreft de vertolkingen.

Leuke film!

Heerlijke film. Alles is top, behalve eigenlijk Russel Crowe. Vindt zijn rol een beetje saai. Hij doet stoer, maar ik zie geen vuur in zijn ogen. Anders had de film een 5 gekregen.

avatar van zicht
Zeer bijzondere film vind ik deze, je weet niet waar je aantoe bent de hele film door, en je word telkens op het verkeerde been gezet. Ik denk dat ik deze nog wel een aantal keren ga zien en hoop dat ik alles een beetje een plaats kan geven dan. Ik houd echt enorm van zulke films. China Town van Polanski is er ook zo eentje.

Misschien dat er nog users zijn hier die nog meer topfilms in deze trant weten?

avatar van Shinobi
Grappig hoe ingewikkeld doch simpel een verhaal kan zijn om tot een goede film te komen.
L.A. Confidential is hier een perfect voorbeeld van.
Er gebeurt van alles, verscheidene theorieën die mogelijk zijn met de nodige gedoseerde actie.
De kijker wordt eigenlijk bij de hand genomen en uiteindelijk wordt alles duidelijk, er blijft geen enkele vraag onbeantwoord.

En om de geweldige sterrencast niet te vergeten, in één woord: meesterlijk.

Dikke 4,0 sterren.

avatar van K. V.
Eindelijk eens bekeken en hij is me heel goed bevallen. Zoals je kunt zien is het een cast om duimen en vingers van af te likken. Vond de hele cast eigenlijk even goed. Tevens was het verhaal zeker ook de moeite om te kijken, dus kan 'k niets anders zeggen dan dat het een aanrader van formaat is. Het genre en de sfeer deed een beetje aan The Untouchables denken.
Wie een goeie politiefilm wil zien met een topcast is hier zeker aan het juiste adres.

avatar van Sergio Leone
Uitstekende misdaadthriller.

Het was al eventjes geleden dat een plot me helemaal wist mee te sleuren. L.A. Confidential beschikt over een meer dan degelijk plot dat goed uitgewerkt is. De film heeft een redelijk lange intro van de personages waarna het eerste deel van de 'Nite Owl'-zaak afgewerkt wordt. Het dreigt dan een paar minuutjes langdradig te worden, maar herpakt zich al snel en schotelt de kijker nog een dik uur topvermaak op. Er wordt heel wat informatie gegeven waardoor je als kijker wel wat moet opletten, maar uiteindelijk bevat L.A. Confidential een gestroomlijnd verhaal, weliswaar met een paar geslaagde plotwendingen. Alleen het einde - ik bedoel die shoot-out dan - had beter gekund.

Het acteerwerk is over de ganse lijn vrij goed. Guy Pearce is zoals altijd: degelijk. Kevin Spacey is briljant. Met Russel Crowe heb ik altijd al moeite gehad. Hier zet hij z'n beste rol neer, maar hij blijft vaak vlak en emotieloos. Grootste verrassing is Kim Basinger. Ik zag haar in Batman, waar ze vooral irritatie opwekt. Hier doet ze het erg geloofwaardig en ingetogen. Andere bijrollen, die van oa James Cromwell en Danny DeVito, zijn eveneens oerdegelijk.

Qua tijdsbeeld had het wat realistischer gekund. Ik heb het gevoel dat de regisseur hier niet alles heeft uitgehaald wat er uit te halen was. Er zit wel ouderwetse muziek in, en het idee van prostituees die omgetoverd worden tot bekende 50s-actrices is niet onaardig, maar toch..

Dikke 2 uur topvermaak.

avatar van mr_erp
Sterke actiethriller.
Enkele minpuntjes: de stukjes dat Danny de Vito als verteller fungeert waren heel erg over de top. Vond ik in ieder geval niet sterk overkomen en eigenlijk alleen maar irritant. Verder vond ik aan het eind van de film dat Exley en White eerst bij dat motel naar achter lopen en dan weer terug naar de deur echt heel erg slecht geacteerd. Dat ging eigenlijk nergens over..

Verder een goede film die tot het eind spannend blijft.
Maar toch niet het meesterwerk waar ik op gehoopt had..
Gister heb ik de film Lucky Number Slevin gezien. Deze film uit hetzelfde genre vond ik toch net wat beter. Desalniettemin is dit ook wel een goede film.

avatar van sofripa
Van een dunne draad naar zuurkool

Sterke thriller met een mooie cast en uiteindelijk voldoende verhaal. Want het eerste deel van deze film heb ik me wat zitten verwonderen over het hoge moviemetercijfer en dito recensies. Oke, de setting was fraai en de achtergrond over de jaren vijftig mooi maar verhaaltechnisch wilde het voor mij niet vlotten. Standaard handel zullen we maar zeggen. Maar ergens halverwege kantelt de zaak en wordt het een wirwar plotlijnen en intriges. Koppie erbij dus. Mooi spel van Spacey trouwens. Stak er toch wel bovenuit.

En zo, zeker met een sterke tweede helft, kom ik tot 4 sterren. Toch wel een aanrader.

avatar van mnrk
Go back to Jersey, sonny. This is the City of the Angels, and you haven't got any wings.

Een heerlijke film om naar te kijken, mede door het verhaal en natuurlijk de gehele setting en aankleding verveelt deze geen enkel moment...

De cast in deze film is ook goed, de 3 mannen Kevin Spacey, Russell Crowe en Guy Pearce zetten hun rol prima neer en worden prima bijgestaan door de charmante Kim Basinger.

Ik vond de film naarmate hij vorderde steeds boeiender worden. Eerst word je een beetje in het diepe gegooid, maar na een tijdje kwamen de plots goed samen. Het leuke is dat je pas aan het eind weet hoe belangrijk sommige dingen in het begin waren (wat op dat moment helemaal niet belangrijk leek). Echt waar, hoe verder je in de film zit, hoe beter hij wordt!

Verder ga ik niks verklappen, gewoon kijken! Vandaag nog! Kijk alleen naar de cast: Guy Pearce, Russell Crowe, Kevin Spacey, Kim Basinger, Danny DeVito, James Cromwell!

avatar van shimahero
Zeer goede misdaadthriller en leuke setting

avatar van Spetie
Hush Hush!

L.A. Confidential is een heerlijke neo-noir, zo’n speciale film, die keer op keer uitstekend blijft smaken, opvalt door een erg goed script en fantastische acteerprestaties.

Het sfeertje is in ieder geval fantastisch. Heerlijk die aankleding, de muziek en de stijl, die je echt het gevoel geven dat je jezelf in de jaren vijftig waant. Daarnaast heeft L.A. Confidential zoals gezegd dus een sterk script. Er zitten een hoop op het oog losstaande verhaallijnen in, die op een enorm overtuigende manier aan de kijker worden gepresenteerd. Die verhaallijnen blijken echter veel met elkaar te maken hebben, en regisseur Hanson weet de verschillende touwtjes mooi aan elkaar vast te knopen. In dit genre zijn het vaak de twists die zo’n film beter of minder kunnen maken. Hier zijn de twists niet eens het belangrijkst. Ze zijn er wel, ze zijn ook erg goed, maar ook zonder dat, blijft de film gemakkelijk overeind.

De acteerprestaties zijn echt formidabel. Guy Pearce speelt op de top van zijn kunnen als de trouwe en volhardende politieagent, die niet bij iedereen even geliefd is. Russell Crowe is minstens zo goed als zijn tegenpool. Hij speelt een driftige agent, die door anderen geroemd wordt om zijn kracht, maar wel voor redelijk dom wordt gehouden. Dan is er ook nog Kevin Spacey, die op sublieme wijze een sneaky detective speelt, die er net als Pearce en Crowe op uit in om de moordzaak waar het voornamelijk om draait, op te lossen. De scène waarbij hij wordt vermoord, is echt fantastisch. Tenslotte zijn er nog prima bijrollen voor James Cromwell, Danny DeVito en Kim Basinger.

De cinematografie is erg mooi en er wordt ook goed gebruik gemaakt van schaduwspel. Vooral de scène richting het einde, waarbij Crowe en Pearce zich in een donker huis verstoppen, is op een fantastische manier gefilmd. In ieder geval is de gehele ontknoping erg de moeite waard. Erg spannend, zoals de spanningsboog gedurende de rest van het verhaal, ook vaak behoorlijk hoog is, en tot in de details lijkt alles te kloppen.

Ik kan er na drie kijkbeurten nog steeds geen minpunt aan ontdekken. L.A. Confidential is fantastisch, op elk aspect en bij iedere kijkbeurt weer genieten geblazen.

avatar van Dogie_Hogan
Spetie schreef:
lijkt alles te kloppen.

L.A. Confidential is ook super in Blu-ray!

avatar van Spetie
Dat wordt de volgende stap inderdaad.

Ceeda7 schreef:
Die truuk is wel aardig geslaagd moet ik zeggen.

Ja, dat vond ik ook de eerste paar keer dat ik 'm zag. De film houdt overrompelt de kijker met een heel goed script en de vlotte 'pacing' maar op een dag zoek je naar andere dingen en dan merk je dat die er niet echt zijn.

avatar van Pazmaster
Net weer eens gekeken. Lekkere misdaad/thriller met een zeer goede cast en een goed verhaal. Zelfs na 15 jaar is het gewoon nog steeds een goede film. Niet heel bijzonder maar wel gewoon goed. Ik heb er weer van genoten. Een dikke 3,5 ster van mij

avatar van dave
L.A. Noire

Schitterende film met een serie acteerprestaties van heb ik jou daar, een uiterst boeiende verhaallijn, heerlijke muziek en uiteraard een fenomenale setting. Het verloop en de veranderlijke persoonlijkheden van onze drie al dan niet corrupte vrienden is zonder meer intrigerend. Een van de weinige films waarin niet één of twee acteurs met de pluimen weglopen. Iedereen speelt zijn rol met zodanig veel overtuiging dat inlevingsvermogen even vanzelfsprekend is als ademhalen. Veel meer valt er niet te zeggen. Het geheel klopt als een bus.

4,00 (4,25)

gauke schreef:
Een meesterlijke en complexe film; scherp geschreven en prachtig geregisseerd.

Deze complexe en opwindende noir thriller is een hommage (qua stijl) aan de films uit de jaren veertig en vijftig en doet denken aan 'Chinatown'. Het script is behalve slim, inzichtelijk, voortdurend onderhoudend en zit vol met subtiele plotwendingen. Het verhaal lijkt een doolhof maar uiteindelijk komen alle plotlijnen samen. Alhoewel de film in kleur is roept ie een zwart-wit gevoel op. De cast is werkelijk fantastisch en ondanks de duur van meer dan twee en half uur, vliegt de tijd voorbij.

dave schreef:
L.A. Noire

L.A. Noir

SENGOK
Uitstekende sfeer + acteerwerk + verhaal van James Ellroy.

avatar van rowanb8
als ik deze film heb gezien wil ik altijd maffia of L.A noir spelen

Het is misschien een domme vraag maar waarom werd bud white nou zo boos vanwege die foto's van exley en lynn, is dat alleen maar omdat hij sex met haar had of zit er meer achter? Dat begreep ik niet helemaal.

Nieksnut
Heerlijke film. Vooral de geweldige sfeer waar de film (vooral de eerste 100 minuten) van overloopt. Misdaad, glamour, bedrog, verleiding, alles zit erin. Geweldige acteerprestaties van Spacey en vooral Crowe op wiens lijf de rol van White geschreven staat. Een echt zinderend plot is het niet en de oneliners op het einde van Pearce doen net even onecht aan. Maargoed, dan ben ik ook wel mijn best aan het doen iets van negatieve kritiek te hebben.

Driello
Uitermate boeiende detective of, zoals soms gezegd: 'neo-noir'.
Een uitstekend script wordt ondersteund door sterk en effectief acteerwerk van de hoofdpersonen. Het is natuurlijk ook geen slecht lijstje: Crowe, Spacey, Pearce, Cromwell. Vooral Crowe wordt vaak op zijn acteerwerk afgerekent, maar hier is hij absoluut op zijn plaats. Prima casting. Geldt ook voor de andere hoofdrol spelers. Kevin Spacey springt er wat mij betreft uit. Die man paart ook in deze film weer screen-appearance aan goed acteerwerk. Zou het prima hebben gedaan in de 40/50-er jaren als film idool........
Het verhaal is redelijk ingewikkeld maar wordt op een uiterst effectieve wijze ontvouwd. Daardoor bevat het meerere miniplots, in plaats van een plot op het einde. Dit levert een uiterst boeiende film op.
Kim Bassinger (in de woorden van Jacobse en Van Es: 'een hele lekkere wijf') is op haar plaats in haar rol als dure call-girl, maar deze rol had denk ik door een legio dames op even effectieve wijze kunnen worden ingevuld. De Vito doet weer wat hij goed kan: een lichtelijk onbetrouwbare schaggeraar spelen.
Wat ik tot slot nog sterk vond, is de sterke sfeer die in de film wordt gecreeerd. Niet zozeer cinematografisch, alswel door het verhaal zelf.
Rest nog de karakters te noemen. Ook weer prima. Geen enkel zwart-wit figuur te bekkennen. Het zijn allemaal zeer realistische personen die goed en slecht in zich verenigen. Het lijkt de realiteit wel..........

avatar van Mr_Mephisto
Een topcast, een goed uitgewerkt en complex plot, een grimmig 50's sfeertje: meer heb je bijna niet nodig om een film tot klassieker te maken. Bij momenten ben je misschien de draad kwijt, maar op het eind valt de puzzel ineen. Intussen kon je genieten van Spacey, Pearce, Cromwell, e.a. Zoals hierboven gezegd, doet het geheel (dat overigens erg 'sec' is) denken aan "Chinatown", en dat is niets minder dan een compliment. Uitstekende thriller!

avatar van Mac Hammer Fan
Momenteel te koop bij Amazon in Blu-Ray: actie 3 BRs voor 22 EUR, verzending inbegrepen.
Met Nederlandse ondertitels.
Wat mij bevreemdt is dat de rating in Engeland 18 is en hier 12. Toch wel een groot verschil hé?

avatar van Dogie_Hogan
De BD toendertijd toch weer te snel gekocht.
De UK wordt weer steeds puriteinser.