Joyeux Noël (2005)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Roemenië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christian Carion
met Benno Fürmann, Diane Kruger en Daniel Brühl

Waargebeurd verhaal, zich afspelend aan het front in de winter van 1914. De Eerste Wereldoorlog woedde volop en eindigde de levens van talloze jonge mannen. Wanneer de Kerst aanbreekt gebeurt er echter iets volkomen onverwachts. Die nacht worden de levens gevolgd van vier personen: een Anglicaanse priester, een Franse luitenant, een tenor en zijn zingende geliefde, een sopraan. Op die nacht gebeurt het ondenkbare, wanneer soldaten de wapens neerleggen en elkaar benaderen om Kerst te vieren.

avatar van K. V.
Meestal heb 'k het niet zo voor oorlogsfilms, maar hier lag de nadruk niet echt op de gevechten, maar eerder op het menselijk aspect. De cast deed het goed, er werd heel goed in gezongen en de film had een mooie boodschap.
Zeker geen typische oorlogsfilm, die me wel wist te bekoren.
Oja, er misschien nog bij vermelden dat het een waargebeurd verhaal is.

Deze zonden ze vorig jaar ook al uit rond deze tijd (sindsdien weinig berichten meer bijgekomen). Het is natuurlijk ook de ultieme kerst oorlogsfilm. En wat zag Diane Kruger er in deze film adembenemend uit

avatar van valtalor
echt een pracht van een film

avatar van emmes
uitstekende film, mooi gebracht. Als het niet echt gebeurd zou zijn, zou je dit de meest ongeloofwaardige film aller tijden vinden...

Een opmerkelijke gebeurtenis uit de eerste wereldoorlog wordt dusdanig dik aangezet en mooi vorm gegeven, dat voor mij ieder gevoel van realiteit verdween als sneeuw voor de zon. De rauwe werkelijkheid van een loopgravenoorlog wordt buiten beeld gehouden en het decor verandert in een soort kerst winter wonder land. Drama, stijl, kitsch, sentiment en cliché's staan hier boven realisme en vooral de dik aangezette subplots missen iedere vorm van subtiliteit. Daarnaast komt het een en ander traag en geforceerd over (ik ben ook af en toe ingedommeld).

avatar van KijkopFilm
Echt een mooie film. Het is lang geleden dat ik zo'n mooie film heb gezien. Mooi neergezet, goed verhaal (dan is het gebaseerd op waargebeurd. Maar daar heb ik niet zo veel mee, je weet nooit wat nou 'waar' is en wat 'gebaseerd'.) prachtig gewoon. De Fransen waren makkelijk te herkennen in het blauw, maar de Britten en Duitsers vond ik erg lastig te onderscheiden.
Van mij hadden ze rustig een geel, rood en blauw pak aan mogen trekken
Wel zat ik te wachten totdat die gast nog iemand neer ging schieten, dat broertje die dus zijn broer verloren had.

avatar van Arnie
Minder slecht dan ik had verwacht. Ook al ben je op de hoogte van de omstandigheden van het kerstbestand, dan nog wordt het best indrukwekkend gebracht. Maar ja, een film over zo'n onderwerp heeft natuurlijk slechts één enkel doel: tranen trekken. Voor het gemak stileren we de smerige loopgravenoorlog maar even. Bovendien vind ik het historisch onverantwoord dat alle gebeurtenissen die tijdens kerstavond 1914 op verschillende plekken aan het front plaatsvonden hier op één hoop worden gegooid. En het acteerwerk is soms wel heel slecht.

avatar van Fonzzz002
Joyeux Noël is een oorlogsdrama die zich rond de kerstdagen in 1914 afspeelt. Joyeux Noël vertelt het waargebeurde verhaal over twee vijandige oorlogsgroepen die rond de kerstdagen een wapenstaking houden om samen kerst te vieren.

Joyeux Noël is een mooie film over een wonderbaarlijke gebeurtenis en deze gebeurtenis word met het respect behandeld wat het verdiend. Het verhaal word in rust opgebouwd waardoor je tijd hebt ieder personage te leren kennen en je te leren verplaatsen in hoe ze zich voelen. Des te opmerkelijker word het zodra de staking wordt gehouden. Niets voelt gehaast of overgeslagen, de film laat ieder relevant personage zien en het geeft de kijker een duidelijk beeld hoe deze gebeurtenis ongeveer is verlopen. Dit kan leiden tot hele emotionele scenes die een lach op mijn gezicht toverden.

Wat betreft het makersproces heb ik niets over deze film te klagen. De acteerprestaties zijn goed, muziek is mooi, het is keurig gefilmd en goed gemonteerd. Het enige wat ik anders had gewild is dat van bepaalde personages niet duidelijk is hoe het met ze eindigt. Het einde laat redelijk wat details weg en ik had graag wat meer willen weten. Voor mij is Joyeux Noël ook een film die ik niet vaker hoef te kijken. Nu ik bekend ben met de gebeurtenis zie ik geen reden deze film een 2e keer te zien.

Voor als je niet bekend ben met het verhaal is Joyeux Noël een goede film om eens te kijken indien je geïnteresseerd bent. Het heeft sterke personages, een interessant verhaal en het is goed in elkaar gezet.

avatar van J.Ch.
We’re fools to make war on our brothers in arms

Er is voor mij geen film die dat duidelijker laat zien dan dit waargebeurde verhaal. Zelden krijgen in oorlogsfilms de strijdende partijen allemaal evenveel aandacht. In Joyeux Noel is er geen vijand; de Schotten, Duitsers en Fransen zijn allemaal opvallend normale mensen. Het begin van de film laat duidelijk zien hoe zij zijn gaan geloven dat de soldaten in de loopgraaf 100 meter verderop vijanden zijn die vermoord moeten worden. Het mooie van deze film is dat hier de menselijkheid wint van de vijandigheid. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen; iets dat iedereen weet maar wat in de loopgraven gemakkelijk vergeten kan worden.

Dan wordt het Kerst. Hoe kan je zingen van vrede op aarde als je uren daarvoor nog mensen hebt gedood - mensen die net als jij alleen maar bevelen opvolgen? Toch is het muziek die een grote rol speelt bij de verbroedering. De mannen zitten dicht genoeg bij elkaar om elkaar te horen, en de liederen die ze zingen zijn hetzelfde, al zij het soms in een andere taal. Ik zag ooit een documentaire over de verbroedering die op vele plekken langs het front plaatsvond, en het blijkt dat het daadwerkelijk vaak begon met muziek. Hier is het een fictieve Duitse tenor die voor kippenvel zorgt aan alle zijden, en ook bij mij. De bekende kerstliedjes krijgen door deze film een extra lading. Philippe Rombi heeft daarbij een schitterende soundtrack geschreven met naast genoemde kerstliederen ook prachtige instrumentale stukken en een huiveringwekkend mooi nummer gezongen door het Belgische koor Scala (I’m dreaming of home).

Als het de bedoeling van de filmmakers was om te laten zien hoe absurd de oorlog is, zijn ze daar volledig in geslaagd. Dat is an sich een treurige boodschap, maar juist het feit dat deze verbroedering echt en uitgebreid heeft plaatsgevonden geeft nog een beetje hoop voor het menselijk ras. Misschien het meest trieste moment is als de officieren van alle drie de kampen afgestraft worden voor hun ‘heulen met de vijand’. De preek die de Schotse geestelijke te verduren krijgt is het ergst. Menselijkheid en de naastenliefde die Jezus predikt, bracht deze mannen samen op kerstavond, maar beide worden vervolgens afgestraft. Als ik iemand als vijand zou moeten aanwijzen in deze film is het wel de man in het paarse gewaad.

Ik vond, in tegenstelling tot sommigen hierboven, het acteerwerk prima. De Duitse officier die gewoon zijn plicht wil doen maar het ook niet kan helpen dat hij een menselijke kant heeft, de opmerkelijk nuchtere Schotse officier die moeiteloos met zijn ondergeschikten optrekt in plaats van bevelen van hogerhand op te volgen, de Franse officier die geplaagd wordt door heimwee en eenzaamheid – ik geloofde ze allemaal. Anna en Nikolaus, het cement tussen de drie kampen, worden ook beide prima neergezet, al is Anna’s aanwezigheid het minst geloofwaardige punt in het verhaal. Aan de andere kant vormt ze met haar schoonheid en elegantie het perfecte contrast met de hel van de loopgraven.

Het klopt gewoon, deze film. Het subplot van Anna en Nikolaus is misschien iets te dik aangezet, maar verder heb ik echt weinig aan te merken op Joyeux Noel. Natuurlijk zou je veel meer ellende in de loopgraven kunnen laten zien, maar wat we te zien krijgen vind ik al meer dan genoeg om een indruk te krijgen. Deze film gaat ook niet zozeer over de loopgraven, maar over de absurditeit van de oorlog en de menselijkheid die blijkbaar door zelfs propaganda en loopgraven niet volledig uitgedoofd kan worden. Dat is pas een Kerstboodschap.

avatar van LauraArsenal
Een heel mooie en aangename film. Ook het acteerwerk verdiend van mij een pluim. Volgens mij heeft deze film alles behalve de historische juistheid. Op zich is dat wel jammer, maar er bestaan zelden films die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten die historisch perfect kloppen. Sommige stukken zijn volgens mij niet echt mogelijk geweest maar laten we vooral leren uit de les die de makers uit deze film ons wilden meegeven. Ook het feit dat de soldaten elk hun eigen taal en accent (schots) spraken charmeerde mij absoluut. Een aanrader!

avatar van Teejey
Net toen ik dacht 'na 3 kwartier is er nog geen reet gebeurd' begint kerstavond, dat zorgt voor een prachtige aantal scènes. De dagen daarop worden in contrast met het eerste deel tenenkrommend sentimenteel, van kwaad tot erger. Ik kan me geen film herinneren die zo uit balans is.

Met Brühl, Fürmann en Krüger is de Duitse kant van de cast erg goed. De Franse kant doet het ook prima en hetzelfde geldt voor de Schotten, met Lewis en Robertson voorop, die verder ook de enige bekende voor mij waren van de geallieerden.

Geen memorabele audiovisuele punten of memorabele sfeer, maar onvoldoende zijn ze ook niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een film met een prachtig thema, maar ook met een te karige uitwerking waardoor ik er niet door werd gegrepen. Sowieso is de aanloop van 3 kwartier erg langdradig, zelfs saai te noemen tot het moment waar de film om draait; de wapenstilstand en de kerstviering. Dat stuk vond ik wel pakkend, vooral omdat je dan pas extra beseft dat de meeste soldaten in zo'n oorlog ook maar normale mensen zijn die gewoon vrede willen. Des te wranger dat dan zoiets wel kan, maar wel kortstondig. Jammer genoeg duurt het fraaiste deel van de film voor mij te kort en is de nasleep weer aan de eentonige kant.

Tevens voelt deze vieze loopgravenoorlog iets te schoon en netjes aan in deze film, al ligt de focus natuurlijk niet op geweld, maar juist op de korte vrede. Maar je zou bijna denken dat alles toen nog wel mee viel, wat natuurlijk flauwekul is want als er 1 oorlog echt vies was met zaken als mosterdgas, bombardementen en man tegen man gevechten, dan was het de Eerste Wereldoorlog wel. Joyeux Noël is een welkome aanvulling op het oorlogsfilm genre, maar had veel beter kunnen zijn.

vandaag om 00:33 uur