Joyeux Noël (2005)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Roemenië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christian Carion
met Benno Fürmann, Diane Kruger en Daniel Brühl

Waargebeurd verhaal, zich afspelend aan het front in de winter van 1914. De Eerste Wereldoorlog woedde volop en eindigde de levens van talloze jonge mannen. Wanneer de Kerst aanbreekt gebeurt er echter iets volkomen onverwachts. Die nacht worden de levens gevolgd van vier personen: een Anglicaanse priester, een Franse luitenant, een tenor en zijn zingende geliefde, een sopraan. Op die nacht gebeurt het ondenkbare, wanneer soldaten de wapens neerleggen en elkaar benaderen om Kerst te vieren.

Nogal gekunstelde film; buiten de fascinerende scène waarin stilzwijgend een tijdelijk vrede wordt gesloten en een aantal sequenties nadien, hangt de film als los zand aan elkaar en is ze weinig overtuigend. De bij elkaar geraapte zij-plotjes weten nimmer te boeien, waardoor vooral de eerste drie kwartier het tempo vrij laag ligt. De mooie beelden, dito muziek en het interessante uitgangspunt houden de aandacht echter redelijk vast, al is het soms even doorbijten.

Een steen goede film. Het verhaal lijkt mij ongeloofwaardig, maar het kan altijd gebeurt zijn.
Ik vond het mooi om te zien dat er op die dagen ook goede dingen in de oorlog kunnen gebeuren. Heb me geen minuut verveelt van die film!

avatar van 606
Indrukwekkend en mooie gemaakte eerste wereldoorlogs film.
Sterk geacteerd, mooie muziek en goed verhaal.

3,5 ster

Vandaag nog eens bekeken en ik moet zeggen dat ik hem beter vond dan de eerste keer. Verhaal is best goed en ook wel een beetje ontroerend en de cast doet het gewoon prima. Ik verhoog hem met een halfje.

Dat deze verbroedering tussen de verschillende strijdkrachten plaatsvond is meer bijzonder dan de film zelf. Naar verluidt is op meerdere plaatsen aan het front destijds een wapenstilstand gehouden. Ook in 1915 en 1916. De aanwezigheid van de mooie Diane Krüger in het besneeuwde slagveld zorgt trouwens wel voor een uitermate schril contrast.
Overigens toont dit verhaal weer maar eens aan dat oorlogvoeren eigenlijk het toppunt van waanzin is.

avatar van Jeroenymus
Ongelooflijk goed in beeld gebracht.
Oorlog de opperste waanzin der mensheid. Uitgevonden door machtswellustelingen en materialistische technocraten. Uiteindelijk is het altijd de elite geweest die de gewone man misbruikt om zijn macht te vergroten in zijn onaflatende drang naar meer geld en hebzucht.
Alles met uiteindelijke resultaat, the Great War. Echter die gewone man heeft afentoe maling aan wat het systeem en de arrogante regenten kliek hen opdraagt. Het uit zich in deze film waar te midden van het oorlogsgeweld de mannen de loopgraaf uit gaan om naar de overkant te gaan om die aan de andere kant de hand te schudden. Uiteindelijk zitten ze in hetzelfde schuitje. Ontroerend.

avatar van K. V.
Meestal heb 'k het niet zo voor oorlogsfilms, maar hier lag de nadruk niet echt op de gevechten, maar eerder op het menselijk aspect. De cast deed het goed, er werd heel goed in gezongen en de film had een mooie boodschap.
Zeker geen typische oorlogsfilm, die me wel wist te bekoren.
Oja, er misschien nog bij vermelden dat het een waargebeurd verhaal is.

Een opmerkelijke gebeurtenis uit de eerste wereldoorlog wordt dusdanig dik aangezet en mooi vorm gegeven, dat voor mij ieder gevoel van realiteit verdween als sneeuw voor de zon. De rauwe werkelijkheid van een loopgravenoorlog wordt buiten beeld gehouden en het decor verandert in een soort kerst winter wonder land. Drama, stijl, kitsch, sentiment en cliché's staan hier boven realisme en vooral de dik aangezette subplots missen iedere vorm van subtiliteit. Daarnaast komt het een en ander traag en geforceerd over (ik ben ook af en toe ingedommeld).

avatar van KijkopFilm
Echt een mooie film. Het is lang geleden dat ik zo'n mooie film heb gezien. Mooi neergezet, goed verhaal (dan is het gebaseerd op waargebeurd. Maar daar heb ik niet zo veel mee, je weet nooit wat nou 'waar' is en wat 'gebaseerd'.) prachtig gewoon. De Fransen waren makkelijk te herkennen in het blauw, maar de Britten en Duitsers vond ik erg lastig te onderscheiden.
Van mij hadden ze rustig een geel, rood en blauw pak aan mogen trekken
Wel zat ik te wachten totdat die gast nog iemand neer ging schieten, dat broertje die dus zijn broer verloren had.

avatar van Arnie
Minder slecht dan ik had verwacht. Ook al ben je op de hoogte van de omstandigheden van het kerstbestand, dan nog wordt het best indrukwekkend gebracht. Maar ja, een film over zo'n onderwerp heeft natuurlijk slechts één enkel doel: tranen trekken. Voor het gemak stileren we de smerige loopgravenoorlog maar even. Bovendien vind ik het historisch onverantwoord dat alle gebeurtenissen die tijdens kerstavond 1914 op verschillende plekken aan het front plaatsvonden hier op één hoop worden gegooid. En het acteerwerk is soms wel heel slecht.

avatar van Fonzzz002
Joyeux Noël is een oorlogsdrama die zich rond de kerstdagen in 1914 afspeelt. Joyeux Noël vertelt het waargebeurde verhaal over twee vijandige oorlogsgroepen die rond de kerstdagen een wapenstaking houden om samen kerst te vieren.

Joyeux Noël is een mooie film over een wonderbaarlijke gebeurtenis en deze gebeurtenis word met het respect behandeld wat het verdiend. Het verhaal word in rust opgebouwd waardoor je tijd hebt ieder personage te leren kennen en je te leren verplaatsen in hoe ze zich voelen. Des te opmerkelijker word het zodra de staking wordt gehouden. Niets voelt gehaast of overgeslagen, de film laat ieder relevant personage zien en het geeft de kijker een duidelijk beeld hoe deze gebeurtenis ongeveer is verlopen. Dit kan leiden tot hele emotionele scenes die een lach op mijn gezicht toverden.

Wat betreft het makersproces heb ik niets over deze film te klagen. De acteerprestaties zijn goed, muziek is mooi, het is keurig gefilmd en goed gemonteerd. Het enige wat ik anders had gewild is dat van bepaalde personages niet duidelijk is hoe het met ze eindigt. Het einde laat redelijk wat details weg en ik had graag wat meer willen weten. Voor mij is Joyeux Noël ook een film die ik niet vaker hoef te kijken. Nu ik bekend ben met de gebeurtenis zie ik geen reden deze film een 2e keer te zien.

Voor als je niet bekend ben met het verhaal is Joyeux Noël een goede film om eens te kijken indien je geïnteresseerd bent. Het heeft sterke personages, een interessant verhaal en het is goed in elkaar gezet.

avatar van J.Ch.
We’re fools to make war on our brothers in arms

Er is voor mij geen film die dat duidelijker laat zien dan dit waargebeurde verhaal. Zelden krijgen in oorlogsfilms de strijdende partijen allemaal evenveel aandacht. In Joyeux Noel is er geen vijand; de Schotten, Duitsers en Fransen zijn allemaal opvallend normale mensen. Het begin van de film laat duidelijk zien hoe zij zijn gaan geloven dat de soldaten in de loopgraaf 100 meter verderop vijanden zijn die vermoord moeten worden. Het mooie van deze film is dat hier de menselijkheid wint van de vijandigheid. De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen; iets dat iedereen weet maar wat in de loopgraven gemakkelijk vergeten kan worden.

Dan wordt het Kerst. Hoe kan je zingen van vrede op aarde als je uren daarvoor nog mensen hebt gedood - mensen die net als jij alleen maar bevelen opvolgen? Toch is het muziek die een grote rol speelt bij de verbroedering. De mannen zitten dicht genoeg bij elkaar om elkaar te horen, en de liederen die ze zingen zijn hetzelfde, al zij het soms in een andere taal. Ik zag ooit een documentaire over de verbroedering die op vele plekken langs het front plaatsvond, en het blijkt dat het daadwerkelijk vaak begon met muziek. Hier is het een fictieve Duitse tenor die voor kippenvel zorgt aan alle zijden, en ook bij mij. De bekende kerstliedjes krijgen door deze film een extra lading. Philippe Rombi heeft daarbij een schitterende soundtrack geschreven met naast genoemde kerstliederen ook prachtige instrumentale stukken en een huiveringwekkend mooi nummer gezongen door het Belgische koor Scala (I’m dreaming of home).

Als het de bedoeling van de filmmakers was om te laten zien hoe absurd de oorlog is, zijn ze daar volledig in geslaagd. Dat is an sich een treurige boodschap, maar juist het feit dat deze verbroedering echt en uitgebreid heeft plaatsgevonden geeft nog een beetje hoop voor het menselijk ras. Misschien het meest trieste moment is als de officieren van alle drie de kampen afgestraft worden voor hun ‘heulen met de vijand’. De preek die de Schotse geestelijke te verduren krijgt is het ergst. Menselijkheid en de naastenliefde die Jezus predikt, bracht deze mannen samen op kerstavond, maar beide worden vervolgens afgestraft. Als ik iemand als vijand zou moeten aanwijzen in deze film is het wel de man in het paarse gewaad.

Ik vond, in tegenstelling tot sommigen hierboven, het acteerwerk prima. De Duitse officier die gewoon zijn plicht wil doen maar het ook niet kan helpen dat hij een menselijke kant heeft, de opmerkelijk nuchtere Schotse officier die moeiteloos met zijn ondergeschikten optrekt in plaats van bevelen van hogerhand op te volgen, de Franse officier die geplaagd wordt door heimwee en eenzaamheid – ik geloofde ze allemaal. Anna en Nikolaus, het cement tussen de drie kampen, worden ook beide prima neergezet, al is Anna’s aanwezigheid het minst geloofwaardige punt in het verhaal. Aan de andere kant vormt ze met haar schoonheid en elegantie het perfecte contrast met de hel van de loopgraven.

Het klopt gewoon, deze film. Het subplot van Anna en Nikolaus is misschien iets te dik aangezet, maar verder heb ik echt weinig aan te merken op Joyeux Noel. Natuurlijk zou je veel meer ellende in de loopgraven kunnen laten zien, maar wat we te zien krijgen vind ik al meer dan genoeg om een indruk te krijgen. Deze film gaat ook niet zozeer over de loopgraven, maar over de absurditeit van de oorlog en de menselijkheid die blijkbaar door zelfs propaganda en loopgraven niet volledig uitgedoofd kan worden. Dat is pas een Kerstboodschap.

avatar van LauraArsenal
Een heel mooie en aangename film. Ook het acteerwerk verdiend van mij een pluim. Volgens mij heeft deze film alles behalve de historische juistheid. Op zich is dat wel jammer, maar er bestaan zelden films die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten die historisch perfect kloppen. Sommige stukken zijn volgens mij niet echt mogelijk geweest maar laten we vooral leren uit de les die de makers uit deze film ons wilden meegeven. Ook het feit dat de soldaten elk hun eigen taal en accent (schots) spraken charmeerde mij absoluut. Een aanrader!

avatar van Ajax&Litmanen1
Een film met een prachtig thema, maar ook met een te karige uitwerking waardoor ik er niet door werd gegrepen. Sowieso is de aanloop van 3 kwartier erg langdradig, zelfs saai te noemen tot het moment waar de film om draait; de wapenstilstand en de kerstviering. Dat stuk vond ik wel pakkend, vooral omdat je dan pas extra beseft dat de meeste soldaten in zo'n oorlog ook maar normale mensen zijn die gewoon vrede willen. Des te wranger dat dan zoiets wel kan, maar wel kortstondig. Jammer genoeg duurt het fraaiste deel van de film voor mij te kort en is de nasleep weer aan de eentonige kant.

Tevens voelt deze vieze loopgravenoorlog iets te schoon en netjes aan in deze film, al ligt de focus natuurlijk niet op geweld, maar juist op de korte vrede. Maar je zou bijna denken dat alles toen nog wel mee viel, wat natuurlijk flauwekul is want als er 1 oorlog echt vies was met zaken als mosterdgas, bombardementen en man tegen man gevechten, dan was het de Eerste Wereldoorlog wel. Joyeux Noël is een welkome aanvulling op het oorlogsfilm genre, maar had veel beter kunnen zijn.

avatar van Kondoro0614
Ik ben nu net terug van een lekkere vakantie uit Barcelona en ik dacht dat het maar eens tijd werd om weer eens een film uit mijn lijst te kijken voor de film challenge die nu loopt. Ik loop al ver achter bij de rest en om nog een beetje bij te blijven zal ik af en toe wel wat films moeten kijken. Om de kerstfilm maar even gehad te hebben heb ik besloten om ‘Joyeux Noël’ eens aan te slingeren, een film waarbij de kerstsfeer niet echt aanwezig is maar ook weer wel. Snap je het nog?

“Tonight, these men were drawn to that altar like it was a fire in the middle of winter. Even those who aren't devout came to warm themselves.”

Ik was de film al gestart voordat ik op vakantie ging maar ben destijds in slaap gevallen dus ik heb de film nooit afgekeken. Gisteravond na aankomst thuis wou ik toch graag een film kijken en stond deze er nog mooi voor, en heb ik hem maar weer opnieuw gekeken. Ik moet zeggen dat deze zachte film een mooie kijkbeurt was, en er word hier natuurlijk een fantastisch stukje geschiedenis weergegeven. De tijd waar de film zich in afspeelt is natuurlijk afschuwelijk en niet om van te genieten maar, wat deze mannen hebben gedaan is als geschiedenis de boeken in gegaan, samen kerst vieren en een wapenstilstand met een voetbalwedstrijd er bij, het verhaal heb ik vaak genoeg gehoord en de film brengt het mooi.

De cast is prima, de Duitsers praten Duits, de Fransen praten Frans en de Engelsen gewoon Engels. En ik vind dit toch wel een pluspunt van de film die ze mooi in hun zak mogen steken: de film is erg onderhouden op alle vlakken. De cast is dus best universeel en groot, met namen als Benno Fürmann, Guillaume Canet en Gary Lewis heb je van alle fronten toch drie wat bekende namen. Leuk dat Christian Carion dit gedaan heeft en de productie is daardoor best goed gelukt.

“We were talking about a cease fire, for Christmas Eve. What do you think? The outcome of this war wont be decided tonight. I don't think anyone would criticize us for laying down our riffles on Christmas Eve.” - Prachtig stukje tekst al vraag je het aan mij die best belangrijk is geweest in dit stukje geschiedenis.

Het verhaal is best simpel en ook niet echt gecompliceerd. We volgen de manschappen in de eerste wereldoorlog tijdens kerstmis. Ze moeten hard vechten maar tijdens kerstavond besluiten ze toch maar om een ‘cease fire’ in te stellen waarna de manschappen elkaar ontmoeten en gezamenlijk kerst gaan vieren. Vervolgens helpen ze elkaar hier en daar nog en moet de oorlog weer opgepakt worden. Dus echt héél bijzonder of ingewikkeld was het verhaal niet.

En dan vond ik ‘Joyeux Noël’ een leuke oorlog / kerstfilm met een fantastisch geschiedenis verhaal die ik erg waardeer. Mooie film en werd nergens echt slecht maar om hem nou echt fantastisch te vinden dat lukt me helaas niet.