Joyeux Noël (2005)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Roemenië
Oorlog / Drama

geregisseerd door Christian Carion
met Benno Fürmann, Diane Kruger en Daniel Brühl

Waargebeurd verhaal, zich afspelend aan het front in de winter van 1914. De Eerste Wereldoorlog woedde volop en eindigde de levens van talloze jonge mannen. Wanneer de Kerst aanbreekt gebeurt er echter iets volkomen onverwachts. Die nacht worden de levens gevolgd van vier personen: een Anglicaanse priester, een Franse luitenant, een tenor en zijn zingende geliefde, een sopraan. Op die nacht gebeurt het ondenkbare, wanneer soldaten de wapens neerleggen en elkaar benaderen om Kerst te vieren.

Bart Simpson
Quido schreef:
DVD ligt nu in de 5 voor 10,- actiebakken bij de FRS.

Ja, inderdaad. Precies 4 dagen voordat ik die actie zag bij de FRS (een tijd geleden al) wou ik de dvd kopen voor rond de €15,- bij bol.com. Gelukkig heb ik dat nét niet gedaan

Nogal gekunstelde film; buiten de fascinerende scène waarin stilzwijgend een tijdelijk vrede wordt gesloten en een aantal sequenties nadien, hangt de film als los zand aan elkaar en is ze weinig overtuigend. De bij elkaar geraapte zij-plotjes weten nimmer te boeien, waardoor vooral de eerste drie kwartier het tempo vrij laag ligt. De mooie beelden, dito muziek en het interessante uitgangspunt houden de aandacht echter redelijk vast, al is het soms even doorbijten.

avatar van 93.9
Bart Simpson schreef:

Hoe bedoel je prijsverschil.....

Bart Simpson
FRS:
€2,99

Bol.com 1: €24,99

Bol.com 2: €18,99

Er is dus wel een prijsverschil

avatar van Blokland
Niet erg subtiel, dit filmpje...

avatar van Mads Smikkelsen
Mooie film en dat voor € 2,00 bij FRS. Gebaseerd op waargebeurde feiten, mooie beelden, aanrader!!
Aangrijpend verhaal waarin liefde/haat weer heel dicht bij elkaar ligt.

avatar van nightbreed
Ik vond de film te emotieloos, met wat meer drama en schokkende realiteit zou de film me veel meer hebben aangesproken. Alles draait om de wapenstilstand en het lijkt wel alsof het een leuke en gezellige oorlog was. Met de verschrikkingen van die oorlog zou het contrast groter geweest zijn en de wapenstilstand dus een grotere impact om mij hebben gehad. Het acteerwerk en de regie waren prima.

scanner
Wat een langdradige zeikfilm was dit.
Typisch ook weer van de EO om deze film te kiezen. Totaal geen vloekje te bekennen. Steek je kop maar in het zand: in de oorlog werd alleen lief tegen elkander gepraat. Loof de Here.

avatar van Jolienepien
nightbreed schreef:
Goed verwoord wat ik ook dacht. Ik vind het toch nog wel een 3.5 waard, maar het had hoger kunnen zijn.

de kerstmis gedachte in een andere setting, geen verkeerde film.

avatar van LimeLou
erg vermakelijke film. Alleen kreeg ik het idee dat het tempo nogal langzaam was. Vooral het einde met die franse die gekleed was als een duitser om koffie bij zijn moeder te drinken vond ik mooi

avatar van JDSsmetje
Zeer geslaagde film! Niet altijd even geloofwaardig, maar een genietbaar concept. Ontsnapt misschien wel aan de harde werkelijkheid, maar dat geeft allemaal niet. Ik vond dit een prachtig spel, en goed moraal.

Een steen goede film. Het verhaal lijkt mij ongeloofwaardig, maar het kan altijd gebeurt zijn.
Ik vond het mooi om te zien dat er op die dagen ook goede dingen in de oorlog kunnen gebeuren. Heb me geen minuut verveelt van die film!

Je beleeft het echt mee en meent dan ook dat dit zou moeten kunnen. Het gebeurde wel, maar het kon dus niet....

Daniel Brühl speelt zijn rol hij erg goed al is zijn gezicht misschien iets te "lief" voor een Duitse luitenant.
"Niet alles is wat het lijkt" is misschien en goed concept voor hem, zoals we hem ook leerden kennen in "Good Bye Lenin".

Een prachtige film!

avatar van Stephanovic
Mooie film, ondanks dat ik eigenlijk een hekel heb aan de Franse taal. Emotionele happening die hoe het eraan toe ging destijds uitbeeld. Ik was er niet bij dus weet niet in hoeverre dat ook daadwerkelijk zo was, maar indrukwekkend is het wel.

JDSsmetje schreef:

Dit is echt gebeurd hoor. Als je ooit tijd hebt moet je het verhaal eens opzoeken, zeer mooi.

avatar van JDSsmetje
HARDROCKJORN schreef:

Echt gebeurd ? Amai, daar sta ik van versteld ! Danku voor deze info.

avatar van AjaxRulezzz
Mooi verhaal, maar ik had echt niet verwacht dat dit echt gebeurt was.

avatar van yorickk
Ja is echt gebeurt staat bekend als de kerst bestanden. Ideaal idee voor een film. Jammer genoeg vrij slecht benut.

avatar van 606
Indrukwekkend en mooie gemaakte eerste wereldoorlogs film.
Sterk geacteerd, mooie muziek en goed verhaal.

3,5 ster

avatar van Donkerwoud
Misschien toch net iets te gelikt voor zijn eigen bestwil. Er wordt iets teveel een kerst-sfeer uit de eerste wereldoorlog gepompt.

Redelijk goede film, maar niet echt wat je zou verwachten van een oorlogsfilm.
De film is goed, alleen al omdat het wat ongeloofwaardige verhaal wel degelijk echt is gebeurd.

Vandaag nog eens bekeken en ik moet zeggen dat ik hem beter vond dan de eerste keer. Verhaal is best goed en ook wel een beetje ontroerend en de cast doet het gewoon prima. Ik verhoog hem met een halfje.

avatar van ILDIB
Prachtige film, intro is wat lang wellicht. Mooi in beeld gebracht. Kruger is echt mooi.

Mooie film! Ik heb hem eerst 4* gegeven maar omdat de film me bijblijft heb ik er 4,5* van gemaakt.

avatar van Sisko
Ik vond het gewoon een mooie film!

avatar van hmaeghs
Ik had al het aangrijpende boek van Michael Jürgs (De kleine Vrede In De Grote Oorlog) al eens gelezen. Deze film raakt eveneens diep. Als de Duitsers het grensoverschrijdende Stille Nacht zingen, wordt dit door de Schotten beantwoord met een doedelzakversie: "The battle of songs." Ik kreeg er een brok van in mijn keel. Voor degenen die graag wat achtergrondinfo willen hebben, klik op deze link, een Nova documentaire.

Dat deze verbroedering tussen de verschillende strijdkrachten plaatsvond is meer bijzonder dan de film zelf. Naar verluidt is op meerdere plaatsen aan het front destijds een wapenstilstand gehouden. Ook in 1915 en 1916. De aanwezigheid van de mooie Diane Krüger in het besneeuwde slagveld zorgt trouwens wel voor een uitermate schril contrast.
Overigens toont dit verhaal weer maar eens aan dat oorlogvoeren eigenlijk het toppunt van waanzin is.

avatar van Jeroenymus
Ongelooflijk goed in beeld gebracht.
Oorlog de opperste waanzin der mensheid. Uitgevonden door machtswellustelingen en materialistische technocraten. Uiteindelijk is het altijd de elite geweest die de gewone man misbruikt om zijn macht te vergroten in zijn onaflatende drang naar meer geld en hebzucht.
Alles met uiteindelijke resultaat, the Great War. Echter die gewone man heeft afentoe maling aan wat het systeem en de arrogante regenten kliek hen opdraagt. Het uit zich in deze film waar te midden van het oorlogsgeweld de mannen de loopgraaf uit gaan om naar de overkant te gaan om die aan de andere kant de hand te schudden. Uiteindelijk zitten ze in hetzelfde schuitje. Ontroerend.

avatar van Uzza_Sparta
deze is volgende week vrijdag, 23 december, weer te zien op BBC2.