The Secret of NIMH (1982)

Alternatieve titel: Het Geheim van NIMH

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Don Bluth
met de stemmen van Elizabeth Hartman, Derek Jacobi en Dom DeLuise

Voor Mrs. Brisby, weduwe en hoofd van een familie veldmuizen, lijkt het er op dat haar jongste zoon zal sterven aan longontsteking. In haar zoektocht naar een geneesmiddel redt ze een jonge kraai van de kat van een boer. In ruil hiervoor neem de kraai haar mee naar de meest wijze vogel: een grote uil. Normaal gesproken eten uilen muizen, maar wanneer deze uil hoort wat Mrs. Brisby van plan is wijst hij haar naar de oplossing voor haar probleem: het geheim van NIMH...

film_kaza
Oja ik snap wat je bedoeld. Ze hebben ook alle vrijheid te maken wat ze willen.

Zinema (crew)
NIMH is ook geen Disney. Maar van Don Bluth.

Bluth kwam rechtstreeks van Disney. Hij was het toentertijd niet eens met het beleid bij Disney.

Je kent hem als tekenaar van Doornroosje, Merlijn De Tovenaar, De Reddertjes, Frank & Frey etc. Vandaar misschien enige verwarring. NIMH ziet er dan ook zeer des Disney's uit.

avatar van Near_Dark
Dit is het regiedebuut van Don Bluth.

Als klein manneke stond ik me urenlang te vergapen aan de spectaculaire Laserdisc-Videogames "Dragon's Lair (1983)" & "Space Ace (1984)" in het plaatselijke lunapark als het kermis was.
Die waren door hem getekend, grensverleggend voor die tijd !!

Ik had deze "The Secret of NIMH" nog nooit eerder gezien, wel al veel over gehoord.
Ik vond hem tegenvallen, het verhaal kon me nergens meeslepen, het kon me geen zier schelen wat er met de hoofdpersonages gebeurde.

Ondanks de schitterende animatie, special effects ( voor die tijd...) en mooie muziek vond ik het maar een middelmatig filmpje.

5,5/10
Misschien ben ik wel te streng in mijn beoordeling, maar dat is nu eenmaal wat ik er over denk, zo juist na't bekijken.

Ik kan me best voorstellen dat anderen die veel beter vinden, het is tenslotte een klassieker.
Als ik jou was zou ik hem zeker eens bekijken als ze'm op tv spelen, voor't zelfde geld vind jij hem wél goed !

avatar van FillumGek
Ik denk dat ik deze 12 jaar geleden voor het laatst heb gezien en vond hem destijds leuk, maar af en toe een beetje eng. Nu wilde ik wel eens weten wat ik destijds precies zo eng vond, dus heb ik hem net nog weer eens bekeken.

Tot mijn verbazing herinnerde ik me bijna alles nog. Maar voor het eerst - nu ik ouder ben - snap ik ook meer van het verhaal. Wat NIMH nu eigenlijk precies is, en let ik ook meer op de onderlinge conversaties. Als klein kind is het vaak vooral plaatjes kijken. En hoewel de animatie mooi is, heeft de hele film een duister tintje. Zo hebben veel dieren scherpe tanden, dikke wenkbrauwen en lichtgevende ogen. Geeft toch een meer 'evil' look, vooral als de scènes zich afspelen op duistere locaties zoals de rozenstruik of de uilenboom.

Mooi duister sprookje, en het is een goed teken dat de film na 12 jaar - en op oudere leeftijd - nog steeds goed bevalt.

Samen met The Land Before Time en All Dogs Go To Heaven verreweg het beste werk van Disney-afvallige Don Bluth. Niet vervelend moralistisch, angstaanjagende scenes (met bloed), goed voice-over werk, een machtige soundtrack en de perfecte combinatie humor/spanning/drama. Het meest fijne vond ik eigenlijk nog dat het hoofdpersonage voor de verandering eens een weduwe was, in plaats van de standaard jeugdige, onbezonnen helden die zichzelf met domme situaties en one-liners er makkelijk vanaf maken.

avatar van The Dutchess
De vraag blijft, wat je doet voor je kinderen...
Mrs Brisbee heeft er dus alles voor over. Geweldige film met een hele mooie moraal.
Tijdloos.

avatar van Laoslander
interessante surreële prent! Ik word haast week van dit staaltje nostalgie!

avatar van ILDIB
Wat een matige film. T zal best dat het destijds een mooie film was, maar ik vind t zowieso al niet veel, los van de tekenstijl. Een enorme intro, een te snel plotje en als kers op de taart een totaal onzinnig toverkunstje..

Nee, matig, de goede muziekopbouw ten spijt..

avatar van erik1677
Prachtige animatiefilm, en vroeger zag ik hem regelmatig voorbij komen in de televisie-progamering, maar helaas nooit gezien.
Gisteren nu toch gezien, en ondanks dat hij gedateerd is, is het nog steeds een prachtig filmpje.
Prachtig getekend en een mooi verhaal.

Donkere Disney.

Dat Don Bluth wel wist hoe je muizen moest tekenen zat hem natuurlijk in zijn verleden bij 'The Rescuers'. De voormalig medewerker van Walt Disney keerde echter al vroeg zijn rug naar de beroemde animatiestudio en begon er zelf een.

De tekenstijl is praktisch hetzelfde en dus van hoog niveau, maar de sfeer van deze animatiefilm is grimmiger en donkerder dan de gemiddelde Disney. Bluth leverde met The Secret of NIMH een mooi geanimeerd, fantasierijk debuut af.

Goed.

Zinema schreef:
Donkere Disney.

Goed.

The Secret of NIMH is geen Disney!! Deze is van Bluth's eigen studio (Don Bluth Productions). ik vind de meeste Bluth Films beter dan Disney's. en vergelijk deze maar eens met The Black Cauldron dat is pas een duistere Disney maar dat maakt hem juist zo goed.

Zinema (crew)
Natuurlijk is dit geen Disney. Maar Bluth was wel van Disney. Heb je de recensie überhaupt wel gelezen?

Zinema schreef:

Tuurlijk ik weet alles van Bluth. sinds eind jaren 50 werkte hij bij Disney als assistent animator vanaf 1977 ( The Rescuers ) is Bluth directing animator geworden. en op zijn verjaardag 13 September 1979 nam hij smanen met Gary Goldman bijna alle disney-animators uit de 70's mee naar zijn eigen studio (Don Bluth Productions). met hem maakte hij in 1979 de film Banjo The Woodpile Cat. later maakte hij zijn regie debut in The Secret of NIMH. maar voor Disney's als The Fox and the Hound en The Black Cauldron heeft hij nog steeds personages bedacht en geanimeerd.

Zinema (crew)
Waarom kopieer je dan mijn bericht met de opmerking
The Secret of NIMH is geen Disney!!
? De titel van het stukje refereert toch aan het daaropvolgende waarin ik uitleg dat... Nu ja..

avatar van baspls
Geweldige en vaak ondergewaardeerde film!! Veel beter dan de meeste Disney's. Zoiezo vind ik An American Tail en NIMH van Bluth veel beter dan de zooi die Disney na 1988 allemaal heeft gemaakt. Wat Bluth deed in de 90's was nog aardig maar Disney in de 90's is gewoon zooi. The Secret of NIMH vind ik ook de beste film van Don Bluth, hij is niet zo schreeuwerig als An American Tail en The Land Before Time. En Daarbij is het een Fantasy. Geweldige film!, Goede Stemmen vooral Arthur Malet (die ook in The Black Caudlron zit), Heel erg goede muziek van Jerry Goldsmith, Goed verhaal, Goede Animatie en Mooie Achtergronden.

avatar van Ted Kerkjes
Ik ben hartstikke benieuwd naar deze film!
Laatst (Nou ja... ''Laatst''?) kwam-ie op televisie en heb ik 'm opgenomen.
Hij kwam in het Nederlands op televisie, maar ik denk niet dat dat de pret zal drukken, want de Disneyfilms zijn ook fantastisch in het Nederlands. Misschien wel fantastischER... (De classics dan, hè?)
Ik probeer 'm volgend weekend te kijken.

Ted Kerkjes schreef:
Ik ben hartstikke benieuwd naar deze film!
Laatst (Nou ja... ''Laatst''?) kwam-ie op televisie en heb ik 'm opgenomen.
Ik probeer 'm volgend weekend te kijken.

In het nederlands is ie ook wel goed hoor! Wees daar maar niet bang voor. Ik vind The Secret of NIMH een hele mooie en goede film die veel beter is dan de meeste Disney's. Don Bluth (die eerst bij Disney werkte) heeft de film gemaakt.

avatar van Ted Kerkjes
Beter dan de meeste Disney's?
Nu zijn mijn verwachtingen héél hoog!

Ted Kerkjes schreef:
Beter dan de meeste Disney's?
Nu zijn mijn verwachtingen héél hoog!

Lijkt een beetje op The Rescuers maar dan is het minder kinderlijker en is het een soort fantasy verhaal.

kappeuter (moderator)
Originele animatiefilm met een prachtig verhaal en sublieme animatie. Bijzonder sfeervol.
De voice-cast is ook goed.
Een beetje in de sfeer van de Reddertjes, maar net wat duisterder.

avatar van RuudC
Een sterk begin vaa Don Bluth, die in de jaren zeventig al flink wat ervaring heeft mogen opdoen bij (de betere films van) Disney. Ik heb altijd begrepen dat hij Disney te soft vond, maar ongetwijfeld zal het ook een stuk makkelijker creatief te zijn in je eigen onderneming. The Secret Of NIMH is dan ook een stuk duisterder dan wat je in het genre gewend bent. Zo erg dat ik me toch een paar keer het afgevraagd, of dit wel zo geschikt is voor kinderen vanaf 6 jaar. Er zitten toch behoorlijk nare momenten tussen. Met uitzondering van dat, vind ik het wel opvallend dat deze altijd minder populair is geweest ten opzichte van Bluth’s latere films. Enkel The Land Before Time vind ik beter.

The Secret Of NIMH begint al lekker mysterieus. Het prachtige, licht psychedelische, kleurenspektakel doet vredig aan, totdat Dragon (die alleen nog door Ruigtand overtroffen wordt) het sprookje verstoort. Een mooie voorbode voor wat gaat komen. Lieflijke en grappige taferelen wisselen af met donkere, soms vrij gruwelijke scenes (bijvoorbeeld wanneer duidelijk wordt dat er dierenproeven aan het verhaal vooraf zijn gegaan. Menig kind zal de ratten ongetwijfeld eng vinden, al is het voor volwassenen een goede reden zijn om mee te kijken. Don Bluth heeft er veel tijd en moeite in gestoken om er een goed, spannend verhaal van te maken. De uiteenlopende personages zijn fantastisch. Ik vind zelf de grote uil fantastisch.

Het is een film die ik sowieso vaker ga zien. Vanwege het late tijdstip heb ik niet alles meegekregen, wat vrij ongewoon is voor een ‘kinderfilm’, al heb ik genoten van het magische verhaal, de prachtige animaties en de mooie muziek. Ik parkeer deze even op vier sterren, maar dat zou later best nog eens kunnen stijgen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
We zagen al bij Disney dat Don Bluth voor een wat donkere toon zorgde zoals Robin Hood en Rescuers. Qua tekenstijl is dit eigen debuut dan ook dicht bij Disney. Niet moeilijk als het getekend is met personeel van daar. Wel liggen de grenzen elders bij Bluth en dat is niet slecht. Sommige films van hen zouden beter zijn met een wat serieuzere aanpak. Een stijl die Disney nooit zal liggen trouwens. Als antwoord op The Secret of NIMH zou de volgende Disneyfilm The Black Couldron zijn. Geen onverdienstelijke poging, maar jammer dat de teugels in handen van Disney waren.

The secret of NIMH heeft Disney-elementen weggedaan door bvb geen liedjes te gebruiken en veel meer mystiek en spanning in te bouwen. Bluth kon echter rekenen op minder budget. Frank & Frey (op dat moment de laatste Disney animatie) had een dubbel aan budget dan deze film. Reken dan ook het hele promo-circus van Disney en je weet dat het voor andere animatiestudio's niet zo gemakkelijk was om het commerciële monopoly van Disney door te breken. De film kan wel rekenen op tekenaars met ervaring, een script naar een bestaand boek en enkele sterke stemmen. Ook componist Jerry Goldsmith had op dat moment met films als Alien, Patton, Chinatown, The Omen en Planet of The Apes een mooi palmares op tafel.

De film is vakkundig gemaakt dat misschien nog iets moet inboeten in de geleverde animatie en met een groter budget nog beter had kunnen worden. Maar Bluth maakt een klassieke avonturenfilm waar zowel jong als oud van kunnen genieten. In een tijd waarin Disney de markt beheerste (van Ghibli was nog niet echt spraken) zou Don Bluth één van de eerste in rij zijn die de concurrentie voor een groot publiek aanging en een reeks pareltjes bezorgde.

schitterende animatie film met een goede soundtrack van jerry goldsmith

avatar van Willy Wartaal
Voor mij de ultieme Amerikaanse tekenfilm. Geen andere animatiefilm heeft een grotere impact op mij als kind gemaakt dan deze. Mooi verhaal, prachtige beelden, taferelen en personages. Donker, mysterieus, schattig en episch. Ik verhoog naar 4*.

avatar van baspls
Gister voor het eerst in jaren weer eens gezien. Deze keer in het Engels, voor de eerste keer. In het begin een beetje wennen aan de andere stemmen, maar ook de originele cast is uitstekend.

Het blijft een prachtige traditionele animatie film die schitterend is getekend en geanimeerd. Ook de typische jaren '80 effecten blijf ik geweldig vinden. Een mooi en origineel verhaal, met vrij volwassen-trekjes en ook aan aantal vrij duistere scènes. Dit allemaal begeleid door de fenomenale soundtrack van Jerry Goldsmith.

NIMH blijft een van mijn meest favoriete animatiefilms. Zonder twijfel de beste film van Don Bluth, al waren een paar van zijn latere films zoals An American Tail ook bijzonder sterk. Vond bij het terugzien wel dat het een vrij korte film is, maar dat vind ik eigenlijk van alle kinderfilms die ik terugzie.

Een film die ik nog vaak ga terugzien en waarvan ik ook echt een keer een uitgebreide recensie moet schrijven.

avatar van arno74
Een fijne animatie, qua stijl typisch jaren '80 maar wel van bovengemiddelde kwaliteit, zowel qua animatiebeelden, plot als dialogen. Het begin doet wat aan A Christmas Carol denken, kleine Tim is ziek en heeft medicijnen nodig, maar tot daar gaat de vergelijking op. Moeder muis gaat naar die medicijnen op zoek en dat levert een hele leuke en spannende avontuur op, waarbij ze de hulp krijgt van een wat klungelige kraai. Leuke jaren-'80 animatie, hoewel ik deze niet eerder had gezien levert het me wel wat jeugdsentiment op. Ruim 3,5*

avatar van alexspyforever
Hoewel ik het misschien beter niet moet doen ga ik toch de vergelijking maken met The Great Mouse Detective die ik ook recentelijk heb gezien en waar ik dan toch net ietsje meer van heb genoten. En toch denk ik dat Nimh toch net ietsje duisterder is. Ik denk dat het vooral aan het karakter Jeremy lag, die soms toch ietsje te onnozel was. Voor de rest blijft het een schitterende animatiefilm al sinds ik hem als kind voor het eerst op een videoband zag van de videotheek (we hadden eerst zelfs nog geen videospeler dus moesten er eentje huren). Zoals baspls al aangaf een schitterende soundtrack. Ted Kerkjes heb je deze na al die jaren eindelijk kunnen zien?

avatar van mrmojorisin123
Om de 45ste verjaardag van het uitbrengen van Sneeuwwitje te herdenken, brengt ex-medewerker van Walt Disney Productions, Don Bluth, met The Secret of NIMH hulde aan de klassieke animatiefilmtechnieken van zijn gewezen werkgever en thans grootste concurrent. Alhoewel beide films op esthetisch vlak een opvallende gelijkenis met elkaar vertonen, is he technische wordingsproces van een animatiefilm anno 1982 heel wat verder geëvolueerd dan in 1937. Maar het meest vernieuwend aspect zit 'm ontegensprekelijk in de geslaagde combinatie van het klassieke animatiesysteem met nieuwere technieken. Het gebruik van veelvuldige belichtingen voor het creëren van schaduwen en reflecties, de xerografie, een vernuftig reproductie procedee voor het vervaardigen van de celluloïdeplaten en de zgn. color orchestration zijn slechts een paar voorbeelden van zulke technieken.

Deze laatste is een meticuleuze techniek van kleurenbeheersing. Met een palet van meer dan 600 kleuren werd voor elke scène een specifiek kleurenschema uitgeducht in functie van de emotionele geladenheid van de scène. Om trouw te blijven aan de gedetailleerde en illustratieve stijl van de jaren 30 en de jaren 40 hanteerde hij de klassieke Disney multiplane-camera, die met haar draaiend bovenstuk voor een snellere en efficiëntere fotografische opname zorgde, zonder te verzaken aan de gecomputerizeerde, tijdwinnende technologie.

Toevallig of niet, het hoofdpersonage vertoont een gelijkenis met de ons vertrouwde Mickey Mouse. Maar Mrs. Brisky en haar guitige kinderen zijn veel levensechter dan de eerdergenoemde. Het gezinsleven staat centraal waneer de verontruste moedermuis om raad gaat vragen bij de chemicus Mr. Ages voor haar zwaarzieke benjamin Timmy. Daar deze in bed moet lijven en de nabijwonende boer elke dag met zijn tractor het veld dreigt te komen ploegen waar de muizenfamilie woont, kan Mrs. Brisky alleen om de hulp van haar gevreesde buren, de ratten, rekenen om haar baksteenhuisje naar veiligere oorden te verplaatsen. De ratten, die uit het National Institute for Mental Health zijn ontsnapt, verschillen van de gewone ratten doordat zijn aan experimenten werden onderworpen en daardoor een zekere graad van intelligentie hebben vergaard.

avatar van baspls
Interessante achtergrond info, mrmojorisin123! Een tijd geleden was ik helemaal geobsedeerd met oude animatietechnieken en ik heb ook een aantal cellen en originele tekeningen verzameld, waarvan een van de Don Bluth-film Banjo. De techniek die voor films als The Secret of NIMH en The Black Cauldron is gebruikt vind ik nog steeds onovertroffen in de animatie. Sterke karakteranimatie was er bij de Disney-films van de jaren '90 zeker, maar de computer-inkleuring doet het in mijn ogen geen recht.