• 8.482.576 stemmen

Watership Down (1978)

Animatie / Avontuur | 101 minuten / 92 minuten (Blu-ray)

Genre: Animatie / Avontuur

Speelduur: 101 minuten / 92 minuten (Blu-ray)

Alternatieve titel: Waterschapsheuvel

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Martin Rosen

Met onder meer: John Hurt, Richard Briers en Roy Kinnear

Releasedatum: 14 december 1978

Plot Watership Down

"All the world will be your enemy, Prince with a Thousand Enemies, and when they catch you, they will kill you... but first they must catch you."

Een groep konijnen wordt gedwongen om hun berg te verlaten door toedoen van de mensen. Op hun zoektocht naar een nieuwe veilige plaats om te leven beleven ze allerlei avonturen.

imageimageimageimageimageimage

Dandelion (stemrol)

Cowslip (stemrol)

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Heel mooi boek, de film is ook ok. Natuurlijk verdwijnt er in de film veel van het boek, maar vooral jammer is dat er in de film iets verschijnt dat in het boek niet voorkomt. Namelijk het wijfje Violet.
Juist in het boek wordt pas op de Waterschapsheuvel duidelijk dat de konijnen die gevlucht zijn zich beseffen dat ze geen wijfjes bij zich hebben, en daarom een zoektocht naar wijfjes moeten inzetten.
In de film wordt tijdens de reis naar Waterschapsheuvel al een wijfje, Violet, door een roofvogel gepakt. Onnodige dramatisering, en afbreuk doent aan het boek. Ze hadden dus minstens één wijfje bij zich,
waarom niet meer?

avatar van M.vanRoom

M.vanRoom

"All the world will be your enemy, Prince with a Thousand Enemies, and whenever they catch you, they will kill you. But first they must catch you, digger, listener, runner, prince with the swift warning. Be cunning and full of tricks and your people shall never be destroyed."

Jeetje, wat ben ik gevormd als kind door zulk soort tekenfilms. Diepe indruk lieten ze achter en door de jaren heen heb ik telkens een moment gehad dat ik 'behoefte' had om Watership Down te kijken. Met elke kijkbeurt ervaar ik dit verhaal nog net zo intens en emotioneel als de eerste keren kijken zoveel jaren terug. Het is zeker geen echte kinderfilm en heeft een rauw randje. Het is een verhaal vol avontuur, gevaar, moed, doorzettingsvermogen en (broeder) liefde. De band tussen Hazel en Fiver raakte me altijd diep. Dit ondersteund door de mooie en herkenbare stem van John Hurt en natuurlijk de prachtige muzikale ondersteuning. En dan niet enkel bright eyes, maar de muziek die door de gehele film heen te horen is. Recent ook de nieuwe Netflix serie bekeken, maar dan kijk ik toch vol weemoed omdat deze niet de intensiteit heeft van de film. Het blijft een van mijn favorieten en vele kijkbeurten zullen dan ook nog volgen.

avatar van Chaffie

Chaffie

Een film die enorme indruk heeft gemaakt op mij als kind, en ik nu nog steeds graag kijk.

Ook een prachtig boek trouwens.

avatar van Basto

Basto

Mooie serieuze tekenfilm. De versie die ik zag duurde 92 minuten ten.

avatar van Lebarron

Lebarron

De mensenwereld verbeeld door onschuldig ogende konijntjes. Het is de verfilming van het beroemde boek van Richard Adams. Fiver, een paranormaal begaafd konijn krijgt een visioen dat de heuvel waarin zijn kolonie woont een vreselijke ramp te wachten staat. De leider neemt hem niet serieus en daarom vluchten Fiver en zijn broer Hazel met een klein groepje. Nu moeten ze op zoek naar een nieuwe woonplek en na vele omzwervingen vol gevaren komen ze op de ideale plek. Helaas is het dan nog niet gedaan want vlakbij ligt een enorme kolonie onder leiding van de dictator General Woundsworth, die is naar verluid het grootste en sterkste konijn ooit gezien. Waterships Down is nog altijd een schitterende animatiefilm die zich in de huidige dagen gemakkelijk staande kan houden tussen het Disney/Pixar/Dreamworksgeweld omdat hij een eigen ziel heeft. Hij doet wat dat betreft denken aan de animefilms van Studio Ghibli. Ook deze films ogen wat eenvoudiger dan de moderne productie maar stralen meer warmte uit en vertellen ook vaak een beter verhaal. Deze film kan zich ook qua geweld en bloederigheid makkelijk meten aan de Japanse animefilms. Je kijkt na het zien van deze film nooit meer hetzelfde naar een groep konijntjes. De prachtige soundtrack met de titelsong Bright Eyes van Art Garfunkel zorgt dat de film helemaal af is. Een topfilm!

avatar van Corcicus

Corcicus

Prachtige, originele animatiefilm met schitterende tekeningen. Het beste aan de film is natuurlijk de ecologische boodschap. De mensheid wordt terecht zwaar op de korrel genomen en ontmaskerd als een moordzuchtig virus waarvan de levensstijl immense consequenties heeft voor fauna en flora. De boodschap staat 40 jaar later nog zo recht als een huis, er is nauwelijks iets veranderd. Door de vreselijke overbevolking, in Europa vooral aangestuurd door massamigratie rest er de dieren niets anders meer dan weg te vluchten en in veel gevallen uit te sterven. Een pijnlijke realiteit is dat we binnen enkele decennia enkel naar de zoo of het slachthuis zullen moeten gaan als we nog dieren willen zien. Dieren die geen entertainment gehalte hebben of die voor menselijke consumptie onnuttig zijn, zullen er allemaal uitgaan. Deze film zou verplichte kost moeten zijn op elke middelbare school. Het zou sensibiliserend kunnen zijn voor de criminele egoïsten die hun sigarettenpeuken op de grond gooien of die hun hond vrij laten rondlopen in het bos.

avatar van K. V.

K. V.

Deze animatiefilm eens bekeken en dit was nog een opmerkelijke film. Toch wel wat minder geschikt voor kleine kinderen, want er komen toch wel redelijk wat dramatische en bloederige scènes voorbij.

De film zag er mooi en de stemmen waren ook wel goed.

Het liedje "Bright Eyes" kwam nog redelijk vroeg in de film en 'k had het toch nog wat opvallender verwacht.

Een aanrader.

avatar van RedorDead

RedorDead

K. V. schreef:

De film zag er mooi en de stemmen waren ook wel goed.

Een aanrader.

Hedendaagse kinderen wellicht niet. Maar voorgaande generaties is die prima te kijken voor jong en oud.