Animal Farm (1954)

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Drama

geregisseerd door Joy Batchelor en John Halas
met de stemmen van Gordon Heath en Maurice Denham

Na een revolutie op een boerderij, waarbij de mensen verjaagd worden, nemen de varkens, die de doctrine van Animalisme hebben ontwikkeld en de revolutie hebben geleid, geleidelijk de touwtjes in handen op het bedrijf. Twee varkens, Napoleon en Sneeuwbal, raken verwikkeld in een machtsstrijd. Het leven op het landbouwbedrijf wordt harder en harder voor de rest van de dieren. De varkens leggen steeds meer controles aan hen op, terwijl ze voor zichzelf voorrechten opeisen. Animatiefilm naar George Orwells befaamde satirische boek.

avatar van guylopez93
ik heb deze met geschiedenis gezien

Leuk, vooral de stemmen van de varkens.
Wel gedeeltelijk anders dan het boek

avatar van ( J )
a..b..c..d....eeee...ah haha
Prachtige film...
het enige minpunt is de speelduur...had wel iets langer gemogen..

Sterke film!
Onvoorstelbaar dat dit verhaal geschreven is en dat ook de verfilming al een feit was, voordat de muur viel!
Een film om regelmatig uit de kast te halen.
Dat de hele historie in 70 minuten samengevat is, ervaar ik als een voordeel.

avatar van John Lee Hooker
Ik heb deze ook ooit bij het vak geschiedenis gezien. Het geeft op een simpele manier weer hoe de zaken ervoor staan, elk dier staat ergens voor. Snowball en het paard bijvoorbeeld waren ook twee belangrijke figuren. Het is leerzaam, leuk en interessant. Een van de weinige tekenfilms met een achterliggende gedachte.
Dit is gewoon een geniaal werkje. Nice.

avatar van timburton
Ik ben benieuwd naar deze animatiefilm. Het boek was geweldig, echter viel de verfilming uit 1999 vies tegen. Wel even een kritiekpuntje op MovieMeter zelf: De samenvatting van deze film zou ik nou niet meteen een samenvatting kunnen noemen.

avatar van gizzegiz
Prachtige tekenfilm! Hij evenaardt het boek zeker! Hij schetst het slechtste in de mens...

avatar van Baggerman
timburton schreef:

Het ziet eruit als een overgenomen plotbeschrijving van Cinema.nl. Je kunt en mag hiervoor natuurlijk altijd een correctie insturen!

Briljant.

Dick2008
Baggerman schreef:

Het hoeft toch geen samenvatting te zijn? Ik dacht meer een korte beschrijving, wat voor film je kunt verwachten, anders ga je al gauw spoilen.

Je hebt gelijk. Ik heb het plot inmiddels verbeterd.

Dick2008
Heb het boek vroeger moeten lezen voor Engels, wat een ellende was dat. Het verhaal staat me niet aan, en dan bedoel ik niet de politieke achtergrond maar gewoon inhoudelijk.
Het leek me dan ook helemaal niks om deze film te zien. Heb daarom eerst de samenvatting gelezen alvorens er aan te beginnen.

Gelukkig is het geen lange film, dus dat scheelt. Tekenfilmtechnisch zit hij goed in elkaar. De stilstaande achtergronden kunnen misschien een punt van kritiek zijn, maar 1954, dus een hoop werk, zo'n film. De dieren, nog van die ouderwetse boerderijdieren, zijn erg grappig met zowel dierlijke en menselijke uitdrukkingen, al zijn de menselijke figuren ook niet slecht gedaan. Wat dit betreft toch vrij humorvol gemaakt.
Het gedeelte met het paard was wel wat heftig maar verder allemaal goed te doen. Zo zijn de Walt Disney tekenfilms vaak veel dieper sentimenteel, en die mijd ik dus als het even kan.
Toch een veelal sombere film en soms zelfs saai. Ook wel jammer dat dieren de rol van mensen overnemen. Hier ben ik terug bij het begin van mijn bericht en heb er dan ook met gemengde gevoelens naar gekeken. 2.0.

avatar van rensie32
Zeer sterke allegorie op het Russische communisme ten tijde van Stalin.

rensie32 schreef:
Zeer sterke allegorie op het Russische communisme ten tijde van Stalin.
dat stukje waar het nog goed ging bedoel je?

(hehe)

avatar van benthe
Mooie verbeelding van het communisme in Rusland, duidelijk en goed. 4*

avatar van Jessen0wnt
Four legs good, two legs bad.
Aangezet om mijn boekverslag te ondersteunen en de film biedt een heerlijke kijk op het verhaal. Je ziet natuurlijk dat er veel maar aan de hand is, dan de werkelijke ''animal farm'' maar dat is nietszeggend aangezien daar dit verhaal om bekend staat. De film word evenals het boek simpel maar vooral duidelijk vertoond, door de korte duur is het prima te doen, vond het als film eigenlijk niet zo heel veel bijzonder, ook de animatie niet. Maar het heeft toch zeker wel een mee-waarde om dit bijvoorbeeld bij het vak literatuur te kijken. Het verhaal wordt weer een beetje voor je samengevat en het verhaal brengt toch wel enige verbeelding naar boven, vandaar dat deze film een prima uitweg is. Ik heb trouwens ook nog de andere versie uit 1999 ( ) hier thuis liggen, dus die zal ik ook snel bekijken. Prima filmpje en mede dankzij het geweldige verhaal, de prachtige bijpassende muziek en de toch wel geslaagde scène met Boxer een voldoende: 3 sterren

avatar van LimeLou
Wat een animatiefilm
Ben jaren 50 animaties niet gewend maar kan iemand me wat aanraden uit die tijd, want de animatie was wel even wennen tijdens de film.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Van één ding was ik al zeker. Het boek van George Orwell is een echte klassieker met een voortreffelijk verhaal. Maar hoe breng je dat naar het witte doek natuurlijk. Veel boekverfilmingen hebben al eerder de bal misgeslagen. Dat het een animatie moest worden staat al vast. Je kan werken met echte dieren (zoals de versie uit 1999), maar dat geeft enkel maar beperkingen. Tenzij je met voldoende effecten werkt, en dan nog. De dieren vereisen menselijke trekken en expressie wat je met echte dieren nooit kan verwezelijken.

De dieren zijn zeer goed in beeld gebracht. Napoleon is één van de meest autoritaire personages in de animatiegeschiedenis. De vrij strakke tekenstijl is wel onderhouden genoeg, maar versterkt tegelijkertijd de drama van het verhaal. Scènes met het paard zijn echt hard gemaakt.

Het eindresultaat is een zeer goed boekverfilming geworden. We spreken qua animatie over 1954, als animatie nog stiefmoederlijk behandeld werd en zeker met Disney een jong publiek oogde te trekken. Terwijl het verhaal zeker niet voor de jongste kijkers bestemd was. Het doet me ergens wat denken aan Watership down, dat er evengoed in slaagde om dergelijke boekverfilming prachtig te verfilmen met een animatie. Een aanrader die je zeker moet zien.

avatar van Jesper187
Wist niet dat van Orwell's boek een film bestond. Deze maar eens gauw aan m'n to-see-list toevoegen.

avatar van ArnoldusK
Aardige en tamelijk harde animatiefilm, mede-gefinancierd door de CIA, die de negatieve aspecten van een dictatoriaal, communistisch regime in beeld probeert te brengen.
Hoe revoluties hoop en verderf kunnen brengen, hoe macht corrumpeert, hoe de ideologieën van het communisme (en het kapitalisme) volkeren controleren, sturen en beïnvloeden wordt hier in het beeld van het dier gegoten. Met uiteindelijk toch het hoopvolle eind, met de echte kracht van 'het volk'.
Een, voor die tijd, voldoende geanimeerd boek dat een bepalende culturele invloed heeft. 3,5*

Niet in NL op dvd verschenen?

avatar van zxstyle
ArnoldusK schreef:

Ik had het niet beter kunnen zeggen.

avatar van K. V.
Het boek heb 'k niet gelezen, dus maar eens de film bekeken. Een korte speelduur met dus een vlot tempo. 'k vond het dan ook goed gebracht. Enkel het einde vond 'k wat vlug afgeraffeld.
De animaties zijn nog altijd goed te doen, ondanks de gezegende leeftijd van de film.
Niet direct een animatiefilm voor jonge kinderen (omwille van het "complexe" verhaal), maar daarom niet minder waard om te bekijken

Goede tekenfilm, eigenlijk niet voor kinderen. Toch wel een verhaal voor volwassenen.

avatar van Shadowed
Verfilming dus.

Het boek was best interessant om te lezen, vooral omdat het onderwerp zo briljant met het onderwerp is vermengt. Deze film is echter niet echt waardig genoeg uitgewerkt, en de animatie is ondertussen ook behoorlijk oud geworden.

Gelukkig zijn bepaalde thema's nog duidelijk zichtbaar en die helpen de film beetje bij beetje omhoog. De film kent niet een erg goede animatie, dat soms ook wel stoort, maar gaat gelukkig wel een beetje met het boek mee.

Een aantal wat flauwe scenes die er niet helemaal in passen, maar omdat de boodschap toch wel mooi door blijft schemeren krijgt het nog een voldoende. Ik zal zeggen dat je beter het vrij korte verhaal van Animal Farm zelf beter kan lezen.

avatar van nathaniel177
Net zoals vele hem hier al hebben gezien kijk ik hem nu ook met geschiedenis op school.

avatar van Boneka
Het boek is natuurlijk wereldberoemd en ik denk zelfs wel beter. Als ouder kind zeg maar puber heb ik deze film wel eens gezien en vond 'm toen best wel wat eng. Weet eigenlijk niet meer of dat in het zwart wit was. Afijn hij staat nu op een hele fraaie BD uiteraard met de bekende zwarte balken aan de zijkanten, maar dat is zeker geen straf. Verhaal is met Engelse subtitles goed te volgen. De korte duur vind ik eigenlijk niet zo erg, ware het eind wat abrupt eindigt. Maar daarmee is het plaatje wel compleet. Grappig vond ik vooral de teksten die naarmate de film vorderde steeds minder werd. Met name vier voeten zijn goed twee zijn slecht. De hele draai in de film vind ik eigenlijk wel het sterkste in deze film. Leuk om 'm weer eens te hebben gezien.

Film 3.5
Beeld 4.0
Geluid 3.5
Extra's 3.5

Erg beperkt.

Blijkbaar is dit een verhaal dat in NL graag op school gegeven wordt, in BE kijkt men er duidelijk minder naar om. Ik heb nooit het boek gelezen, noch deze film gezien in de les. Ik ben uiteraard wel bekend met het verhaal en de achtergrond ervan, maar dat maakt het wel iets moeilijker om aan te geven waar het juist schort.

Ik vond de allegorie namelijk véél te dik aangezet. Zelfs voor een sprookje zou deze film overdreven moralistisch genoemd kunnen worden. Komt dat omdat men het verhaal en de personages voor deze tekenfilm gesimplifieerd heeft of is het bronmateriaal gewoon weinig subtiel, daar kan ik dus niet op antwoorden.

Verder is de animatie extreem simpel, is de voice-over niet van de beste en weet de muziek na een tijdje ook aardig te vervelen. 't Is een wat goedkope bedoening geworden die blijkbaar vooral wil steunen op het verhaaltje. Dat wordt echter weinig genuanceerd gebracht, dus ook daar viel niet heel veel te rapen. Had hier toch wat meer van verwacht.

avatar van Filmkriebel
Anti-communistische animatiefilm naar het beroemde boek van Orwell. Het hele systeem wordt op een karikaturale manier uitgebeeld. Werd vroeger vaak als educatief materiaal gebruikt. De animatie vond ik te ouderwets om een hoog cijfer te geven, maar achter wat vroeger politieke propaganda was, zit thans een universele boodschap die er wel voor zal zorgen dat dit werk de tijd overleeft.

avatar van Vidi well
Matige verfilming.

Het boek las ik afgelopen maand, en ik was zwaar onder de indruk van het verhaal. Deze verfilming kon me helaas minder bekoren. De animaties en muziek zijn best goed. Maar dat vrijwel het hele verhaal verteld wordt door een voice-over stoort me nogal. Veel scenes hadden prima met meer dialoog verteld kunnen worden, nu blijft het bij een aantal zeldzame momenten. Het creëert een afstand tot het verhaal.

Daarnaast vind ik het jammer dat twee iconische, en bijzonder beeldende scenes uit het boek de film niet hebben gehaald; het moment dat de varkens op twee poten gaan lopen, en het kaartspel met de mensen, waarbij niet meer duidelijk is wie wie is. Een gemiste kans.

Desondanks de moeite waard om eens gezien te hebben. Maar het blijft wachten op een film die echt recht doet aan het verhaal. Wellicht in de stijl van The Lion king (2019)?