Bab el Hadid (1958)

Egypte
Misdaad / Drama

geregisseerd door Youssef Chahine
met Farid Shawqi, Hind Rostom en Youssef Chahine

Cairo Station is een psychologisch drama over op een treindepot werkende arbeiders te Cairo. In het bijzonder staat het leven van een mentaal instabiele dakloze man centraal, die verliefd wordt op een aantrekkelijke verkoopster van frisdrank.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Net uit op regio 1-DVD. Ben geinteresseerd.

avatar van danuz
Bab el Hadid is eigenlijk een neorealist in hart en nieren: Kreupele, mentaal labiele man wordt verliefd op vrouw. Zij op haar beurt ziet niks in hem, en ze is al van plan om een andere man te trouwen. Koortsachtig beraamd de man een moordpoging. Daaromheen spelen zich nog wat kleinere plotjes af, en is het decor - Cairo station - erg belangrijk. De personages leven een zigeunerbestaan tussen de perrons, waar van alles te beleven valt. De ene verkoopt frisdrank achter de rug van de ander om, iemand wil een vakbond starten, er vind een demonstratie plaat tegen het huwelijk.
Je zou bijna denken dat het om een De Sica gaat, ware het niet dat er toch een groot cultuurverschil is. En dat maakt het nu juist wel interessant. Direct valt te merken dat de bewoners van het station progressief zijn, veel voorbijtrekkende passagiers conservatiever (hoofdpersoon krijgt een draai om de oren omdat hij een vrouw aanstaart (waarop zij op haar beurt ook een veeg krijgt)). Dit geeft de film een politieke backdrop die in Europa toch niet speelt. Moest daarbij ook wel wat wennen aan het temperament.
Het is toch vooral het melodrama (dik aangezet) dat de film aantrekkelijk maakt. Daarbij wil het soms best poëtisch worden.

Interessante film, die het wat mij betreft echter net niet haalt bij de Italiaanse equivalenten (maar misschien lees ik de film wel geheel verkeerd en is dit absoluut geen neorealisme, ik lees namelijk dat hij ook wel met Hitchcock's thrillers wordt vergeleken).

avatar van Poisonthewell
De Hitchcockiaanse lezing lijkt mij de spijker op zn kop te slaan; neorealisme zie ik niet echt, behalve misschien in het subplotje over de vakbondsvorming. Het personage dat Chahine zelf speelt is een Hitchcockiaanse antiheld bij uitstek - gekrenkt in zijn trots nadat hij is afgewezen door de vrouw op wie hij verliefd is, fantaseert hij erover haar te vermoorden en aan stukken te snijden (getriggerd wellicht door de nieuwsberichten over een soortgelijke misdaad op de achtergrond). Het verknippen van een foto van een vrouwelijk model is overigens ook het soort hint van psychoseksuele perversie die Bunuel of Welles in zijn film had kunnen stoppen. De film heeft een rijke texture, en verdiend zijn status als klassieker naar mijn mening zeer zeker! Ben benieuwd naar meer van Chahine. Dikke 4*

avatar van Spetie
Hitchcock zie ik hier ook wel in terug. Bab el Hadid is een thriller met daaromheen een donker getint noir randje, dat politiek gezien ook nog eens behoorlijk vooruitstrevend lijkt.

De regisseur zelf neemt de hoofdrol voor zijn rekening en speelt niet onverdienstelijk. Qinawi is een arme man, die mentaal niet al te sterk oogt en helemaal in de war raakt, nadat hij wordt afgewezen door de vrouw waar hij verliefd op is. Ondanks het feit, dat hij haar wil vermoorden, bleef ik de gehele film tot een bepaalde sympathie voor hem houden. Je zou kunnen zeggen, dat ik hem zijn geluk gunde. Het station van Cairo is daarnaast de plek waar het allemaal gebeurt. Het is er erg druk en mensen komen en gaan en het is de plek waar het verschil tussen de oude en nieuwe generatie vorm krijgt en die het verschil tussen arm en rijk toont.

De jongere Egyptenaren zijn modebewust en modern, terwijl de oudere mensen duidelijk traditioneler zijn in denken, maar ook in kleding. Daar ligt ook het verschil tussen Qinawi en de vrouw waar hij verliefd op is. Hij is duidelijk wat ouder en traditioneel in denken, terwijl zij juist jeugdig, vlot en modern oogt. Ik vond het allemaal wel mooi vormgegeven en doordat er constant wat gebeurt op het station is het in feite elke seconde boeiend. De laatste twintig minuten zijn zelfs nog enigszins spannend en de afloop is zelfs buitengewoon sterk te noemen.

Bab el Hadid geeft in ieder geval een mooie inkijk in een andere cultuur en wordt op fijne wijze geregisseerd. Tot nu toe is dit zelfs de beste Afrikaanse film die ik zag.

avatar van Donkerwoud
Mijn eerste film van de Egyptische Youssef Chahine is meteen raak. Het weet op een indringende manier het minderwaardigheidscomplex van een outcast in beeld te brengen. De kreupele hoofdrolspeler ziet steeds hoe hij tekortschiet tegenover een eerbiedwaardige vakbondsleider. Zijn enige houvast is de liefde voor de speelse kruimeldief Hanuma, maar die speelt eigenlijk een spelletje met hem om haar eigen doelen te bereiken.

Wat ik zo ontzettend goed hieraan vind is dat het een weerzinwekkend karakter toch sympathiek weet te krijgen. We gaan zelfs medelijden krijgen met hoe hij behandeld wordt terwijl zijn daden van kwaad tot erger gaan. De mensen die hij tegenover zich heeft liegen hem voor, bespotten hem, of gebruiken hem als een voetveeg. Het dwingt ons om op een humane manier te kijken naar deze marginale figuur die niet eens in staat wordt geacht om geweldplegingen te doen (hoe ironisch!). Visueel een pretje om hoe het treinstation wordt verbeeld als een levendige plek waar zowel treinen als mensen komen en gaan. Het is dan ook een film met verschillende tonen: bruisende levendigheid vol luchtige komedie, maar ook beklemmende horror met suspense.

kappeuter (moderator)
12 en 13 februari te zien in Filmhuis Cavia (Amsterdam).

avatar van Mochizuki Rokuro
Oej, van de week net naar de DVD zitten zoeken, die is ongeveer 45$, dus...

Proberen weer eens naar Cavia te gaan, zitten die nog steeds boven die boksschool ?? (edit: ja).
Ik vergeet eigenlijk hun website te checken, dus als ze niet in de Filmkrant vermeld worden mis ik dit soort dingen wel eens. De Balie, De Melkweg en Cavia zijn natuurlijk wel de plekken waar dit soort dingen kunnen opduiken.

Ik zie alleen geen aanvangstijd staan, of ik kijk er over heen. Ah, dat staat niet op de film pagina: 20u30.

edit: ik ga het helaas deze dagen niet redden... - maar een Zwitserse DVD-box besteld.

avatar van Martin Van K
is ook gewoon op Youtube te bekijken hoor.