Captains Courageous (1937)

Avontuur

geregisseerd door Victor Fleming
met Freddie Bartholomew, Spencer Tracy en Lionel Barrymore

Het rijke en verwende jongetje Harvey valt overboord van een oceaankruiser. Harvey wordt opgevist door de bemanning van een visserssloep en eist van de kapitein dat die hem onmiddellijk naar de dichtstbijgelegen haven brengt. De zeebonk heeft daar echter geen oren naar: Harvey zal minstens drie maanden aan boord van de vissersboot moeten blijven. Het is tegen wil en dank, maar de jongen steekt op die tijd heel wat op over de zee en meer nog over de primitieve, ruige, maar grootmoedige vissers. Zijn hele wereldbeeld wordt dooreen geschud en zijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn.

avatar van You_bastard
Mooie film van een rijke arrogante knaapje dat in de harde wereld van een zeeman terecht komt. En hij wordt me hard aangepakt joh.

net goed

avatar van speedy23
De moralistische roman van Rudyard Kipling werd een boeiend vehikel voor de kleine Freddie Bartholomew, de populairste jongensacteur van die tijd. Spencer Tracy kreeg een welverdiende Oscar voor zijn prestatie... 4,5*

Op zich vreemd, want Tracy is hier eigenlijk een mindere factor, al komt dat vooral omdat iemand het rare idee had opgevat om hem een Portugees te laten zijn .

Het leukste aan de film is vooral de regie en de vaart in het verhaal. Het is erg opmerkelijk en knap hoe zo'n in principe moralistisch en sentimenteel verhaaltje toch nog zo vermakelijk kan zijn. Je krijgt bijna zelf zin om op zo'n vissersboot te gaan werken.

Het is lang geleden dat ik deze film gezien heb, ik herinner me enkel nog dat ik deze film goed vond. Dat komt ervan als je zoveel films ziet

avatar van Legan
Inderdaad moralistisch en sentimenteel maar tegelijkertijd toch vermakelijk en aandoenlijk. Ik was alweer vergeten wat een slecht portugees Tracy toch sprak. Hoewel hij een goede prestatie neerzet, is zijn buitenlandse gebrabbel zelfs voor een Portugees onverstaanbaar .

avatar van Baggerman
Ooit als kind gezien en vond de film toen vermakelijk. Dat verwende joch speelde goed, want ik irriteertde me mateloos aan hem en vond dat hij af en toe zijn verdiende loon kreeg.

De film is ouder dan ik dacht. Blijkbaar stoorde dat niet, wat wel een teken is dat de film amusant was en dat het acteerwerk in ieder geval goed was.

Zou de film nog wel eens willen zien...

Geslaagde beelden van op zee (1937 !) in een film die wat zedenlessen inhoudt voor jong en oud.
Ook de beginscènes met de jongeren zijn zeer goed en al valt de ganse "evolutie" op die boot wat lang uit, in zijn geheel nog best te genieten.
Niet onbelangrijke cast met Tracy, Barrymore, Douglas, Carradine en natuurlijk ook de jonge Mickey Rooney, maar hier toch wel een beetje in de schaduw van Freddie Bartholomew, eigenlijk niet verder geraakt dan teenager-rollen

avatar van thunderbold
De prachtige prestatie van de cast maakt deze oude klassieker ook nu nog voortreffelijk te genieten.
Tracy als de wat simpele maar tevens doortastende Portugees Manuel vond ik klasse, terecht een oscar. Ook Barrymore als Captain viel me positief op. Bartholomew deed het eveneens uitstekend als het rijke verwaande en liegende opscheppertje die op de boot harde lessen ondervind en een metamorfose ondergaat. En Rooney in een kleine rol, ach of hij nu goed of wat minder speelt, ik heb een zwak voor hem. Prachtig hoe in de loop van het verhaal een hechte band ontstaat tussen Manuel en de jongen. De film ooit opgenomen en onlangs weer eens gekeken. Was weer ouderwets genieten.

avatar van Mochizuki Rokuro
Er valt een hoop aan te merken op de film (matige enscenering van de boot op het water, Barrymore is een complete miscast, houterig acterende kinderen in het begin), maar het bronmateriaal is niet stuk te krijgen en Fleming vertelt het verhaal met veel vaart en zwier. Douglas en Bartholomew zijn een geloofwaardig koppel als vader en zoon. Tracy (met krullenkopje) valt eigenlijk qua spel niet eens op tussen de rest, maar zijn personage is er wellicht eentje die met name het duwtje heeft gegeven richting de Academy Award. Het jaar erop won hij weer, ook weer in een rol van zo'n stichtelijke vader figuur. 't Zal misschien de tijd geweest zijn, toen.

Heel lang getwijfeld of ik deze over-sentimentele tranentrekker nu wel of niet op vijf sterren moest trakteren, maar ondanks alle denkbare clichés moet je wel een gemoed van graniet hebben om tegen het einde niet wat tranen te verbijten. En dat is ook een kwaliteit. Werkt ook uitstekend met een lachband er onder overigens.

avatar van John Milton
Rekening houdend met de manier van acteren, is die Freddie Bartholomew wel een bijzonder goede kindacteur. Speelde Tracy wat mij betreft compleet van het scherm, en als ik de quotes in de IMDb trivia zo zie, had Tracy dat zelf ook prima door.

Toch is het voor mij net niet rauw genoeg, en kon ik me niet helemaal over Tracy's accent heen zetten (nog een Oscar ook). Desondanks was het de moeite waard, maar de moraal druipt af en toe wel wat teveel voor JM's smaak.