Angels with Dirty Faces (1938)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Curtiz
met James Cagney, Pat O'Brien en Humphrey Bogart

Rocky Sullivan (James Cagney) is een charismatische zware jongen die zich vanuit het getto naar de top van de onderwereld opwerkt. Hij wordt op handen gedragen door het jonge grut uit de sloppenwijken, totdat Eerwaarde Connolly (Pat O'Brien), Rocky’s jeugdvriend, zich plechtig voorneemt om paal en perk te stellen aan diens slechte invloed.

avatar van rep_robert
Vermakelijke misdaadfilm, zeker voor z'n tijd. In het plot zitten een aantal onlogische zaken en is dat gebruik van die krantenkoppen wel erg achterhaald anno 2012. Van die kleine boefjes die op de voorpagina lonken, yeah right
Het resulteert allemaal in een vermakelijk, maar niet erg bijzondere misdaadfilm met toch wel weer een aardig einde.

rep_robert schreef:

Dit is juist een van de beste vroege misdaadfilms met een geweldige cast.

avatar van Jesper187
Wat me trouwens was opgevallen toen ik deze film zag (ik geloof dat het bij deze film was). Is dat er een shot in zat, die ik geloof ik ook al in drie andere films van die tijd heb gezien (The Public Enemy, Roaring Twenties en nog een, weet zo niet welke, misschien White Heat). Stockfootage? of gewoon gerecycled?

James Cagney was in talloze films de gedoodverfde slechterik. En dat is nu ook niet anders.
Het is niet omdat er een paar boosdoeners zijn dat de rest van de Amerikanen niet eerlijk, edelmoedig en bereid tegen de corruptie op te treden zijn.
Gewoonlijk in dergelijke films stelt de slechterik op het einde nog een goede daad. En dat is ook nu niet anders.
Eigenlijk een flauwe, ongeloofwaardige bedoening.

avatar van missl
2 mannen die elkaar van vroeger al kennen hebben een heel verschillend leven. De ene is een nette priester en de ander is een boef die voor veel mensen een held is. De priester en de boef proberen elkaar te helpen daar waar mogelijk terwijl de boef ook nog zijn advocaat (Bogart, die geen boeiende rol speelt overigens) onder druk zet. Rocky (de boef) ontmoet ook nog de vrouw van zijn dromen maar dat weerhoud hem er niet van om een boef te zijn. Eens een boef is altijd een boef en zo eindigt de film ook.
Humphrey Bogart had geen toegevoegde waarde, James Cagney laat zien dat hij de film prima kan dragen. Toch is het verhaal niet interessant genoeg om dit hoge punten te geven.

avatar van trebremmit
Begint erg sterk, vooral het eerste half uur, daarna wordt het me wel te moralistisch en braaf met de predikant als een soort heilige. Alleen kijken voor Cagney, die speelt erg sterk, rest van de rollen zijn bijrollen.

Een helder, moraliserend en sentimenteel sociaal melogangsterdrama en tevens karakterportret over twee jeugdvrienden, met een voor mij ontnuchterend einde, waarin onrechtvaardigheid, corruptie en noodlot centraal stonden. De cast was sterk, met name James Cagney speelde charismatisch.

Van oorsprong was James Cagney een vaudeville artiest, die goed kon dansen en redelijk kon zingen. Omdat dat veel beter past bij zijn talent vind ik Cagney daarom beter tot zijn recht komen in musicals en komedies. Maar hij is natuurlijk vooral bekend geworden voor zijn rollen in talrijke misdaadfilms. Daarin speelde hij vaak hetzelfde soort personage: de driftige, spijkerharde gangster met een kort lontje en een dictie, die klinkt als een machinegeweer.
Zo ook in deze film, waarin hij de hoofdrol deelt met zijn boezemvriend (ook in het echte leven) Pat O’Brien. Het is een degelijke misdaadfilm, die naar ik vermoed met zijn christelijke boodschap destijds best wel indruk gemaakt zal hebben. Dat is volgens mij nu veel minder het geval. Humphrey Bogart kwam in die tijd nog niet verder dan het spelen van bijrollen.

avatar van W.V.
Een van de betere gangsterfilms uit de 30er jaren, er zijn er in die periode nogal wat gemaakt en dat leverde ook de nodige sterren op die in het gangstergenre groot werden, naast Cagney en Bogart, mannen als Muni, O'Brien, Robinson en Raft, van de laatste werd zelfs beweerd dat hij prive vaak omging met gangsters.
De film draait om het morele besef van een gangster, hij is in zijn wereld keihard en niets ontziend, maar tegelijkertijd koestert hij nog steeds de vriendschap tussen hem en de priester, die zich ongerust maakt over zijn invloed op een stel jeugdigen die, en dat gebeurde meer in de 30er jaren in de VS, de gangster werd op een voetstuk geplaatst en daar zorgde de pers ook wel voor.
Veel van de commentaren hierboven vonden de moraliteit er te veel op liggen, bedenk dan wel dat de film nog vast zat in de studiosystemen en die bepaalden hoe de film er uit moest zien, dit onder invloed van de regering in Washington die ook angstvallig bezig was om de populariteit van de gangster terug te dringen.
Ik vind de moraliteit en het figuurlijk opgeheven vingertje niet storend. Het besef daarvan komt namelijk in het einde van de film, als de jongens er achter komen dat hun held nou niet bepaald een makkelijke gang naar de stoel heeft gemaakt. De film laat in het midden of dit geacteerd was ofdat de veroordeelde inderdaad op het laatst koude voeten kreeg. Als kijker hoop je dan het laatste omdat je dan bij jezelf het goede gevoel krijgt van zijn berouw, maar anderzijds zag ik liever dat hij de rug recht hield en de consequenties accepteerde van zijn daden.

Welke keuze is meer moralistisch??

Die discussie gaan we hier niet voeren, maar de scene waarin Rocky zijn laatste gang maakt vind ik tot de mooiste scenes behoren van films uit de jaren dertig,
Elke keer, en dat is jammer genoeg niet vaak als deze film op de bbc of duitse tv wordt uitgezonden dan probeer ik de film te zien, de film krijgt van mij dan ook een 4