White Heat (1949)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door Raoul Walsh
met James Cagney, Virginia Mayo en Edmond O'Brien

Cody Jarrett is een genadeloos bendeleider, niet alleen in de overvallen die hij pleegt, maar ook in de manier waarop hij laat afrekenen met zijn tegenstanders of mensen die niet meer tot nut zijn. Hij heeft alleen respect voor zijn moeder, van wie hij zijn genadeloze mentaliteit heeft.

Gisteren nog een keer de dvd bekeken, maar het blijft een goede film die de tand des tijds uitstekend heeft doorstaan. Verhaal is op zich nog niet zo heel bijzonder, maar het is vooral de weergaloos goede rol van Cagney, die deze film allure bezorgt. Wat was deze kleine man hier letterlijk waanzinnig goed, bijna ongekend. Ook mooi om ook hier weer te herkennen dat men bij oudere films de neiging om het verhaal te breedsprakig te vertellen vakkundig weet te onderdrukken. In White Heat geen overbodige anekdotes en omslachtigheid. De gebeurtenissen worden vliegensvlug in mooie beelden en camerabewegingen gevangen met voor de kijker ook nog enige ruimte voor eigen initiatief. Die werkwijze levert trouwens ook twee mindere fases op: Het hoe en waarom van de dood van Jarret's moeder komt tamelijk geruisloos voorbij(lees niet in beeld), terwijl dit toch een essentieel moment in de vertelling was. Had beter gekund. En het beroemde einde word eigenlijk wel erg snel afgerafeld en is voorbij voordat je er erg in hebt, duidelijk ook dat men toen nog niet zo'n groot budget had om een dergelijk spektakel in beeld te brengen. Maar dit zijn feitelijk slechts een paar details aangaande dit filmmonument wat iedereen gezien moet hebben.

avatar van Filmkriebel
Een brutale gangster ontkomt aan de doodstraf door schuldig te pleiten voor een kleinere overval die hij niet heeft begaan. Maar de zaken lopen niet zoals gepland wanneer hij zijn relatief korte straf uitzit in de gevangenis. Een fantastische Cagney als de psychopatische en achterdochtige Cody is de sleutel van de film. Net een interessanter personage dan de doorsnee gangster uit de films uit die periode. Zijn achterdocht en het feit dat hij op elk moment door het lint kan gaan houden de spanning op niveau. En spannend vond ik het zeker al weet de kijker instinctief hoe het allemaal zal aflopen. Ironisch genoeg zijn er ook personages die nog walgelijk slechter zijn dan hemzelf zoals zijn vrouw Verna... maar om te weten waarom moet u snel eens deze bekijken. Vond het echt een uitstekende genrefilm.

Ik was ook razend gefascineerd door de techniek die ze gebruikten om wagens in beweging te traceren

Ambitieuze misdaadnoir met verschillende personages wiens motieven en geheimen elkaar vroeg of laat kruisen. Het verhaal wordt boeiend gehouden door veel afwisseling van decor en het constant introduceren van nieuwe en frisse elementen. Sommige zaken zoals de plotse verschijning van Bo kunnen wat toevallig overkomen, maar het creëert suspense en ik kan het dus door de vingers zien. Uiteraard is het lot van de misdadigers vanaf de eerste seconde al bezegeld en komt de laatste schietpartij niet als een donderslag bij heldere hemel. Toch is deze scène (net zoals in High Sierra) spannend, spectaculair en een waardige afsluiter van het verhaal. Het enige personage dat er relatief goedkoop vanaf komt is femme fatale Verna die het oude moedertje van Cody off camera in de rug schiet. Het is trouwens al een tijdje geleden dat ik Cagney ben tegengekomen. De oude vos heeft misschien wat haren, maar duidelijk niet zijn streken verloren. Hij steekt veel energie in zijn rol en draagt de film met overtuiging. Er worden enkele pogingen ondernomen om zijn personage 'menselijker' te maken, maar uiteindelijk worden vooral zijn donkere karaktertrekken benadrukt. Één van de betere films in zijn categorie tot dusver.

avatar van Ebenezer Scrooge
Dialoog uit deze gangsterfilm werd gebruikt als intro voor het gelijknamige nummer 'White Heat' (1986) van Madonna. James Cagney als Cody Jarrett:

A copper.
How do you like that boys, a copper.
And we went for it, I went for it.
Treated him like a kid brother
And I was gonna split fifty-fifty with a copper.
They were there waitin' to pin a medal on him.
"Come on get up, get your hands up!"
Yeah, that's it, a nice gold medal for the copper.
Only maybe he's gonna get it sooner than he thinks.

avatar van IH88
“Made it, Ma! Top of the world!”

Geweldige klassieker. White Heat is de standaard voor het film noir genre, en je ziet waar latere gangster films zoals Scarface hun inspiratie vandaan hebben gehaald. Het moeder/zoon subplot had zo uit een Hitchcock film kunnen komen. Het laatste gedeelte is natuurlijk iconisch, maar gelukkig is White Heat voor de rest ook gewoon een sterk opgebouwde, sfeervolle en soms keiharde misdaadklassieker. Cagney is briljant als Cody Jarrett, maar ook Mayo, O'Brien en Wycherly als de moeder van Cody zijn sterk op dreef.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Cagney is erg goed, en ook Mayo zet een sterke rol neer als opportunistische bitch, toch maakt White Heat wat minder indruk dan bij een eerdere viewing. Het deel in de gevangenis vond ik nu wat slepen en de heist op het eind viel me tegen- de bendeleden die een voor een het loodje legden, de ontmaskering van Pardo, ik had het gevoel dat er veel meer in had gezeten. De laatste scène met Cody's beroemde laatste woorden is wel sterk, een quote die ook AFI's 100 Years...100 Movie Quotes heeft gehaald.

Nog altijd maar vier films van Walsh gezien, en ik kan nog niet zeggen dat ik fan ben. Dat geldt overigens ook voor Howard Hawks met wie hij wel eens wordt vergeleken. Twee veelfilmers die ik nog een beetje moet ontdekken, hun echte meesterwerk(en) moet ik -hopelijk- nog zien.