Watership Down (1978)

Alternatieve titel: Waterschapsheuvel

Verenigd Koninkrijk
Animatie / Avontuur
101 minuten / 92 minuten (Blu-ray)

geregisseerd door Martin Rosen
met de stemmen van John Hurt, Richard Briers en Roy Kinnear

Een groep konijnen wordt gedwongen om hun berg te verlaten door toedoen van de mensen. Op hun zoektocht naar een nieuwe veilige plaats om te leven beleven ze allerlei avonturen.

avatar van Graaf Machine
Heel mooi boek, de film is ook ok. Natuurlijk verdwijnt er in de film veel van het boek, maar vooral jammer is dat er in de film iets verschijnt dat in het boek niet voorkomt. Namelijk het wijfje Violet.
Juist in het boek wordt pas op de Waterschapsheuvel duidelijk dat de konijnen die gevlucht zijn zich beseffen dat ze geen wijfjes bij zich hebben, en daarom een zoektocht naar wijfjes moeten inzetten.
In de film wordt tijdens de reis naar Waterschapsheuvel al een wijfje, Violet, door een roofvogel gepakt. Onnodige dramatisering, en afbreuk doent aan het boek. Ze hadden dus minstens één wijfje bij zich,
waarom niet meer?

avatar van M.vanRoom
"All the world will be your enemy, Prince with a Thousand Enemies, and whenever they catch you, they will kill you. But first they must catch you, digger, listener, runner, prince with the swift warning. Be cunning and full of tricks and your people shall never be destroyed."

Jeetje, wat ben ik gevormd als kind door zulk soort tekenfilms. Diepe indruk lieten ze achter en door de jaren heen heb ik telkens een moment gehad dat ik 'behoefte' had om Watership Down te kijken. Met elke kijkbeurt ervaar ik dit verhaal nog net zo intens en emotioneel als de eerste keren kijken zoveel jaren terug. Het is zeker geen echte kinderfilm en heeft een rauw randje. Het is een verhaal vol avontuur, gevaar, moed, doorzettingsvermogen en (broeder) liefde. De band tussen Hazel en Fiver raakte me altijd diep. Dit ondersteund door de mooie en herkenbare stem van John Hurt en natuurlijk de prachtige muzikale ondersteuning. En dan niet enkel bright eyes, maar de muziek die door de gehele film heen te horen is. Recent ook de nieuwe Netflix serie bekeken, maar dan kijk ik toch vol weemoed omdat deze niet de intensiteit heeft van de film. Het blijft een van mijn favorieten en vele kijkbeurten zullen dan ook nog volgen.

Een film die enorme indruk heeft gemaakt op mij als kind, en ik nu nog steeds graag kijk.
Ook een prachtig boek trouwens.

avatar van Basto
Mooie serieuze tekenfilm. De versie die ik zag duurde 92 minuten ten.