
The Changeling (1980)
Canada
Horror / Mystery
107 minuten
geregisseerd door Peter Medak
met George C. Scott, Trish Van Devere en Melvyn Douglas
Badend in het zweet wordt de componist John Russel wakker uit een nachtmerrie. Daar is het weer, dat raadselachtige geluid? Sinds de vreselijke dood van zijn gezin woont hij in dit eenzame huis om weer rust te vinden. Maar het is hem niet gegund, steeds weer denkt hij het lijk van een kleine jongen te zien. John begint aan zijn verstand te twijfelen, maar bij het doorzoeken van het huis vindt hij een geheime gang naar een oude kinderkamer, met daarin een rolstoel en een muziekdoos. Overtuigd dat hier iets gruwelijks gebeurd moet zijn, probeert hij via seances achter de waarheid te komen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=UwUI7d5TgGA
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (7,2 / 30302)trailer (YouTube)filmscore (MusicMeter)
Heeft me vanaf het begin gelijk wel weten te boeien. Vooral een erg lekkere mysterieuze sfeer was bij dit filmpje goed aanwezig, ook audiovisueel was echt top. Mooie zweefde camerabeelden door het huis en waarbij op de achtergrond lekker creepy pianomuziek word gespeeld, uitstekend.
Het verhaal was ook dik in orde en wist hierdoor ook mijn aandacht goed bij de film te houden.
Echt eng of spannend vond ik het helaas niet worden (op de seance scéne na, die wel behoorlijk goed en spannend was.) maar dit filmpje moet het vooral hebben van de sfeer.
Al met al een dikke 3,0*
En dit is ook gelijk met 900e stem

Nadat ik nogal teleurgesteld was door The Amityville Horror wilde ik deze oktober toch nog een goede film over spookhuizen zien, en toen vond ik The Changeling.
Een oudere man verliest tijdens een tragisch ongeluk zijn vrouw en kind en besluit daarna om te verhuizen en de draad weer een beetje op te pakken. Hij betrekt een groot oud landhuis en probeert verder te werken aan de muziek die hij aan het componeren is. Maar dan beginnen er mysterieuze dingen te gebeuren in het huis...
Hoewel ik George C. Scott eigenlijk iets te oud vond voor de rol (of zijn gezin is iets te jong, licht eraan hoe je het bekijkt) vond ik hem wel erg sterk spelen. Vooral tijdens de emotionele scènes en confrontaties doet hij het wel goed. Bang lijkt Scott echter nergens en dat is toch een dingetje als je in een horror-film speelt. Verder is het acteerwerk allemaal ook zeker niet slecht, Trish Van Devere wist namelijk wel erg goed angstig te spelen.
De film begint met een sterke introductie. Een tragisch voorval waarna we worden voorgesteld aan het prachtige interieur van het landhuis. Langzamerhand komen er vreemde geluiden en kleine onverklaarbare dingetjes waarna op onderzoek uit wordt gegaan. Eigenlijk is The Changeling dan al niet echt horror meer, maar meer een bovennatuurlijke thriller (mystery dus), omdat ik naast horror-fanaat ook een liefhebber van goede mystery-films ben vond ik dat helemaal niet erg. Maar ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent als je had gerekend op een echt enge film. Nadat eenmaal bekend is hoe alles in elkaar zit is de film een stuk minder spannend, maar weet toch nog te boeien. Vooral de reactie van de senator aan het einde op zijn familiegeschiedenis vond ik erg sterk gedaan, dat had mogelijk nog meer uitgelicht kunnen worden.
De tweede helft van de film deed me enorm aan The Ring denken (het Japanse origineel) en het is voor mij duidelijk dat Kôji Suzuki naast Poltergeist ook van The Changeling wat dingen heeft afgekeken. (Het lijk in) de put namelijk en de manier waarop een man en en vrouw samen een geschiedenis proberen te achterhalen, hier dan van een huis en niet van een videoband, zijn duidelijk aan elkaar verwant.
De film is mooi opgenomen, alhoewel misschien een beetje gedateerd voor die tijd (de film straalt de jaren '70 uit). En de muziek mocht er ook zeker wezen, zowel de soundtrack van Rick Wilkins als de pianomuziek die vooral in de eerste helft aanwezig is.
Een Changeling (Nederlandse benaming Wisselkind) is trouwens een wezen uit Europese folklore. Elfen, Kabouters en Kobolden zouden namelijk kinderen uit hun bed stelen en vervangen door een soortgenoot die de vorm van het gestolen kind heeft aangenomen. De oorsprong van deze mythe rust in bijgeloof rond het ontstaan van gehandicapte en misvormde kinderen in de middeleeuwen. De Engelse benaming word ook gebruikt om een wees die is verwisselt met een overleden kind aan te duiden.
Het had misschien beter gekund maar al met al vind ik The Changeling een goede mystery over een spookhuis-geschiedenis. Vond deze toch wat beter als het eerdere genoemde Ringu maar de sfeer en uitstraling was bij films als Poltergeist toch vele malen beter.
Het voornaamste probleem wat ik met spookhuisfilms heb: waarom kunnen spoken wel hele huizen doen laten schudden maar niet gewoon meteen zeggen waar het daadwerkelijk om draait? En ik vond de uitleg rond de changeling uit de titel toch wat gezocht, hoewel gebaseerd op folklore en zelfs ware gebeurtenissen. Ik had ook graag meer verbanden gezien met de dood van zijn gezin. Knap trouwens dat hij gewoon in dat huis kan blijven wonen terwijl hij weet dat het er spookt.
Daar staan tegenover een uitstekende sfeertekening met zeer goed acteerwerk, en ook erg fijn: geen jumpscares of verplicht aandoende setpieces.
3,5*
Ik ben nu wel nergens van verschoten dus of je dit echt als horror zou klasseren, ik weet het niet. Voor mij was het meer een thriller (zeker in de beginfase). Na het eerste uur slaat het helemaal om en krijgen we een speurtocht. Het verhaal was best boeiend en het zat uitstekend in elkaar waarbij de titel op het einde verklaard wordt. The Changeling is dus zeker de moeite als je deze nog nooit gezien hebt.
Het is niet dat de film enorme sterke punten heeft maar is zeker onderhouden.
Een voldoende.
De gemiddelde horrorfan van nu heeft hier misschien niet direct meer wat te zoeken (helaas), maar wie oudere goed gemaakte horrors waardeert of meende alle classics al gezien te hebben (maar deze niet), die kan zich aan The Changeling moeilijk een buil vallen.
3,5*
Nee, het is geen meesterwerk maar het is toch wel genieten en makkelijk doorheen te komen. Een film met veel rustige scenes, maar tegelijkertijd een film die de aandacht vast weet te houden en dat is een prestatie op zich.
Soms is minder juist meer.
Ik waardeer dit soort oude horror wel, mensen misschien nog aanraders?
3,5*
George C. Scott is de geplaagde bewoner op zoek naar gemoedrust. Stoicijns, autoritair en heel mannelijk met stiekem een vleugje zachtmoedigheid. Zijn personage is tenslotte muziekleraar en componist van klassieke muziek. Dan mag dat. Leuke rol. Andere personages zijn er ook. Ze zijn essentieel voor het verhaal, maar minder uitgewerkt. Hun aanwezigheid is van een andere orde. Ze zijn dan ook niet zoals George in praktisch elke scène aanwezig.
De rust en bezinning waar George na een traumatische beleving naar op zoek is vindt hij niet in zijn nieuwe woning. Hij wordt flink bezig gehouden. Door vreemde geluiden die zijn slaap verstoren. Door het openen en sluiten van deuren. En door meer van dat werk. De film gebruikt de klassieke elementen en doet dat heel behoorlijk.
De sfeer is kil en duister en heeft iets melancholisch. Goed camerawerk helpt bij het visualiseren van die sfeer. De manier waarop het trappenhuis als spil van het labyrintische huis steeds in beeld wordt gebracht is prachtig. Zo is een balletje dat langzaam stuiterend de trap afrolt, in plaats van een simpel balletje dat de trap afrolt, een dreigend en griezelig fenomeen en een fantastisch kunststukje. Poeh.
Fijne oude griezelfilm.