Species II (1998)

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Peter Medak
met Michael Madsen, Natasha Henstridge en James Cromwell

Astronauten Dennis Gamble (Mykelti Williamson) en Patrick Ross (Justin Lazard) maken deel uit van de eerste bemande missie naar Mars. Ross raakt daar geïnfecteerd met een buitenaards wezen en begint langzaam te muteren. Wanneer ze terugkeren op Aarde moeten de overgebleven teamleden uit de eerste film samenwerken met de nu vriendelijke, genetisch gemanipuleerde Sil (Henstridge) om hem te pakken te krijgen.

avatar van Roger Thornhill
Na de pulp van deel 1 nu de bagger van deel 2. Ik kan eigenlijk geen enkele reden verzinnen waarom ik deze film zou moeten kunnen waarderen -- en toch heb ik me nergens verveeld. Geweldige slagzin trouwens : "Her loyalty is to man -- but her instinct is to mate!"

avatar van RuudC
De serie wordt er niet beter op. Meer en meer begint Species te lijken op een tienerversie van de Alien saga. Weer zo’n poging om aan te geven dat je altijd veilige seks moet hebben. Species II wil te graag pulpcinema zijn. Daarmee zijn de effecten over het algemeen best geslaagd, maar verhaaltechnisch heeft het overduidelijk slechte gevolgen. Het moment dat de badguy een hoerenbuurt afgaat, was dan ook het overduidelijke dieptepunt. De film mist overduidelijk interessante personages. Deel 1 had die nog. Natasha Henstridge draaft hier enkel op om even makkelijk te cashen en Michael Madsen speelt de zwakke rol die we van hem gewend zijn. Het monstergevecht op het eind is wel het voorlopig hoogtepunt van de film, maar daar is wel bijna tachtig minuten zooi om doorheen te werken, voordat je daar bent. Deze film is vooral een verspilling van je tijd.

avatar van Roger Thornhill
Bij het herzien, ach, ik doe mijn best om hem leuk te vinden, maar ik heb zelden iemand met zóveel tegenzin zien acteren als Michael Madsen. En George Dzundza (toch ooit te bewonderen in, hou je vast, The deer hunter) levert een nieuwe definitie van het begrip overacting.

Niet al te best maar desondanks vermakelijk vervolg. De cast is aardig en er zit best wat humor in. Het ziet er soms wel knulig uit, zeker als de aliens zichtbaar zijn. Het uitgangspunt blijft aardig, al is het na deze film wel uitgewerkt ondanks twee vervolgen.

edje555
ik heb me gewoon goed vermaakt met deze deel !
anders als deel 1
maar goed te pruimen.

Roger Thornhill schreef:
maar ik heb zelden iemand met zóveel tegenzin zien acteren als Michael Madsen.

Echt hé, ongelooflijk. Loopt de hele tijd met een kop rond alsof er een pistool op gericht is.. Waarom sla je die rol dan niet gewoon over?

avatar van jeroentjuhhhhh
Héél fijn vervolg. Eerste deel was prima 90's pulp en daar doet Peter Medak nog een schepje bovenop. Moet het duidelijk met minder budget doen, maar dat heeft z'n charme ook wel weer. Er is in ieder geval weinig bezuinigd qua effecten, met enkele spectaculaire resultaten. Fijne body-bursting gore met slijmerig tentakel werk. Enige puntje van kritiek is de rol van Madsen, die evenals twee andere collega's terugkeert in dit tweede deel. Jammer dat hij niet de motivatie op kan brengen om z'n rol degelijk te spelen, i.t.t de rest van de cast. Voelt zich blijkbaar te goed voor dit soort pulp. Newsflash: deel 1 was dat óók al.

jeroentjuhhhhh schreef:
Madsen [...] voelt zich blijkbaar te goed voor dit soort pulp. Newsflash: deel 1 was dat óók al.
Ha ja, je gaat haast denken dat ie niet de moeite heeft genomen om deel 1 te komen bekijken toen dat af was...

avatar van joolstein
Opvolger van Species, en zoals het bij een goed vervolg hoort meer gore, meer aliens en meer blote borsten! De helft van de cast uit deel 1 is ook hier aanwezig. De eindscene is weer fantastich. etveel shots van de aliens. Min - puntje vond ik dat ( dor waarschijnlijk minder budget) de special effects wat minder waren. Deze waren soms wel erg amateuristisch.

avatar van Roger Thornhill
Zeg jeroentjuhhhhh, jij deelde mijn verbazing dat Michael Madsen zo verveeld acteert in dit vervolg, maar als ik nou bij zijn trivia-pagina op IMDb lees dat hij nota bene Species (dus de oorspronkelijke film) als één van zijn vijf favoriete eigen films beschouwt, dan had hij voor dit vervolg toch wel íéts meer enthousiasme kunnen opbrengen, niet? En om je nog wat meer te verwarren : één van zijn andere vier favoriete films is, ga even zitten, Free Willy ! En als je hem zo ziet (en hoort), zou je dan ooit achter hem hebben gezocht dat hij de schrijver is van drie poëziebundels? (En zeg nou niet "o ja, metéén...")

Roger Thornhill schreef:
Ha, dat is wel weer cool ! Dan gok ik dat het iets te maken heeft met de overstap van Donaldson naar Medak, en niet zozeer dat het pulp is.

avatar van Roger Thornhill
Tja... Nog twee quotes van Madsen: "I probably made a few pictures I shouldn't have done, but I have four sons and I have to pay the rent. If you have a decision to make about whether or not you can buy groceries at the market or whether or not you're going to make a bad movie, you're going to make a bad movie." En: "I've made some crap but you've got to pay the bills." Wie niet in het middenkader van Hollywood?

Nadat ik gisteren nog het best vermakelijke "Species (1995)" had herzien, was het vandaag de beurt om dit vervolg te herzien. Ik had bij mijn review bij "Species (1995)" al aangegeven dat de vervolg delen het aankijken eigenlijk niet meer waard zijn en dat is bij deze film ook het geval, hoewel hij nog enigszins vermakelijk is.

Deze film staat bestempeld als een Sciencefiction / Horror film maar voeg daar maar gerust aan toe Komedie en Drama en dat laatste natuurlijk omdat deze film gewoon dramatisch slecht is. Komedie (en dan vooral flauwe) is regelmatig ook van toepassing (misschien niet altijd even bewust) en dat wordt al gelijk bij de opening getoond van het verhaal, als je het ruimteschip (zag er behoorlijk nep uit) op weg naar de planeet Mars (lekker cliché), groot voorbij ziet komen in beeld en die dan voorzien is van Amerikaanse reclame van o.a. de merken "Pepsi" en "Reebok". Vanaf dan weet je meteen dat je deze film met een korreltje zout moet nemen en zo zal regisseur Peter Medak (voor mij vooral bekend vanwege de leuke film "Romeo Is Bleeding (1993)") dat waarschijnlijk ook bedoeld hebben. Verder bevat deze film de één na andere cliché en zijn veel personen enorm stereotype, zoals astronaut Patrick Ross (zeer clichématig gespeeld door hoofdrolspeler Justin Lazard) die de zoon is van senator Judson Ross (leuk gespeeld door James Cromwell) en vroeger een sportheld was en de patriottische (regelmatig toegepast in dit verhaal met o.a. het tonen van de Amerikaanse vlag op de planeet Mars en op het einde als het gevaar is uitgeschakeld) Kolonel Carter Burgess Jr (vreselijk gespeeld door de corpulente George Dzundza), voorzien van één apart soort gekleurd glazen oog.

Gelukkig speelt wel een groot gedeelte (althans 3 personen) van de cast uit "Species (1995)" weer mee in dit vervolg en dat geldt dan voor Michael Madsen (wederom in de rol van Preston Lennox), Marg Helgenberger (in de rol van dokter/wetenschapster Laura Baker, die er nu zelfs nog mooier uitzag en nu blond haar had) en natuurlijk de fraaie Natasha Henstridge (in de rol van genetisch gemanipuleerde "Sil" die nu als naam "Eve" heeft gekregen). Wat de laatste betreft is het jammer dan ze nu vriendelijk is geworden en ook helaas behoorlijk preuts, want je ziet haar maar in één scene (na pas 75 minuten) een paar seconden bloot (ook nog met wat bebloede borsten). Haar entree (na 11 minuten) in het verhaal, waarbij ze bloot vastgebonden met brede blauwe riemen (die dan over haar borsten gaan) in een stoel zit, mocht er wel wezen uit visueel oogpunt. Geef mij dan maar de slechte "Sil" uit "Species (1995)", want die was tenminste veelvuldig bloot te bewonderen. De cast speelt wel redelijk beroerd en het spat er ook niet echt vanaf dat ze veel plezier hadden in dit vervolg (misschien wel Justin Lazard, vanwege de vele mooie blote vrouwen waarmee hij mag spelen). Dit is vooral te zien aan Michael Madsen, die ik het wel nog verdienstelijk vond doen.

Bloot zit er overigens nog voldoende in deze film, maar dan gaat het slechts om figuranten (waarschijnlijk hadden die destijds als beroep "stripper") die maar een kleine rol hebben. Het hoogtepunt daarin zijn de twee zussen (ze doen namelijk alles samen ), waarbij vooral de kleine Raquel Gardner er mocht wezen, die gaan neuken met de populaire teruggekeerde astronaut Patrick Ross (die dan inmiddels een "monster" is geworden) en dan gelijk zwanger worden. Met name de geboorte van het kind uit de grote Nancy La Scala was geinig en werd fraai (lekker grof met leuke special effecten) in beeld gebracht. Doordat Patrick Ross op een gegeven moment zeer regelmatig hoertjes gaat opzoeken (om veel kinderen te krijgen, wat ook op een gegeven moment wordt getoond), valt er toch voldoende bloot te zien (o.a. dus van de fraaie Raquel Gardner en zeker ook Sarah Wynter).

Het verhaal (buitenaards wezen afkomstig van de planeet Mars die een paar astronauten besmet, te weten Patrick Ross en Anne Sampas, die op weg terug zijn naar de Aarde. Wanneer ze terugkeren op de Aarde, moeten de overgebleven teamleden uit "Species (1995)" samenwerken met de nu vriendelijke, genetisch gemanipuleerde "Sil/Eve" om de besmette astronauten te pakken te krijgen) stelt weinig voor en is eigenlijk ook gewoon lachwekkend slecht, maar de uitvoering ging nog wel en dat komt mede door het vele bloot maar ook door een aantal leuke, smerige en harde scenes (o.a. de scene waarbij Patrick Ross zich met een jachtgeweer door het hoofd schiet, en die explodeert, en daarna weer gewoon aangroeit). Ook heeft men er verstandig aan gedaan om deze film korter te maken (duurt circa 85 minuten), waardoor hij wel nog lekker wegkijkt. Het laatste gedeelte (waarbij ook belachelijke wapens worden gebruikt) van het verhaal, waarbij "Eve" een belangrijk aandeel heeft, was flauw en tenenkromend slecht, maar zag er wel fraai uit. Natuurlijk is dit einde ook weer "open" en nu gaat het niet in de laatste scene om een rat zoals in "Species (1995)" maar om een poes (helaas niet die van Natasha Henstridge ).

Nee, dit vervolg deel is niet bepaald een groot succes en is het kijken eigenlijk ook niet waard. Desondanks is hij wel nog leuk om eens gezien te hebben en dat omdat het eigenlijk allemaal lachwekkend slecht is. Mede daarom vermaakt deze film zelfs nog en natuurlijk ook vanwege het toegepaste bloot en een paar leuke scenes.

avatar van Mr-Mcmovie
Zeer zeer goed vervolg dat misschien wel niet zo goed op dreef kwam. Vooral met het veel te fake effecten (vooral op mars, en later als Patrick zijn hoofd er af knalt) Maar naar mate hij vordert werd de film beter, en beter.

Net als de eerste is de cast standaard op dreef. Natasha Henstridge terug als de tweede Sil, en dit keer als een goede half mens half alien. Alleen vond ik ze qua acteerprestatie beter in de vorige film.

Veel groter bodycount van kills, en meer bloederig. Ook de originele gedaantes van de aliens komen er meer in, en dat zag er dan weer erg goed uit.

Benieuwd naar de andere twee die hier op volgen.

een goed vervolg al vind ik deel 1 wel beter.maar heb me zeker weer vermaakt.