Species: The Awakening (2007)

Alternatieve titel: Species 4: The Awakening

Sciencefiction / Horror

geregisseerd door Nick Lyon
met Helena Mattsson, Ben Cross en Marco Bacuzzi

De carrière van de universiteitsprofessor Miranda Hollander is in gevaar nadat zij op een mysterieuze wijze een blackout heeft gehad, wat haar een verdachte maakt in een verschrikkelijke moord. Slechter nog, zij ontdekt van haar oom dat zij een half-mens en kloon van een half buitenaards wezen is. Zoekend naar antwoorden in Mexico, beginnen de twee een gevecht tegen de hybridisch wezens zoals Miranda zelf.

avatar van Roger Thornhill
94 minuten meer van hetzelfde, dus onderhoudende pulp, niets meer, niets minder, je mist er niets aan als je de serie voor gezien zou houden maar ik kan me er nog altijd wel mee vermaken. En waarom noemt iedereen hier Helena Mattsson (Miranda) maar niemand Marlene Favela (Azura)? Een sexy alien die zich verkleedt als non, dat hadden we nog niet gezien. Hilarisch: Ben Cross die de hele tijd maar "Uncle Tom" wordt genoemd, daar stel ik me toch een andere huidskleur bij voor.

avatar van BlueJudaskiss
Ik heb de rest van de serie nooit gezien maar ben wel redelijk bekend met het gegeven.

Valt genoeg op aan te merken - te donker camerawerk, niet altijd even logisch plot - maar de acteurs doen het leuk en het ziet er lekker uit, zeker met het lage budget in acht genomen.

Gelukkig is deze film wat beter dan het derde deel, maar het heeft allemaal steeds minder mte e originele species te maken. Het beperkte budget en de matige cast is gelijk aan deel 3, al zijn de acteur hier iets beter, maar wat het verschil maakt is de setting die best aardig is. Verder lijkt me het nu wel mooi geweest met de species.

avatar van jeroentjuhhhhh
De sleur begint er een beetje in te komen. Ze zijn denk ik op een goed moment gestopt met deze reeks. In deel 3 werd het al minder en dat is hier niet anders. Dit keer wel een regisseur waar ik bekend mee ben. Is ook meteen de enige regisseur die, na een vervolgdeel op zich te namen, nog (lang) aan regisseurswerk wist te komen.. Toch vind ik deze Awakening de minste van de vier. Zit één gave scene in (in de taxi), maar verder wat flauwe pulp. Zitten inmiddels in 2007, maar het voelt allemaal nog als late 90's. Zegt ook nog wel iets over de stijl van filmmaken binnen dit genre tot aan ongeveer 2008/2009, waarna het allemaal geleidelijk beter werd.

avatar van joolstein
De koek is op!!! Dit is (hopelijk) het laatste deel Helaas is deze ook erg lauw. De spanning en gore is voor een groot gedeelte weg. Gelukkig is "Miranda" Helena Mattsson, in deze film aanwezig!! De film wordt door haar nog gered doordat ze regelmatig in eva kostuum in beeld te zien was. In 1995 begon de reeks met de Alien in de vorm van (Natasha Henstridge) "Sil" en in 1998 was zij nogmaals te zien als "Eve". Ze was vrij veel naakt te zien. Maar in deze films was het gore en de spanning nog van een zeer hoge kwaliteit. Daarna kwam "Sara" of te wel Sunny Mabrey en zij was ook regelmatig naakt te bewonderen. Deze film had al de tekenen dat het een beetje op zijn eind liep. En tja...dan anno 20007 was het de beurt aan Helena Mattsson. En als zij er niet was geweest met haar prachtige lichaam was de film veels te zwak geweest. In alle vier de delen werd er in ieder geval niet moeilijk gedaan om wat kleren (of het ontbreken daarvan). En ook al is naakt geen must, deze laatste film faalt verder op alle vlakke en daarom een goede beslissing om er dus mee op te houden!

Om de Species-reeks (waar ik in de afgelopen dagen aan begonnen ben) helemaal af te maken, heb ik vandaag dan toch dit laatste deel gezien en oh mijn god (beetje toepasselijk bij deze film i.v.m. het voorkomen van een kerk en een non, die twee hebben overigens letterlijk en figuurlijk raakvlakken, met de nadruk op "raak" ), wat is deze film slecht. De omschrijving "Waardeloos" is inderdaad de enige juiste omschrijving voor deze Sciencefiction / Horror film, die gemaakt had kunnen zijn door "The Asylum", want alles (horror, speciale effecten, locaties, veel donkere beelden, cheesy muziek en cast) oogt goedkoop in deze B-film.

Zowel het verhaal (wat totaal niet weet te boeien) als de uitvoering zijn tenenkromend slecht en de eerste 25 minuten zijn zelfs slaapverwekkend. Vanaf het moment dat het verhaal zich begint af te spelen (vanaf de 25e minuut) in Mexico, verandert het verhaal van slaapverwekkend naar lachwekkend tot het het belachelijke af, want dan krijgen we opeens te maken met de sexy vliegende non Azura (gespeeld door de rondborstige Marlene Favela, die helaas maar een beetje topless, vaak in combinatie met donkere beelden, is te bewonderen in deze film en nooit worden haar volledige borsten getoond), die tevens een "monster" is. En niet veel later krijgen we ook nog even te maken met een taxichauffeur, gespeeld door Marco Bacuzzi, die eveneens een "monster" is. Dat waren overigens wel de leukste en de beste actie/horror scenes in deze film (dat zegt dus genoeg, in negatieve zin, over de overige actie/horror scenes).

Daarna wordt het weer slaapverwekkend tot circa de 60e minuut, waarbij Miranda Hollander (daar draait het verhaal om en ze werd gespeeld door de best fraaie Helena Mattsson) opnieuw geboren wordt en daarbij geen menselijke normen meer heeft. Dat komt het kijkplezier in ieder geval ten goede, want dan is Helena Mattsson eindelijk een aantal keren topless te bewonderen en is ze min of meer ook verandert in een slet. Vanaf dan wordt de film ook een beetje leuk en hetzelfde geldt voor een enkele dialoog. Zoals het moment waarbij Miranda zegt (met nog drie andere personen aanwezig) "laat mij met haar neuken" en "haar" refereert dan naar Azura We gaan dan richting het einde van de film, welke veel weg heeft van het einde van "Species III (2004)", want ook hier gaat het dan om een gevecht tussen twee vrouwen, te weten Miranda en Azura, die daarbij ook alle twee doodgaan en waardoor dit waarschijnlijk ook het laatste deel zal zijn in de Species-reeks. Gelukkig overigens, want de reeks werd met ieder vervolg slechter en goedkoper, met als dieptepunt dus deze waardeloze film.

In dit verhaal speelt ook niemand meer mee uit de vorige Species delen en de huidige cast bestaat louter uit goedkope en waardeloze acteurs (met als dieptepunt Dominic Keating in de rol van wetenschapper Forbes McGuirem, die Azura heeft gemaakt en die probeert het leven van de zieke Miranda te verlengen) en actrices, m.u.v. de bekende acteur Ben Cross (in de rol van Tom Hollander die zogenaamd de oom is van Miranda Hollander), die nog een beetje verdienstelijk speelde. Helena Mattsson en Marlene Favela mogen er dan wel mooi uitzien, maar acteren kunnen ze niet en het was ronduit lachwekkend en belachelijk dat Miranda in de opening van de film een universiteitsprofessor moest voorstellen. Een opening met haar als striptease danseres, was veel logischer en beter geweest. Met deze vier genoemde personen, heb je eigenlijk ook de gehele cast in deze film omschreven.

Voor mij is dit gewoon de slechtste film (krijgt dan ook het laagste punt wat er te geven is op MovieMeter) uit de Species-reeks, waarmee ik me eigenlijk ook niet echt vermaakt (duurt gelukkig ook maar iets van 90 minuten) heb en deze Sciencefiction / Horror film hoop ik ook zo snel mogelijk weer te vergeten (iets wat niet moeilijk zal zijn).

avatar van Phantasm
Ik ben er nu wel klaar mee, dit deel is wel de slechtse die erbij zit. Heeft ook niets meer met de vorige delen te maken.