Joy Ride (2001)

Alternatieve titels: Road Kill | Joyride

Thriller / Roadmovie

geregisseerd door John Dahl
met Steve Zahn, Paul Walker en Leelee Sobieski

De student Lewis besluit om naar de andere kant van Amerika te rijden om zijn vriendin Venna te zien. Lewis raakt opgescheept met zijn oudere broer Fuller, wiens geintjes op de weg er voor zorgen dat de broers en Venna in een nachtmerrie gezogen worden wanneer een gestoorde truckchauffeur beledigd raakt.

avatar van tattoobob
Lekker spannende film..deze film heb ik meerdere keren gezien en hij blijt leuk.!
Rusty Nail rules

avatar van popcorn en cola
Onderhoudende film, best spannend, maar nou niet om te zeggen 'puntje van de stoel', nee niet echt. Het verhaal loopt zoals het lopen moet, en laat de mogelijkheid voor een deel 2 open. Zo zijn er wel meer gemaakt.

Deeltje tweee is er al.

Leuk.

Dahl's grootste troef is dat hij de wat lolligere rol van Zahn in het geheel kan nesten zonder in te boeten op spanning. Deze film wisselt vlot tussen wat luchtigere en minder serieuze momenten en de spannende stukjes.

Verder is dit "achtervolgd door een trucker" gedoe ondertussen bijnaeen subgenre op zichzelf, heel origineel is het dus allemaal niet, maar dat zijn wel meer genrefilms niet. De uitwerking telt en die is naar behoren.

Vlotte film die naar het einde toe wel iets scherper had mogen zijn, maar Dahl houdt de spanning er goed in. Sobieski en Walker voldoen (maar zijn duidelijk geen grootse acteurs), Zahn steekt er toch weer licht bovenuit.

Verder een vlot en vermakelijk filmpje, niet echt memorabel maar het zakt nergens in en weet aardig goed te vermaken.

ipman-99
"Rusty Nail Rules." ... " !!!

Fantastische Thriller - Roadmovie (Heropfrissing) !!! Heerlijk van genoten van
deze heerlijke Heropfrissing !
Spannend is het juiste woord ..., de spanning wordt heerlijk opgebouwd en is voelbaar van bij het begin !
De spanning wordt dan nog eens heerlijk opgevoerd en opgevoerd !
Heerlijke cast met namen zoals Paul Walker, Leelee Sobieski en Steve Zahn.

avatar van StevenMighty
Halfweg deze film realiseerde ik mij dat ik hem 10 jaar geleden al eens had gezien...
Toch was het een goed idee om hem andermaal uit te kijken, dat doet hij ook wel makkelijk.
Echt heel spannend vond ik hem toen al niet, al heeft hij wel wat goed bedachte en onverwachte momenten te bieden.

3 sterren

avatar van buffalotid
Rust in vrede, Paul.

Tarkus schreef:
Ik vond dit een bijzonder geslaagde film. Genre "Duel" en "The Hitcher". En ben altijd verheugd bij het zien van de prachtige Leelee Sobieski. Prachtige actrice vind ik. Hoop nog meer van haar te zien.

De film opnieuw bekeken, samen met mijn vriendin, die hem best spannend vond.
Het is een van Paul Walker's eerste successen en er nu naar kijken geeft wel een speciaal gevoel, het is pas 2 dagen geleden dat Paul Walker is omgekomen in een auto ongeluk.
De ster uit de Fast & Furious films zal gemist worden, vooral deze reeks zal nooit meer hetzelfde zijn.
Rest In Peace Paul... we'll miss You...

avatar van pirlo444
Waarom is deze film niet op tv en zie ik weer van die Hollandse Bagger?

avatar van night rider
ja zit ik daarom de hele avond al te wachten....minpunt movie meter

ik zat ook te wachten gisteren die nl film sloeg nergens op

Sorry jongens dit kan altijd eens gebeuren

avatar van night rider
U heeft gelijk en ik zie het dan ook dit keer door de vingers

night rider schreef:
U heeft gelijk en ik zie het dan ook dit keer door de vingers

Er komt ook een derde deel

avatar van jarno1975
tattoobob schreef:
Er komt ook een derde deel

Deze dus Joy Ride 3 (2014)

Nu ondertussen wel

Gisteren nog bekeken, blijft toch wel een leuke film. Echter het einde vind ik erg jammer. Ze schieten met een mannetje of 4 aan politie die truckdriver kapot. En later hoor je ineens, dat hij voor een ijsleverancier werkt. Hoe kan dat? Want er was ook een man die in een wagen van een ijsleverancier reed, waarvan ze dachten dat hij de moordenaar was. Maar die kwam netjes de creditcard brengen die paul walker vergeten was mee te nemen bij het tankstation.

Prima thriller, prima cast.

avatar van Left4Dead
Herziening vandaag, destijds kon ik geen sprongen maken voor deze film. Eens zien of vandaag de dag hij mij iets meer dan 2.5**-plezier kan leveren. De CB-radio doet het altijd goed om het een mysterieus sfeertje te geven.

Het duurt niet lang voordat de actie plaatsvind, een grap loopt uit op een patstelling tussen twee broers en een psychopaat. Wat volgt is een kat-en-muisspel uitgevoerd op de highways van Amerika. zo'n beetje een nieuwe versie van Duel. Old skool thrillertje, echte spanning om het puntje van de stoel te zoeken is hier niet te vinden maar hij trekt je aandacht. De CB-radio doet het altijd goed om het een mysterieus sfeertje te geven.

Een psycho die een vervoersmiddels gebruikt als wraakmiddel is (was) zeker niet origineel te noemen, menig goede film is daar al over gemaakt. Daarom is dit eigenlijk een gewaagd stukje filmmateriaal, het moet het opnemen tegen fantastische klassiekers waarvan menig filmliefhebber de namen zo uit de mouw schud. Toch loopt de film niet zo slecht, het acteren is redelijk tot goed te noemen en het script/verhaal plus regie niet minder, het pakt de oude style prima op.

Al met al kom ik dit keer wat hoger uit met het uitdelen van de sterren. Ditmaal krijgt de prent 3** cadeau. Leuk filmpje maar meer is het echt niet, het is al eens beter gedaan.

avatar van blurp194
Grappig filmpje.

De mysterieuze trucker die de broers te pakken denken te nemen neemt ze terug te pakken, en goed ook. Geen grappen maken met de helden van het amerikaanse asfalt, dat hebben al meer films helder uitgelegd. En zo ook hier.

Mooi duister en ietwat griezelig sfeertje wel. Paul Walker en Leelee Sobieski doen het best goed - gezien dat ze niet beslist als topacteurs worden beschouwd. Ehh, werden, in het geval van Paul Walker dan, helaas. Steve Zahn was ik dan weer niet zo kapot van - maar misschien komt dat door de rol die hij speelt.

avatar van xxERWINxx
Goede roadmovie, redelijk spannend ook, geen gore of horror, gewoon een goede thriller op de snelweg!
Ben benieuwd naar deel 2 en 3

Aardige film waarin een student een vriendin een rit aanbiedt, maar niet voordat hij zijn broer heeft opgehaald. Niet bepaald origineel, maar zeker wel vermakelijk. Het verhaal is goed opgebouwd en kent genoeg vaart. Een aantal spannende momenten en de cast doet het niet direct goed, maar wel leuk. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van sinterklaas
Spannend.

Het verhaal had je zo wel kunnen dromen en toch heeft dit weer net zo'n beklemmende draai waardoor je geen deja vu gevoel krijgt. Het plot is simpel... twee broers gaan een meiske ophalen (klinkt al standaard) en halen een grap uit met de chaffeursradio door iemand even te treiteren. Maarja, diegene blijkt een psychopaat te zijn op een vrachtwagen.

Je zou haast denken dat ze de hele film door een vrachtwagen worden achtervolgt maar gelukkig gaat dit meer de stalking kant op. De sfeer weet goed mee te werken en is vaak donker en onze Rusty Nail is sluwer dan we zouden denken.

In principe een niemendalletje maar dan wel erg goed gelukt. Mede dankzij het prima acteerwerk (van onderandere de jonge Paul Walker) maar ook door de beklemmende sfeer en de vele plaatjes waarbij er met het term "Roadmovie" rekening gehouden wordt.

Edit: Zie dat dit de regisseur van Red Rock West is. Nu weet ik waar de sfeer vandaan gehaald is.

avatar van Friday the 13 th
Onderhond schreef:
Leuk.

Ken je er dan nog andere?

avatar van Duke Nukem
Ik hou van dit genre spannende roadmovies, Duel is het perfecte voorbeeld van hoe het moet. The Hitcher is inderdaad nog zo'n goed voorbeeld. Films die met een eenvoudige setting en een handvol acteurs een spannend verhaal weten te brengen.

Joy Ride vind ik echter niet zo spannend. Ik bekeek de film samen met mijn vriendin en hoewel zij een enorme angsthaas is heeft ze mij geen enkele keer in de schouder gebeten of een kussen voor haar gezicht gehouden.

Walker en Sobieski zijn duidelijk geen steracteurs, Steve Zahn ook niet maar hij heeft iets guitigs en weet mijn sympathie op te wekken. Ik vond hem ook al goed in Out of Sight.

Het einde van de film vond ik heel flauw en bijzonder voorspelbaar. Een open end waarmee de deur wagenwijd wordt opengezet voor een vervolg. Dat vervolg kwam er dan ook lees ik hier, maar met andere acteurs dat vind ik dan weer jammer. Niet dat deze acteurs zo schitterend zijn maar je mist dan toch een gevoel van continuiteit en verbondenheid.

avatar van SmackItUp
Duke Nukem schreef:

Agree! Verder best een lekker filmpje.

avatar van N. S.
De verwachtingen waren laag ondanks het hoge gemiddelde. Uiteindelijk viel deze film nog best mee. Er wordt goed geacteerd, niets op aan te merken. De film zat vol spanning en grappige momenten, vooral wanneer Walker zich voor deed als een meisje.

Een film vol met clichés, de scene met die 'ice' truck in die tankstation en achtervolging bijvoorbeeld. Maar wat boeit het, ik vond het wel leuk. In de film zit genoeg spanning, richting het einde wanneer het op twee verschillende plaatsen, op dezelfde tijdstip, spannend werd.

Deze film was een meevaller, ik heb genoten van de personages, die niet slecht acteerden, en van de grappige stukjes.

avatar van AC1
AC1
Friday the 13 th schreef:

Ken je er dan nog andere?

Film was een kruising tussen Duel (1971) en The Hitcher (1986).

een leuke film.heb me prima vermaakt.en een goeie cast.

avatar van horizons
Zoals AC1 hierboven zegt een kruising tussen Duel en The Hitcher. Film kent wat irritatiepuntjes maar weet af en toe genoeg spanning te creeeren om film naar einde te dragen.

avatar van Kondoro0614
Joy Ride

Het is alweer een tijd geleden dat ik ‘Joy Ride’ heb gezien. Ik kan mij ‘Joy Ride 3 (2014)‘ nog wel goed herinneren, 1 van de weinige horror films die ik destijds mee op vakantie nam en ik had daar van ‘genoten’, waarschijnlijk als ik hem nu kijk zou hij wat minder zijn. Ik heb me persoonlijk erg vermaakt met ‘Joy Ride’ waarin deze toch weer terug kwam in mijn herzien lijstje, en dit is helemaal geen slechte film dus ik heb me prima weten te vermaken.

We volgen in deze film Paul Walker in zijn jongere jaren, toch wel aardig geacteerd en zeker een film die tegenwoordig (voor zijn overlijden) niet echt in het rijtje thuis hoorde. Waar zijn grootste rollen toch in de ‘2 Fast 2 Furious (2003)’ reeks zijn, een totaal andere film en ik denk dat hij toen de smaak van de ‘actie’ genres heeft geproefd want ik zag hem verder niet echt meer in een pure Thriller als ‘Joy RIde’ spelen. Zonde maar het is helaas niet anders.

De film had een leuk verhaal. Lewis haalt zijn vriendinnetje Venna op van haar school wanneer deze afgesloten is. Voordat hij haar ging ophalen ging hij langs ‘Salt Lake City’ om zijn broer op te halen die hij al langere tijd niet gezien heeft en weer in de gevangenis terecht is gekomen. Hoewel hij ‘Fuller’ niet echt kent neemt hij hem mee op reis naar Venna. Bij een truck stop laat Fuller een radioapparaat installeren waarmee hij ook met andere vrachtwagenchauffeurs kan praten en ze informatie kunnen uitwisselen over eventuele politie controles. Ze komen onder weg ‘Rusty Nail’ tegen en Fuller besluit dat hij en Lewis de zo gehete Rusty Nail eens voor schut moeten gaan zetten. Ze verzinnen een vrouwelijk figuur genaamd ‘Candy Cane’ waar Rusty Nail door geobsedeerd raken. Wanneer de twee broers een tussenstop maken in een Motel heeft Fuller een opstootje met hun buurman. Ze besluiten Rusty Nail daarop af te laten komen die vervolgens de man vermoord.

Rusty Nail zit al gauw achter de jongens aan en zo raken ze in allerlei problemen. Zelfs wanneer ze Venna op halen komt Rusty Nail te weten waar ze zitten en wie ze mee hebben. Hij gijzelt Venna na een leuke scene in het mais, waarna hij haar opsluit in een motel kamer met een shotgun op haar gericht die vervolgens verbonden is aan de deur. Wanneer je dan de deur opent schiet de shotgun zijn kogels af en zou Venna dood gaan. Wanneer de politie aankomt gaan dit nog bijna fout, en op het alle eind is Rusty Nail opeens weg. Een prachtig open eind
waar John Dahl het verhaal laat rusten om eventueel een deel twee te kunnen maken of, hij zou stoppen bij dit deel. Toch heeft Louis Morneau ervoor gekozen door te gaan met ‘Joy Ride 2: Dead Ahead (2008)’ die ik overigens ook nog moet zien.

Al om al, leuke zit en zeker vermakelijk voor de middag/avond. Geen speciale film maar kijkt heerlijk weg!