Joy Ride (2001)

Alternatieve titels: Road Kill | Joyride | Roadkill

Thriller / Roadmovie

geregisseerd door John Dahl
met Steve Zahn, Paul Walker en Leelee Sobieski

De student Lewis besluit om naar de andere kant van Amerika te rijden om zijn vriendin Venna te zien. Lewis raakt opgescheept met zijn oudere broer Fuller, wiens geintjes op de weg er voor zorgen dat de broers en Venna in een nachtmerrie gezogen worden wanneer een gestoorde truckchauffeur beledigd raakt.

een leuke film.heb me prima vermaakt.en een goeie cast.

avatar van horizons
Zoals AC1 hierboven zegt een kruising tussen Duel en The Hitcher. Film kent wat irritatiepuntjes maar weet af en toe genoeg spanning te creeeren om film naar einde te dragen.

avatar van Kondoro0614
Joy Ride

Het is alweer een tijd geleden dat ik ‘Joy Ride’ heb gezien. Ik kan mij ‘Joy Ride 3 (2014)‘ nog wel goed herinneren, 1 van de weinige horror films die ik destijds mee op vakantie nam en ik had daar van ‘genoten’, waarschijnlijk als ik hem nu kijk zou hij wat minder zijn. Ik heb me persoonlijk erg vermaakt met ‘Joy Ride’ waarin deze toch weer terug kwam in mijn herzien lijstje, en dit is helemaal geen slechte film dus ik heb me prima weten te vermaken.

We volgen in deze film Paul Walker in zijn jongere jaren, toch wel aardig geacteerd en zeker een film die tegenwoordig (voor zijn overlijden) niet echt in het rijtje thuis hoorde. Waar zijn grootste rollen toch in de ‘2 Fast 2 Furious (2003)’ reeks zijn, een totaal andere film en ik denk dat hij toen de smaak van de ‘actie’ genres heeft geproefd want ik zag hem verder niet echt meer in een pure Thriller als ‘Joy RIde’ spelen. Zonde maar het is helaas niet anders.

De film had een leuk verhaal. Lewis haalt zijn vriendinnetje Venna op van haar school wanneer deze afgesloten is. Voordat hij haar ging ophalen ging hij langs ‘Salt Lake City’ om zijn broer op te halen die hij al langere tijd niet gezien heeft en weer in de gevangenis terecht is gekomen. Hoewel hij ‘Fuller’ niet echt kent neemt hij hem mee op reis naar Venna. Bij een truck stop laat Fuller een radioapparaat installeren waarmee hij ook met andere vrachtwagenchauffeurs kan praten en ze informatie kunnen uitwisselen over eventuele politie controles. Ze komen onder weg ‘Rusty Nail’ tegen en Fuller besluit dat hij en Lewis de zo gehete Rusty Nail eens voor schut moeten gaan zetten. Ze verzinnen een vrouwelijk figuur genaamd ‘Candy Cane’ waar Rusty Nail door geobsedeerd raken. Wanneer de twee broers een tussenstop maken in een Motel heeft Fuller een opstootje met hun buurman. Ze besluiten Rusty Nail daarop af te laten komen die vervolgens de man vermoord.

Rusty Nail zit al gauw achter de jongens aan en zo raken ze in allerlei problemen. Zelfs wanneer ze Venna op halen komt Rusty Nail te weten waar ze zitten en wie ze mee hebben. Hij gijzelt Venna na een leuke scene in het mais, waarna hij haar opsluit in een motel kamer met een shotgun op haar gericht die vervolgens verbonden is aan de deur. Wanneer je dan de deur opent schiet de shotgun zijn kogels af en zou Venna dood gaan. Wanneer de politie aankomt gaan dit nog bijna fout, en op het alle eind is Rusty Nail opeens weg. Een prachtig open eind
waar John Dahl het verhaal laat rusten om eventueel een deel twee te kunnen maken of, hij zou stoppen bij dit deel. Toch heeft Louis Morneau ervoor gekozen door te gaan met ‘Joy Ride 2: Dead Ahead (2008)’ die ik overigens ook nog moet zien.

Al om al, leuke zit en zeker vermakelijk voor de middag/avond. Geen speciale film maar kijkt heerlijk weg!

Eindelijk joy ride eens gezien. En heeft mij aangenaam verrast. Leuke spannende thriller die zeer zeker de moeite waard is!

avatar van Shadowed
Leuk.

Toch wel toffer dan ik had verwacht. Gekeken omdat hij binnenkort van Netflix verdwijnt en hij nog steeds op mijn watchlist stond. Dus op een lekkere rustige avond deze Road thriller opgezet, die nog goed uit de hoek kwam ook.

Een cast waar ik dan ook graag tegenaan kijk. Steve Zahn was een positieve verassing, Walker en Sobieski zijn ook prima. De film kent goede spannende momenten, waarop de finale toch wel lekker intens gebracht werd.

Het begin was vlot, het middenstuk was wat matiger aangezien er niet echt een dreiging was. De film kent inderdaad wat irritatie puntjes maar dat was totaal niet erg. Best geslaagde thriller op een genre waar moeilijk een goede film uit te halen valt.

avatar van Flat Eric
Amerikaanse glimmende trucks zijn per definitie indrukwekkend maar vooral als ze kwaad in de zin hebben.
Toch een verrassend spannende film die ik lang links heb laten liggen vanwege de afschuwelijke poster.
Film stelt niet teleur. Het begint meteen vrij sterk met de pesterijen van de jongens en de spanning wordt goed opgebouwd. Je weet dan al vrij snel dat het niet goed gaat aflopen. Prima kat en muis spel en goed einde.

avatar van IH88
“Do you guys need help back to the main road?”
“Yeah, we're fine, now that we're not murdered.”

Prima film die het vooral moet hebben van de oplopende spanning, en de strijdt tussen drie jongeren en een wraakzuchtige vrachtwagenchauffeur. Donkere wegen, goedkope hotels en uitgestrekte landschappen, dat is waar Joy Ride zich afspeelt. Uitstekende voorwaarden voor een spannende thriller die niet extreem gewelddadig is, maar wel beklemmend en op sommige momenten ijzingwekkend. Walker, Sobieski en Zahn vormen een leuk trio, en in dit soort film passen ze ook prima. De film had misschien wat korter gemogen en de spanningsboog had wat strakker gekund, maar al met al is Joy Ride een vermakelijke rit.