The Football Factory (2004)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Nick Love
met Danny Dyer, Frank Harper en Neil Maskell

Tommy Johnson is een jonge Londenaar die vindt dat hij een uitzichtloos bestaan leidt. De enige manier om zich goed te voelen is om met z'n kameraden -fanatieke Chelsea-supporters- te drinken, drugs te gebruiken, vrouwen te versieren en vooral: te vechten met hooligans van andere clubs. Hij leeft uitsluitend voor het weekend en alles draait om de knokpartijen met de diverse gezworen vijanden. Maar een aantal onverwachte gebeurtenissen en een stel akelige nachtmerries en visioenen maken dat de lol er vanaf gaat. De sfeer wordt grimmiger en hij krijgt steeds meer de indruk dat er verschrikkelijke dingen te gebeuren staan.

avatar van popcorn en cola
Dikke voldoende, maar wat meer actie hoort eigenlijk wel in een film die gaat over hooligans

Heerlijk hooligan filmpje, met een geweldige rol van de veteraan moet ik zeggen, blijft doorgaan met een lekker verhaaltje er tussen door.

Mooie 7.

avatar van moviemafketel
Herzien. Erg lang geleden dat ik deze film voor het laatst had gezien, dus veel stukken kwamen me niet eens bekend meer voor. Ik vind dit toch wel 1 van de beste hooligan-films ooit gemaakt.
Ze zijn erg dicht bij de waarheid gebleven van het hooliganisme. The firms met hun eigen hiërarchie en regels wordt mooi weergegeven.
Ik denk ook echt dat je door de groepsdruk, maar ook het oerinstinct van het willen verdedigen van je clubkleuren, je een echte adrenalinekick krijgt van zo'n wekelijkse knokpartij met je tegenstanders.
Dyer is zelf een echte Westham-United-fan, dus ik denk dat hij het best nog wel lastig vond om een hooligan van Chelsea te moeten spelen, maar hij doet dit met verve. Hij heeft er echt zo'n Engels straatschoffies-kop voor.
De muziek is ook erg goed gedurende de hele film. Je wordt er helemaal in meegezogen en wilt soms wel even mee knokken haha.
De verhalen van zijn opa en het kortstondige liefdesverhaaltje van zijn beste maat misstaan niet. Ook interessant blijft het om te zien dat in the firm zelf sommige gasten het totaal niet met elkaar kunnen vinden. Je moet je echt bewezen hebben, voordat je ook maar wat voorstelt. Ze laten je anders net zo hard vallen.
De 90 minuten vlogen weer voorbij, mede door de goed gekozen acteurs. Er zaten echt wel wat van die koppen bij die je in een echte firm ook wel zou tegen kunnen komen.
3,5 sterren blijven staan.

Redelijke film over een paar maten die in het weekend losgaan bij voetbalwedstrijden. Ondanks dat de titel wellicht doet vermoeden gaat deze film zeker niet over voetbal. De hooligans-subcultuur wordt wel goed neergezet. Een vlot tempo, een aantal harde knok-partijen en een groep vermakelijke personages.

avatar van cucciolo
Al de zoveelste film waar ik halverwege erachter kom dat ik em al es gezien heb! Nou ja, big deal, blijkbaar vond ik em nog steeds fris en fruitig. En met een flinke dosis humor, waardoor dit verre van spectaculair filmpje prima dient als wegkijkertje. (Mits je natuurlijk een beetje sterke maag hebt, en affiniteit hebt met dat rauwe platvloerse Britse volkje.)

vanmiddag gekeken om even uit de zon te zijn, kijkt kort en krachtig weg.
Dyer is wel een zwakke schakel en speelt eigenlijk zichzelf met de stoerheid x 7000 uitvergroot.

De busscene blijft hilarisch

Lekkere film!!

avatar van JDSsmetje
Luchtig en vermakelijk. De film verheerlijkt de subcultuur en werkt niet moraliserend. Ook ontbreekt het aan een verhaal, waardoor de film vaak van de hak op de tak springt met allerlei zijplotjes die weinig toevoegen. Het enige doel lijkt inzage in de hooliganwereld, maar ook dat wordt nooit diepgaand. Toch weet de film te entertainen dankzij snedige snelle montage, een flitsend tempo, leuke personages, en nogal puberale humor.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ondanks een vrij korte speelduur toch wat langdradig. Dat komt eigenlijk vooral doordat het hooliganwereldje vrij eentonig is. Bier drinken en supporters van andere clubs bedreigen en in elkaar rammen. Bepaald niet mijn soort wereldje, echt kansloos. Maar goed, de film geeft wel een (vermoed ik) realistisch kijkje in de wereld van de Engelse hooligans. Toen deze film uit kwam was het hooliganisme in Engeland echt een groot probleem (denk aan de Euro 2000 rellen met Engelse fans in België) en ook clubs als Millwall zijn altijd gevreesd gebleven. De film brengt het allemaal vrij realistisch, maar inhoudelijk is het meteen niet veel soeps.

avatar van Shaky
Prima hooligan film die iets dieper gaat (probeert te gaan) dan de gemiddelde film binnen het genre. Zoals al vaker genoemd door andere Moviemeter leden had er wel wat meer actie en vlotheid in gemogen maar de prima cast, het sfeertje en de focus van de film maken veel goed. Ik heb me er in ieder geval goed mee geamuseerd.

avatar van Nocturnal
Dé hooliganfilm bij uitstek en m'n favoriete film !
Vergeet green street hooligans , dat is een verbloemde over het hooliganisme en meer hollywoodachtig.
Deze is echt een rauwe , Britse , meer realistische film over de hooligan subcultuur. Heerlijk rauwe dialogen en monologen die je na het bekijken van deze film simpelweg blijft onthouden en die ondertussen bij mij al een vorm van cult status hebben bereikt.
Vooral het personage Billy Bright (Frank Harper) springt er bovenuit voor mij. Geweldige acteur.
Het boek is ook zekers een aanrader al is de film meer een mix van de trilogie geschreven door John King : The Football Factory , Headhunters en England Away waar uit elk boek steeds een passage wordt uitgekozen en in de film wordt verwerkt.