This Is England (2006)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Shane Meadows
met Thomas Turgoose, Stephen Graham en Jo Hartley

Shaun is een 11-jarige jongen uit Noord-Engeland die opgroeit zonder vader. Tijdens de zomer van 1983 verandert er iets in de vaak zo trieste Shaun. Hij scheert zijn hoofd, zet zich tegen alles en iedereen af, en sluit zich aan bij een groep skinheads en later zelfs bij het National Front. Met alleen een labiele moeder die hem probeert op het rechte pad te houden, lijkt Shaun af te stevenen op de zekere ondergang.

avatar van Koen87
Montorsi schreef:
Opvallend hoog gemiddelde voor een toch wel matige film.

Eigenlijk bevindt de hele film zich nog in de opbouwende fase, met een uiteindelijk wel erg beperkt plotje. Was allemaal niet zo imponerend als je het over de gehele film bekijkt. Vond alles ook vrij slecht geschreven, alleen al het feit dat het jochie op een gegeven moment in de film totaal buiten het zichtsveld van zijn moeder lijkt te vallen. Waar is zij al die tijd nadat ze Shaun achterliet bij het groepje vlak voordat die kale bajesklant zich bij het groepje voegt en alles aan het rollen brengt. Bovendien ging het helemaal nergens over hoe er op het einde nog krampachtig wat uitdieping van het personage Combo werd toegevoegd met een ogenschijnlijke moeilijke jeugd en frustatie over een meisje, kwam allemaal erg slecht over. Dan hadden ze dat jongetje veel beter uitgewerkt.

Ben ik totaal met je eens, wellicht dat dit als inleidende film op de benoemde mini-serie is? Lijk me zowat de enige manier om het te billijken.

avatar van stipstap
LimeLou schreef:
Fantastisch geacteerd en erg rauw geschoten. Verhaal en setting is niet erg vernieuwend maar de hardheid van de film en de acteerprestaties, samen met de mooie shots maakt This Is England een geweldige film.

Het einde is voorspelbaar, maar zeer hard...

avatar van Thorak
BBarbie schreef:
Je hebt skinheads én je hebt skinheads… Je hebt skinheads, die af en toe stoom afblazen door wat onzinnige vernielingen, waar verder niemand erg veel last van heeft. En je hebt skinheads, die gedreven door opgeklopte vooroordelen het extreemrechtse milieu opzoeken om hun haat tegen allochtonen en alles wat volgens hen niet “normaal” is te botvieren.
Én je hebt de skinheads die gewoon van Ska houden en nooit iets vernielen en niemand lastig vallen! Beetje lullig dat je ver uit de grootste groep voor het gemak even vergeet...

avatar van hoffhaan
Aardige film, met name goed geacteerd. Een film geregisseerd door de schrijver, die zijn jeugd verfilmd. 3.5.

avatar van Phantasm
Je moet hiervan houden, niet mijn ding, voor de liefhebber.

avatar van Ste*
Wat een ventje is Thomas Turgoose. Hij heeft een erg leuke rol die hij ook zeer overtuigend brengt.
Erg sterke film die vooral heel goed is in het overbrengen van de tijdsgeest en de subcultuur. Wellicht dat het er wat dik bovenop ligt allemaal, maar op zich dient dat zijn doel wel.
De transformatie van een redelijk onschuldige jongensbende tot een skinheadgroep met de komst van Combo en de plausibele redenen waarom Shaun erin verzeild raakt zijn gewoon erg geloofwaardig gedaan. Vooral de speech van Combo waarin Shaun overtuigd raakt is spannend en boeiend om te zien.

Uiteindelijk is het jammer dat de film niet climaxt en eindigt op een manier die ik had gehoopt. De zeer overtuigende wijze waarop hij verzeilt raakt bij de groep belooft meer dan het uiteindelijk wordt. Ik had gehoopt op bijvoorbeed een sprong in de tijd waarin je ziet hoe het afloopt met een wat oudere skinhead-Shaun, of dat het op een andere manier was geescaleerd. Combo's rol is een goeie, maar het einde met het in elkaar slaan van Milky vond ik niet per se het beste einde denkbaar. Uiteindelijk is Shaun alweer uit het wereldje voor hij er goed en wel inzit. Ik hou niet van lange films, maar hier had nog best een half uurtje bij mogen komen.

Alsnog een sterke film die met wat andere keuzes tegen het einde misschien wel een échte topper had kunnen zijn.

ruime 4*

avatar van nadrin
Geweldig gespeeld van Schaun.en Smel. Ook een geweldig goede soundtrack. Maar vooral een eerlijke en vaak aangrijpende film. Ontroerde me maar wat een aanklacht. Ga nog een half punt bijgeven

avatar van oemoemenoe
Weinig actie en slaapverwekkend edoch een redelijk goed verhaal met een goede sfeer.
Jammer dat de hoofdrolspeler er uit ziet alsof hij 10 jaar oud is waardoor de vriendschap met volwassenen nog minder realistisch over komt.

avatar van VforVictor
Goeie film over de begindagen van de Skinheads. Drama en humor worden goed met elkaar afgewisseld. Acteer prestaties waren dik in orde en hij was ook visueel mooi. Ben benieuwd naar de serie!

avatar van dirk-dv
Sterke film uitstekend geacteerd maar had wel een halfuurtje langer mogen zijn

djordy von trier
oemoemenoe schreef:
vind ik ook over die vriendschap maar echt slaapverwekkend durf ik de film niet te noemen

avatar van goongumpa
Was er niet gek van. Te sentimenteel qua toon, vrij standaard in beeld gebracht.

avatar van fritsje
Goeie depri begin 80 sfeer,herkende er veel van.jochie was wel een erg klein kruimeltje om in zo een adolesentengroep opgenomen te worden,maar hij speelde niet slecht.einde vond ik wat onbevredigend.

avatar van LPereboom
Goede film die gecombineerd word met sterk acteer werk en mooi shots, een paar sterke maar ook realiteit in de scenes. Ik zou deze film eerder 7.5/10 geven.

avatar van Woland
Best aardig, maar toch wel wat dik aangezet en bepaalde aspecten vond ik toch niet erg overtuigend. Met name dat jochie kwam wel heel erg jong over om met de rest rond te hangen, en de relatie met dat zwakzinnige vriendinnetje van 'm leek daardoor ook wat onrealistisch. En waar de moeder uithing, driekwart van de film, geen idee. Zeker niet slecht en absoluut geen spijt van de kijkbeurt, maar hier had een stuk meer ingezeten.

avatar van Illum Sphere
Woland schreef:

Het is een jongen wiens vader is gestorven in de oorlog. Wat denk je dat een alleenstaande moeder doet? Vergeet niet dat dit Engeland is in de Thatcher-tijd, dus het leven was voor een niet gestelde alleenstaande moeder tien keer harder.

avatar van Woland
Illum Sphere schreef:

Natuurlijk snap ik wel dat er brood op tafel moet komen, dat ze druk bezig is met overleven en dat het opvoeden van een kind in zo'n situatie niet makkelijk is. Mijn punt is meer dat de moeder in het begin van de film en helemaal op het einde regelmatig aanwezig is, maar in het complete middenstuk van de film komt ze bijna nergens terug - terwijl ze in de 'werkelijkheid' natuurlijk alsnog wel contact met de zoon zou hebben en enigszins op de hoogte zou zijn van wat hij met wie uitspookt. Dit, of haar reactie of mening hierop, wordt verder eigenlijk niet getoond of uitgelegd. Maar je hebt ook wel gelijk dat het een behoorlijk heftigere thuissituatie geweest is in een veel grimmigere omgeving dan ik me voor kan stellen om in op te groeien.

avatar van Leo1954
Had deze film tijden geleden gezien en eigenlijk vergeten. Tot ik de miniseries van This Is England 88,89 en 90 bekeek. Wat zijn die goed zeg, worden ook steeds beter. Al personen leven, niet zoals in de film waar slechts Stephen Graham en het geniale jongetje Thomas Turgoose de aandacht opeisten. De film is wel de geschiedenis van de miniseries, maar in die series speelt het racisme eigenlijk geen rol. Het is meer een rauw social drama geworden, die soms hartverwarmend is.

De film laat ik op 3 1/2 staan, maar raad iedereen de miniseries te bekijken!

(verwijderd)
Mooi uitgangspunt, vond hem alleen ondanks zijn vrij korte speelduur alsnog langdradig waardoor het af en toe verveelde en ik niet helemaal in de film kwam.

Opnieuw een prachtige bijdrage van Ludovico Einaudi aan een film, hij is ook de reden waarom ik This Is England perse wou zien, maar ook vanwege Shane Meadows zijn Dead Man's Shoes, die ik fantastisch vond.

Goede acteerprestaties, respect voor Thomas Turgoose.

avatar van HarmJanStegenga
Heel slim om dat 11-jarige jochie het middelpunt van 'This is England' te laten zijn. Dat houdt de film luchtig en zorgt voor een (bijna) aaneenschakeling van aandoenlijke momenten. En dat werkt eigelijk best prima. Zijn zogenaamde relatie met dat veel oudere meisje? Heerlijk. Vond dat Meadows die plank goed raak sloeg. Het blijft tot een bepaald punt een wat weinig aan de hand - erg vermakelijk filmpje, met een heerlijk sfeertje en klasse personages.. tot de bom barst. Daar was het wachten natuurlijk op met Milky - je voelt het qua onderhuidse spanning al vroeg aan komen. Goed gedaan. Heb me uitstekend vermaakt verder.

avatar van Vinokourov
Begin jaren '80 was voor velen in Groot-Brittannië in sociaal opzicht echt verrot. Margaret Thatcher startte de Falklandoorlog en ondertussen was het thuis economisch een drama. In This is England wordt (zoals wel vaker gedaan) een kijkje genomen in de lagere klasses van de Britse maatschappij. Een jochie van 12, genaamd Shaun, voelt zich aangetrokken tot een stel skinheads en voelt zich eindelijk gewaardeerd. Zijn alleenstaande moeder speelt in het begin ook nog wel een interessante rol, alleen het jammere is dat ze in de tweede helft van de film nauwelijks aan bod komt. Was wel benieuwd wat zij nou echt van Shauns nieuwe vrienden vond. Meer dan een vermanend praatje wanneer Shaun kaal bij haar afgeleverd wordt, zit er niet in.

Maar goed, het stoort niet echt, want je krijgt daarvoor in de plaats veel mee over hoe dieptriest de groep is waarin Shaun meeloopt. Dit blijft continu boeiend en af en toe zelfs wat geestig. Parallellen met de huidige extreem nationalistische groeperingen zijn gemakkelijk te trekken en ook de oorzaak is hetzelfde. Als de omgeving waarin je opgroeit verrot is, ontwikkel je bij bepaalde personen een afgunst tegenover de mensen die het wel goed hebben. Dit resulteert in het zoeken en benoemen van een zondebok, tokkie-gedrag en in extremere gevallen levert het de climax op, die in This Is England te zien is.

avatar van arno74
Het kostte me wat moeite om erin te komen, maar uiteindelijk werd ik meegesleurd. This Is England is een interessante en typisch Brits (coming of age-)drama die zich afspeelt tijdens de beginjaren van de skinheadbeweging. Het lastigste vond ik wel het verenigen van de leeftijd van de 12-jarige hoofdrolspeler met de situatie (al zijn 'vrienden' leken wel 10 jaar ouder, waardoor een oudere tiener geloofwaardiger zou zijn geweest), daarom hou ik het op een kleine 3,5*.

Erg goede film. Een goed verhaal die boeit en je vast houdt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Best boeiend, dit kijkje in een groep skinheads in de tijd dat het vrij beroerd met Engeland ging. We volgen een achtergesteld kind die de verkeerde kant op gaat, maar ik vond het allemaal wel erg snel gaan en vermoedelijk ook vrij onrealistisch. Het komt ook niet zo geloofwaardig over dat een kind zo in een groep mannen met extreme denkbeelden beland. Misschien had ik dit sterker gevonden als hij een jaar of 16, 17 was geweest. De setting is verder wel sterk, vrij depressief en treurig, wat past bij een verhaal als deze. Het einde vond ik weer te voorspelbaar en emotioneel gezien deed de film me ook te weinig.

avatar van mrmojorisin123
Shane Meadows maakte indruk met dit semi-autobiografische coming of-age verhaal gesitueerd in landelijk Engeland anno 1983 waar de outcaststatus het leven van een dertienjarige ontwricht. Shaun (wiens vader sneuvelde tijdens de Falklandoorlog) verliest zijn onschuld wanner hij in contact komt met de racistische ideeën en het gewelddadige gedrag van een groep skinheads. Zonder te romantiseren of te moraliseren volgt Meadows de evolutie van deze moderne 'rebel without a cause'. Resultaat is een krachtige film die via humor de impact van geweld versterkt, de skinheadcultuur op empathische wijze ontleedt en via het concept 'eer' het drama in een universele context plaatst.

Meadows kon na het succes van This is England 'grotere' producties maken, maar besloot te blijven doen waar hij goed in was, films maken over kleine gemeenschappen.