• 8.255.521 stemmen

Never Sleep Again: The Elm Street Legacy (2010)

Documentaire | 240 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Daniel Farrands en Andrew Kasch

Met onder meer: Wes Craven, Robert Englund en Heather Langenkamp

Plot Never Sleep Again: The Elm Street Legacy

"don't... fall... asleep."

In 1984 introduceerde filmregisseur Wes Craven het horrorpersonage Freddy Krueger aan het grote publiek. Deze bloeddorstige boeman werd razend populair en dook op in zes vervolgfilms, een spin-off met horrorkarakter Jason Voorhees en een eigen TV-serie. In Never Sleep Again wordt teruggekeken naar het succes van Krueger en de A Nightmare on Elm Street films.

image

Ajax&Litmanen1 schreef:

Had hem al een tijdje thuis, maar de gigantische speelduur van 4 jaar hield een kijkbeurt steeds tegen.

Dat kan ik me voorstellen. .

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

kos schreef:

Dat kan ik me voorstellen. .

Hahaha, oeps. Heb het maar even aangepast.

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20058 berichten
  • 2073 stemmen

Hehe.

avatar van rep_robert

rep_robert

Een behoorlijk lange, maar vooral ook standaard documentaire die je eigenlijk op elke dvd/blu-ray als featurette terug vindt bij de extra's. Mensen zitten voor een camera en worden geïnterviewd(afgewisseld met wat film/set beelden), niks nieuws onder de zon. Alleen heb je in dit geval 8 films die besproken moeten worden en schiet de speelduur daardoor omhoog. In dit geval is dit werkje eigenlijk alleen voor de mensen die bekend zijn met de reeks en er fan van zijn.

Bij vlagen is het erg interessant, want de filmserie is nou eenmaal legendarisch en vraagt ook om meer achtergrondinformatie. De totstandkoming van de reeks komt dan ook uitgebreid aan de orde.

Som gaan ze er te diep op in en worden ook de mindere films uit de reeks wel erg lang besproken. Dit levert ook vele minuten van oninteressante informatie en verveling op.

Gelukkig kennen de mensen die er aan mee hebben gewerkt ook enige vorm van zelfrelativering en zo kan he teigenlijk dat de slechtste film uit de reeks(deel 2) het leukste beeldmateriaal oplevert.

Dit is echt zo'n standaard documentaire die je prima op kan hebben staan en waarbij je tegelijkertijd af en toe wat andere dingen kan doen. Want die volledige 240 minuten hier naar kijken is te veel van het goede.

avatar van james_cameron

james_cameron

Uitputtende (vier uur!) maar zeer onderhoudende documentaire die ruim de tijd neemt om terug te blikken op alle Nightmare On Elm Street-films, met vrijwel alle betrokkenen. Johnny Depp en Patricia Arquette zijn helaas niet aanwezig in de interviews, maar verder is zo'n beetje iedereen wel komen opdraven. Er wordt zelfs aandacht besteed aan de kortstondige tv-spinoff van de filmreeks, Freddy's Nightmares, waarin Brad Pitt nog een rolletje heeft gespeeld. Veel leuke anecdotes en interessant archiefmateriaal, evenals allerlei bizarre feiten. Ik wist bijvoorbeeld niet dat regisseur Peter Jackson ooit een script heeft geschreven voor de zesde Nightmare-film. Dit script vormde het eerste contact met produktiemaatschappij New Line Cinema. Vele jaren later leidde de samenwerking tot de Lord Of The Rings-trilogie. De documentaire vertelt ook het verhaal van de opkomst en uiteindelijke ondergang van New Line Cinema, met als centraal figuur producent Robert Shaye. Het is in ieder geval allemaal fascinerend genoeg om de volle vier uur te boeien, en niet zelden behoorlijk grappig. Het beste gedeelte betreft de hilarische analyse van de tweede Nightmare-film, Freddy's Revenge. De homo-erotische subtext komt nu wel heel pijnlijk aan het licht..

avatar van Edie

Edie

Ik vond dat je best snel door die 4 uur heen bent, de eerste disc daar draait het om.. Gelukkig werd er aan het gedeelte over Nightmare on elmstreet 1 (hoe Craven aan het figuur Freddy kwam etc) niet teveel tijd geschonken; dit is al in andere making of's en interviews tezien. Het gay gebeuren uit Nightmare 2 was leuk om eens te zien hoe dat zo is gebeurd (al is er geen duidelijk antwoord geloof ik). Ik vond het tevens minder interessant om ieder karakter (hoewel gelukkig vrij kort) uit te leggen, iets wat vaker gebeurd in making-of's.

Ik had helaas meer verwacht van de set, of iig meer beeld materiaal van achter de schermen (op Youtube is veel meer te vinden wbt behind-the-scenes stuff). Disc 2 bevat enkele leuke zaken, de extended interviews zijn aardig om eens gezien te hebben, al springt het nogal van de hak op de tak. De 'Fred Heads' vond ik minder boeiend, evenals.. Bijna al het overige.. Echt heel speciaal is het helaas niet, wel behoorlijk tof dat ze zo goed als alle acteurs/actrices en een hoopje crewleden hebben weten te regelen om hun woord te doen over het verleden.

Als je nog net dat beetje meer wilt weten over A Nightmare On Elmstreet of gewoon een grote fan bent van de serie, zeker kijken.. Als je meer benieuwd bent hoe een film exact gemaakt word, de bijkomende problemen etc etc, vind ik Full Tilt Boogie (van From Dusk Till Dawn) veel beter/interessanter. Twee en een halve ster.

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Docu van bijna 4 uur lang maar als fan was dit elke minuut genieten. Never Sleep Again is behoorlijk informatief en met veel vaart verteld zonder overhaast over te komen. Niets is teveel gezegd en bijna iedereen die aan de Elm Street reeks heeft meegewerkt komt aan het woord. Erg leuk zijn ook de introfilmpjes voor elk deel in claymation. Geeft deze docu toch een eigen karakter mee, net als het fantastische originele artwork voor de cover. Misschien nog leuker dan de docu zelf zijn de extra's op de tweede disc. Die extra disc maakt deze release echt bijzonder compleet. Erg goed!

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Wat was het overigens magistraal geweest als dat originele einde met Pinhead voor Freddy vs. Jason was doorgegaan. Kreeg er spontaan kippenvel van.

scorsese

Goeie documentaire over de populaire horror filmreeks A Nightmare on Elmstreet. Een flinke lengte die eigenlijk niet echt opvalt (en dat is een goed teken). Alle delen worden uitvoerig besproken waarbij de praktische special effects natuurlijk leuk zijn om te zien. Ik ben niet echt een fan van de serie, maar als filmliefhebber is deze documentaire zeker wel de moeite waard.

avatar van shrink

shrink

Een van de beste horror docu's ooit! Het verveeld voor geen moment.