• 8.233.987 stemmen

His Name Was Jason: 30 Years of Friday the 13th (2009)

Documentaire | 90 minuten

Genre: Documentaire

Geregisseerd door: Daniel Farrands

Met onder meer: Tom Savini, Sean S. Cunningham en Victor Miller

Over His Name Was Jason: 30 Years of Friday the 13th

Jason Voorhees heeft zijn plaats veroverd in de Amerikaanse popcultuur en is één van de meest herkenbare cinematische moordenaars in de geschiedenis van de horror. Aan de hand van interviews met de cast en crew van de Friday the 13th-reeks wordt er een beeld geschetst van zijn persoonlijkheid en wordt tevens de reeks zelf besproken.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Al bijna dertig jaar sluipt deze beste man door het bos en slacht elke geile, dronken tiener af op de meest creatieve manier. His Name Was Jason is een erg geinige documentaire over één van de populairste horroriconen aller tijden. Voor deze docu werden heel wat mensen gevraagd, waaronder alle vertolkers van Jason Voorhees zelf, de meeste regisseurs van de films (volgens mij allemaal behalve Steve Miner) en een hele hoop slachtoffers. Vooral die Shavar Ross (uit part 5) was geestig. Enkel de mensen die niets met de Friday serie te maken hadden, waren imo nogal overbodig.

Qua inhoud is His Name Was Jason wat hak op de tak, de teksten bestaan vooral uit losse weetjes en iedereen heeft z'n eigen verhaal. Enerzijds wat warrig, maar anderzijds maakt dat de docu wel een stuk vlotter. Geen ellenlange lezingen over wat er precies op de set plaatsvond of verhalen die we al zo vaak hebben gehoord in interviews, maar snelle en hapklare leuke feitjes en meningen van de mensen die bij de Friday the 13th serie betrokken waren. Ook de montage, hoewel niet overal even netjes, werkt verder goed mee aan het totaalproduct. His Name Was Jason is een vlot, geestig en ziet er goed verzorgd uit. Alleen hadden ze dat promotiepraatje over de remake wel achterwege mogen laten. Dat was dan weer jammer.

Leuk tussendoortje voor de liefhebber. 3,5 sterren.

avatar van clockwork72

clockwork72

Waar kun je deze documontaire kopen?

avatar van Lui

Lui (crew films)

Er is volgens mij nog geen Nederlandse release, maar je kunt wel een importversie kopen bij Boudisque.nl (voor 14 euro).

avatar van jordandejong

jordandejong

Niet een heel bijzondere documantaire over een horror reeks die vele downs maar ook meerdere ups heeft gehad.

Soms wel leuk om te zien hoe ze die effecten maakten,maar Tom Savini die alsmaar door dat beeld kwam lopen hadden ze eruit mogen knippen, hij duurde iets te lang.Trouwens wel mooie poster.

avatar van namingway24

namingway24

Een documentaire die in sneltreinvaart door de hele sage heen dendert. Hadden ze iets meer de tijd genomen dan was dit een echt boeiende documentaire geweest. Nu is het nog steeds leuk om veel van de mensen die aan de serie hebben meegewerkt terug te zien, dus is het toch geen verspilde moeite. De Dvd bevat bovendien uren aan extra materiaal, dus als je er een goed voor gaat zitten kun je als echte fan een leuke avond beleven...

avatar van Bubblez

Bubblez

Eindelijk eens bekeken na erg enthousiast te zijn over de Freddy-variant, die zo'n beetje ontstaan is n.a.v. deze documentaire. Ik had altijd al meer met Freddy dan Jason, maar Friday the 13th was wel ooit mijn eerste horrorfilmervaring.

His Name Was Jason is wat rommeliger en minder compleet naar mijn idee. Jammer dat er niet voor een chronologische volgorde is gekozen, maar dat er zo'n drie keer door de reeks heen wordt gejaagd.

Wel gaaf dat er veel acteurs en andere filmcrew aan het woord komen. Ik vind de vormgeving ook mooi. Nogmaals ter vergelijking met Never Sleep Again: Bij laatstgenoemde wordt je meegesleurd en sta je naast de filmmakers te kijken, terwijl je bij His Name Was Jason toch echt van een afstandje kijkt en niet verder mag komen.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Interessante docu! Ik mis de verhalen over de problemen met Warrington Gillette in deel 2 en locatiebezoeken waren ook leuk geweest maar voor de rest heb ik me erg vermaakt. Tussenstukjes met Tom Savini waren ook tof. Voorlopig 3,5*, mocht ik ooit de DVD kopen dan misschien een half puntje omhoog.

avatar van james_cameron

james_cameron

Oppervlakkige documentaire over het fenomeen Jason Voorhees, nogal flauw gepresenteerd door Tom Savini. De 'grote' namen ontbreken bij de geïnterviewden (zoals Kevin Bacon, Steve Miner en Corey Feldman), maar verder komt een indrukwekkend aantal betrokkenen aan het woord. Het resulteert helaas overwegend slechts in wat prietpraat en melige anecdotes. De afzonderlijke films komen in vogelvlucht aan bod, waarbij te weinig tijd wordt vrijgemaakt om interessante aspecten te behandelen. De remake uit 2009 was ten tijde van deze documentaire nog niet uit, zodat we daar slechts een verkooppraatje van krijgen. Al met al een gemiste kans.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Volgens IMDB is Daniel Farrands momenteel weer bezig met een Friday the 13th documentaire: Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th (2012) - IMDb

Ik lees de laatste tijd het gelijknamige boek en die is zeer informatief. Ik hoop dat Farrands nu een wat uitgebreidere docu over de serie gaat maken. Een docu in de stijl van "Never Sleep Again" zou zeker niet verkeerd zijn.

avatar van Halcyon

Halcyon

Geen al te beste docu. De docu's van bijvoorbeeld A Nightmare on Elm Street en Halloween zijn stukken vermakelijker, want informatiever en diepgravender. His name was Jason blijft op de vlakte en raakt slechts vluchtig bepaalde thema's aan. Tom Savini (FX-artist) gidst je van het ene naar het andere luik, zoals onder andere de geboorte van het personage Jason, de veelvuldige moorden die hij op zijn kerfstok heeft, hoe hij tot de Amerikaanse popcultuur is doorgedrongen en dergelijke meer. Aan het woord zijn veel verschillende mensen die in verschillende hoedanigheden aan de reeks hebben meegewerkt, maar verder dan wat oppervlakkige, met nostalgie doordrongen opmerkingen komen ze niet. Eén van die mensen stelt bovendien dat Friday als blauwdruk geldt voor "de slasherfilm". Waarom dat zo zou zijn, komen we helaas niet te weten. Nochtans een markante uitspraak, want algemeen wordt aangenomen dat het twee jaar eerder uitgebrachte Halloween die eer te beurt valt. Over die film wordt echter met geen woordt gerept, wat doet vermoeden dat die uitspraak als onbenullige promokul voor de Friday-franchise beschouwd mag worden. Eén kwaliteit heeft de docu gelukkig wel. Door het herzien van de vele filmfragmenten krijg je spontaan zin om nog eens een Friday-film uit de kast te trekken.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Komt Danny Steinmann hier nog serieus aan bod? Hij was de regisseur van het (in mijn opzicht zeer ten onrechte) verguisde deel 5 'A new beginning'.

Friday the 13th part 5: A new beginning bleek later Steinmanns zwanenzang te zijn geworden. Hij kreeg een ernstig fietsongeluk (bron: IMDB) en kon daarna niet meer in de regisseursstoel zitten. Hij overleed op 70 jarige leeftijd in 2012.

Buiten A new beginning had hij slechts een handjevol exploitatiefilms op zijn geweten (waarvan de bekendste Savage streets met Linda Blair en Linnea Quigley).

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Eindelijk gezien.

Sluit me aan bij de meeste sprekers hierboven. Aangename overzichtsdocument dat nergens echt diep op in gaat. Meer een feest der herkenning dan iets anders.

Wat wil je ook als hier in korte tijd zo'n dozijn films besproken moeten worden.

Wat dat betreft is de docu More brains (over het wel en wee achter de totstandkoming van de horrorklassieker The return of the living dead) innemender omdat die in dezelfde tijdsspanne slechts één film bespreekt en bij elk aspect langer stil kan blijven staan.

Niettemin gaf deze prent me een lekker nostalgisch gevoel - O, those were the days.

Ki ki ki... ma ma ma...

avatar van rep_robert

rep_robert

Halcyon schreef:

Halloween is idd wel de film waar het soort van mee begon. Maar ik denk toch dat je met de campy slasherfilms een veel betere hebt aan Friday the 13th. In de jaren 80 was deze reeks ook veel populairder dan de Halloween reeks.

Halloween is een regelrechte klassieker, maar de Friday reeks is over het geheel een beter voorbeeld van een reeks waar de slasherregels aan horen te voldoen (stereotypes, sex before dying, jongeren op afgelegen plekjes etc.)

avatar van wess16

wess16

Dubbelt deze met Crystal Lake Memories van dezelfde regisseur? Of komen hier anderen dingen in voor?