Nightbreed (1990)

Horror
102 minuten / 120 minuten (director's cut)

geregisseerd door Clive Barker
met Craig Sheffer, Anne Bobby en David Cronenberg

Aaron Boone heeft problemen tussen zijn oren en die problemen worden alsmaar groter als zijn psychiater hem wijsmaakt dat Boone een seriemoordenaar is die zich maar bij de politie moet aangeven. Zwaar aangeslagen gaat hij de straat weer op en belandt, na een aanrijding, in het ziekenhuis. Hier ontsnapt hij en hij besluit naar een plek te gaan waar hij regelmatig van droomt, Midian. Deze plek blijkt namelijk echt te bestaan. Boone zal hier tussen de monsters gaan leven, met alle gevolgen van dien...

avatar van Boeikens
Spijtig dat er niet meer werkjes van Clive Barker zijn. Naast de topper Hellraiser en de toch ook redelijke Lord of Illusions vind ik ook deze Nightbreed zeker geslaagd.
Sterke sfeeropbouw, prachtige en brede monstercreatie en een leuk vleugje humor.
Spijtig dat het tweede deel van de film wat afzwakt maar het geheel blijft zeker een aanrader.

Heb me vermaakt! Kom maar met die Cabal's Cut!

avatar van knusse stoel
En wij hebben ons ook vermaakt met deze film, helaas....ontbraken de laatste 10 minuten.

avatar van Jeremiah80
Las net dat de Cabal´s Cut van deze film die dus een hoop extra materiaal bevat op
27 september in de Melkweg te Amsterdam te zien zal zijn. Ga daar zeker heen!

Yes!! Ik heb het ook net gelezen toevallig. Ik had er weinig vertrouwen in toen ik het vorig jaar hoorde, maar Barker's versie gaat er dus toch komen, en ook op blu-ray! Qua speelduur zit het ook dik over de 2 en een half uur heen. Ongelooflijk, ik kan niet wachten.

avatar van GrobbekuikenXL
Best leuk ja maar boek toch veel beter. Film beetje rommelig en sommige stukken leken wel een tv film. Maar het einde is wel spectaculair en Cronenberg als psychotische psychiater is wel grappig. Sheffer niet zo'n goede keuze. Aks het goed is in september of oktober de lange versie op dvd en blu ray.

avatar van dutchtuga
Herzien maar ditmaal de Director's Cut en wow, wat een belevenis is deze film op blu-ray en volgens de visie van Barker. Van de opening titles tot het open einde, dit is een groteske freakshow die lang bijblijft.

avatar van Halcyon
dutchtuga schreef:
Volledig mee akkoord. Ik hoop binnenkort een iets uitgebreider commentaar te plaatsen.

Best een aparte film welke in mijn ogen buiten Horror ook neigt naar Fantasy. Dat laatste voornamelijk omdat een groot gedeelte van de film zich afspeelt op de fictieve locatie "Midian", waar veel vreemde figuren ("freaks" is inderdaad de juiste benaming voor deze figuren) aanwezig zijn.

Het ietwat luchtige (met o.a. wat humor) en sfeervolle verhaal is misschien niet geweldig maar het weet wel redelijk te boeien (echt spannend vond ik het wel nergens worden) en met name de uitvoering van het verhaal is aardig gedaan en dat komt met name op conto van de decors, specialeffecten, make-up en de kostuums die voor een film die nu een kwart eeuw oud is best indrukwekkend zijn (zeker destijds). Hier en daar is de film wat langdradig en saai en dat komt waarschijnlijk omdat ik de "director's cut" ervan gezien heb, die bijna twee uren duurde. Het laatste gedeelte van het verhaal met het gevecht tussen de mensen, soort van politie, twee hoofdrolspelers en de freaks was wel fraai en dat gedeelte bevat ook de meeste horror.

De cast deed het best verdienstelijke en dan met name beide hoofdrolspelers Craig Sheffer en Anne Bobby die er niet onaardig uitzag en ook best fraai kon zingen (in het begin) Overigens vond ik Catherine Chevalier een leuke verschijning in deze film en ze is zelfs even topless te bewonderen. Dat topless bewonderen geldt ook voor Christine McCorkindale, maar ze was wel behoorlijk stekelig (wel een geweldig kostuum)

Gewoon een vermakelijke Horror/Fantasy film om eens gezien te hebben.

avatar van john mcclane 2
Wat een heerlijk fantasy wereld(je) weet clive Barker weer neer te zetten.
Je moet je over wat gedateerde effecten heen zetten.en dan krijg je juist respect over de gedetailleerde onderwereld die fijn weg kijkt.
Ook bezit de film een soundtrack zoals ze niet meer worden gemaakt .
Het geeft de film meer charme,dan de pak hem beet inception ( ik noem maar een film van de afgelopen jaren). Waarom zou Hollywood dit soort muziek niet meer gebruiken,of ligt dat aan mij?
Wat is het toch een master de Barker, en spijtig dat hij maar 3 film heeft geregisseerd .
Book of blood was een van zijn laatste meesterwerkjes,al dan niet als regisseur .

avatar van PEN15
Clive nam teveel hooi op zijn vork..

Heel groots aangepakt, maar uiteindelijk een niemandalletje vergeleken met zijn veel eenvoudiger opgezette Hellraiser. Het is me nu duidelijk waarom Clive dit niet meer te boven kwam. Lord of Illusions heb ik gek genoeg nog op vhs in de kast liggen. Daar heb ik ooit maar één keer half naar gekeken. Destijds werd beweerd dat hij weer helemaal terug zou zijn, al werd er meer gesproken over het succes van Hellraiser en Famke Janssen dan over de film in kwestie.

Nightbreed vind ik te rommelig en chaotisch om goed te vinden en daartoe heb ik flink mijn best gedaan. De decors, make-up- en creature effects waren ouderwets fraai. Ik had nog wel eens het idee dat er vier films in elkaar overliepen met Cronenberg als gemaskerde seriemoordenaar, Cabal als een soort Bill Paxton uit Near Dark (hij leek er ook op), het fantasy gedeelte met Lori en de gedaanteverwisselaars en ook nog de strijd tussen de naturals en de mutanten. Bovendien deden die settings en verhaal me daarnaast nog eens terugdenken aan Beauty and the Beast met de onherkenbaar geschminkte Ron Perlman en Linda Hamilton, ziet iemand deze kleine gelijkenis misschien ook? oh laat maar..Doug Bradley zag ik bijna over het hoofd, die moest natuurlijk als oude vriend van Barker van de partij zijn!

avatar van keimpeS
Wederom een leuke & goede horror/fantasy film van Clive Barker, ik geloof wel dat deze in mij top vier zit van Barker.

Hellraiser 1
Nightbreed
Candyman
Lord of Illussions (deze wil ik binnenkort weer eens gaan kijken)

avatar van Mr-Mcmovie
Voor de aller eerste keer nu gezien, en dan nog wel meteen de director's cut.

Moet zeggen dat dit zeer zeker op valt dat dit een werk is van Clive Barker met die typische monsters/freaks die er ook hier meer als geslaagd uit zien. Ook als Lylesberg zijn echte gezicht laat zien aan Boone dacht ik gelijk weer meteen aan Hellraiser.

Ik houd er wel van als er in films flikken zitten die slecht zijn, en zeker als er zo een rotzak in zit die ik al meteen niet uit kan staan door zijn opmerkingen en zijn kop dat me niet aanstaat wat ik dus hier had, dus al meteen bravo voor zo geloofwaardig over te komen de heer: Charles Haid die Eigerman vertolkt.
Ook de eerste keer dat ik me niet echt stoor aan de kop van acteur Craig Sheffer (misschien om dat hij hier nog echt jong in was)

Het verhaal is zeer goed, en de uitwerking daar van is ook goed vooral de eerste 40 minuten vond ik geweldig, maar hoe meer de film verder gaat verzwakte het een beetje om dat de horror iets te veel werd overgenomen door de fantasy, natuurlijk is dat niet zo erg aangezien Danny Elfman hier paraat staat voor de muziek en dat was dan weer wel passend bij die fantasy tint.

De CGI liet me sterk denken aan die van in Braindead.

De film heeft een sterke intro dat weird maar krachtig is en je aandacht meteen vast zet aan het beeld. Ook de eerste ontmoeting dat Boone had in Middion met de twee monsters vond ik erg gaaf.

Helaas moest het zo als ik al dacht allemaal meer naar de laatste 50 minuten wat te veel van het goede worden, en te druk (voor al die laatste shodown)

David Cronenberg die ik nog nooit eerder zag acteren vond ik hier beangstigend en heel sterk bezig die waarschijnlijk wel het beste op dreef was samen natuurlijk met Doug Bradley die ik hilarisch vond.

3,5 sterren.

Matige film over een man die wordt aangezien als seriemoordenaar en op de vlucht slaat. Een mager verhaal, met een wat rommelig begin, en met slap uitgewerkte personages. Geen moment spannend of eng. Maar de fantasievolle wereld wordt nog wel redelijk neergezet met een paar mooie decors en prima make up. Daardoor nog net 2.5 sterren.

Ik heb overigens de director's cut gezien.

avatar van Rickyman
Beetje matige horrorfilm inderdaad, maar de typische Barker bedenksels en freaks kan ik wel waarderen. Die zijn nog weinig evenaart.
Sterkste punt van deze film is toch de rol van regisseur Cronenberg.

lezertje
Onzinnige thriller van schrijver Clive Barker gebaseerd op zijn eigen boek, waarvoor hij ook nog eens het scenario schreef. Stephen King regisseerde ooit het door hemzelf geschreven ‘Maximum overdrive’(1986), wat wereldwijd een totale flop werd. Barker was dus gewaarschuwd.
Wat het scenario betreft heeft Barker verschillende verhalen, mythes en legenden op een grote hoop gegooid en overal iets uit weg geplukt. Originaliteit is niet zijn grootste troef. Was het in de Griekse mythologie dat zanger Orpheus zijn Eurydice uit de onderwereld haalde, in ‘Nightbreed’ is het de taak van het zangeresje Lori Winston (Anne Bobby), die naar de onderwereld afreist (Hier Midian, vernoemd naar het land waarheen Mozes vanuit Egypte heen vluchtte, zie Exodus 2 : 11-22) om haar Boone (Een afgrijselijk slecht spelende Craig Sheffer) uit de handen van de onderwereldbewoners (Een stel non-acteurs met potsierlijk gegrimeerde maskers.) moet halen, terwijl die heel druk bezig zijn met het aanbidden van Baphomet (N.B. de god van de Tempeliers).
Wat David Cronenberg (Over slecht acteren gesproken) in deze film doet is helemaal een raadsel. Waarschijnlijk was het de enige bekende naam die Barker wist te strikken voor dit sterk overgewaardeerde broddelwerkje, dat ook nog eens ruim twee uur duurt. De film is in ieder geval geen uitnodiging om het boek van Barker te gaan lezen.

avatar van joolstein
Waar te beginnen? Zoveel wat niet goed gaat bij deze film. Clive Barker sloeg hier de plank behoorlijk mis. Laat ik dan maar beginnen met de regisseur Clive Barker of eigenlijk schrijver want als één ding duidelijk wordt is het wel dat hij geen groot regisseur is. Het door mij zeer hooggewaardeerde Hellraiser ten spijt. De film is op zijn zachts gezegd chaotisch. Er zijn ook domweg teveel genres. Het begint als een slasher waarna het later overschakelt naar monsters om bij de climax te eindigen in een actiefilm. Ook begint de film in een sneltreinvaart zonder dat we de personages goed leerde kennen. Er is dus geen sprake van een zorgvuldige opbouw van spanning, iets wat toch wel belangrijk was. Ik keek naar de director's cut maar zelfs die leek nu nog te kort en echt beter werd het er ook niet op. Daarnaast zijn de twee hoofdrolspelers Craig Sheffer en Anne Bobby van een zeer bedenkelijk allure. Sheffer overtuigd zelfs niet als monster! Wat een tamme bedoeling was hij, alsof hij zo weg was gelopen uit Beverly Hills 90210. David Cronenberg (ja de regisseur) speelde wel prima een psycholoog annex seriemoordenaar maar waarom hij nu in het verhaal zat, is mij compleet niet duidelijk. En tot overmaat van ramp komt er dan ook nog ergens een moralistische boodschap langs. De film moet het daarom vooral hebben van de visuele aspecten en die zijn dan ook wel zeer mooi. Vooral het personage Peloquin (Oliver Parker) was erg leuk. Helaas is dat niet genoeg om van een hele goede film te spreken.

avatar van baspls
Nightbreed is gebaseerd op Clive Barker's eigen boek Cabal. Het verhaal gaat over Boone die droomt dat hij leeft in een wereld vol monsters genaamd Median. In zijn dromen heeft hij ook moorden gepleegd en zijn psychiater overtuigt hem ervan dat hij die moorden echt gepleegd heeft. Volgens Boone zit er niets anders op dan tussen de monsters in Median te gaan wonen.

Enerzijds is het heel duidelijk dat deze film uit de zelfde geest is ontstaan als Hellraiser, maar aan de andere kant zijn er ook erg veel verschillen. Zo is het Fantasy-aspect eigenlijk groter als het Horror-aspect en zit er ook humor in, waardoor de film op veel plekken erg karikaturaal aanvoelt. Waar Barker er heel goed in is geslaagd om zijn boek The Hell-Bound Heart te verfilmen als Hellraiser, heeft hij er toch een beetje een rommeltje van gemaakt hier. Ik heb de director's cut gezien en zelfs daarin heb je het gevoel dat je midden in het verhaal begint en sommige personages nauwelijks aan bod komen waardoor je er totaal geen binding mee hebt. Het voelt allemaal erg afgeraffeld aan.

Het budget van de film was 11 miljoen dollar, ruim 11 keer zoveel als dat van Hellraiser. Vrijwel al dat geld is gegaan naar het maken van de vele - erg gave - creature effects en make-up en het bouwen van locaties. Er zaten dan ook een aantal erg gave lekker smerige wezens in de film en de flash-backs naar de middeleeuwen waren pas echt geweldig. De beelden van de normale wereld waren echter nogal mager en gaven echt een low-budget indruk.

Body-horror regisseur David Cronenberg speelt zijn eerste grote filmrol als de psycholoog die net als Hannibal Lector een serie-moordenaar is en (om onbekende redenen) de monster-wereld Midian wil vernietigen. Dat gedeelte van het verhaal vond ik erg sterk. Jammer alleen dat er zoveel dingen bijgehaald worden zoals de hele bende rednecks die de freaks even komt neerknallen.

Nightbreed is een ontzettend maffe mengelmoes van genres en fantasie die vooral in literaire vorm zou kunnen werken. Door het verhaal in twee uur te proppen is er veel verloren gegaan. Er zitten erg gave practical effects in de film en een paar mooie beelden, maar uiteindelijk wordt het te karikaturaal allemaal.