The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

avatar van John Milton
Jammer dat ik deze nu pas zie. Kan me ook niet herinneren dat ik hem ooit in de videotheek heb zien staan destijds. Misschien hadden ze hem wel niet.

Hershey speelt inderdaad prima, en toch ook even Stan Winston vermelden. En hoe de jaren '80 omgingen met naakt. Heel wat anders dan het geforceerde buiten beeld laten van nu, maar zonder bovenmatig te sexploiten. Soundtrack nog maar eens opzoeken.

John Milton schreef:

Misschien wel een geheel andere hoes destijds.

avatar van mikey
Een blote vrouw met wat bliksemschichten erom heen.

edit
ik huurde hem zo

avatar van John Milton
Die stond er niet. Dat had ik nog geweten

rare film maar eentje met veel spanning moet hem nog kopen eentje van mijn favorieten

avatar van DjFrankie
Ik heb deze hier liggen maar nog niet ingecheckt zag ik. Prima film uit de 80's

avatar van FlorisV
Wat een vertaling, het "onding". Ik kan me herinneren dat die vrouw frontaal naakt op bed werd gelegd door The Entity, met de poes vol in beeld, dat was voor het eerst dat ik dat in een film zag. Vond hem wel boeiend toen en niet alleen voor die beaver shot.

avatar van Left4Dead
FlorisV schreef:

Ja die nl-se namen, voor mij al jaren een doorn in mijn oog. Maar de prent is echt een klassieker, ook al ben ik geen liefhebber van de klassiekers voor 1990. Vooral in de jaren 70 en 80 vonden, waarschijnlijk, de distributeurs het nodig om titels een Nederlandse naam mee te gaan geven. Vaak te hilarisch voor woorden. Wie ze destijds hebben bedacht, ik weet het niet. Maar ik weet bijna zeker dat ze die gasten diep in grotten, spelonken, putten en sinkholes hebben vastgeketend. Opdat ze nooit weer het zonlicht zouden zien............... En terecht!!!

avatar van wibro
Deze film met heel veel moeite afgekeken. Veel te langdradig en veel te serieus allemaal alsof de regisseur je wilde doen geloven dat die paranormale onzin ook echt op feiten gebaseerd was. Niet dus, mijn mening is dat alles wat je zag als gevolg van die onzichtbare kracht zich afspeelde in het hoofd van Carla. Allemaal hallucinaties, niet meer dan dat. Voor mij ook best herkenbaar maar het kan natuurlijk nooit dat het ook in werkelijkheid gebeurde. Wat in die aftiteling verklaard werd vond ik dan ook een lachertje.
Positief was wel dat je onder een onheilsspannende score wel getrakteerd werd op een paar flinke schrikmomenten. Alleen werkte dat voor mij alleen in het begin. Op een gegeven moment deed het mij niets meer. Ach ja, alles went zullen we maar zeggen. Maar genoeg gezegd, dit soort horror werkt dus niet bij mij. Voor mij bestaat een horrorfilm uit 100% fantasie die met de werkelijkheid niets te maken heeft. En zo hoort het ook.

avatar van Basto
Sterke sfeervolle en vrij geloofwaardige horror thriller. Zeker een van de betere ‘possession ‘ films. Effectief!

avatar van Shadowed
Interessant, maar niet interessant genoeg.

Zo is deze film van maar het liefst 2 uur niet altijd boeiend genoeg en zeker de finale is een behoorlijke domper van een redelijk opgebouwd verhaaltje. Vooral enkele bijzondere regiekeuzes zorgen voor een redelijk apart sfeertje door de film heen.

Maar het is spijtig genoeg dat het uiteindelijk niet veel verder is gekomen dan een redelijk uitgevoerd spookhuisfilmpje. Enkele leuke vondstjes in het verhaal brengen hier ook geen verandering in en dan gaan die 2 uur wel een beetje langzaam voorbij.

En waarom duurt dit dan ook weer 2 uur. Het verhaal heeft niet veel te zeggen, het acteerwerk is ok maar niet intrigerend, en visueel is de film op een aantal aardige momenten ook niet veel meer dan de algemene lawaaifilms uit de jaren 80.

Wel nog een redelijk verhaaltje dat net genoeg weet te boeien zonder dat je aandacht heel erg verslapt. Dat zegt echter niet dat ik soms serieus moeite had met mijn aandacht erbij te houden. Zeker in het eerste deel. Veel meer horror dan 5x verkracht worden door een geest met aparte rockmuziek krijg je ook niet. Die truc wordt ook iets te veel herhaald.

Een het tweede deel is ook niet veel interessanter, maar er gebeurd dan wel weer iets meer dat de film ook doet onderscheiden van andere films. Geloofwaardig vond ik het echter niet. Daarvoor vond ik de romance te lomp en de regiekeuzes te apart. Zeker die rockmuziek zuigt het subtiele weg zodat een geloofwaardig of realistisch gevoel niet snel bij me opkwam.

Uiteindelijk is het best een degelijk filmpje geworden, maar ondanks dat het tamelijk apart is, vond ik het nergens ver boven de gemiddelde spookhuisfilms uitstijgen. Soms vind ik zo'n jaren 80 horror nostalgisch, maar deze is helaas geen voorbeeld in die films.

avatar van Noodless
Een film die mij positief wist te verrassen door verschillende punten :
je wordt dadelijk geconfronteerd met de agressieve kwaadaardige entiteit, geen onnodige aanloop...
blijkbaar berust op ware gebeurtenissen, al moet je dan toch wel met een kritische houding benaderen, maar toch...je vindt er voldoende gegevens over op het internet. De vrouw in kwestie is naderhand ook naar Texas vertrokken en in 2006 overleden. De kwaadaardige entiteit zou wel minder frequent bij haar aanwezig zijn geweest. Stel je voor ...
goed acteerwerk, vooral Barbara Hershey die naakt toch een paar heftige scènes moest spelen
de verschillende aanrandingen worden goed weergegeven en zijn belangrijk om in het verhaal te komen en de onmacht van Carla Moran te ervaren
ook de bewustwording rond de negatieve houdingen rond het gebeuren, het al of niet accepteren van andere mensen en hoe die er mee omgaan wordt prima gebracht
the sound is krachtig en belangrijk in deze film, het geeft de film een bepaalde creepy sfeer.
7/10