The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

wei
Herbekeken na een dikke tien jaar. Ongelooflijk dat de film op ware gebeurtenissen gebaseerd is, maar daar moet je maar niet te lang bij stil staan. Vooral een goed eerste uur. Vrij spannend soms en goede effectieve geluidseffecten. Hershey is ook erg overtuigend. Tweede helft vond ik wat minder boeiend, wanneer de wetenschappers alles proberen te verklaren. Al met al staat de film nog steeds redelijk.

Chloe Moretz
Achteraf gezien vond ik dit toch wel een goeie film want het tis een spookfilm en die zijn altijd redelijk!

3 sterren

crack1
Gisteren na lange tijd nog eens bekeken.Ik vond hem toch niet zo spannend zoals ik me meende te herinneren.Vrij ongeloofwaardig op de koop toe.De special effects en acteerprestaties zijn vrij doorsnee.De effects kan ik nog aannemen daar hij van 1981 datteerd.In een gulle bui geef ik 3*.

avatar van alex____94
Heb deze film juist gezien en vond hem nog zeer goed meevallen, het is een film met een goed verhaal en een goede cast. Het einde is alleen wat te overdreven. Een 3,5*

avatar van Killerkip
Nou, moet eerlijk bekennen dat ik deze film geen 28 jaar oud zou geven. Vond m behoorlijk interessant, ik hou dan ook wel van dit genre
Aanrader als je van geestenfilms houdt!

avatar van Hip-Hop Drunkie
Je ziet niks gruwelijks , maar de hele sfeer en de dingen die gebeuren zijn wel creepy en nogmaals kom ik tot de conclusie dat dit soort films (waar er visueel niks gruwelijks is te merken) de meest creepy films zijn en spannender zijn dan de gemiddelde horror/slasher movie....
Geweldige en interessante film , interessant omdat deze een waargebeurd verhaal is....

avatar van Filmkriebel
Zeer enge film die voortdurend voor een gevoel van onbehagen zorgt. Je moet veel lef hebben om deze alleen in het donker te bekijken... Kreeg er echt wel rillingen van. Veel spannender dan Poltergeist.

Dat het waargebeurd is maakt het des te enger. Psychologie en parapsychologie worden tegenover elkaar gezet, en spelen een belangrijke rol in het verhaal. Het hardnekkige ongeloof van die dokter Sneiderman is misschien wel wat overdreven. Die film verdient een goed cijfer.

avatar van Friday the 13 th
Ik had nog nooit over deze zaak gehoord. Maar als dit werkelijk waargebeurde feiten bevat dan is dit zeker één van de grootste paranormale mysteries ooit.

De vergelijking met poltergeist is terecht. Maar poltergeist is een vrij kinderachtig filmpje, terwijl The Entity werkelijk zijn best doet om een spannende en enge sfeer neer te zetten. Dat lukt ook voor een groot deel. De sfeer is vaak beklemmend en onbehagen, de ijzige muziek draagt hier zeker zijn steentje bij.

De film kijkt lekker weg en de interesse blijft gedurende de hele film aanwezig. Maar soms vond ik hem toch iets te herhalend: constant opnieuw de verkrachtingen, een paar flitsen... Maar ik begrijp dat de makers zich uitsluitend op de vermoedelijke feiten wouden baseren en niet veel eigen fictie ingrediënten wouden toevoegen. Het einde vond ik mooi gedaan en was inderdaad spannend.

Interessant deze film. Ook mooi om de scheiding tussen psychologie en parapsycholgie te zien en het ongeloof dat hiermee gepaard gaat.

avatar van Keane1983
De film net gezien. Persoonlijk vind ik het een combi van "the excorsism of emily rose" en the poltergeist.
De film laat je in een tweestrijd...is het nu echt...of toch niet?
Gedurende de film blijf je toch wel geboeid kijken en ben je benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren.
Nu moet ik zeggen dat er niet echt schokkende dingen in voorkomen...maar eerder aangrijpen en realistisch.
Vooral het laatst genoemde zijn films van die periode erg goed in..kijk maar eens naar de excorsist..een zeer klasiek voorbeeld hoe een film uit het jaar 19(in de 80) je nog steeds the creeps kan bezorgen.
Zo lukt dat ook bij deze film. Er blijft toch wel steeds een bepaald sfeertje hangen.
Twee minpuntjes (maar laten we maar zeggen dat het gewoon de tijd doet 1981)
- de muziek als mevrouw wordt aangevallen...te aanwezig door de bijna hardstyle muziek die dan wordt tentoon gesteld
- de verkrachtings scenes had ik toch wel een beetje gehad op ten duur..ik bedoel...laat iets anders zien...

Verder heb ik weinig tot geen op of aanmerkingen over deze film..
Tevens is het leuk om te weten dat er een remake wordt gemaakt over deze film. Deze komt medio 2010 uit.

The Entity Remake Has New Scribe
Posted By : Goon, Wednesday May,30
Filed Under : Horror Sequels & Remakes,

Well more remake news for today, it sounds like The Entity remake is back to square one again. After the film has milled around for awhile Moviehole has learned that Amy Holden Jones will try her hand at the script. Jones is famialar with the horror genre having directed Slumber Party Massacre.

The Entity was set up quite awhile back to be directed by Ringu helmer Hideo Nakata. Whether or not he is still attached after all this time is still up for debate. Word has also come in that the film is now over at Fox Atomic which is a slight change. Based on a true story the pic tells of a woman who is assaulted and raped by a malevolent spirit.

bron: The Entity Remake Has New Scribe - HorrorMovies.ca - horror-movies.ca

Van mij een 4.0*

avatar van Friday the 13 th
Volledig eens met je review over The Entity. Maar The Exorcist is wel veel vroeger gemaakt, namelijk al in 1973.

Friday the 13 th schreef:

Oeps hahaha ik ben gaan kijken op de dvd van de excorsist en je hebt helemaal gelijk
Ik blijf echt bij mijn statement dat films van nu (qua spanings-opbouw) lang niet meer kunnen tippen aan de films van vroeger.
Ik bedoel kijk maar eens naar remakes van films van vroeger.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Omen of The Amityville...hiervan zijn de remakes bijna tot op de shot nauwkeurig nagemaakt..maar weg is de spanning!!! De SFX zijn er misschien op vooruit gegaan maar qua acteerwerk en spanningsopbouw is veelal vergane glorie.
Nu heb ik het dan wel over de horrorfilms van weleer hahaha....

Keane1983 schreef:

Ik bedoel kijk maar eens naar remakes van films van vroeger.
Nu heb ik het dan wel over de horrorfilms van weleer hahaha....

Hehe! Eindelijk iemand waar ik het HELEMAAL mee eens ben. Klassiekers als deze en The Omen, Exorcist, Poltergeist, the Changeling (die met George C.Scott) worden al jaren niet meer gemaakt. Tekortkomingen in het script (veelal) worden verdoezeld met de meest oogstrelende sfx. Remakes wat de klok slaat, en geen enkele kan qua spanning en kwaliteit tippen aan het orgineel (met als absolute dieptepunten Prom Night, Halloween, the Fog) Juweeltjes als deze maken ze niet meer. ben ik blij dat ik in de 70's geboren ben en die glorietijd nog bewust heb meegemaakt. Deze film krijgt van mij een 4,5

avatar van Friday the 13 th
Inderdaad, er komt in het heden zelden nog maar een goede horrorfilm langs. Voor mij is de eighties periode heel speciaal op horrorvlak. Die sfeer en de spanning is niet meer te evenaren. Degene die we vandaag klassiekers noemen hebben het stuk voor stuk verdient.

zeker (mooie foto trouwens mooi hoofd om met een bijl te bewerken haha) tot en met eind 80'er jaren maar daarna werd het echt ellendig al die sequels, en nu alleen maar remakes. En de beste (kun je nagaan hoe erg het is) vond ik My Bloody Valentine. Dan weet je het wel. En dan gaan ze deze ook nog remaken ook. Ik ben er nu al bang voor.

Friday the 13 th schreef:
Inderdaad, er komt in het heden zelden nog maar een goede horrorfilm langs.

Overdrijf je nu niet een beetje? Er wordt veel shit geproduceerd, maar dat was in de gouden eighties ook zo hoor...
Genoeg goeie horrorfilms de laatste jaren, je moet ze alleen weten te vinden.

noem ze eens op dan heb ze allemaal dus

avatar van Halcyon
Als je ze toch al hebt, waarom moet ik ze dan nog opnoemen...?

Van de laatste paar jaar ken ik maar een paar redelijke. het probleem met de horrorfilms van tegenwoordig is (en nu heel even mijn persoonlijke mening) dat ze veel te "clean" zijn alles met mooie effecten, alles wordt uit de computer getoverd. Kijk naar the Thing, pure kunst, wat daar aan effecten wordt getoond. Kijk naar Freddy vs. Jason (een boutfilm, maar even als voorbeeld) alles cgi effecten. de sfeer, en bij films als deze het suggestieve is er uit. El Orfonato, Ruins, Diary of th Dead, Land of the Dead, drag me to Hell. wel wat aardige horrorfilms van de laatste paar jaar maar het houd niet over.

avatar van Halcyon
Er is een evolutie, daar ben ik het mee eens. Ik ben ook een voorstander van handgemaakte FX en make-up uit de jaren '80, maar anno 2009 worden die nog steeds gemaakt, zonder dat er teveel CGI bij komt kijken. Al heb je langs de andere kant ook films die bol staan van slechte CGI. Maar de FX-artiesten van vandaag (echte ambachtslieden in mijn ogen) verschillen heus niet zoveel van hun voorgangers uit de jaren '80. Kijk naar Hostel. Of Martyrs. Of Haute Tension. Of Wrong Turn 2. Of Hatchet. Of ... er zijn er zoveel! Toch stuk voor stuk films die hoog scoren op het vlak van special FX?
Als de gelikte look je enige argument is om te stellen dat de horrorfilms van nu waardeloos zijn, dan sla je de bal dus behoorlijk mis in mijn ogen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zo'n nostalgische horrorfanaat die de juweeltjes uit de eighties koestert, maar ik ben (gelukkig) niet blind voor de pareltjes van vandaag.

je geeft inderdaad een paar goede voorbeelden, daar ben ik het volledig mee eens. Het handwerk geniet nog steeds mijn voor keur, het rauwe bloedige van bijv. het oude Fulci werk. wat ik met het argument mbt tot de huidige films is dat ze een tekortkoming op verhalend vlak (en dan laten we de slashers er even buiten want die hebben natuurlijk nog nooit echt veel plot gehad) de ziel is eruit, de liefde, ze blijven maar cashen uit oude franchises, of ellenlange rijen sequals releasen (saw, en binnenkort een vijfde Scream, de Texas chainsaw, Halloween) of remaken. ik zweer bij het oude werk ik heb ook heel veel oude Hammer films en je zult het met me eens zijn dat films als The Raven, Horror of Dracula, Horror of Frankenstein, The curse of the werewolf.... klassiekers zijn en met ziel en liefde gemaakt. Ik denk nog met weemoed terug aan de periode 1980-1987/88 waarin naar mijn mening zoveel goed (maar ook minder goede ) films werden gereleased..... de huidige filmmakers ruineren het genre soms, ook niet allemaal want de voorbeelden die je geeft zijn inderdaad behoorlijke films...

avatar van Halcyon
Ik deel jouw liefde voor oude horrorfilms absoluut, dus ik kan jouw bedenkingen bij moderne horror wel enigszins begrijpen. Wat die Hammerfilms betreft, daar heb ik er ook een stuk van gezien. Enkele uitschieters zoals bijvoorbeeld The Nanny zijn echt geweldig, maar over het algemeen vind ik het maar bandwerk. Telkens hetzelfde stramien dat je terugziet. Het zijn ook niet meteen indies natuurlijk, maar eerder studiofilms. Dus die bezieling waarover jij spreekt mis ik een beetje in de originaliteit van de scenario's. Daartegenover staan natuurlijk wel de iconische vertolkingen van de bekende acteurs, waaraan deze films uiteindelijk ook hun klassiekerstatus te danken hebben.

Het theatrale van oudere flms spreekt niet iedereen aan. Kijk naar Schreck in Nosferatu. Die speelt natuurlijk superhouterig maar toch krijgt de film een betere waardering dan bijv. Nosferatu Phantom der nacht, die ik dan weer beter vind. En bijv de Andy Warhol versie, bizar maar wel leuk. En over de verhaalijn van de Hammerfilms heb je uiteindelijk wel gelijk natuurlijk maar dat was denk ik ook de tijd. hammer had veel succes met zijn films en de klassieke monsters zijn natuurlijk tot en met uitgemolken. maar Lee, Cushing, Price....allemaal natuurlijk legendes. Voor de allerbeste klassiekers kijk ik dan altijd nog Black Sunday.....hammer achtig maar dan ook weer niet. En voor de echte baggerwerkjes verwijzig ik gaarne door naar mstk3 hahaha. Oude liefde roest niet maar het doet me pijn om telkens maar weer de grootste pulp uit te zien komen tegenwoordig en dat een (voormalig) legende als Tobe Hooper zich tegenwoordig leent voor Jaws ripoffs.

avatar van Keane1983
Ik ben dan niet van de jaren 70 maar van de jaren 80 hahaha Dus ik heb de echte periode van de klasiekers qua horror niet mee gemaakt.
Ik ben van het slasher tijdperk..en van de remakes. Dus was ga je doen..als een echte filmkijker, wil je ook de orginele versie zien..en wat blijkt dan!!!! Dat het orgineel veel en veel beter is.
Ik ben en blijf het gewoon eens met Friday the 13 th hahaha

avatar van CdeJ
Gisteren gezien,blijft een spannend verhaal,zeker omdat het waar gebeurd is,geeft altijd wat extra vindt ik..
Idd,tegenwoordig maken ze geen toppers meer zoals in de jaren 70/80..
En het origineel is bijna altijd beter..
Alhoewel ik de remake van the hills have eyes erg goed vond.

Moeie film. Heel spannend en ook echt freaky!
Waar gebeurd? Zeiden ze ook bij the blair witch ook...
Maar wel echt zeker de moeite waard om te kijken.

avatar van De Knip
Veraveertje schreef:
Moeie film. Heel spannend en ook echt freaky!
Waar gebeurd? Zeiden ze ook bij the blair witch ook...
Maar wel echt zeker de moeite waard om te kijken.

Wat is dat nu weer voor een vergelijking??!!

Erg boeiende film, waarbij elke kijker zich zal irriteren aan de personage die Ron Silver speelt. Gelukkig een bevredigend eindea voor mij als kijker. Erg goeie thriller:

****

Inderdaad, de psychiater ...
Het kwam bij mij over alsof de filmmaker psychologie willen neerzetten zoals ik die ook zie: een door de "beoefenaars" daarvan voor hun eigen belang opgetilde niet-wetenschap. Wetenschap is gebaseerd op wetmatigheden, vaststaande feiten en aantoonbare (harde) bewijzen. Dat alles ontbreekt bij psychologie, die immers stoelt op waarnemingen en daarvan afgeleide veronderstellingen.
In de film wordt dit aan de (rokerige) tafel goed naar voren gebracht.
En laat vooral geen èchte wetenschapsman met apparatuur ter registratie van de werkelijkheid het wagen de psychologen voor de voeten te lopen!
Maar misschien ageer ik meer tegen het (typisch) Amerikaanse idee van dit vakgebied, in films frappant genoeg vaak (of meestal?) beoefend door personen met een Duits klinkende naam, klaarblijkelijk verwijzend naar een bepaalde oorsprong.

avatar van Boeikens
Prachtig.

Al vele malen gezien en bij het zien van Paranormal Activity kreeg ik er weer zin in. The Entity blijft voor mij de beste in zijn genre, ook beter dan de kort nedien gekomen Poltergeist. Mooi verhaal, prachtige sfeer, oplopende spanning en goed geacteerd. Ook camerawerk en fx waren toen, en nu nog steeds, erg goed.

Gewoon een must see film voor de genreliefhebber.

avatar van jordandejong
Is dit niet de film waar Scary movie 2 een parodie over maakte??

avatar van Spetie
Aardige horrorfilm, die vooral in het eerste gedeelte op zijn best is. Ik moet zeggen dat de effecten er best goed uitzien. Vooral de momenten waarbij Carla's borsten weer eens ingedrukt worden, zagen er behoorlijk realistisch uit. Verder loopt de film zoals je vantevoren eigenlijk kan verwachten, maar dat is op zich niet erg. De soundtrck vond ik juist een van de mindere punten van de film. Minutenlang is het stil en dan als het weer spannend moet gaan worden komt er een sterk soms ietwat bombastisch toontje om de hoek kijken. Nee dan is een toontje als in bijvoorbeeld "The Excorcist" toch vele malen effectiever. Maar los van dat is The Entity best aardig. Niet spannend, maar wel goed gemaakt en de clash tussen de wetenschap en anti-wetenschap is er ook nog wel op een leuke manier in verwerkt.