The Entity (1982)
Genre: Horror
Speelduur: 125 minuten
Alternatieve titel: Het Onding
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Sidney J. Furie
Met onder meer: Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa
IMDb beoordeling:
6,7 (20.145)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 18 november 1982
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Entity
"A Story So Shocking, So Threatening, It Will Frighten You Beyond All Imagination!"
Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.
Externe links
Acteurs en actrices
Carla Moran
Phil Sneiderman
Billy
Dr. Weber
Cindy Nash
Dr. Cooley
Gene Kraft
George Nash
Joe Mehan
Julie
Video's en trailers
Reviews & comments
wei
-
- 163 berichten
- 366 stemmen
Herbekeken na een dikke tien jaar. Ongelooflijk dat de film op ware gebeurtenissen gebaseerd is, maar daar moet je maar niet te lang bij stil staan. Vooral een goed eerste uur. Vrij spannend soms en goede effectieve geluidseffecten. Hershey is ook erg overtuigend. Tweede helft vond ik wat minder boeiend, wanneer de wetenschappers alles proberen te verklaren. Al met al staat de film nog steeds redelijk.
Chloe Moretz
-
- 411 berichten
- 0 stemmen
Achteraf gezien vond ik dit toch wel een goeie film want het tis een spookfilm en die zijn altijd redelijk!
3 sterren
crack1
-
- 475 berichten
- 0 stemmen
Gisteren na lange tijd nog eens bekeken.Ik vond hem toch niet zo spannend zoals ik me meende te herinneren.Vrij ongeloofwaardig op de koop toe.De special effects en acteerprestaties zijn vrij doorsnee.De effects kan ik nog aannemen daar hij van 1981 datteerd.In een gulle bui geef ik 3*.
alex____94
-
- 68 berichten
- 202 stemmen
Heb deze film juist gezien en vond hem nog zeer goed meevallen, het is een film met een goed verhaal en een goede cast. Het einde is alleen wat te overdreven. Een 3,5*
Killerkip
-
- 105 berichten
- 271 stemmen
Nou, moet eerlijk bekennen dat ik deze film geen 28 jaar oud zou geven. Vond m behoorlijk interessant, ik hou dan ook wel van dit genre 
Aanrader als je van geestenfilms houdt!
Hip-Hop Drunkie
-
- 372 berichten
- 166 stemmen
Je ziet niks gruwelijks , maar de hele sfeer en de dingen die gebeuren zijn wel creepy en nogmaals kom ik tot de conclusie dat dit soort films (waar er visueel niks gruwelijks is te merken) de meest creepy films zijn en spannender zijn dan de gemiddelde horror/slasher movie....
Geweldige en interessante film , interessant omdat deze een waargebeurd verhaal is....
Filmkriebel
-
- 9968 berichten
- 4655 stemmen
Zeer enge film die voortdurend voor een gevoel van onbehagen zorgt. Je moet veel lef hebben om deze alleen in het donker te bekijken... Kreeg er echt wel rillingen van. Veel spannender dan Poltergeist.
Dat het waargebeurd is maakt het des te enger. Psychologie en parapsychologie worden tegenover elkaar gezet, en spelen een belangrijke rol in het verhaal. Het hardnekkige ongeloof van die dokter Sneiderman is misschien wel wat overdreven. Die film verdient een goed cijfer.
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
Ik had nog nooit over deze zaak gehoord. Maar als dit werkelijk waargebeurde feiten bevat dan is dit zeker één van de grootste paranormale mysteries ooit.
De vergelijking met poltergeist is terecht. Maar poltergeist is een vrij kinderachtig filmpje, terwijl The Entity werkelijk zijn best doet om een spannende en enge sfeer neer te zetten. Dat lukt ook voor een groot deel. De sfeer is vaak beklemmend en onbehagen, de ijzige muziek draagt hier zeker zijn steentje bij.
De film kijkt lekker weg en de interesse blijft gedurende de hele film aanwezig. Maar soms vond ik hem toch iets te herhalend: constant opnieuw de verkrachtingen, een paar flitsen... Maar ik begrijp dat de makers zich uitsluitend op de vermoedelijke feiten wouden baseren en niet veel eigen fictie ingrediënten wouden toevoegen. Het einde vond ik mooi gedaan en was inderdaad spannend.
Interessant deze film. Ook mooi om de scheiding tussen psychologie en parapsycholgie te zien en het ongeloof dat hiermee gepaard gaat.
Keane1983
-
- 1015 berichten
- 943 stemmen
De film net gezien. Persoonlijk vind ik het een combi van "the excorsism of emily rose" en the poltergeist.
De film laat je in een tweestrijd...is het nu echt...of toch niet?
Gedurende de film blijf je toch wel geboeid kijken en ben je benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren.
Nu moet ik zeggen dat er niet echt schokkende dingen in voorkomen...maar eerder aangrijpen en realistisch.
Vooral het laatst genoemde zijn films van die periode erg goed in..kijk maar eens naar de excorsist..een zeer klasiek voorbeeld hoe een film uit het jaar 19(in de 80) je nog steeds the creeps kan bezorgen.
Zo lukt dat ook bij deze film. Er blijft toch wel steeds een bepaald sfeertje hangen.
Twee minpuntjes (maar laten we maar zeggen dat het gewoon de tijd doet 1981)
- de muziek als mevrouw wordt aangevallen...te aanwezig door de bijna hardstyle muziek die dan wordt tentoon gesteld
- de verkrachtings scenes had ik toch wel een beetje gehad op ten duur..ik bedoel...laat iets anders zien...
Verder heb ik weinig tot geen op of aanmerkingen over deze film..
Tevens is het leuk om te weten dat er een remake wordt gemaakt over deze film. Deze komt medio 2010 uit.
The Entity Remake Has New Scribe
Posted By : Goon, Wednesday May,30
Filed Under : Horror Sequels & Remakes,
Well more remake news for today, it sounds like The Entity remake is back to square one again. After the film has milled around for awhile Moviehole has learned that Amy Holden Jones will try her hand at the script. Jones is famialar with the horror genre having directed Slumber Party Massacre.
The Entity was set up quite awhile back to be directed by Ringu helmer Hideo Nakata. Whether or not he is still attached after all this time is still up for debate. Word has also come in that the film is now over at Fox Atomic which is a slight change. Based on a true story the pic tells of a woman who is assaulted and raped by a malevolent spirit.
bron: The Entity Remake Has New Scribe - HorrorMovies.ca - horror-movies.ca
Van mij een 4.0*
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
Volledig eens met je review over The Entity. Maar The Exorcist is wel veel vroeger gemaakt, namelijk al in 1973.
Keane1983
-
- 1015 berichten
- 943 stemmen
Volledig eens met je review over The Entity. Maar The Exorcist is wel veel vroeger gemaakt, namelijk al in 1973.
Oeps hahaha ik ben gaan kijken op de dvd van de excorsist en je hebt helemaal gelijk 
Ik blijf echt bij mijn statement dat films van nu (qua spanings-opbouw) lang niet meer kunnen tippen aan de films van vroeger.
Ik bedoel kijk maar eens naar remakes van films van vroeger.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Omen of The Amityville...hiervan zijn de remakes bijna tot op de shot nauwkeurig nagemaakt..maar weg is de spanning!!! De SFX zijn er misschien op vooruit gegaan maar qua acteerwerk en spanningsopbouw is veelal vergane glorie.
Nu heb ik het dan wel over de horrorfilms van weleer hahaha....
ezra1971
-
- 185 berichten
- 93 stemmen
Oeps hahaha ik ben gaan kijken op de dvd van de excorsist en je hebt helemaal gelijk 
Ik blijf echt bij mijn statement dat films van nu (qua spanings-opbouw) lang niet meer kunnen tippen aan de films van vroeger.
Ik bedoel kijk maar eens naar remakes van films van vroeger.
Dan heb ik het bijvoorbeeld over de Omen of The Amityville...hiervan zijn de remakes bijna tot op de shot nauwkeurig nagemaakt..maar weg is de spanning!!! De SFX zijn er misschien op vooruit gegaan maar qua acteerwerk en spanningsopbouw is veelal vergane glorie.
Nu heb ik het dan wel over de horrorfilms van weleer hahaha....
Hehe! Eindelijk iemand waar ik het HELEMAAL mee eens ben. Klassiekers als deze en The Omen, Exorcist, Poltergeist, the Changeling (die met George C.Scott) worden al jaren niet meer gemaakt. Tekortkomingen in het script (veelal) worden verdoezeld met de meest oogstrelende sfx. Remakes wat de klok slaat, en geen enkele kan qua spanning en kwaliteit tippen aan het orgineel (met als absolute dieptepunten Prom Night, Halloween, the Fog) Juweeltjes als deze maken ze niet meer. ben ik blij dat ik in de 70's geboren ben en die glorietijd nog bewust heb meegemaakt. Deze film krijgt van mij een 4,5
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
Inderdaad, er komt in het heden zelden nog maar een goede horrorfilm langs. Voor mij is de eighties periode heel speciaal op horrorvlak. Die sfeer en de spanning is niet meer te evenaren. Degene die we vandaag klassiekers noemen hebben het stuk voor stuk verdient.
ezra1971
-
- 185 berichten
- 93 stemmen
zeker (mooie foto trouwens mooi hoofd om met een bijl te bewerken haha) tot en met eind 80'er jaren maar daarna werd het echt ellendig al die sequels, en nu alleen maar remakes. En de beste (kun je nagaan hoe erg het is) vond ik My Bloody Valentine. Dan weet je het wel. En dan gaan ze deze ook nog remaken ook. Ik ben er nu al bang voor.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad, er komt in het heden zelden nog maar een goede horrorfilm langs.
Overdrijf je nu niet een beetje? Er wordt veel shit geproduceerd, maar dat was in de gouden eighties ook zo hoor...
Genoeg goeie horrorfilms de laatste jaren, je moet ze alleen weten te vinden.
ezra1971
-
- 185 berichten
- 93 stemmen
Van de laatste paar jaar ken ik maar een paar redelijke. het probleem met de horrorfilms van tegenwoordig is (en nu heel even mijn persoonlijke mening) dat ze veel te "clean" zijn alles met mooie effecten, alles wordt uit de computer getoverd. Kijk naar the Thing, pure kunst, wat daar aan effecten wordt getoond. Kijk naar Freddy vs. Jason (een boutfilm, maar even als voorbeeld) alles cgi effecten. de sfeer, en bij films als deze het suggestieve is er uit. El Orfonato, Ruins, Diary of th Dead, Land of the Dead, drag me to Hell. wel wat aardige horrorfilms van de laatste paar jaar maar het houd niet over.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Er is een evolutie, daar ben ik het mee eens. Ik ben ook een voorstander van handgemaakte FX en make-up uit de jaren '80, maar anno 2009 worden die nog steeds gemaakt, zonder dat er teveel CGI bij komt kijken. Al heb je langs de andere kant ook films die bol staan van slechte CGI. Maar de FX-artiesten van vandaag (echte ambachtslieden in mijn ogen) verschillen heus niet zoveel van hun voorgangers uit de jaren '80. Kijk naar Hostel. Of Martyrs. Of Haute Tension. Of Wrong Turn 2. Of Hatchet. Of ... er zijn er zoveel! Toch stuk voor stuk films die hoog scoren op het vlak van special FX?
Als de gelikte look je enige argument is om te stellen dat de horrorfilms van nu waardeloos zijn, dan sla je de bal dus behoorlijk mis in mijn ogen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook zo'n nostalgische horrorfanaat die de juweeltjes uit de eighties koestert, maar ik ben (gelukkig) niet blind voor de pareltjes van vandaag.
ezra1971
-
- 185 berichten
- 93 stemmen
je geeft inderdaad een paar goede voorbeelden, daar ben ik het volledig mee eens. Het handwerk geniet nog steeds mijn voor keur, het rauwe bloedige van bijv. het oude Fulci werk. wat ik met het argument mbt tot de huidige films is dat ze een tekortkoming op verhalend vlak (en dan laten we de slashers er even buiten want die hebben natuurlijk nog nooit echt veel plot gehad) de ziel is eruit, de liefde, ze blijven maar cashen uit oude franchises, of ellenlange rijen sequals releasen (saw, en binnenkort een vijfde Scream, de Texas chainsaw, Halloween) of remaken. ik zweer bij het oude werk ik heb ook heel veel oude Hammer films en je zult het met me eens zijn dat films als The Raven, Horror of Dracula, Horror of Frankenstein, The curse of the werewolf.... klassiekers zijn en met ziel en liefde gemaakt. Ik denk nog met weemoed terug aan de periode 1980-1987/88 waarin naar mijn mening zoveel goed (maar ook minder goede ) films werden gereleased..... de huidige filmmakers ruineren het genre soms, ook niet allemaal want de voorbeelden die je geeft zijn inderdaad behoorlijke films...
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik deel jouw liefde voor oude horrorfilms absoluut, dus ik kan jouw bedenkingen bij moderne horror wel enigszins begrijpen. Wat die Hammerfilms betreft, daar heb ik er ook een stuk van gezien. Enkele uitschieters zoals bijvoorbeeld The Nanny zijn echt geweldig, maar over het algemeen vind ik het maar bandwerk. Telkens hetzelfde stramien dat je terugziet. Het zijn ook niet meteen indies natuurlijk, maar eerder studiofilms. Dus die bezieling waarover jij spreekt mis ik een beetje in de originaliteit van de scenario's. Daartegenover staan natuurlijk wel de iconische vertolkingen van de bekende acteurs, waaraan deze films uiteindelijk ook hun klassiekerstatus te danken hebben.
ezra1971
-
- 185 berichten
- 93 stemmen
Het theatrale van oudere flms spreekt niet iedereen aan. Kijk naar Schreck in Nosferatu. Die speelt natuurlijk superhouterig maar toch krijgt de film een betere waardering dan bijv. Nosferatu Phantom der nacht, die ik dan weer beter vind. En bijv de Andy Warhol versie, bizar maar wel leuk. En over de verhaalijn van de Hammerfilms heb je uiteindelijk wel gelijk natuurlijk maar dat was denk ik ook de tijd. hammer had veel succes met zijn films en de klassieke monsters zijn natuurlijk tot en met uitgemolken. maar Lee, Cushing, Price....allemaal natuurlijk legendes. Voor de allerbeste klassiekers kijk ik dan altijd nog Black Sunday.....hammer achtig maar dan ook weer niet. En voor de echte baggerwerkjes verwijzig ik gaarne door naar mstk3 hahaha. Oude liefde roest niet maar het doet me pijn om telkens maar weer de grootste pulp uit te zien komen tegenwoordig en dat een (voormalig) legende als Tobe Hooper zich tegenwoordig leent voor Jaws ripoffs.
Keane1983
-
- 1015 berichten
- 943 stemmen
Ik ben dan niet van de jaren 70 maar van de jaren 80 hahaha Dus ik heb de echte periode van de klasiekers qua horror niet mee gemaakt.
Ik ben van het slasher tijdperk..en van de remakes. Dus was ga je doen..als een echte filmkijker, wil je ook de orginele versie zien..en wat blijkt dan!!!! Dat het orgineel veel en veel beter is.
Ik ben en blijf het gewoon eens met Friday the 13 th hahaha
CdeJ
-
- 43 berichten
- 10 stemmen
Gisteren gezien,blijft een spannend verhaal,zeker omdat het waar gebeurd is,geeft altijd wat extra vindt ik..
Idd,tegenwoordig maken ze geen toppers meer zoals in de jaren 70/80..
En het origineel is bijna altijd beter..
Alhoewel ik de remake van the hills have eyes erg goed vond.
Veraveertje
-
- 14 berichten
- 10 stemmen
Moeie film. Heel spannend en ook echt freaky!
Waar gebeurd? Zeiden ze ook bij the blair witch ook...
Maar wel echt zeker de moeite waard om te kijken.
De Knip
-
- 1885 berichten
- 3681 stemmen
Moeie film. Heel spannend en ook echt freaky!
Waar gebeurd? Zeiden ze ook bij the blair witch ook...
Maar wel echt zeker de moeite waard om te kijken.
Wat is dat nu weer voor een vergelijking??!!
Erg boeiende film, waarbij elke kijker zich zal irriteren aan de personage die Ron Silver speelt. Gelukkig een bevredigend eindea voor mij als kijker. Erg goeie thriller:
****
ags50
-
- 778 berichten
- 7426 stemmen
Inderdaad, de psychiater ...
Het kwam bij mij over alsof de filmmaker psychologie willen neerzetten zoals ik die ook zie: een door de "beoefenaars" daarvan voor hun eigen belang opgetilde niet-wetenschap. Wetenschap is gebaseerd op wetmatigheden, vaststaande feiten en aantoonbare (harde) bewijzen. Dat alles ontbreekt bij psychologie, die immers stoelt op waarnemingen en daarvan afgeleide veronderstellingen.
In de film wordt dit aan de (rokerige) tafel goed naar voren gebracht.
En laat vooral geen èchte wetenschapsman met apparatuur ter registratie van de werkelijkheid het wagen de psychologen voor de voeten te lopen!
Maar misschien ageer ik meer tegen het (typisch) Amerikaanse idee van dit vakgebied, in films frappant genoeg vaak (of meestal?) beoefend door personen met een Duits klinkende naam, klaarblijkelijk verwijzend naar een bepaalde oorsprong.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Prachtig.
Al vele malen gezien en bij het zien van Paranormal Activity kreeg ik er weer zin in. The Entity blijft voor mij de beste in zijn genre, ook beter dan de kort nedien gekomen Poltergeist. Mooi verhaal, prachtige sfeer, oplopende spanning en goed geacteerd. Ook camerawerk en fx waren toen, en nu nog steeds, erg goed.
Gewoon een must see film voor de genreliefhebber.
4*
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
Is dit niet de film waar Scary movie 2 een parodie over maakte??
Spetie
-
- 38871 berichten
- 8159 stemmen
Aardige horrorfilm, die vooral in het eerste gedeelte op zijn best is. Ik moet zeggen dat de effecten er best goed uitzien. Vooral de momenten waarbij Carla's borsten weer eens ingedrukt worden, zagen er behoorlijk realistisch uit. Verder loopt de film zoals je vantevoren eigenlijk kan verwachten, maar dat is op zich niet erg. De soundtrck vond ik juist een van de mindere punten van de film. Minutenlang is het stil en dan als het weer spannend moet gaan worden komt er een sterk soms ietwat bombastisch toontje om de hoek kijken. Nee dan is een toontje als in bijvoorbeeld "The Excorcist" toch vele malen effectiever. Maar los van dat is The Entity best aardig. Niet spannend, maar wel goed gemaakt en de clash tussen de wetenschap en anti-wetenschap is er ook nog wel op een leuke manier in verwerkt.
3,0*
Gerelateerd nieuws

Dit zijn de elf beste horrorfilms volgens de legendarische regisseur Martin Scorsese
Bekijk ook

The Omen
Horror / Mystery, 1976
378 reacties

Midnight Run
Actie / Komedie, 1988
189 reacties

Mùa Hè Chieu Thang Dung
Drama, 2000
55 reacties

Videodrome
Horror / Sciencefiction, 1983
274 reacties

The Hitcher
Thriller / Misdaad, 1986
250 reacties

The Nanny
Drama / Thriller, 1965
18 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingbovennatuurlijkevil spiritpsychologische thrillerhaunted
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








