The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

avatar van _Daan_
Wat een film super! Paar kleine schrik momenten en 1 hele grote! Dat ze even uitrust bij haar vriendin op haar bank als in volle snelheid de ramen springen. Daar schrok ik echt van..kippevel kreeg ik ervan. brrr een 4,5!!

Terugdenkend aan de periode dat deze film verscheen liet hij veel indruk achter. Net als Poltergeist en vooral Excorcist.

avatar van mikey
Herzien.. inderdaad een effectief haunted house filmpje (lang niet zo sterk als exorcist of poltergeist) in het begin, later strandt de film in rare wellus/nietus spelletjes tussen wetenschappers en hun quasi-tegenhangers. En dan is de lol er een beetje af. Het eerste uur is 'geniaal'. 3.5
Ronhart schreef:
Gisteravond gezien. Voor een film van 25 jaar oud vond ik hem onverwacht goed.

Dit film is echt gebeurt, want ik geloof het omdat wij moslims in dat soort schepsels (geesten achtig iets) geloven. Hoe denk je dat de medium je toekomst kan verspellen? dat soort onzichtbare schepsels helpen hen! zij kunnen ons zien, maar wij hen niet. netzoals hoe je in de hemel en in de hel gelooft moet je ook in hun geloven, op dit moment heeft die vrouw (carla ) het nog steeds, als ik jullie was zou ik er maar in geloven voordat die schepsel het bewijst bij jullie dat ie bestaat, en hij kan nooit gedood worden want het is boelshit die film dat ze die schepsel willen vermoorden! En heb je nooit het gevoel dat je je aan het omkleden bent je tog bekeken voelt? de enige waar die schepsels bang voor zijn is god, ookal ben je geen moslim of een christelijke of een jood, geloof tenminste in god dan komt het goed, dit geld voor mensen die ook zulke dingen hebben meegemaakt! ik heb een tante die ook zulke soort dingen heeft meegemaakt, maar wat dit vrouw heeft meegemaakt en nog steeds meemaakt is echt fucking erg! maar ja,, zo is het wereld..

avatar van ewalk
eeh, ja.

Ik kijk wel eens naar Discovery channel.

avatar van psycholamp
Cool filmpje. Origineel ook dat de entiteit niet uit is op moord, doodslag of wraak. Vond dit vroeger één van de engste films die ik kende.

Ongeloofelijk goed gefilmd voor 1980/1981.

Spannende film die je geen moment met rust laat. Een mustsee voor alle horrorfanaten!!!

Dit is zeker een vette film!! en zeker waargebeurt.
Jaren geleden had je op Discory channel een documentaire serie over paranormale dingen genaamd: "SIGHTINGS" Daar is deze film behandeld maar dan met de echte personen, foto's en filmpjes.....
echt scarry!!!!!

aanrader dus......

avatar van flyer
Kon me deze film nog vaag herinneren nu pas geleden weer gezien en moet zeggen dat de film mij van het begin tot het einde bleef boeien. Vind het een aanrader voor een ieder ondanks dat de film al meer dan 20 jaar geleden is gemaakt. Geef 4 sterren

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Geweldig mooie film..
Knap hoe je met weinig effecten muziek en acteren toch een zeer boeiende film neerzet van het begin tot het eind..
In het begin begind alles een beetje flauw maar dat wordt in iedere scene enger en boeiender.
Of het echt gebeurd is.. tjah ikweet het niet.. geloof er in iedergeval wel in .. maar geloofook dat ze in films wel het 1 en ander overdrijven..
Blijft dus moeilijk om tezeggen of het waar of niet waar is..
Maargoed.. zeer vermakelijk filmpje die de volle aandacht erbij houd.
4,5 sterren.

Mewtwo
Ik heb de deze film eindelijk afgelopen avond gezien en ik vond hem goed!!

Het hield goed de aandacht en ik zou hem best willen hebben als ie ergens te koop ligt.
Er zaten echt van die momenten in de film die er vrij heftig uitzagen .
Maar ik vind het echt een aanrader voor mensen die van waargebeurde verhalen houden.

Verder verklap ik niets.

Mewtwo schreef:
Ik heb de deze film eindelijk afgelopen avond gezien en ik vond hem goed!!

Er zaten echt van die momenten in de film die er vrij heftig uitzagen .

Verder verklap ik niets.

is dit dan een waargebeurd verhaal?

avatar van mikey
Nee tuurlijk niet!!!!

(maar je mag geloven wat je wilt)

lol, ik geloofde het eerst niet hoor, zo gek ben ik niet

avatar van Thomas83
Films met een hoop geheimzinnigheid vind ik erg interessant, en films die creepy zijn (of dat in elk geval proberen) en draaien om paranormale gebeurtenissen ook, dus met het verhaal moet het wel goed zitten. Dat, samen met wat goede verhalen, trok ook mijn aandacht van deze film.
The Entity moet het eigenlijk puur hebben van het plot, de spanning en de acteerprestaties, want qua uiterlijk is het net een B-film. Heb ik geen problemen mee. Allerlei hippe cinematografische trucjes kunnen enorm bijdragen aan de kracht van een film maar ook nogal geforceerd overkomen en daardoor afleiden.
De goede acteerprestaties van Barbara Hershey (zeker gezien de moeilijkheid van haar rol, hysterie acteren zonder te verzanden in overacteren is heel knap) zijn hierbij niet onbelangrijk.
In de spannende scènes is de film lekker dreigend. Vaak stiltes. De geluidseffecten zijn redelijk, de muziek is niks bijzonders.
Helaas bevat de film veel te veel onbedoeld nogal grappige scènes.
De auto-scène is tamelijk belachelijk. Die hadden ze van mij wel weg mogen laten. Ik lag alleen maar in een deuk ervan. Ook de scène in de badkamer vond ik meer komisch dan eng of spannend. Om nog maar niet te spreken over de aanval nadat de Sneiderman net is vertrokken. Die special-effects waren echt te erg. Waarom ze die erin hebben gestopt is me een raadsel. En al helemaal dat iedereen het resultaat blijkbaar acceptabel vond. Ook voor 1981-begrippen zijn deze special-effects gewoon stuntelig.
Een andere hilarische scène is als die geest met Carla's borsten loopt te spelen.
De aanvallen vinden trouwens wel steeds plaats op momenten dat je het echt niet verwacht. Ik werd tenminste steeds verrast, en dat heb ik zelden bij dit soort films. Een ander pluspunt is die scène waarbij de ruiten allemaal springen en heel de huiskamer overhoop gaat in het huis van die vriendin.
Wat ik opmerkelijk vond aan het plot is dat die dokters Carla allemaal niet geloven. In eerste instantie is dat een normale reactie, maar ze wimpelen wel heel erg makkelijk de getuigenis van onder andere de kinderen en de gebroken pols van de oudste zoon af.
Ook gek vond ik hoe Carla maar blijft terugkeren naar haar huis, alsof er niks gebeurd is. Zelfs na meerdere aanvallen. Ze kan zich een verhuizing niet veroorloven, maar ik zou gewoon tijdelijk bij iemand anders logeren of als ik in eigen huis zou moeten slapen er in elk geval zorgen dat ik dan met heel mijn gezin bij elkaar zou liggen, en niet me steeds afzonderen, in het donker en in doodse stilte nog wel.

Het einde van de film is wat ver gezocht, maar het levert nog best een spannende climax op. Al is het niet echt eng, en helemaal op het einde die stem die "Welcome home cunt" zegt als Carla thuiskomt, dat was lachen, gieren en brullen. Dat hele einde is een goede samenvatting van de film: op momenten nog best spannend en beklemmend, maar echt eng wordt het allemaal niet en er zitten teveel gedeeltes in de film die echt alleen maar grappig zijn. Uiteindelijk dus een erg tegenvallende film voor mij. Een prima en vermakelijke film, maar niet bepaald wat ik had verwacht en gehoopt wat het zou zijn.

avatar van Halcyon
Geslaagde horrorfilm. Hoewel deze wat in de schaduw staat van het later verschenen Poltergeist, is deze toch een stuk beter. Rauwer vooral en ook met een betere soundtrack. De horror is meer voelbaar, terwijl in Poltergeist de stempel van moraalridder Spielberg iets te nadrukkelijk aanwezig was.
Mooie clash ook tussen wetenschap en pseudowetenschap. De afkeurende houding van een psychiater tegenover een paranormale verklaring zorgen voor een goeie dynamiek in de film. De ontknoping is dan weer erg over the top, maar perfect passend binnen het cheesy sfeertje van dit soort films. Een hebbedingetje met andere woorden.

avatar van Bloody Mary
Ik ben altijd al gefascineerd geweest door het paranormale en deze film liet als kind al een grote indruk op me na. Ik heb hem nu voor
€ 4.90 gekocht in de Mediamarkt en dat is toch wel een koopje!! Ondanks de gedateerde muziek en geluidseffecten blijft het een erg spannende, geheimzinnige film. De film roept bij mij veel vragen op en ik heb daarna ook zitten googelen om meer over deze zaak te weten te komen. 4*

Als je nagaat dat deze film uit de jaren 80 komt, dan had ie het zelfs in deze periode nog wel goed gedaan!

Geweldige film, meer hoeft er niet gezegd te worden!

avatar van Brianna
remake of the movie is being planned by Japanese director Hideo Nakata.[1]

There is also a novel of the same name written by Frank DeFelitta (first published in 1978), which provides a more detailed account of Carla (or Carlotta) Moran's supposed experiences
The Entity (2008) at the Internet Movie Database

dat ze helaas deze film gaan remaken. Moeten ze vanaf blijven, voor mij een vd engste films die ik ooit gezien heb, ook al is ie oud, hij blijft freaky

Ik vond De Felitta's Audrey Rose angst aanjagender,,de suspense in deze film wordt naar mate de film voort duurt langzaam maar zeker gewoontjes. soundtrack houdt het geheel nog bij elkaar

Chloe Moretz
Deze film vond ik tegenvallen. Ik had er meer van verwacht, ik vond 'm niet eng, op een enkele scene na. verder was hij wel spannend, maar voor de rest heeft deze horror weinig indruk op gemaakt. 2,5 sterren (Het is wel een klassieker)

avatar van glimmerman2000
Een spannende film, maar ik wilde meer weten.Maar ja, het blijft iets mysterieus, en dat leg je niet zomaar even vast.

Behoorlijke schrikmomenten bevat deze film,en vond hem dan ook behoorlijk goed.

Ik mis toch iets, wat weet ik niet, maar het voelt niet helemaal oke.

Geef hem toch 3.5

Boeiende en spannende film die soms zelfs eng is.

Reinbo
Deze film heeft bijna 27 jaar op mijn To see lijst gestaan en vandaag eindelijk gezien. Ondanks de 27 jaar vond ik het nog een heel aardig filmpje. Die jaren 80 stijl ligt me wel. Bovendien was het duidelijk een voorloper van een andere geweldige film uit die tijd (Poltergeist) met een vleugje exorcist.

3,5* (was 27 jaar geleden van 4* geweest)

aerts007
Prima film, maar gebaseerd op ware feiten....,lachen,gieren en brullen!
Fel overdreven dan toch,...

avatar van xangadix
Gamzee schreef:
Dit film is echt gebeurt, want ik geloof het

Whahaha!

aerts007
xangadix schreef:

Whahaha!

2x Whahah.

avatar van Mr Confused
Zou een remake van aankomen door Hideo Nakata

avatar van OlafK
Echt een geweldige film! Ikzelf zou deze film eerder als bovennatuurlijke thriller dan als horror betitelen, maar ach, wat maakt het uit welk naampje t beestje krijgt?!

Goede acteerprestaties, een uitstekend plot en een geweldige sfeer! Weet niet meer wie deze tip in t 'horror-topic' op t forum heeft gegeven, maar thanks anyway!