The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

geronimo
Heeeel lang geleden gezien, en toen vond ik 'm ontzettend eng.

avatar van petey
Waarschijnlijk zijn de verkrachtingscene´s nu lachwekkend, in die tijd was het een spannende film.

avatar van narva77
Deze ga ik vanavond kijken denk ik, misschien samen met 'The Hole', lekker griezelen. Het verhaal komt me bekend voor, dit schijnt ook waar gebeurd te zijn.

avatar van narva77
Na al die jaren nog steeds een spannende horror, en de verkrachtingsscene's zijn nog steeds effectief. Goede film!

avatar van bisse
verdomde goede horror

damon
als je een echte enge film wil zien, dan is dit een goede keuze!

petey schreef:

Verkrachtingsscenes zijn nooit lachwekkend.

damon
o-ow....daar hebben we een politiek-correcte engel!

avatar van bioscoopzaal
Ze heeft natuurlijk wel een punt. De enige grappige verkrachting ooit op film vastgelegd is die uit Evil Dead.

sw33t4ng3l
Tsja... ik ben heeeeeeel politiek-correct...
maar ik vind niet dat je daar om kan lachen eigenlijk. maargoed... pas maar op voor mij hoor
voordat ik hier alles nog ga verbeteren muhahahha

avatar van mikey
een verkrachting door een onzichtbare blob en dan erbij zeggen dat dit waargebeurd is, vond ik ook lachwekkend. wel een aantal heftige scenes. maar vaak erg saai en ongeloofwaardig.

sw33t4ng3l
Ik vond het wel geloofwaardig.

Ik vond het ook zeer geloofwaardig, zag hem net staan op de nieuwsgroepen, dus deze ga ik lekker downloaden.

avatar van mikey
Ik kan me herinneren dat ik deze film erg verontrustend vond omdat er "waargebeurd' bij stond. Dat vind ik tegenwoordig erg ongeloofwaardig.

avatar van SmuttWars
mikey schreef:

Er is meer tussen hemel en aarde, maar omdat te accepteren is aan jou.

avatar van mikey
Haha, ja misschien wel, maar ik denk het niet. Ik denk dat het 'waargebeurde' ditmaal slaat op een obscuur artikel uit een sleazy pornoblad. Wanneer is iets 'waar gebeurd'? Toen ik hem zag, was ik jong en naief, en dan geloof je meer van dit soort praatjes. Net zoals dat er een poort naar de hel ergens in rusland zou moeten zijn. etc..

avatar van char
Ik heb de film voor het eerst gezien toen ik nog heel jong was, ben behoorlijk geschrokken toen. Die scene in de badkamer, ik kan daar niet normaal naar kijken, en toch heb ik de dvd gekocht, al met al toch een spannende film!

avatar van chiquita
Op het moment dat het huis bestormd wordt door allerlei psychologen en wetenschappers gaat het niveau van de film sterk achteruit. Jammer van het slappe einde....

avatar van Tolkienfan
heb vanavond de dvd gezien..spannend en echt ongeloofwaardig dat het echt gebeurd is..heel goed. 4.5

Gisteren herzien na het eerste ijzersterke uur wordt het allemaal maar minder, toch vooral voor het eerste uur een dikke zeven.

Deze film is helemaal niet waargebeurd, wie zegt dat, bewijs het dan? dat kan dus niet omdat het zogenaamd paranormaal is en dat kun je niet zien dus of het waar is dat is de vraag en sinds wanneer staan waargebeurde verhalen onder de genre horror? dus dat para psychologisch geouwehoer is fake, wetenschappers zijn altijd beterweters en psychologen al helemaal.

Dus dit is Fake!!!! En kan nooit waargebeurd zijn, want bewijzen van een blob zal er nooit zijn. Het is wat je wilt geloven. Sommige mensen hebben een te grote fantasie, maar ik geloof er geen bal van dat dit waargebeurd is. Ik heb de film niet gezien en die ga ik ook niet kijken, de omschrijving zegt me al genoeg en dat is fake as hell!!!

avatar van speedy23
NeoTheXerox schreef:
Ik heb de film niet gezien en die ga ik ook niet kijken

Zwijg dan.

speedy23 schreef:

Zwijg dan.

Dat bepaal ik zelf nog wel, en waarom zou ik zwijgen, voor jou zeker whahahahahahahahaha bijdehand! zulke films moeten ze gewoon niet onder waargebeurde verhalen zetten, want ik geloof er geen bal van en ik denk dat meer mensen dat vinden

Speedy23 dat jij er nou ingeloofd dat moet je lekker zelf weten maar ik ga die film gewoon niet kijken want de inhoud zegt me al genoeg! Waardelloos dus!

Vrijheids van Meningsuiting

damon
Hoeze moeten "ze dit niet onder waargebeurde verhalen" neerzetten. Alleen omdat JIJ het niet gelooft?
Het gaat er ook niet om of dit waar is of niet, maar om de F-I-L-M en dat het erg S-P-A-N-N-E-N-D is

avatar van hannes64
Goede ``op waar gebeurde feiten`` gebaseerde film.
Mooie rol van Hershey.
Zitten ook sterke scène`s in ...zoals het ineens wegrijden van haar auto, en een ongelooflijk schrikmoment als ze even uitrust bij haar vriendin op haar bank als in volle snelheid de ramen springen.
de muziekscore is ook op angstig hoog niveau.

ik vind het een goede film.
ik heb hem zelf op dvd, en de eerste keer dat ik hem bekeken had, durfde ik niet meer in het donker de trap op hoor hahahaha.
tsja waargebeurd of niet?? dat zul je idd nooit weten, de ene gelooft er wel in de andere niet.
ik ben erg nuchter, maar was toch wel nieuwsgierig, en heb dus op internet de naam carla moran ingetikt, en dan kom je toch bij een aantal oude kranten artikelen uit over het gebeurde, en ook een aantal oude foto s van de "echte" carla moran.

maar goed, ik vind het een zeer goede film en heel erg eng.
de scene in de badkamer is idd scary.
het einde vind ik ook wel wat hebben, dat zij het huis weer even inkomt voordat ze gaat verhuizen, en er een stem klinkt: "welcome home kunt/kut" (sorry, ik versta niet helemaal goed wat ie als laatste woordje zegt hoor hahaha) maar, die scene vond ik eerder lachwekkend overigens.

al met al een goede film vind ik.

avatar van code9
Binnenkort heb ik de kans om The Entity opnieuw te bekijken (op DVD), maar het is altijd één van mijn favoriete horrorfilms geweest. Knap dat met werkelijk een absoluut minimum aan effecten en een in feite nooit zichtbaar 'monster' een dergelijk spannende film gemaakt is.

De verkrachtingsscène door een onzichtbare demon (of hoe je dat ook wilt noemen) is voor sommige mensen wellicht moeilijk serieus te nemen. Toch is dit gegeven beslist niet door de filmmakers verzonnen. Integendeel, er zijn door de hele geschiedenis heen honderden (al dan niet geloofwaardige) vergelijkbare gevallen gerapporteerd. Google eens op 'incubi' en 'succubi' om wat meer te weten te komen over het onderwerp van deze intrigerende film.

Het einde van de film is me altijd bijgebleven. Carla besluit om te verhuizen, keert nog éénmaal terug in haar inmiddels lege huis in de veronderstelling dat de demon weg is. Dan klapt de deur dicht en hoor je voor de éérste keer in de film de onzichtbare demon iets zeggen: 'Hello, Cunt.'

Voorlopig, tot ik 'm weer gezien heb:

avatar van mikey
Ik las zojuist nog een geinige trivia op mijn favo 80's site fast-rewind! Die hand-afdruken op haar borst van de entity gingen al volgt: ze hebben eerst een latex lichaam kopie van de hoofdrolspeelster gemaakt en een paar special fx jongens trokken aan draden die aan de 'binnen/onderkant' van de pop waren gemonteerd. En voila...

Vind deze film wel erg goed, en dit omdat het waargebeurt is en de meeste bewijzen zijn vastgesteld in de paranormale geschiedenis. Dit zoals foto's en films waarvan nooit kon bewijzen dat ze vals waren. Schitterende film nu nog altijd vind ik het schitterend en zeker nu op dvd waarvan het beeld en geluid aangepast is. Begrijp wel dat er mensen zijn die dit niet geloven, maar er is veel meer wat we zien. Laat iedere mens in hun denken en dan zijn we een stap vooruit. Zeer mooie film echte aanrader.

Gisteravond gezien. Voor een film van 25 jaar oud vond ik hem onverwacht goed. Na een wat rustige start, waarin overigens iets verwachtingsvol zat, bleef de spanning hoog door de hele film heen. Leuk neergezet die controverse tussen psychiaters en parapsychologen, die inderdaad in die tijd op die manier speelde.
Volstrekt geloofwaardig geacteerd. Waarmee ik overigens niet bedoel te zeggen dat het echt zo gebeurd is. Ik beoordeel hier alleen maar als film.
Ik vind hem goed en vandaar 4**.