The Entity (1982)

Alternatieve titel: Het Onding

Horror

geregisseerd door Sidney J. Furie
met Barbara Hershey, Ron Silver en David Labiosa

Carla Moran wordt op een nacht vreselijk geslagen en verkracht door een onzichtbare kracht. Aangeslagen door wat haar is overkomen zoekt ze hulp, maar familie en vrienden geloven haar niet en denken dat ze geestelijk problemen heeft. Ze zoekt hulp bij paranormale experts en die komen erachter dat er wel degelijk boosaardige bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn.

avatar van dutchtuga
Het verhaal en het acteerwerk zijn niet al te bijzonder, maar wat dit spookvehikel echt de moeite waard maken zijn de soundtrack (geweldig dreunende muziek bij de aanvallen) en het einde, dat wat mij betreft een van de beste ooit is.

avatar van Boeikens

zal moeilijk zijn om te evenaren qua sfeer.

avatar van HALVE TAMME.
Boeikens schreef:
Zal moeilijk zijn om te evenaren qua sfeer.
Twee zielen een gedachte Boeikens.

avatar van Rickyman
Een hele spannende film met aardig acteerwerk.
De sfeer wordt er goed ingebracht met die sound, maar leidt soms wel af.

avatar van Left4Dead
Creepy, nog steeds na al die jaren. Sterk verhaal en goed gespeeld. Prima werk vooral de soundtrack is sterk.

avatar van HALVE TAMME.
tattoobob schreef:
Ook al in de remake.......
Thank you captain obvious .

HALVE TAMME. schreef:
Thank you captain obvious .

''Rapitein Remake'' is de naam

tattoobob schreef:
Ook al in de remake.......
ow wowww te gek. Echt zon film waarvan ik benieuwd ben hoe die wordt geupdate!!! want hij is wel echt wat gedateerd. Goed voor die tijd, maar verliest wel wat kracht, de tands des tijds he! Misschien iets voor Wan???

Te Gek!!!

Ps ik wist dat echt niet! Gewoon een gok

mikey schreef:
Te Gek!!!

Ps ik wist dat echt niet! Gewoon een gok

Ben je nou serieus positief?

avatar van mikey
Tuurlijk! Wans film zijn van nu! Dat is gewoon beter. Stijlicoon.. Verhaaltechniek en CGI bv.

mikey schreef:

Ik schrik er gewoon van

Ik ben benieuwd of een remake (als James Wan het gaat doen, ik zien nog niets staan op IMDb, dan heb ik er wel vertrouwen in omdat hij een groot aantal spannende horrorfilms heeft gemaakt) deze sterke film kan benaderen of zelfs overtreffen. Vermoedelijk zal er wel minder of geen bloot in te zien zijn

avatar van mikey
Her enige bloot in deze film was een rubberen afgietsel van die vrouw op bed. Legendarische scene overigens. Zal er nu wel niet inkomen in deze christelijke tijden van pro violence en anti nudity.

avatar van RuudC
Als er een ding is dat bijblijft van deze film, dan is het die dreunende soundtrack wel. Die joeg me soms nog wel de stuipen op het lijft. Verder is dit toch wel vrij doorsnee. Een onzichtbaar monster heeft op mij veel minder effect. zeker als het op keurig geplande momenten toeslaat. Het einde is wel wat spannender, maar daarvoor heb ik me toch net iets teveel door psychiatrisch gelul moeten worstelen. Een zesje vanwege de positieve elementen.

avatar van Rickyman
Is die remake van deze film er al?
Ik zag op internet een The Entity (2015) voorbij komen, maar kan er verder niets van terugvinden op deze site. Dat is overigens niet de Entity uit 2012.

avatar van zoutzak
Deze film heeft geen remake nodig, dit soort werk heeft men niet meer in de vingers in Hollywood.

avatar van baspls
Carla wordt verkracht door een onzichtbaar wezen. Psychologen vertellen haar dat alles tussen haar oren zit, maar dan worden ook haar kinderen door het wezen belaagd. Alleen paranormale experts zijn bereid om haar te geloven.

The Entity speelt op een goede manier hoe mensen in horrorfilms vaak snel aannemen dat er bovennatuurlijke krachten aan het werk zijn. De realiteit is natuurlijk dat mensen altijd zullen denken aan psychologische verklaringen en het slachtoffer voor gek verklaren, net als hier gebeurd. Vind het altijd walgelijk hoe psychologen denken dat ze precies weten wat er met iemand aan de hand is. Gelukkig is de Freudiaanse manier van diagnose die hier wordt toegepast (alles komt door seksueel misbruik in je verleden) sinds de jaren '90 discutabel is geworden in psychologische kringen. Daarnaast is het ook een soort allegorie op het onbegrip waar slachtoffers van verkrachting vaak tegenaan lopen. Gedurfd van Sidney J. Furie om dat in een horror-film te verwerken, maar ik vond het goed gedaan.

Het lijkt alsof de makers van de film wilde meeliften op het succes van Poltergeist, dat ook in 1982 verscheen. Toch is The Entity eerder opgenomen, waardoor het puur toeval lijkt te zijn. Het verschil is ook dat Poltergeist de verschijningen wel uitgebreid laat zien, mediums gebruikt in plaats van wetenschappers en het dramatische/psychische element veel minder belicht dan The Entity. Ergens jammer dat de film aan het einde ook zo grootschalig wordt met het onderzoek en de gigantische ijsrots, maar echt slecht was het ook niet.

De film is goed opgenomen, met name de nachtscènes hadden een prettige jaren '80 sfeer. De special effects van Stan Winston en de dreunende soundtrack Charles Bernstein zorgde ook voor een echte 80s feel.

Bizar om aan het einde van de film te ontdekken dat het gebaseerd is op een zogezegd waargebeurd verhaal van een vrouw die echt is aangevallen door een onzichtbare kracht. Iets vergelijkbaars was bij Amityville ook al. Ik vind het nogal moeilijk te geloven en denk dat het de makers puur om publiciteit te doen is, maar ik denk dat ik een oordeel over de echtheid van dit soort voorvallen maar aan Agent Mulder overlaat...

Al met al is The Entity een originele en zeer degelijke 'spookhuis'-film uit de jaren '80.

Blijft goed , please geen remake maken ?

avatar van BlueJudaskiss
Lekkere ouderwetse jaren '80 horror die me over de hele linie in spanning heeft gehouden. Het welles/nietes-spelletje tussen de paranormale wetenschappers en de medici neemt inderdaad wat tempo in het verhaal weg en er zullen ook best wel wat plotholes inzitten maar toch: een erg spannende film. Hershey is tof en de muziek ook.

avatar van Alathir
Ik vond het best een leuk werkje. De entiteit gaat toch wat verder dan gewoon de stuipen op het lijf te jagen. Het heeft zelfs perverte neigingen en kan de handjes niet thuis houden. Hershey is nu wel een mooie vrouw maar dat betekent nog niet dat je er zomaar mag aanzitten natuurlijk, entiteit, poltergeist of wat je ook bent. Het is misschien één van de grote pluspunten aan de film. Je weet dat er iets is, dat er iets bovennatuurlijks aan het werk is, maar je krijgt het nooit te zien. Enkel de gevolgen zie je.

Die rol van Dr. Schneiderman vond ik wat gedurft. Nu ja, het is op zich wel goed dat er iemand is die weerwerk biedt. Ik ben nog nooit in aanraking geweest met psychologen maarja het blijft een pseudowetenschap natuurlijk. Deze Dr. Schneiderman lijkt het allemaal beter te weten, zelfs na alles wat hem verteld wordt. Denk is rationeel na man, oh ja dat doet hij waarschijnlijk maar zijn gezond verstand liet het afweten. Het begon me na een tijd wat te frustreren dat Herschey hem niet gewoon wegstuurde. Ze hoefde dat toch helemaal niet te pikken zeker. Het einde schiet misschien wat tekort want ik had graag geweten of hij er nadien anders over ging denken. Waarschijnlijk niet, de onbenul.

De muziek is heel goed. Het acteerwerk is dan weer wat minder, maar het is absoluut de moeite voor fans van psychologische thrillers/horror om dit werk eens te kijken. Het einde vond ik ook sterk. De film heeft vrij weinig stemmen want dit lijkt toch een beetje een klassieker in het genre te zijn.

avatar van Woland
Behoorlijk goed en sfeervol spookverhaal, waar een vrouw geterroriseerd wordt door een soort van klopgeest, de Entity uit de titel. De film wordt zelden expliciet over de ware aard van de dreiging en gore is er al helemaal niet, maar de muziek die gebruikt wordt zodra er weer bezoek is van het bovennatuurlijke geteisem versterkt de narigheid behoorlijk. Geen toptitel, maar op sfeer alsnog een zeer ruime voldoende, naar boven afgerond ga ik voor de 4*.

avatar van joolstein
Prima 'bovennatuurlijk' horror film. Waarin we de terrorisatie van een alleenstaande met drie kinderen zien door een vreemde aanwezigheid. Het mooie van de film is dat we zowel de aanvallen als ook de emotionele uitwerking op de moeder in beeld worden gebracht. Aan het script is mee-geschreven door Frank De Felitta van hem was dan ook het boek. Hij baseerde het op de Doris Bither- zaak. Een zaak waarin een vrouw beweerde dat ze was verkracht door een onzichtbare entiteit. Ook de paranormale onderzoekers Barry Taff en Kerry Gaynor van die zaak hebben blijkbaar meegewerkt om de film natuur-getrouw over te brengen. Iets wat zeker wel gelukt is. Barbara Hershey (nog regelmatig te zien in series en films) speelt de moeder Carla Moran overtuigend maar Ron Silver die de rol van psychiater Phil Sneiderman speelde daartegen vond ik gaandeweg vrij irritant. Iets wat ook de bedoeling kan zijn geweest. De over-de-top climax en het einde waren voor mij net iets te... Het geheel werd compleet gemaakt met een goede pompende soundtrack.

'Het Onding' .

avatar van alexspyforever
Vreemd toch dat ik deze nooit eerder had bekeken, wellicht dat de lange speelduur mij nogal tegenzit. Ok, dit had zeker wel een half uur korter gekund maar het is wel een goede film. Dit is exact hoe ik mij de dreiging en aanvallen van en gevaarlijke onzichtbare entiteit zou voorstellen. Goede effecten vergezeld met een sterke soundtrack. Er is ook aandacht voor het psychologische aspect met de rol van een psychiater die ik graag een draai om zijn oren wilde verkopen. Dat was wellicht de bedoeling van zijn rol dus prima. Maar Barbara Hershey speelt haar rol van geterroriseerde vrouw schitterend. Hoogtepunten zijn uiteraard de aanvallen. Als er naar het einde toe meer aandacht kwam voor het paranormale waarbij men met allerlei apparatuur probeerde de geest te vangen, verjagen of bewijs te krijgen van het bestaan werd het nogal over de top. Dit soort praktijken doet me teveel denken aan films zoals The Conjuring en Insidious waar ik een bloedhekel aan heb. Gelukkig hier geen belachelijke toestanden zoals iemand die met haar haren door de kamer wordt gesleurd. En oh naakt wordt niet geschuwd (ik zie het nu niet meer zo snel gebeuren, love the 80s). Hollow Man lijkt hier toch enigszins inspiratie te hebben opgedaan. Om een of andere reden dacht ik als It Follows meer zoals dit was geweest het een sterke film had kunnen opleveren.

Aardige film over een vrouw die in haar eigen huis verkracht wordt door een onzichtbare kracht. De hele opzet en verloop van deze film is aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ook voorspelbaar. Zo is het eerste gedeelte nogal repetitief. Barbara Hershey doet het zeker goed en ook de muziek past prima bij het geheel.