The Omen (1976)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery

geregisseerd door Richard Donner
met Gregory Peck, Lee Remick en David Warner

Op 6 juni in Rome haast de Amerikaanse ambassadeur Robert zich naar het ziekenhuis omdat zijn vrouw Katherine moet bevallen. Helaas overlijdt het baby-tje. Maar in overleg met de priester - en zonder dat Katherine het weet - wordt een andere pasgeboren baby die geen ouders meer heeft, omgedoopt tot Roberts en Katherine's zoontje Damien. Tot zijn vijfde gaat alles voorspoedig, op het eerste bezoekje aan de kerk na. Maar dan begint een vreemde serie ongelukken die start met de zelfmoord van de oppas. Robert wordt door een priester en een fotograaf gewaarschuwd dat er iets vreemd aan de hand is.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Had deze ooit al eens gezien, maar kon me er maar weinig van herinneren- alleen de scene met het kindermeisje die zelfmoord pleegt en de dood van de priester kwamen me bekend voor- dat zijn ook wel iconische scenes natuurlijk. Ik dacht trouwens altijd dat Damien wat ouder was, een jaar of 10. Hij doet het goed, maar Mrs Baylock steelt de show, echt een heel creepy personage. Peck zat half jaren 70 wel in een dip in zijn carrière, toch vind ik hem een verrassende hoofdrolspeler, en heb eigenlijk niks op hem aan te merken. Dat hij op het punt stond een kind dood te steken op het altaar was wel even een bizar moment. Atticus...!?

avatar van Roger Thornhill
Misschien heb ik er altijd wel helemaal naast gezeten, maar voor mijn gevoel is deze film de derde in een serie van drie 60's/70's-mainstream-horror-blockbusters die gebruik maakten van serieuze regisseurs, grote sterren en een zorgvuldige opbouw om te komen tot een climax waarvan de impact je ook ná het verlaten van de bioscoop nog zou beklijven – geen quickie-horror-flicks met snel afgeslachte hoofdrolspelers, rondvliegende ledematen en anonieme acteurs uit de Hammer- of American International Pictures-studio's. Klopt mijn indruk van die duivelse drie-éénheid? In ieder geval hebben Rosemary's baby, The exorcist en The omen alle drie de tand des tijds doorstaan (hetgeen niet over hun vele sequels en remakes kan worden gezegd), en wat de laatste film betreft is dat ook geen wonder, met Gregory Peck, Lee Remick, David Warner en Billie Whitelaw in de cast (om van Harvey Stephens als Damien maar te zwijgen – dat laatste shot!), Richard Donner (Superman en het Lethal weapon-kwartet) als regisseur en Jerry Goldsmith als componist. Voor jongere kijkers is deze film misschien te traag, ook al omdat moderne personages vaak al heel ironisch op de hoogte zijn van wat al die onheilspellende voortekenen kunnen impliceren (want ze hebben allemaal wel de meeste zombie / slasher / duivel / vamper / weerwolf-klassiekers gezien), maar voor wie het leuk vindt om langzaam maar zeker in een onheilspellende sfeer gezogen te worden heeft The omen nog veel te bieden. Eén bekend gezicht onder de bijrollen haalt me af en toe éven uit de film : Bruce Boa speelt hier de assistent van ambassadeur Gregory Peck, maar voor mij is en blijft hij altijd de Amerikaanse gast van Basil Fawlty die graag een "Waldorf salad" wil in misschien wel de tenenkrommendste episode van Fawlty Towers.

KillerPony 3000
Karaktervolle duivelsfilm die in zijn missie om de onschuldige TV kijker nog eens wat stuipen op het lijf te jagen voor het slapengaan, meer dan slaagt. The Omen put zijn charme niet uit zijn gelikte afwerking maar desalniettemin brutaal sterke sfeer, de griezelige details in het script (kan De Bijbel nog onrustwekkender betrokken worden?) en enkele legendarisch knappe moordscenes (zonder CGI!).

Ja de details, zoals de fotograaf die vaag maar zeker een soort death mark in zijn producties ontdekt: Zo simpel maar zo geniaal effectief. Ik zou de algemene servering van koudvochtigheid en fatalisme misschien nog als belangrijkste factoren noemen voor het huiveringwekkend mechanisme van de prent. Er is geen genade en er is geen verzuchting. Ook aan de soundtrack ontsnapt men niet, onverbloemd en ongefatsoeneerd wordt de groteske koormuziek al bij de optiteling in het gezicht -enfin, oorkanaal- gegooid. Op de achtergrond van een groezelige schaduw van duivelskind Damien en een kerkelijk kruis. Wederom geniale eenvoud en onheilspellende onverbiddelijkheid, een sfeermaker die ongelofelijk goed werkt.

Het rustig nuttigen van een Tv maaltijd of snack zit er weliswaar niet in, maar dat geeft ook niet. Genieten geblazen van een toonzettend lugubere adoptiescene bij de kloosterzusters en ander fraais is de boodschap. Ook bijvoorbeeld het gestoord enge fragment met de kinderjuf in het decor van draaimolens en ballonnen op een verjaardagsfeestje, is zowel cinematografisch als verhaaltechnisch eentje om in te kaderen.

Een film die eigenlijk alleen maar in de jaren '70 gemaakt kon worden, qua camerawerk en montage, in al zijn typische ruwheid. John Moore probeerde een opgepolijste remake in 2006, maar juist dat werkt niet.

avatar van TornadoEF5
Vrij tegenvallende film, kan het niveau niet halen van het veel betere The Exorcist (1973). Ik vind die laatste ook veel geloofwaardiger overkomen. Hier had ik echt nooit een gevoel bij dat ik de boel serieus kon nemen, vooral door de nogal wat lullige gebeurtenissen. Ik vond de film trouwens nooit eng overkomen, op geen enkel moment. Het sfeertje is verder wel aanwezig. Het viel mij trouwens op dat de rol van het kind in feite zeer klein is, en dat is misschien ook wel een reden waarom ik dit niet zo goed vond. Niet bijsterend goed dus. Maar goed, ik wou hem al sinds ik een kind was zien, en bij deze heb ik dat dus gedaan.

avatar van mikey
TornadoEF5 schreef:
Het viel mij trouwens op dat de rol van het kind in feite zeer klein is
het is inderdaad eerder een complot film dan een possession film.

Bij The Lion King:

schenkowiets schreef:
Nou moet ik zeggen dat dat idd goeie zijn, dat valt me 100% mee . En The omen ? Die vond ik ook geweldig en die was ook net iets anders (beter) dan de orginele.

De originele Omen heeft de mooiste kill uit de hele filmgeschiedenis. De remake vond ik niks.

avatar van schenkowiets
Zo dan en welke kill is dat dan wel niet ?

avatar van thunderball
Waarschijnlijk de beroemde onthoofding scene, die in de jaren '80 nog regelmatig verknipt op TV werd uitgezonden, omdat die als te heftig werd beschouwd.

schenkowiets schreef:
Zo dan en welke kill is dat dan wel niet ?

Als je dat moet vragen, heb je de film waarschijnlijk niet gezien...

avatar van remorz
Nou het is anders wel nek-aan-nek tussen de glasplaat en de spies.

remorz schreef:
Nou het is anders wel nek-aan-nek tussen de glasplaat en de spies.

Die laatste is ook mooi, maar die glasplaat is van een totaal ander niveau. Wat mij betreft de beste (visuele) kill ooit. Misschien op Scanners na, of zie ik er eentje over het hoofd?

Basto schreef:

Als je dat moet vragen, heb je de film waarschijnlijk niet gezien...
Oke je bedoeld de ophang scene waarschijnljjk. Maar de mooiste kill die ik ooit heb gezien is in Wolf creek 2, dat die agent zn hoofd er half af geknalt wordt door een dumdum kogel van grote afstand prachtig !

schenkowiets schreef:

Ik bedoel natuurlijk: The Omen (original) decapitation scene - YouTube - m.youtube.com

avatar van schenkowiets
Ja ook leuk maar deze is toch beter : Wolf Creek 2 Sniper Scene on Vimeo (rond de 50 sec) Net echt .

schenkowiets schreef:

Werkelijk? Een ontploffend hoofd? Dat is al zo vaak gedaan. Nee, dan gaat die eer toch absoluut naar Scanners.

Basto schreef:

Zo vaak gedaan zoals deze scene? Dacht t niet . Zo onverwachts en realistisch heb ik verder nooit gezien. Bij dat hoofd met de glasplaat zie je dat t nep is maar bij deze scene is t net echt .

schenkowiets schreef:

Allereerst is film een kunstvorm en realisme niet het hoogste goed. Iverigens is ook de scene uit Wolf Creek weinig realistisch en compleet over the top. Onverwacht? Tja, dat is bij Scanners nog veel meer het geval.

Verder zou je eerst nog een heleboel films moeten zien voordat je zo’n claim kunt maken. En als he de cinematografische genialiteit van de onthoofding in The Omen niet prefereert boven die Pulp Fiction / Maniac rip off, laat dan maar....

Head Explosion Montage - YouTube - m.youtube.com

avatar van thunderball
Plus je moet ook in acht houden wanneer een film is gemaakt en met wat voor middelen zoiets toen mogelijk was.