The Final Conflict (1981)

Alternatieve titels: Omen III: The Final Conflict | Het Laatste Omen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Horror / Thriller

geregisseerd door Graham Baker
met Sam Neill, Don Gordon en Rossano Brazzi

Damien, de Anti-Christ, is inmiddels 32 jaar en directeur van Thorn Industries. Een echt warme persoonlijkheid blijkt hij nog steeds niet, maar ditmaal krijgt hij met Christus zelf te maken.

avatar van Metalfist
Je weet toch dat er nog een 4e deel is?

Omen IV: The Awakening

avatar van Vascago
Die hoort niet bij de trilogie. Film zelf niet gezien, maar met wat ik erover hoor hoeft dat ook niet.

avatar van Metalfist
Hij mag dan wel niet een deel zijn van de Omen trilogie maar hoort nog altijd wel bij de Omen reeks. Het was vooral bedoeld naar Theunissen toe die dacht dat dit deel het laatste was.

ajacied4life
Ik ben een van de enige die deze film echt geweldig vind zo te zien. Deel 1 was een ware klassieker, deel 2 leverde iets aan spanning in en had een minder verhaal. In deze film word de spanning weer zeer goed opgevoerd en is het verhaal ook beter. Het enige minpuntje is het einde, maar ondanks dit is dit gewoon net als de eerste 2 delen een gruwelijk goede film. The omen reeks is de beste horroreeks ooit gemaakt!!!

ajacied4life schreef:

5 sterren voor deze geweldige 3de film van the Omen!

Ik ben het met je eens! Ik vond dit deel ook echt geweldig!
Ook vond ik de acteur die Demian speelde heel er goed acteren... die man heeft echt iets duivels in zijn uitdrukkingen.

Een heerlijk stukje is waar hij zijn volgelingen toespreekt!

Het einde opzich mocht wat dramatischer en duivelser!

*4,5 sterren!

deze is samen met deel 4 het minste deel

avatar van Ajax&Litmanen1
Tweede overbodige vervolg op het schitterende origineel van deze reeks.

Gelukkig beviel de film me iets meer dan deel 2 die eigenlijk een kopie van deel 1 was, maar dan zonder kwaliteit.
De volwassen Damian is lang niet zo creapy als de kleuterversie uit het origineel, maar gelukkig wel boeiender dan het nietszeggende personage uit deel 2. De acteur die The Omen 3 Damian speelt deed dat best wel aardig.

Deeltje 3 bezit een aantal harde scene's waardoor de film best kijkbaar blijft maar spannend wordt het nooit, laat staan beklemmend en eng zoals deel 1 wel zeker was. Men had het gewoon na deel 1 moeten kappen. Beide vervolgen voegen niks toe aan het verhaal en zijn gewoon slappe aftreksels.

Kleine vermelding nog voor het slot van de film: Dat beviel me op zich wel. Toen zag ik een beetje van het Bijbelse en kerkelijke sfeertje terug dat The Omen 1 zo fraai toonde.
Deel 4 sla ik maar over. Ik had eigenlijk ook deel 2 en 3 niet hoeven te zien maar die zaten nu eenmaal in mijn Omen trilogie box die ik recent gekocht had.

avatar van Metalfist
Count the number of the beast

De eerste Omen was een uitmuntend stukje cinema en het tweede deel was bijlange na niet zo slecht als hier wordt beweerd. Mijn verwachtingen waren dus redelijk gespannen met dit derde deel maar jammer genoeg blijkt de film daardoor nog meer een teleurstelling te zijn.

Het grootste mankement aan The Final Conflict is het gebrek aan sfeer die de vorige delen zo leuk maakten. De rustieke opbouw is nergens meer te bekennen en qua moorden is dit ook allemaal redelijk triestig. Alhoewel de zelfmoord van de ambassadeur van Groot Brittannië wel de moeite waard was, al was die qua effecten redelijk teleurstellend. Vooral te zien wanneer de kogel echt zijn hoofd raakt, je ziet overduidelijk dat het een pop is. Nergens haalt de film dan ook het niveau van het geweldige eerste deel of het mindere maar nog altijd goed te pruimen tweede deel. Dit is vooral ook door het gebrek aan de muziek die de andere delen zo kenmerkte. Oké, bij de vorige delen had ik daar commentaar op dat het soms te abrupt werd afgekapt maar om de bombastische deuntjes nu helemaal uit de film te weren is ook niet echt een oplossing. Het idee om de reeks nu af te sluiten met een happy end is in mijn ogen ook niet echt een ideale oplossing. De vorige delen waren juist sterk doordat de film zich eens distantieerde van andere soortgelijke films door het kwade te laten overwinnen maar jammer kiest Baker voor de gemakkelijke weg en laat hij de reeks in een teleurstelling eindigen. Hoewel er later nog wel een vierde deel is gemaakt maar dat is iets voor vanavond. Pluspuntje in het verhaal was wel het idee van de 7 priesters. Ik kreeg zowaar een soort van Shichinin no Samurai gevoel bij, ook het enige moment dat de films iet of wat te vergelijken zijn met elkaar. In ieder geval wordt het wel niet zo heel denderend uitgewerkt.

De kracht van de eerste twee delen zit hem vooral in het hoofdpersonage, Damien. Het kind wordt beide keren goed neergezet, alhoewel het eerste deel toch de voorkeur geniet, maar Sam Neill is hier niet de man voor. De gehele film zat ik te denken dat ik hem van ergens kende en toen ik de credits op Imdb las wist ik het ineens, hij is Merlin uit de gelijknamige mini-serie. Daar zit hem dan ook het probleem, ik kon hem niet apart van zijn rol daar zien. Ook zijn rol in Jurassic Park 3 hielp hem ook niet. In ieder geval, hij slaagt er niet in Damien op een geloofwaardige manier neer te zetten en wist me pas op het einde me een beetje te overtuigen. Misschien had het beter geweest om hier een deel tussen te laten en Damien als personage van 18-20 jaar neer te zetten want nu moet Neill zich baseren op een jongetje van 12-13 jaar. De film draait vooral rond Damien en Baker heeft daardoor blijkbaar niet veel zin gehad om geloofwaardige acteurs voor de andere rollen te casten. Niet echt slecht maar ook niet memorabel zoals de andere randpersonages in het origineel en in mindere mate deel twee.

Teleurstellend, zeker als je de eerste twee delen juist achter de kiezen hebt. In mijn herinnering was dit nu niet zo'n slecht deel maar smaken veranderen blijkbaar. Ach, het is en blijft een leuke reeks. Op naar deel vier en de remake.

Derde deel en al even saai als de eerste twee delen.

Nochthans hebben ze er alles aan gedaan om wat variatie te brengen. Raar megalomaan verhaal met een ware battle tussen satan en christus.

Klinkt alleen veel interessanter dan het gebracht wordt. Neill gaat er zwaar over, het secte idee wordt echt slecht uitgewerkt, het 7 kleine priestertjes rijmpje werkt niet echt en al het interessante wordt nooit in beeld gebracht.

Wel wat brakke special effects en alweer zwaar overdreven muziek. Die op zich nog niet eens zo slecht hoeft te zijn, behalve dan dat het telkens zwaar aangezet wordt op momenten die totaal niet spannend zijn, waardoor het allemaal aardig belachelijk overkomt.

Einde is ook één grote sof, de antichrist is jammerlijk saai en het leger des heils voert eigenlijk ook geen klop uit.

Doe mij maar Pratchett en Gaiman's Bad Omens. Alweer een erg pover deel in een zeer saaie reeks. En dan moet de TV film nog komen ... alle hoop op de remake dan maar ?

avatar van Linn
Die poster

For adults only en Nothing like this has ever been seen on screen.

Allemaal loze woorden die absoluut niet waargemaakt worden. Van alle horrorreeksen die ik gezien heb is deze echt verreweg de saaiste van al. En je kunt mij niet wijsmaken dat er in de jaren 80 niks beters gemaakt werd. Want Carpenter's Halloween uit de jaren 70 maakt de woorden op deze poster al meer waar.

Vond Sam Neill hierin wel meevallen, Aangezien hij de antichrist is doet hij toch maar bar weinig. Maar hier is hij nog jong en niet zo irritant aanwezig als in Jurassic park bijvoorbeeld.

Verder een erg slaapverwekkend, saaie reeks. Op de eerste na dan. 1*

avatar van Phantasm
Viel me een beetje tegen, ietwat teleurstellend, dit deel kan niet op tegen het 1-ste en tweede deel, aardig om een keertje te zien.

avatar van jrvdw
For adults only?
Dat slaat echt nergens op

Maar de film is OK, vind ik.
Sam neill doet het goed als ani-christ. De muziek is gewoon geweldig.
Maar hij ging wel heel makkelijk dood zeg... zonde

maar wel een aanrader voor de fans

"For adults only" is vanwege het hoge bloot gehalte

avatar van Fixi88
Aardig derde deel, alleen jammer van het einde waardoor ik toch een half puntje eraf doe. Uiteindelijk toch een middelmatig filmpje.

Akron777
De film was wel aardig. In ieder geval stukken minder dan het tweede deel, die ik overigens best wel goed vond. Ik vond het plot erg simplistisch in elkaar gezet, en van horror kan ik niet spreken. De tweede film was al stukken minder spannend, maar dat ontbreekt helaas bij deze. Damien zelf vond ik redelijk gecast, uiteindelijk viel hij me nog goed mee. Er zijn wel enkele interessante dingen te zien in de film. Vooral de referenties naar de Kindermoord van Bethlehem, of wanneer Damien tegen het beeld van Christus praat zijn best wel goed. Zijn zinnen zijn enigszins poëtisch te noemen. Al met al heb ik me nog redelijk vermaakt met de film.

Slaapverwekkend, onnodig vervolg, volgens mij is de insteek van de 1st film dat hij gedood zou moeten worden met alle 7 dolken ook ineens het raam uit. Jammer, er had veel meer in gezeten met een beter verhaal en een betere cast.Het loopt echt allemaal met een sisser af.

Matige film waarin Damien inmiddels een volwassen man is met veel macht. Het verhaal weet op zich weinig nieuws te bieden en gaat simpelweg over goed versus kwaad. Het eerste gedeelte is nogal saai en langdradig, maar dit wordt enigzins goed gemaakt door het wat betere tweede gedeelte. Absoluut het minst spannend vergeleken met de andere twee films en ook het acteerwerk is van een wat minder niveau.

avatar van m1chel
ajacied4life schreef:

100 % mee eens.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende Omen.

Het derde deel uit de Omentrilogie biedt een onderhoudend griezelfilmpje. Het niveau van de eerdere delen wordt helaas niet gehaald, ondanks de aanwezigheid van een puike Sam Neil. De sfeer die in de eerste twee films heerste is hier helaas ver te zoeken.

Redelijk.

avatar van knusse stoel
Viel ons absoluut niet tegen, een aardig verhaal en ook nog eens goed gespeeld.
Bleef spannend tot het einde, 'ajacied4life' en 'M1chel', jullie zijn niet de enigen die hem dus leuk vonden maar een 5 sterren weggeven doen we alleen bij een echte topfilm en daar viel deze niet onder. Toch zoals eerder gezegd, een fijne, aardige en spannende film!

avatar van Tiany
Deze is er misschien iets teveel aan, Omen 1 en 2 was genoeg geweest. Heb er toch met enig plezier naar gekeken.

avatar van Actarus
Ja, uiteindelijk is The Omen-trilogie de moeite waard, véél beter dan The Exorcist!
Spanning word dan steeds opgedreven met die duivelse muziek, fenomenale score van Goldsmith!

toch weer een leuk vervolg,al vind ik de eerste 2 delen net iets beter.maar nog steeds een goeie film.