Omen IV: The Awakening (1991)

Horror

geregisseerd door Jorge Montesi en Dominique Othenin-Girard
met Faye Grant, Michael Woods en Michael Lerner

Na de dood van de antichrist Damien Thorn, herleeft het kwaad in zijn mysterieuze dochtertje Delia, die door het echtpaar Karen en Gene York (een lid van het Amerikaanse Congres) wordt geadopteerd. Karen probeert later achter de identiteit van de biologische ouders van Delia te komen en er gebeuren op haar zoektocht allerlei vreselijke dingen. Karen wordt vervolgens helemaal paranoïde. Vervolgens raakt Karen zwanger en ze baart een zoon die uiteindelijk de zoon van Damien Thorn blijkt te zijn...

avatar van Rujar
Tjonge wat een zit.........
Net zoals vele sequels is dit ook weer een slap aftreksel

Ook weer gemist ...naja, hij komt vast wel weereens, ik wil hem toch wel zien ondanks het lage aantal sterren.

Ik vond het eigenlijk best wel een leuke film. hij was veel beter dan de 3e want daar viel ik bijna van in slaap (saai) maar de 1e 2 waren natuurlijk de betere

waar kan je deze kopen?

Kun je deze film volgen zonder de derde te hebben gezien? Want een Belgische televisiezender zend de hele reeks uit en nu zie ik dat ze het derde deel niet gaan uitgeven.

Ja , ze hebben de eerst , tweede film getoond maar het derde deel niet . Maar ik heb hem gaan huren op dvd en vanavond vierde deel

avatar van maurice74
Ik heb de trilogie op dvd, maar het vierde deel kan ik nergens krijgen. Delen 2 en 3 vind ik ondergewaardeerd, ook al zijn ze lang niet zo goed als het eerste deel.

maurice74 schreef:
vind ik ook delen 2 en 3 zijn zeker de moeite waard om te bekijken. heb deel 4 ook op dvd en vhs maar geloof mij tis niet de moeite. zelfde verhaal als deel 1 alleen word damien vervangen door een meisje(damien's dochter?!?) dehlia. deze is ook nooit id bioscoop vertoond. de dvd die ik heb is usa import dus niet verkrijgbaar bij ons id benelux

avatar van Regan_Robbie24
mijn pa gaat deze waarschijnlijk kopen op amazon.co.uk, ik hoop dat ie leuker is dan deel 3!! Want die vond ik maar niets

avatar van Tolkienfan
deel 4 binnenkort bij Bol.com

avatar van Regan_Robbie24
pas in februari, en dan de gewone editie, mijn pa wil de remasterd version, ik weet niet waarom!

avatar van Dikkie Post
Ik had slechter verwacht, kijk hij is niet zog oed als 1 of 2 maar wat mij betreft nog beter en leuker dan de remake van deel 1.

avatar van film88888
Minder als deel 1 en 2 veel beter als deel 3 mischien omdat dit terug met een klein kind is, want deel 3 is niet slecht alleen hij lijkt niet meer op een omen film en in deze film is de muziek terug heel goed en de moorden zijn ook heerlijk en het einde was ook heel goed net zoals de eerste 2 delen wat deel 3 ook ni echt had zo een einde. Een 3,5 voor deze leuke omen 4

avatar van uberjason
Dehlia is echt een klein krengetje, en dat maakt haar een stuk pittiger dan de kleine damien. het einde is gelijk aan deel 1, maar er zitten hele leuke óngelukjes in' de soundtrack is lichter, en bevat ook muziek uit de eerste 3 delen. helaas staan die weer niet op de cd, waardoor de cd een stuk korter is, maar wel een mooi hoesje, net als de video voorkant. de film is zeer zeker de moeite waard om te kijken al was het alleen maar om de reeks compleet te hebben. ik vond de remake niet zo heel bijzonder.

avatar van Friday the 13 th
ik vond hem ook niet zo heel slecht eingelijk, inderdaad wat ondergewaardeerd

avatar van Friday the 13 th
Lang geleden dat ik deze nog gezien heb. Hoog tijd dus voor een herziening en die kans kreeg ik toen ik deze vond in de FRS.

In mijn laatste post vermelde ik dat Omen 4: The awakening wat ondergewaardeerd werd en die mening heb ik nog altijd. Toch moet ik zeggen dat er mij ook wel wat negatieve punten opgevallen zijn.

Het is nu éénmaal zo dat dit vierde deel veel goedkoper lijkt dan de voorgaande delen. Dit resulteerd in de moordpartijen die zich afwisselen van origineel tot silly. Je ziet nu éénmaal dat het een pure tv-film is. Wel een heel leuke, maar hij oogt echt "made for tv only". Moest deze een andere titel hebben en niet geassocieerd worden als een deel uit the omen franchise, dan zou hij veel beter scoren. Maar dit kan helaas niet, want deze film heeft die authentieke ingrediënten die alleen in The Omen films teruggevonden kunnen worden (de godsdienstigheid die centraal staat, al die personen die het duivelskind moeten beschermen en er hun leven voor opofferen). Alleen de muziek, de muziek in deze film is echt wel een dieptepunt. Af en toe passeert het deuntje van de orignele Omen wel, maar vaak worden de scènes die angstaanjagend moeten aanvoelen om zeep geholpen door cartoon muziek die je in een heel andere stemming brengt dan dat de bedoeling was.

Wat dan wel weer beter is in dit vierde deel, is dat Delia zich 100 % bewust is dat ze pure evil is en maakt daar ook handig gebruik van, denk maar aan die scène waar ze speeksel in het gezicht van haar oppas spuugt of waar ze tracht haar moeder een miskraam te doen krijgen. Zulke bewustwordingen heb ik niet gezien in het eerste deel van The Omen. In het tweede deel gebeurde die bewustwording wel, maar dan krijgen we weer zo een dialoog van "why me". Dit vind ik dus erg knap in het vierde deel.

Een erg leuke film die voor de 100 % kan blijven boeien. Erg genietbaar als je hem ook als een tv-film beschouwd. Het lijkt me natuurlijk vanzelfsprekend dat dit deel nergens aan de originaliteit en aan de spanning van de eerste twee delen kan tippen. Maar toch heeft deze film zijn aparte stijl en zijn eigen memorabele momenten.

Ik blijf bij mijn eerste score en ook van dezelfde mening: deze film verdient dit belachlijk lage gemiddelde echt niet. Een bovengemiddelde tv-film.

avatar van Richard_Voorhees
Slaat echt helemaal nergens op, vooral niet omdat het nu een meisje is, heeft de feministenpartij ingegrepen ofzo? :S 1,5* voor de moeite

Nomak
Veel beter dan deel 3, maar deel 1 blijft een absoluut meesterwerk dat niet te overtreffen is.

Deze krijgt van mij een welverdiende 3,5*

Nexxu
Leuke film, ik mis deel 5 alleen..

avatar van Metalfist
For it is the number of a man

De originele trilogie is geëindigd en Damien is dood. Deel IV wordt om deze reden dan ook vaak als een buitenbeentje van de reeks gezien maar dat is fout want The Awakening past juist perfect in de reeks.

Het grote verschil met de vorige drie Omens is dat deze keer de rol van de antichrist is weggelegd voor een klein meisje in plaats van een jongen/man. Dit wordt natuurlijk opgelost door de meest voor de hand liggende oplossing, Delia is Damiens dochter. Daar zit dan ook meteen minpunt want we krijgen niets te zien dat deze beweringen staven buiten een documentje met de naam van Damien op. Ik had dan ook graag wel geweten wie dan juist Delia haar moeder is. Ook heel het vreemde einde waaruit blijkt dat Alexander eigenlijk een tweelingbroer is van Delia ging me te ver. Jammer eigenlijk want tot deze laatste 10 minuten was The Awakening eigenlijk dik op weg op dezelfde score te eindigen als deel II. Het grote pluspunt aan dit deel is de toevoeging van Delia. Op zich niet zo speciaal maar het idee om haar als een compleet rotkind neer te zetten is bijzonder treffend. Ik vond het in ieder geval geweldig om te zien hoe ze elke keer haar adoptiemoeder manipuleerde, irriteerde en compleet gestoord maakte. Het heerlijke was dan ook dat Delia goed genoeg wist wat ze deed. Ook heel het psychische aspect met de Kirlian foto kon me nog wel boeien. Deel IV is dan ook het beste te vergelijken met de eerste twee delen doordat Othenin-Girard en Montesi zich niet laten vangen door de simpele oplossing om het goed te laten overwinnen maar er voor kiezen om het kwade te laten triomferen over het goede. Films over de antichrist mogen voor mijn part altijd zo eindigen.

The Omen IV krijgt natuurlijk al een extra puntje door de leuke rol van Don S. Davis. In Twin Peaks en Stargate vind ik hem heerlijk en ik verbaasde me er dan eerlijk gezegd ook over om hem hier te vinden. Faye Grant en Michael Woods spelen hun rollen als moeder en vader ook met verve. Deze keer proberen de makers niet om de rollen van Peck en Remick uit het eerste deel te evenaren (bij Remick is dat nu niet echt moeilijk) maar wordt er gekozen voor een complete nieuwe invulling van de rollen. Zeker en vast niet slecht. Net zoals Harvey Stephens in het eerste deel een geweldige keuze was voor de rol van Damien is Asia Vieira dat zonder twijfel ook voor Delia. Ze heeft diezelfde heerlijke evil blik in haar ogen. Michael Lerner zet eigenlijk ook nog wel een goede rol neer als cynische detective, al had zijn dood wel wat beter gekund. Iets dat in het algemeen wel beter mocht. Rest van de cast is ook gewoon goed.

Dit vierde deel is eigenlijk serieus ondergewaardeerd en is dan ook wel een pak beter als het derde deel. De moorden zijn iets minder dan deel 1 en ook de sfeer is niet meer zo benauwd maar voor de rest komt The Awakening toch serieus in de buurt van de sterke film die het origineel is. De reeks blijft de moeite waard, over de remake zal ik morgen wel oordelen.

avatar van Aapje81
Ik weet dat ik hem gezien heb maar het maakte totaal geen indruk. Overbodige film.

Zowaar nog de beste van de eerste vier.

Dat deze buiten de originele reeks valt is wel te begrijpen. Damien (the antichrist) komt maar eens om de zoveel 1000 jaar, maar blijkbaar is zijn kind genoeg om weer een nieuwe cyclus te starten? Binnen het originele verhaal klopt deze film in ieder geval voor geen meter.

Verder jammer dat het een echte TV-film is, want de vrouwelijke antichrist is in ieder geval een stuk actiever. Er gebeurt eindelijk eens wat in deze reeks. Meer dan enkel wat in het rond gestaar.

Goed wordt het nooit, film duurde ook net iets te lang, maar leuk dat er eindelijk eens wat actie op het scherm komt. Sommige moorden zijn zelfs nog aardig in beeld gebracht, zoals de metalen bol en de laadklep.

Muziek is trouwens wel enorm belabberd, ook het acteerwerk (die dokter!) is bij momenten niet te pruimen.

Gek genoeg mij hier meer mee vermaakt dan met de andere delen. Zegt nog steeds niet veel, maar het is in ieder geval iets.

Helemaal nog zo slecht niet, je hebt wel een beetje het deja-vu effect hoewel het einde door zijn verassende wending dat wel iets doet veranderen. Jammer dat de film niet meer het "creepy" gevoel geeft van de eerste, maar Delia zelf is wel goed gecast! 3.5*

avatar van Woeke
Ik had mijn twijfels over dit deel, maar heb hem toch gekocht. De score van 2 sterren snap ik niet. Ik vind het een mooi 4e deel die in de sfeer ligt van de 1e 3.
Van mij krijgt ie 4 sterren.

avatar van jrvdw
Hmmm... Beter dan verwacht.
Maar ik wil toch wel zien hoe het met die Alexander(nieuwe anti-christ) verder gaat...

avatar van Phantasm
Het viel mij niet helemaal tegen, niet slecht en niet goed, deze film mist wel de spanning van de voorgaande delen. Een paar keer hoor je de orginele muziek uit de vorige delen, dat hadden ze beter bij deze film helemaal kunnen doen. Op naar een het:Omen V ?
Ik zou ook wel willen weten hoe het verder gaat met Alexander, maar okee, we zijn nu ondertussen 19 jaar verder, er zal dan wel geen vervolg meer komen.

Akron777
De films gingen steeds iets achteruit, maar deze is echt verschrikkelijk. Ik had de derde film toch nog met veel plezier kunnen kijken. Die had enkele interessante stukjes in. Deze film vind ik gewoon ronduit slecht. Zeer slechte cast, en een verschrikkelijk kind in vergelijking met de Damien Thorn uit deel 1. Waar die nog een geniepige vorm van sadisme in zijn ogen had zich had, komt deze over als een arrogant en verwend nest. Het acteerwerk van de andere spelers i ook verschrikkelijk, op een enkeling na dan. Alles berust zo sterk op toeval zodat het gewoon een groot cliché word. Gelukkig was de originele trilogie nog vrij goed en hoef ik deze dus niet te beschouwen als onderdeel van die reeks. Op naar de remake... 1*

avatar van m1chel
De eerste 3 Omen films waren echt heel goed, en daar hadden ze het ook bij moeten laten. Deze film sloeg echt he-le-maal nergens op. Een belediging voor zijn voorgangers. Ten eerste is dit gewoon een ordinaire tv-film, met een plot die een 5-jarige nog kan verzinnen. Alles zie je echt al van mijlen ver aankomen. De fouten die niet in de eerste 3 films werden gemaakt qua hekserijen en al die onzin, werd in deze film volop gebruikt. Dat maakt de film heel erg ongeloofwaardig.

Het acteerwerk was werkelijk waar bedroevend te noemen. De muziek werd totaal verkeerd gebruikt waardoor je soms het gevoel krijgt dat je naar slapstick komedie zit te kijken. Het camera werk is lachwekkend, dat maakt de film nog goedkoper dan hij al was. De eng factor die de eerste films wel hadden (voor mij dan) ,zijn compleet weg. De settings en decords zijn belabberd. In alles zie je datdeze film op de glorie van de eerste 3 wil mee liften, maar dat lukt niet.

Op een gegeven moment krijg je zelfs het gevoel dat je naar een hele slechte musical zit te kijken. Waarom deel 5 nooit is gekomen snap ik wel. Toen kwamen de omgekeerde kruizen, ik heb echt zitten lachen op de bank. Dit was echt heel lachwekkend gemaakt. Het moest angstaanjagend overkomen ofzo, maar dat werkte niet. Het is al een beetje triest dat je de muziek uit vorige delen moet gebruiken om je budget te drukken, maar poep er dan alsjeblieft een betere film uit. Het idee voor dit verhaal was nog wel ok, maar de uitwerking is totaal verkeerd.

Ik heb hem in een boxje gekocht met de remake, deel 1,2 en 3 voor € 15.- , maar ze hadden deze voor mij niet in het boxje hoeven doen. Ik respecteer ieders mening, maar ik lees stukjes hieronder en ik vraag me echt af of dat serieus bedoeld is. Dat bedoel ik niet kattend of lullig ofzo, maar ik kan me werkelijk niet voorstellen dat iemand deel 1,2 en 3 kijkt en dan dit nog met meer dan 0,5* beloond. Maar goed, nogmaals dit zeg ik niet om een discussie uit te lokken, je vind goed wat je goed vind. Maar voor mij was het een verspilling van m'n avond en ik vond het zonde van de schijf waar hij op gedrukt was.

97 minuten was ook echt veel te lang voor deze film. Ik begon me na een uurtje echt stierlijk te vervelen, terwijl ik dat al deed. Nee, als je deze nog moet kijken na zijn voorgangers, ik raad je aan om deze echt over te slaan. Waarom ik dit heb afgekeken is mij ook een raadsel. Troep van de bovenste plank als je het mij vraagt.

avatar van witboek
Ik ben een grote Omen fan niet dat deze films goed zijn ,maar de muziek en het religieuze aspect zijn wel aantrekkelijk. Verder vind ik het eerste deel het beste en dan gaat het steeds bergaf.

Deze vond ik een beetje magertjes, maar op het einde vind ik wel leuk. Maar het is zeker geen hoogvlieger.

avatar van TomBroers
Overbodig deel dit, deel 3 had een prima einde aan de reeks gemaakt, dus waarom nog een deel....

Dit deel komt helaas nergens in de buurt van de eerste 3 delen, van de beste horror reeks ooit gemaakt. Het is dat jij in de dvd box zit die ik van de reeks had, anders had ik deze niet gekeken. De film lijkt een beetje op een slecht aftreksel van het eerste deel van de reeks, maar dan met een meisje ipv. Damien.

Een Omen film zonder Damien en zonder goed verhaal. het enige goede aan de film is de heerlijke muziek uit het originele deel. Uit respect voor de rest van de reeks, en voor de geweldige muziek wil ik deze film nog wel 2 sterren geven, maar als je hem nog niet gezien hebt, stop dan met kijken bij deel 3. Dat was een mooie eind van de reeks geweest dan Omen IV: the Awakening.

niet een slecht vervolg maar ook weer niet zo geweldig.maar heb me prima vermaakt.een leuke film.