ad

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Dan Curtis

Met onder meer: Bette Davis, Karen Black en Oliver Reed

Over Burnt Offerings

"Up the ancient stairs, behind the locked door, something lives, something evil, from which no one has ever returned."

Ben (Oliver Reed) en Marian Rolf (Karen Black) denken met een landhuis, waar ze met hun zoon David (Lee Montgomery) en oudere tante Elizabeth (Bette Davis) naar toe gaan, het ideale onderkomen voor hun vakantie gevonden te hebben. Hun verblijf wordt een nachtmerrie als blijkt dat het er spookt.

imageimage

Ben's Father

avatar van mikey

mikey

baspls schreef:

maar komt uit een herinnering van regisseur Dan Curtis. .

ik dacht altijd dat die gebaseerd was op de cop uit psycho

avatar van baspls

baspls

mikey schreef:

ik dacht altijd dat die gebaseerd was op de cop uit psycho

Die zonnebril inderdaad Ik heb het van IMDb-trivia.

avatar van mikey

mikey

En in close up voor de autoruit. Ik heb het zelf verzonnen.

avatar van EW101

EW101

Komt binnenkort uit op Arrow.

De film staat al een tijd op mijn lijst. Vooral door Bette Davis, die geniaal was in The Nanny (1965).

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19239 berichten

Ik had gedacht dat ik deze bij een herkijkbeurt minder ging vinden en dat het te lang zou aanslepen (een gevoel dat ik heel erg had bij The Shining die blijkbaar hier zijn inspiratie heeft gehaald), maar niets van dit alles. Geen moment verveelt, hoe traag het ook was bij momenten (een slow burner in de goede zin van het woord). Ik vind het zonder meer de beste film in de stijl van een haunted house die leeft en herleeft, zich letterlijk voedt met de zieltjes van zijn bewoners . Geen enkele andere film met dit concept is zo overtuigend als deze. Fantastische acteerprestaties van de 4 hoofdrollen en die begrafenisondernemer is zo vreselijk creepy met die grijnslach! Ik geef deze een halve ster bij, dikke 8/10!

avatar van mrklm

mrklm

Oudgediende topacteurs [Burgess Meredith (!) en Bette Davis (!!)] en topacteurs van hun generatie [Karen Black en Oliver Reed] plus een intrigerende titel, maken dit al de moeite van het aanschouwen waard. En hoewel ik nauwelijks lovende kritieken over deze horrorfilm heb gelezen, is hij toch best onderhoudend. Black, Reed en Davis gaan op enig moment in de film lekker over-the-top en de muzikale score van Bob Cobert is aangenaam creepy. De film duurt wel onnodig lang en de cameo van Burgess Meredith is twijfelachtig, maar deze film is aanzienlijk beter dan de meeste horrorfilms die we tegenwoordig in de bioscoop door de strot geduwd krijgen.

avatar van joolstein

joolstein

Regisseur Dan Curtis is vooral bekent als maker van Tv-films. Waarschijnlijk de reden dat de film een heerlijk ontspannen sfeer bezit. Voor sommige kan die kalme toon wel tegen gaan staan. Echter voor mij is het een zeer fijne film. We zien de drie gezinsleden van de Rolf -familie en hun tante een enorm herenhuis betrekken tijdens de zomervakantie en na een geruime tijd werkt de kracht van het huis op hen in. Doordat er juist die serene rust in de film hangt, bemerken we langzaam de veranderende gemoedstoestand van de verschillende familieleden. En juist die psychologische dreigende sfeer maakt van deze film dat een lust om naar te kijken. Wat een prachtige '70 jaren spookhuis-film met een zeer goede cast van Oliver Reed, Karen Black, Burgess Meredith en Bette Davis. En zo sterk verouderd ziet de film er ook niet uit. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Robert Marasco en dit moet een toch een zeer goed boek zijn geweest aangezien het naast deze film ook Stephen King inspireerde tot het schrijven van The Shining. Met dus een zeer sterk verhaal,een eerste klas cast en een paar nagel-bijtende scenes is het dan ook een vrij onderschatte film!

avatar van Querelle

Querelle

Het verhaal is aan de voorspelbare kant, maar wordt zeer consequent en beheerst opgebouwd.

De spanning wordt vooral door de acteurs voelbaar gemaakt en met Black, Reed en Davis samen in één film wordt daar ook wel het maximale uitgehaald.

De belichting is typisch voor veel films uit deze periode, nogal overdadig, maar het stoorde niet. Harde contrasten zijn ook niet altijd per se nodig om extra spanning te creëren.

De algehele aankleding van de film met alle details en kleuren, die ook elke keer per scene van toon verschillen, werkt wèl echt fantastisch. En de muziek is precies goed.

avatar van Mescaline

Mescaline (moderator films)

Sfeervolle horror met een mooie opbouwende spanning in een rustig voortkabbelend plotje.

Het is allemaal uiterst vermakelijk, mooi gefilmd en op een prachtige locatie.

Interessant om te zien waar Kubrick o.a. zijn inspiratie vond voor The Shining, alleen dat shot in de auto al richting het huis was herkenbaar!

Het einde was wel een beetje voorspelbaar, maar de uitwerking was geslaagd.

avatar van Ric1997

Ric1997

Na deze film jaren te hebben overgeslagen omdat ik dacht de zoveelste standaard haunted house-film te gaan zien, heb ik hem vandaag dan toch maar opgezet. En gelukkig maar, dit is namelijk één van de beste in het subgenre.

Na de beschrijving hierboven te hebben gelezen had ik gerekend op een film dat het moet hebben van schrikeffecten; onverklaarbare geluiden in de nacht, knipperende lampen en alle andere clichés. Maar nee, deze film moet het vooral hebben van sfeer en suggestie. Nadat de familie in het huis is aangekomen nemen de onderlinge spanningen en paranoia al snel toe, wat me meerdere keren aan The Shining deed denken. Overigens vond ik het plot, een levend huis dat zichzelf voedt met energie van zijn bewoners, best origineel.

Ondanks dat ik het einde zag aankomen kreeg ik toch wel een akelig gevoel, vooral de reactie van Ben (Oliver Reed) ging door merg en been.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Hoewel aanvankelijk een sterke beloftevolle opbouw, viel het mij al snel tegen op alle vlak. De scènes verlopen tergend traag, het acteerwerk is ouderwets en stoffig en eerlijk gezegd verwachtte ik een beetje wat er op het einde gebeurde. Ik mis een paar intense scènes. Dat de film in de jaren '70 gemaakt is is echter geen excuus: voorbeelden genoeg waar de uitwerking wel in orde was. Ik verwijs bvb naar films als "The Changeling" en "The Watcher in the Woods" (ook met Bette Davis trouwens).

Ook viel er niet veel te huiveren; een langgerekte geeuw trok al eerder over mijn gezicht dan een gespannen en gefixeerde blik. Ik verwachtte er meer van op basis van de vrij hoge ratings en dito gemiddelde.

avatar van Woland

Woland

Viel me lang niet tegen. In Burnt Offerings zien we een familie die naar een oud, groot landhuis verhuizen, maar al snel blijken zij nogal negatief beïnvloed te worden door het huis, dat een soort van bezeten plek is die haar bewoners kapotmaakt. Het heeft wel wat weg van The Shining, inderdaad. Het is verder vooral een film die het van sfeer en sterk acteerwerk moet hebben, waarin met name Oliver Reed en Bette Davis best overtuigen. De beklemmende sfeer maakt de film wel, want het is wel behoorlijk traag, waarin behalve de geestelijke ontsporing van de familie eigenlijk pas in de laatste vijf minuten echt iets gebeurt. Wederom een leuke suggestie vanuit de horrortoplijst.

avatar van Noodless

Noodless

Ondertussen al 43 jaar oud deze film en eigenlijk kende ik de film niet tot vorig jaar in de horrorchallenge.

Nu eindelijk eens bekeken en het is best wel een goede horrorfilm. De film moet het vooral hebben van een rustige, goede opbouw met aandacht voor de verschillende personages en de duistere sfeer die heerst rond het verhaal. Prima acteerwerk overigens. Er gebeurt misschien te weinig, maar het verhaal blijft wel boeiend tot het einde. Daarbij heeft het verhaal wel een leuk gegeven : het huis voedt zich met de zielen van de mensen die er komen wonen. Leuke ' oude ' ontdekking ! 7/10

avatar van Basto

Basto

Verrassend sterke en sfeervolle spookhuisfilm. Zowel Kubrick (Shining) als Riami (Evil Dead) zullen deze gezien hebben.

Ruime 3,5

avatar van Bob Gray

Bob Gray

Fijne slowburn die het voornamelijk moet hebben van zijn sfeer. Leuk om te zien dat meerdere films hier hun inspiratie vandaan gehaald hebben, zoals hierboven te lezen is.

Vond de scène in het zwembad tussen Reed en zijn zoontje erg sterk.