Nocturnal Animals (2016)

3,67

Drama / Thriller

geregisseerd door Tom Ford
met Jake Gyllenhaal, Amy Adams en Michael Shannon

Het is bijna twintig jaar geleden dat Susan Morrow haar eerste man, de ongepubliceerde schrijver Edward Sheffield, verliet. Inmiddels is ze een succesvol kunstenaar en getrouwd met een rijke echtgenoot. Op een dag ontvangt ze een manuscript van haar ex-man. Susan wordt opgezogen in de roman, die beschrijft hoe een vakantie van een gezin een vreselijke en gewelddadige wending krijgt. Het verhaal doet bij Susan herinneringen naar boven komen over haar eerste huwelijk en confronteert haar met een ongemakkelijke waarheid over zichzelf.

• vanaf dinsdag 2 mei te huur
  • vanaf woensdag 10 mei te koop op dvd en blu-ray

208 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van MDRAIJER
geplaatst: 23 februari, 20:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Shinobi schreef:
MDRAIJER, die dochter komt voort uit de relatie met haar huidige echtgenoot; dezelfde echtgenoot die haar min of meer heeft gedwongen om voor de abortus te gaan.
Aha! Dankje. Dat had ik inderdaad dus gemist.

avatar van Flat Eric
geplaatst: 23 februari, 23:53 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onverdraagzaam traag en broeierig psychologisch drama.

Stijlvol geschoten met een mooie soundtrack.
Er zit veel in deze film. Hoe een perfect ogend leven toch niet zo perfect blijkt te zijn. Over liefde, oude relaties, frustraties en geheimen uit het verleden en al dan niet uitgekomen verwachtingen en met als hoofdthema toch wel sweet revenge. Dat werd indrukwekkend en spannend opgebouwd.
Genoten van het spel van Amy Adams en Jake Gyllenhaal.

avatar van Dominootje
geplaatst: 24 februari, 09:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Fijn dat er niet is gekozen voor een al goed einde.. Boeiende film, zeker een aanrader!

avatar van clubsport
geplaatst: 24 februari, 22:41 uur [permalink]
Alhoewel er goed word geacteerd is dit toch niet echt mijn cup of tea , ik vind het plot op zich eigenlijk best ver gezocht en om op zo'n manier wraak te nemen op je ex komt mij eigenlijk behoorlijk ongeloofwaardig over .
Achteraf gesproken zou je eigenlijk kunnen zeggen dat ze de juiste keuze had gemaakt om het uit te maken al was de timing dan wel heel slecht gekozen .

geplaatst: 25 februari, 15:03 uur [permalink]
Wat een briljant begin. Een aanslag op de zintuigen, nauwelijks te doorstaan maar o zo schitterend. En zo duurt het minuten voor het eerste woord gezegd wordt. Subliem.
Prachtige themamuziek trouwens die me een beetje aan Chinatown deed denken. Daarna krijg je een bizarre, geniale vlecht van heden, verleden en film (boek) in de film.
Grappig eigenlijk hoe je dan zelf troost zoekt bij het gegeven dat het 'fictie' is, terwijl de film zelf uiteraard óók fictie is. Een film met een origineel, complex en tegelijk toch redelijk eenvoudig plot waarbij alles heel simpel op zijn poten valt. In alle geval heel helder verteld. En heel mooi. Wat een film.

avatar van stefan dias
geplaatst: 25 februari, 15:25 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nog even over het thema: als Susan stilstaat bij een (trouwens knap) schilderij waar in koeien van letters REVENGE op staat, dan is het thema wel duidelijk denk ik. Hoewel… wat is de wraak van Edward? Dat hij haar nog eens onder de neus wrijft hoe zij hem zijn vrouw en kind ontstolen heeft? Dat ze haar alleen in dat poepchique restaurant laat schilderen??
Feit is, dat Susan altijd al 'realistisch' ingesteld geweest is, en best weet dat haar leven ook nu weer in puin ligt, dat heel haar leven vergald is door haar eigen realistische, verstandige beslissingen… en dat ze tegelijkertijd onvermogend is om het anders te doen… dat is gewoon haar tragedie.
De wraak zelf is eerder een vorm om een verdomd harde, knappe film te maken.

PS
Ik vraag me soms af waarom we hier moeite zitten te doen om spoilertags te zetten, terwijl de synopsis zelf één grote spoiler is. Ik had het geluk om geen flauw idee te hebben waarover deze film ging en dat werkte prima. En dat is niet de eerste keer…

avatar van james_cameron
geplaatst: 27 februari, 21:26 uur [permalink]
Afwisselend pretentieus en intrigerend; niet helemaal geslaagd derhalve, maar toch de moeite waard, vooral door de sterke cast en de bizarre film-in-de-film, die gaandeweg steeds meer geheimen prijs begint te geven. De gestileerde, steriele vormgeving past mooi bij de thematiek van de film, al draaft regisseur Tom Ford hier wel een beetje in door. De fraaie ontknoping maakt echter veel goed.

geplaatst: 27 februari, 21:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gezien de hoge score van deze Drama / Thriller film, had ik best hoge verwachtingen van deze film, maar nadat ik hem gisteravond gezien heb, deel ik die mening eerlijk gezegd niet helemaal en dat komt omdat het verhaal (het is eigenlijk ook nog eens een verhaal in een verhaal) eerlijk gezegd best eenvoudig is, want het draait in feite enkel en alleen om wraak en gerechtigheid. Het plot is daarbij inderdaad wat ver gezocht en het duurt ook even voordat het allemaal duidelijk wordt, maar desondanks die duidelijkheid, heb ik toch vraagtekens bij het einde (of beter gezegd eindes).

In dit verhaal draait het om de in Los Angeles wonende Susan Morrow (gespeeld door Amy Adams), die een welgestelde eigenares is van een kunstgalerij en haar huwelijk met de knappe welgestelde zakenman Hutton Murrow (gespeeld door Armie Hammer), die zogenaamd naar New York moet reizen om zijn financiën te redden (maar in principe gaat hij gewoon vreemd), loopt op zijn eind. Op een dag ontvangt Susan een manuscript met de titel "Nocturnal Animals" (oftewel in het Nederlands "Nachtdieren"), welke geschreven is door haar ex-echtgenoot Edward Sheffield (gespeeld door Jake Gyllenhaal) en dat manuscript representeert Edwards gevoelens voor Susan en de pijn waarmee hij kampt sinds hun echtscheiding. In het manuscript wordt het verhaal verteld van familieman Tony Hastings (ook gespeeld door Jake Gyllenhaal), wiens vrouw Laura (gespeeld door Isla Fisher) en dochter India (gespeeld door Ellie Bamber) door drie gewelddadige criminelen worden ontvoerd in het donker in Texas, als ze op weg zijn met de auto. Om zijn vermiste familieleden op te sporen, roept Tony de hulp in van agent Bobby Andes (gespeeld door Michael Shannon). Terwijl Susan het manuscript leest, denkt ze terug aan haar huwelijk met Edward en de keuzes die ze in haar leven gemaakt heeft en begint ze de emotionele gevolgen van haar daden te vatten en te beseffen en komt ze ook erachter, dat ze misschien meer met haar egoïstische moeder Anne (gespeeld door Laura Linney) gemeen heeft dan ze dacht.

De opening van het verhaal op de kunstgalerij van Susan Morrow, met de corpulente blote vrouwen, mocht er best wezen en was ook wel gewaagd. Door deze fraaie in beeld gebrachte opening, weet je eigenlijk ook meteen dat je te maken hebt met een film, die visueel gezien fraai en stijlvol in elkaar steekt en gezien de vrouwen die meespelen in dit verhaal, weet je ook dat regisseur Tom Ford waarschijnlijk een een zwak/fetisj heeft voor roodharige vrouwen, met o.a. Amy Adams, Isla Fisher, Ellie Bamber, Andrea Riseborough en India Menuez, waarvan van een aantal ook hun blote (weliswaar van achteren) melkachtige lichamen te zien zijn (o.a. van Ellie Bamber en India Menuez).

In eerste instantie had ik zoiets "waar gaat dit verhaal nu eigenlijk over", maar zodra het verhaal vordert, wordt dat eigenlijk allemaal duidelijk, hoewel de verschillende verhalen door elkaar (manuscript en terugblik m.b.t. haar leven met Edward) soms wat verwarrend kunnen werken. Het verhaal (of beter gezegd verhalen) zit opzicht best aardig in elkaar en weet daarbij ook te boeien en dat was bij mij vooral m.b.t. het verhaal in het manuscript, welke best hard en grof was (de vrouw en dochter van Tony, worden namelijk nadat ze ontvoerd zijn verkracht en vermoord en daarna bloot bij het vuilnis gedumpt. In dit geval op een rood bankstel). Dat verhaal zit opzicht eenvoudig in elkaar en het einde ervan mocht er best wezen. Het is me echter wel niet duidelijk of Tony uiteindelijk zelfmoord pleegde op het einde, of dat het geweer per ongeluk afging gezien zijn verwondingen.

Het verhaal omtrent Susan en Edward en het verleden (waarbij ook de harde moeder Anne van Susan een rol speelt, die niets heeft met zachtaardige personen zoals Edward en ze vindt hem ook niet geschikt voor haar dochter om mee te trouwen. Susan omschrijft haar moeder als gelovig, conservatief, racistisch, republikeins, materialistisch en narcistisch), kon me in ieder geval minder interesseren en boeien en het einde vond ik maar raar, maar als dat de wraak van Edward moest voorstellen, dan was het natuurlijk wel geslaagd.

Visueel gezien werd het verhaal fraai en stijlvol in beeld gebracht en ook de bekende cast deed het wel goed en vooral dan beide hoofdrolspelers, te weten de altijd mooie Amy Adams (in de rol van Susan Morrow die vroeger getrouwd was met Edward Sheffield en hem op een lullige manier gedumpt heeft voor glamourboy Hutton Morrow) die zeer stijlvol van het scherm spat en Jake Gyllenhaal (in de dubbelrol van schrijver Edward Sheffield en familieman Tony Hastings in het geschreven manuscript "Nocturnal Animals"). Degene die het overigens ook wel goed deed, was Aaron Taylor-Johnson (in de rol van Ray Marcus, die het leuk vindt om te moorden, en die samen met zijn vrienden Lou en Turk de vrouw en dochter van Tony ontvoeren en daarna verkrachten en bruut vermoorden) en de scene waarbij hij op het toilet, waarbij het toilet buiten staat, zit te schijten en daarna zijn kont veegt, was best komisch. Michael Shannon (in de rol van agent Bobby Andes, die longkanker heeft en nog circa een jaar te leven heeft) deed het opzicht ook wel verdienstelijk.

Opzicht is dit zeker best een goede Drama / Thriller film en visueel gezien mocht de film er ook zeker wezen. Maar de eenvoudige verhalen, waarin het draait om gerechtigheid en wraak, stelen eerlijk gezegd niet zoveel voor (de manier waarop de verhalen verfilmd zijn, geeft het wel wat extra's) en de eindes daarvan roepen bij mij toch vraagtekens op.

avatar van david bohm
geplaatst: 4 maart, 13:32 uur [permalink]
Fijne film die een drietal verhalen tot een coherent geheel weet te maken. Naast het verhaal zijn het acteerwerk, de beelden en de muziek dik in orde.

avatar van Drifter
geplaatst: 4 maart, 22:13 uur [permalink]
Komt er net niet helemaal uit.

geplaatst: 4 maart, 22:40 uur [permalink]
Drifter schreef:
Hoge score komt omdat de kijkers er weinig van snappen maar met de massa mee stemmen.
Wat precies heb ik niet gesnapt van deze film? 😕

avatar van Drifter
geplaatst: 4 maart, 22:47 uur [permalink]
Dat de beginscene een leuke scene is bijvoorbeeld. 🙂
Maar meningen verschillen dus het heeft weinig zin om daarover een discussie te gaan voeren. Als jij het een leuke film vindt is dat goed. En dat ik het niet leuk vind is ook goed.
Maar ik ben het met je eens dat ik geen mening mag vormen over andere kijkers.

avatar van white viking
geplaatst: 5 maart, 14:43 uur [permalink]
Gewaagde openingsscene zonder meer 🙂
Verder heb ik er weinig over te zeggen wat al niet gezegd is geweest.
Duidelijk een film die niet voor iedereen is weggelegd.

avatar van Rillo
geplaatst: 5 maart, 21:06 uur [permalink]
Schitterende opening met door de film heen geweldige shots.
Maar al met al tóch een beetje mager verhaal wat ook nog eens wat verwarrend gebracht wordt.
Sprak mij daarentegen wel aan ... 😉

avatar van de grunt
geplaatst: 9 maart, 22:22 uur [permalink]
Nocturnal Animals is een mixtuur van Lynch en Coen met het esthetische oog van Tom Ford. Briljant

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 13 maart, 02:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een bizarre openingsscène, dacht dat het een beetje de toon moest zetten voor de rest van de film maar dat bleek uiteindelijk wel mee te vallen.

De opbouw van het verhaal is goed. De flashbacks zijn niet erg moeilijk in elkaar te puzzelen zodat je toch makkelijk kan blijven volgen. De tristesse is duidelijk aanwezig, er hangt de hele tijd een weemoedige stemming waaruit we kunnen opmaken dat het hoofdpersonage Susan depressief is. Een aantal dialogen met haar vriendin/collega en gedragingen ondersteunen dit vermoeden. Er gebeurt in feite niet zoveel als je het verhaal in het verhaal niet meetelt. Hierdoor lijkt het soms traag vooruit te gaan. Toch is de film bij momenten zeer spannend waardoor je als kijker scherp blijft en benieuwd bent naar wat er nog gaat komen.

De achterliggende thema’s komen we pas naar het einde volledig te weten maar men doet geen moeite om ze krampachtig verborgen te houden. Als je aandachtig bent zie je veel hints, wat wel in het nadeel kan spelen van de film. Doordat de ex-man Edward het boek opdraagt aan haar, laat het zich ook raden dat er veel symboliek aan te pas komt. Het einde is hard op zijn manier maar ook dubbel. Zo wordt de indruk gewekt dat Edward niks meer om haar geeft door niet op te dagen voor hun afspraakje maar dat geloofde ik niet. Waarom doe je anders moeite om een exemplaar van je boek op te sturen, laat staan te reageren op berichtjes. De wraak op zich is natuurlijk wel geslaagd.

Jake Gyllenhaal speelt ook hier weer overtuigend, echt een goeie acteur. Amy Adams verraste me opnieuw na haar sterke rol in ‘Arrival’. En ook de rest deed het zeer verdienstelijk. Meer van dit graag.

geplaatst: 16 maart, 13:20 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film begon zoals het in de film zelf werd gezegd als "promising". De lange uitgediepte en goed gefilmde autoscene zat erg goed in elkaar. Leuk ook om telkens de overgang te maken naar de lezer van het boek. Je bent zelf als kijker erg benieuwd hoe het verhaal gaat eindigen en je hoopt dat de lezer gewoon de hele nacht doorleest.

Nadien echter valt de gehele film ineen als een soufflé en verloor het grotendeels zijn geloofwaardigheid. Een sheriff die een slachtoffer gebruikt als deputy? Komaan zeg ... Ik vond het personage van Edward ook vrij bizar. Hij wordt omschreven door de moeder van Susan als zwak, besluiteloos en te weinig ambitieus te zijn. Wel, in de film deden ze er alles aan om deze karaktertrekken in overdreven mate in de verf te zetten. Ik ben een vredelievend persoon, maar als ik oog in oog sta in een line-up, in de auto (en later nog met een pistool) met de moordenaars en verkrachters van mijn vrouw en dochter, dan zal ik toch anders reageren (en niet als een bange seniele plant). Het personage van Michael Shannon vond ik ook maar zozo, geef mij maar een Shannon in Take shelter of Revolutionary road.

Ik kan best plaatsen dat de film een soort connectie wil leggen tussen de gebeurtenissen of de boodschap in het boek en wat er in het echte leven van Edward en Susan gaande is/was. Vanuit deze optiek kan ik dit concept best smaken. De wraak omwille van de abortus en het hem verlaten dat terugkomt in het boek doordat het boekpersonage ook vrouw en kind verloor. Bovendien geeft hij het bewijs dat hij wel degelijk met durf en met diepgang een roman kan schrijven.

geplaatst: 17 maart, 01:27 uur [permalink]
Geen touw aan vast te knopen.

geplaatst: 17 maart, 09:51 uur [permalink]
Rimmshot schreef:
Geen touw aan vast te knopen.

Meen je dat? Daar kan ik dan weer geen touw aan vast knopen, want het is allemaal vrij eenvoudig hoor… jammer.

geplaatst: 22 maart, 02:07 uur [permalink]
stefan dias schreef:

Persoonlijk vond ik het een slechte film.

geplaatst: 24 maart, 14:34 uur [permalink]
Film met twee gezichten. De verhaallijn in het heden zit aardig in mekaar en is sfeervol, met een goede setting en een mooie rol van Adams. De verhaallijn 'uit het boek' lijkt op een b actiefilm met een matig uitgewerkte rol van Gyllenhaal en een over de top rol van Shannon; waarbij bovendien de acties van de personages vergezocht zijn.
De link tussen dat verhaal en de realiteit is interessant, maar komt niet echt goed uit de verf. Qua script is het allemaal wat rommelig, maar het interessante gegeven, de setting en muziek en de goede rol van Adams maken het een prima film; ook al had er meer in gezeten.

avatar van AmazingPP
geplaatst: 26 maart, 19:19 uur [permalink]
Wat een gewaagde film qua verteltechniek is dat! Je moet echt even het door hebben hoe de film vertelt word. Prima film, maar er had iets meer verhaal in mogen zitten wat mij betreft. Het is allemaal een beetje magertjes. En dat kun je dan van het begin van de film weer niet zeggen. 3,5 *

avatar van DjFrankie
geplaatst: 17 april, 00:43 uur [permalink]
Mooie dubbele verhaallijn, echt genoten hiervan.

geplaatst: 17 april, 21:28 uur [permalink]
Kon veel beter teveel bullshit. Duurde te lang, saai! ( geen spoilers )

avatar van JeroenFR08
geplaatst: 19 april, 14:19 uur [permalink]
Fijne film die me erg positief is bijgebleven.

Allereerst zijn daar de rollen. Michael Shannon is een van de uitblinkers als cop. Naast hem Jake Gyllenhall die ook weer een glansrol weet neer te zetten. De man is een echt goede acteur geworden. Ook de altijd mooie Amy Adams mocht er weer zijn.

Een verhaal dat origineel is, mooie beelden, fijne soundtrack, de film heeft alles in zich.

Weet alleen nog niet zo goed wat ik van het einde moet vinden..

avatar van Saving Pvt. Pyle
geplaatst: afgelopen zondag om 23:00 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Haha, wat een pretentieuze film. Is dit het? 2 slappe verhaaltjes die wat raakvlakken met elkaar hebben en waarin de schrijver op de schuldgevoelens van Susan probeert in te spelen en dat is het geniale? Schei toch uit, zeg. Wat een lachertje. 3,68 was het en het 3,67 is het nu, maar eigenlijk zou het hard richting de 2,67 moeten gaan. Zelden zo'n overschatte film gezien als deze.

geplaatst: afgelopen maandag om 22:04 uur [permalink]
Stoer, hoor.

avatar van Superkuuk
geplaatst: vandaag om 11:37 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Punt Aftrek voor het einde..Ik had echt een heel mooi bitter sweet revenge einde verwacht...Ik speelde met de gedachte dat hij iets had met de dochter van Susan..Er zat een scene in waar haar dochter met een niet herkenbare man naakt in bed lag....ach ja wie ben ik...ik had er in iedergeval een beter einde van gemaakt....Dat geneuzel met die groene jurk en dat ze op haar moeder lijkt en dat hij dus waarschijnlijk zelfmoord heeft gepleegd, is mij te ver van mijn bed, en veel te vaag...Gimme Oldboy revenge hij heeft er 20 jaar de tijd voor gehad.