Nocturnal Animals (2016)

3,63

Drama / Thriller

geregisseerd door Tom Ford
met Jake Gyllenhaal, Amy Adams en Michael Shannon

Het is bijna twintig jaar geleden dat Susan Morrow haar eerste man, de ongepubliceerde schrijver Edward Sheffield, verliet. Inmiddels is ze een succesvol kunstenaar en getrouwd met een rijke echtgenoot. Op een dag ontvangt ze een manuscript van haar ex-man. Susan wordt opgezogen in de roman, die beschrijft hoe een vakantie van een gezin een vreselijke en gewelddadige wending krijgt. Het verhaal doet bij Susan herinneringen naar boven komen over haar eerste huwelijk en confronteert haar met een ongemakkelijke waarheid over zichzelf.

248 BERICHTEN 65 MENINGEN
ShiVa Fox schreef:
Daar gaan we weer...
Geweldig !
Origineel verhaal !
Je wordt er helemaal ingezogen !
super einde !
Enzovoort....
Kom op mensen echt ??
Wat een overgewaardeerde film door de meeste gasten hier.

Het lijkt er steeds meer op dat een goed en samenhangend verhaal er niet meer zoveel toe doet. Maar dat de beelden die getoond worden veel belangrijker zijn voor veel mensen dan de inhoud of het verhaal zelf.

En het einde van de film net zo.
Het lijkt er steeds meer op dat hoe vager, onsamenhangender of ongeloofwaardiger de film is hoe beter hij beoordeeld wordt.
Zo dat veel mensen lekker kunnen gaan roepen dat zei het wel snappen en jij niet. Want het gaat hier over of ze bedoelen dit of je snap het niet want de makers bedoelde dit denk ik......enzovoort enzovoort.
Terwijl het toch vaak gewoon een k.u.t einde is en uiteindelijk dus de hele film een teleurstelling is !
Maar in plaats van dat te zeggen dat het gewoon een slechte film is roepen de meeste mensen dat het een super film is om maar niet dom over te komen omdat ze net als wij allen het vaag en onsamenhangend vinden maar toch willen over komen als iemand die de film echt goed heeft begrepen en precies weet waar het over gaat.

Kortom , overgewaardeerd, ongeloofwaardig, onnodig vaag en wederom een kut einde.

Ja, en vooral dat einde he, hahaha..

avatar van JJ_D
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nachtelijke dieren. Ze schrijven ’s nachts, zoeken ‘s nachts naar ocharme een paar uren slaap, schuimen gewestwegen af op zoek naar een misdrijf. Allemaal nachtelijke dieren in ‘Nocturnal animals’ - film die tegelijk roman is. En niet zomaar een roman, wel de roman van een bestaan dat er nooit echt geweest is. Edward gebruikt het personage Tony om te schrijven over zijn leven, het leven, een leven waarin hij een vrouw en een kind verliest – waarna hij zichzelf van kant maakt. Die noodlottigheid dringt pas tot Susan door wanneer hij niet komt opdagen. Een ultieme daad van artistieke sterkte is het, als verweer tegen het grootste verwijt dat hem werd aangewreven: “weakness”. Ah, een film die allesbehalve “weak” is. Ja, je wordt er als toeschouwer week van. Gedurende een week of wat.

PS: Er valt nog veel meer over te zeggen, maar dat heeft TheDiningDead al fantastisch gedaan. Hulde!

avatar van Capablanca
martijnk schreef:
Saaie, langdradige, rommelige, ongeloofwaardige, voorspelbare, clichematige film. Ik snap alle lovende recenties echt totaal niet. Ik ben echt een Gyllenhaal fan maar hij zat hier echt totaal niet in zijn rol

Wil je een goede Gyllenhaal film zien? Kijk Demolition en Nightcrawler maar sla deze over dan bespaar je 2 uur van je leven.

Smaken verschillen. Bij deze drie zou ik zeggen:
1. Nocturnal Animals
2. Nightcrawler
3. Demolition

Maar de beste van Gyllenhaal blijft voor mij sowieso Donnie Darko.

avatar van FlorisV
Gemiste kans.

Een mengsel van spanning en totale verveling. In de kern wordt een (weliswaar fictief) verhaal verteld, een roman van Gyllenhaal wordt daarbij effectief uitgebeeld en deze doet denken aan de betere highway thrillers zoals The Hitcher en Breakdown, hoewel bescheidener in bloederigheid en actie. Hieromheen is er een compleet slaapverwekkend verhaal over het hervonden contact tussen de mislukte en ongelukkig getrouwde "kunstenares" Adams (die exposities maakt met dikke reten) en haar ex, de romanschrijver. Aan het eind wordt je nog even tot nadenken aangezet...poeh zou Gyllenhaal zelfmoord gepleegd hebben? Maar eigenlijk boeit dat je dan al niet meer.

Verder weer zo jammer dat Jena Malone met zo'n piepklein bijrolletje genoegen moest nemen...oh en waar bleef Michael Shannon....echt een halve minuut in beeld geweest en dat was het...wat een verspilling van deze talenten!!!

Je denkt dat de film beter was geweest als Shannon een minuut in beeld was geweest?

avatar van K. V.
Hm, deze vond ik toch ook wat minder. Ik vond hem nogal langdradig en kon me maar matig boeien. De film zag er nochtans goed uit en ook wel een bekende cast, maar het verhaal viel wel tegen.

avatar van pierre18
Adams kan voortreffelijk spelen maar de films waar zij in speelt zijn soms uitermate traag en gezocht. Aan de ene kant was deze flm boeiend aan de andere weer te ver doorgeschoten in het zoeken naar cohesie in de verhaallijnen. De lege rijkdom waarin zij zich nu begeeft wordt uitstekend weergegeven geholpen door uitermate bijpassend muziekthema. Dan volgt de keiharde realiteit in een verlaten omgeving waar rijkdom niet aanwezig is. Het schuldgevoel dat boven komt bij Adams is goed weergegeven bij het lezen van het boek. De dubbele rol van haar ex slaat goed aan en ook de invloed van haar ouders. Maar uiteindelijk bleef ik met een onbevredigend gevoel zitten. Geen vragen maar gewoon met een gevoel van mwahh is dit 't?

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eigenlijk was ik lange tijd de mening toegedaan dat het verhaal een gelijkaardige gebeurtenis uit haar vroeger huwelijk weer voor de geest zou brengen maar dat blijkt dan zo niet te zijn is en brengt het verhaal wel het besef bij van vroeger onheus gedrag tov haar partner en dit werd dan uiteindelijk verduidelijkt met de mislukte date in de slotscene.
Dieper bedacht dan verwacht maar al bij al een mooi in beeld gebracht en suspensvol verhaal.
Jake Gyllenhaal en Amy Adams : best in orde.