• 11.701 nieuwsartikelen
  • 9.054.728 stemmen

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

Misdaad / Drama | 115 minuten

Met onder meer: Frances McDormand, Woody Harrelson en Sam Rockwell

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 11 januari 2018

Plot Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Nadat er maanden verstreken zijn in de moordzaak van haar dochter zonder de dader gevonden te hebben, maakt Mildred Hayes een gedurfde stap. Ze laat op drie billboards, die weggebruikers naar haar stadje leiden, een controversiële boodschap maken gericht aan William Willoughby, de sheriff van de stad. Als zijn hulpsheriff Dixon, een onvolwassen moederskindje met een voorliefde voor geweld, betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildred en Ebbings wetshandhavers alleen maar verergerd.

Social Media

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Een film waarin alles net even wat anders gaat dan ik aannam op basis van de titel, waarvan ik verwachtte dat die de hele plot wel zo ongeveer zou vertellen. Maar de personages hebben allemaal hun eigen verhaal, met meer diepte dan gedacht en meer ruimte om hun eigen gezicht(en) te laten zien – zelfs de oorspronkelijk min of meer als "comic relief" gebrachte "midget" krijgt z'n eigen moment. Oog om oog totdat het te ver gaat. Sommige momenten gingen een beetje over de rand van het geloofwaardige (Dixon die niet vervolgd wordt voor het feit dat hij Welby uit het raam gooit, Mildred die het politiebureau in vlam zet), maar op de een of andere manier komt de film er mee weg. En McDormand is zeker niet alleen maar aardig, zoals ik (ook weer op voorhand) dacht – fijne monoloog tegen die priester, en wat ze bij de tandarts doet moet ik ook maar eens onthouden. (Wel hilarisch dat ze daarna ontkent dat ze bij hem in de stoel heeft gezeten terwijl haar mond nog uitzakt van de verdoving!)

avatar van wihu61

wihu61

Een tergend traag tempo, ongeloofwaardige dialogen en een open einde...

Het zal wel allemaal heel diepzinnig bedoeld zijn, maar ik ben blij dat ik dit niet in de bioscoop heb hoeven doormaken.

avatar van lang pee

lang pee

• 1958 berichten

Dit is één van mijn favoriete films, met een heerlijke Frances McDormand......meer valt er niet over te zeggen.....

avatar van Boenga

Boenga

Wat ik hier wel vaker bij de (positieve) commentaren lees:
een simpele maar originele plot;
uitstekend acteerwerk;
realistische karakters en personages - nobody's perfect;
een heerlijke portie zwarte humor - bijvoorbeeld de manier waarop Mildred de pastoor even op z'n plaats zet;
een verhaal dat op geen enkel moment inzakt - voortdurend nieuwe wendingen houden het tempo hoog;;
het niet-zo-traditionele einde;
...
Hier heb ik heel erg van genoten.
Nét geen vijf sterren door de scene waarin Mildred molotovcocktails naar het politiekantoor gooit: de dorpsdame die strijdt voor gerechtigheid wordt daar zowaar even terrorist, en dat vond ik binnen dit geheel een stap te ver.

Hoe dan ook: tópfilm !

ZAP! schreef:

Ben ik er toch weer ingestonken. Ik wist na 'In Bruges' ongeveer wat ik kon verwachten met McDunno, maar ik heb me laten overhalen door de cast en het verhaal dat misschien toch wat serieuzer zou (kunnen) zijn én de talrijke positieve reacties.

Maar kritiek was er ook al, zag ik nu pas, op de eerste pagina's hier (de rest heb ik dan niet meer bekeken).

Ik vind het een grote flop, op de fotografie, het acteerwerk en de soundtrack na.

Een mislukte mix van drama en zwarte komedie, bij gebrek aan een betere omschrijving.

1,5*.

Ik begrijp heel goed dat deze film niet jou "cup of tea" is. Om de film als mislukt te omschrijven gaat wat ver. Ze hebben 7 Oscar nominaties, waarvan ze 2 van de belangrijkste van in de wacht hebben gesleept.

Film Fan

De film biedt een verbluffende combinatie van humor, drama en spanning en wordt ondersteund door een uitstekende cast die hun rollen zeer overtuigend vertolken. Frances McDormand is in het bijzonder indrukwekkend als Mildred, die vastbesloten is om gerechtigheid te krijgen voor haar dochter en bereid is om tot het uiterste te gaan om dat te bereiken. Wat deze film zo bijzonder maakt, is de manier waarop het verhaal op subtielere manieren de complexiteit van de menselijke relaties en emoties verkent. Het weet de aandacht te vestigen op de diepere lagen van de personages en hun gevoelens, zonder het verhaal te verzwaren.

Kortom, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is een prachtige en meeslepende film die zowel emotioneel als intellectueel bevredigend is. Het is een film die je nog lang zal bijblijven en die je niet mag missen.

Zeven Oscar nominaties waarvan er twee van de belangrijkste in de wacht gesleept zijn Beste vrouwelijke hoofdrol en beste mannelijke bijrol.

Film Fan schreef:

Oscarnominaties zeggen mij bar weinig, ik hou die poppenkast al jaren niet meer bij.

'Voor mij' is de film een mislukte mix van genres, zo moet je dat eigenlijk lezen.

m1701 schreef:
Acteerwerk en verhaal was top...maar mis ik nou een einde???
Ik weet niet of je al een antwoord heb, maar volgens mij eindigt het met Mildred die met een man (weet al niet meer welk personage) in een auto zelf op zoek gaat de moordenaar om zelf gerechtigheid te halen...?

ZAP! schreef:

Verbazingwekkend, dit is namelijk precies de reden waarvoor deze film zo geroemd wordt.

Film Fan schreef:

De film wordt geroemd vanwege de mislukte mix van genres? Waar moet dat heen met deze wereld.

avatar van Phantasm

Phantasm

Boeiende film met een goed verhaal. Prima mee vermaakt.

ZAP! schreef:

Klopt, de imbecielisering van Nederland gaat rustig verder.

avatar van Clarencoo

Clarencoo

Een juweeltje deze film, Top geacteerd, goed gecast, lekker vergezocht verhaal, maar dat mag de pret niet drukken. Die Sam Rockwell heeft de rol van zijn leven. Lache

avatar van Oma Bibber

Oma Bibber

Een schitterende film.

Geweldige acteurs.

avatar van badfans69

badfans69

Zondag 30 juli, 21u40 - 23u30 te zien op Canvas.

avatar van MOVIEMAZZTER

MOVIEMAZZTER

leuke, boeiende film die de aandacht tot het absolute eind wist vast te houden. Leuk in de zin van absurdistisch op bepaalde momenten. Meer drama dan misdaad overigens. Goede cast die prima werk levert, met name de vrouwelijke hoofdrol dan (Frances McDormand).

avatar van dinhus

dinhus

De film maakt de verwachtingen waar. Het verhaal is enorm sterk, evenals het acteerwerk. Daarnaast is het ook niet een gebruikelijk verloop: veel unieke, onverwachte wendingen & ontwikkelingen.

Frances McDormand vervult hier een interessante rol en zij wist mij - als kijker - geboeid te houden. Het is allesbehalve een “dertien in een dozijn” persoonlijkheid: ze kent meerdere lagen dat is interessant om te zien.

avatar van El ralpho

El ralpho

Anger begets greater anger

Het is niet lastig om te zien waarom Three Billboards geliefd bij het grote publiek is. Het verhaal is origineel, er wordt over het algemeen een stevig potje geacteerd en er is sprake van een unieke stijl.

Dat een stijl uniek is wil echter niet zeggen dat deze altijd voor mij werkte. De balans tussen drama en komedie voelde met regelmaat zoek, en dan doel ik er met name op dat het comedy aspect vaak misplaatst aanvoelde. Dit kwam het meest sterk naar voren via de personages van Peter Dinklage en Samara Weaving. Bij The Banshees of Inisherin of In Bruges was dit beter in balans.

Daarnaast waren er ook weer een hoeveelheid toevalligheden aanwezig voor het creëren van een aantal geforceerd ingebrachte dramatische momenten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de brandende billboards, de brand in het politiebureau en het afluisteren van de vermeende moordenaar in de kroeg. En zoals de patriottistische Amerikanen niet vaak genoeg duidelijk willen maken zullen de meeste van hen niet rusten voor het recht gezegevierd heeft, zelfs na hun dood. Het ligt er weer zo overdreven dik bovenop allemaal.

De toevalligheden daargelaten, het verloop van het verhaal was, los van de humor die mij vaak niet zo veel deed, wel sterk uiteengezet. Met name het personage van Mildred Hayes wist het geheel vaak genoeg naar een hoog niveau te tillen ondanks de soms “dubieuze” acties van haar personage, en hoe gemakkelijk zij hiermee weg kwam.

Het slot vond ik overigens juist wél heel sterk gevonden, omdat het té voor de hand liggend geweest was als de dader daadwerkelijk op deze manier geïdentificeerd was. Dat men open laat hoe Mildred en Jason hiermee om zullen gaan vond ik juist een van de sterkste momenten van de film.

shrink schreef:

Ik bleef met een kater zitten! Tot een half uur voor het einde van de film is het een topfilm!! Maar vanaf de brand in het bureau (wat ongeloofwaardig!) gaat het naar een bedenkelijk niveau. Het einde was ook waardeloos.

Ik had precies hetzelfde Die brand en wat er dan gebeurt verpest de hele film!!!!

Joy4ever schreef:

Ik heb niet vaak moeite met een plotseling of open einde maar in deze film vond ik het niet zo geslaagd. Terwijl ik het tot aan dat moment een vrij goede film vond. Bij vlagen ook bijzonder geestig. Meh.

Het is geen 'who dunnit movie" , geen thriller maar drama ,het gaat over mensen waar hun leven op 1 of andere manier vastloopt en de rest van hun leven bepaalt. .

frans123

Erg overgewaardeerde film: zoetig , melig, woke..Een film die na een uurtje zijn kruit verschoten heeft en je naar het einde sleept. Een hoofdpersoon in de film die al snel het loodje legt doet een fiilm geen goed . Kortom ik ging mij vervelen...het boeide niet meer. Ik zapte nogal en keek voortdurendf op de klok.

Ik let nooit meer op rating hier .

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

Erg overgewaardeerde film…woke...

Zal dit gedeelte wel gemist hebben, maar goed, waar kan ik op letten bij een volgende kijkbeurt?

jacobine_rodijk schreef:

Kijk ervaring gecombineerd met levenservaring...

Een ietwat "kitscherige , melige, zoete uitvoering van een op zich aardig verhaal. Bad guys zijn eigenlijk toch wel goed en de zwarte medebroeders zijn allemaal aardig en recht door zee. Racisme , homofobie wordt gelijk beteugeld en gecorrigeerd. (weet je nog wat Dixon zei, dat je geen zwarte meer mag zeggen volgens de wet???!!!

Precies...dat is zeeeer woke) Ook een donkere wordt chef van het politiebureau ...Voel je m?? Als je jong bent ( ???) valt je dat niet zo op...Ik met met mijn 93 jaar en universitair opgeleid wel

De film gaat in wezen over tolerantie en acceptatie ...We gooien niet met dwergen maar we gaan met ze naar een restaurant....duidelijk nu, al die boodschappen die er in zitten? Woke is politiek correct , waarin we zelfs in film / kunst doorslaan. Die foute brief aan Dixon..

Achteraf een kleffe foute film, maar een aardig verhaal ..en niet onbelangrijk, acteurs 4*

avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

frans123 schreef:

Jeetje, wat progressief allemaal. Jammer dat het niet meer als "vroeger" is inderdaad, toen dit allemaal nog prima door de beugel kwam. Mis de tijd wanneer alleen blanke mensen het stemrecht hadden. En er een aparte toilet was voor kleurlingen.

jacobine_rodijk schreef:

iedereen mist dat...

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

frans123 schreef:

Kijk ervaring gecombineerd met levenservaring...

Ben je nou een trolaccount of meen je elke keer de inhoud van je berichten?

93 jaar, sure.

avatar van Boenga

Boenga

The Oceanic Six schreef:

Ben je nou een trolaccount of meen je elke keer de inhoud van je berichten?

93 jaar, sure.

193 jaar oud, en ondanks z'n 'levenservaring' blijven hangen in de 19de eeuw...

avatar van horizons

horizons

iedereen mist dat...

Mag hopen dat je hier sarcastisch bent...

Film Fan schreef:

Wat zegt dat nou ? . Titanic , Dances with wolves , The Green Mile etc. etc. vond ik verschrikkelijke films Ook beladen met Oscars zeker??

avatar van Kondoro

Kondoro

horizons schreef:

Mag hopen dat je hier sarcastisch bent...

Het is Frans, we zullen het nooit weten.

avatar van skyrfretter

skyrfretter

Verdomd. 4 keer gezien en wil gerust nog een keer, maar bij voorkeur met wat tussentijd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

Reeks persoonlijke aanvallen / off-topic geneuzel verwijderd.

avatar van atropine

atropine

Het is een raadsel waarom de film zo'n hoge ogen gooit. 3.87 Is bestemd voor paradepaardjes en niet voor kreupele werkpaarden. Het verhaal gaat over een zeer agressieve en sociaal lompe vrouw die de moord en verkrachting van haar dochter gewraakt wil zien. De situaties die zij mede veroorzaakt zijn soms tamelijk ongeloofwaardig. Bijna 2 uur kijken naar gewelddadige rancuneuze mensen valt niet mee. De film begint met een serieuze toon die gaandeweg lijkt te transformeren naar een zwarte komedie, zonder dat er veel te lachten valt. Ik besef dan dat ik twee uur van mijn leven heb ingeleverd en bar weinig voor heb teruggekregen. .