Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)

3,87 (1938)
1938 stemmen

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin McDonagh
met Frances McDormand, Woody Harrelson en Sam Rockwell

Nadat er maanden verstreken zijn in de moordzaak van haar dochter zonder de dader gevonden te hebben, maakt Mildred Hayes een gedurfde stap. Ze laat op drie billboards, die weggebruikers naar haar stadje leiden, een controversiële boodschap maken gericht aan William Willoughby, de sheriff van de stad. Als zijn hulpsheriff Dixon, een onvolwassen moederskindje met een voorliefde voor geweld, betrokken raakt, wordt de strijd tussen Mildred en Ebbings wetshandhavers alleen maar verergerd.

De kracht van deze film zit in de personages, stuk voor stuk geblutste karakters. In het begin denk je nog dat het een helder wraakverhaal zal worden over goed tegen kwaad, maar al snel verwatert die scheidingslijn en groeit er begrip voor het handelen van elk personage. Dat de film geen echte ontknoping heeft, vond ik zelfs bijdragen tot de sterkte van het verhaal. Lang geleden dat ik bij een film zo'n spijt had dat de aftiteling begon te lopen, had best nog een tijdje willen meeleven met deze figuren.

avatar van Mickey b
Film met een echt sterk verhaal. Vrij grauw, maar is sterkte van film. Prachtig geacteerd. Snap wel de Oscarnominaties en de effectieve award voor beste actrice. Is nu wel geen film die mij van mijn sokkel blaast, maar wel origineel. Blij dat ik hem heb gezien.

Ik bleef met een kater zitten! Tot een half uur voor het einde van de film is het een topfilm!! Maar vanaf de brand in het bureau (wat ongeloofwaardig!) gaat het naar een bedenkelijk niveau. Het einde was ook waardeloos.

avatar van cantforgetyou
Nogmaals gezien en dit is gewoon echt een SUPER film. Wat een scherpe dialogen. Wat een venijnige sfeer. Wat een sarcastische humor. Héérlijk gewoon. Een film die ver boven het niveau stijgt.

YSV
Prachtige film.
Gezien op een filmfestival.
Wil hem beslist nog eens zien.

Schitterende film!Punt!

Echt mensen. Geen karikaturen. Goed gespeeld.

avatar van des1
Een film die nu eens niet voorspelbaar eindigt, hoewel het kruisen van paden wel eens kunstmatig overkwam. Waar niks kunstmatigs aan was, was het puike acteerwerk. Overigens een film die pre-Trump ademt. Missouri is één van de zuidelijke staten waar veel onverdraagzaamheid heerst.

avatar van panax
wat een goeie film
wat een goeie cast
en wat een sfeer
en een onverwacht einde
geweldig acteerwerk
ik vind het een topper

avatar van horizons
Sterk. Ondanks deprimerende wordt de boodschap wel duidelijk gebracht (door personage van Harrelson) en die mag dan toch iets optimistisch hebben.

avatar van Majestics
Ik snap de hoge rating niet zo. Redelijk doorsnee filmpje met een aantal cringe momenten van die 19- jarige vriendin.

avatar van bjerik76
Mooie film met een zeer sterke cast.
Jammer dat de zwarte komedie erin verwerkt bij mij niet paste in deze drama/ thriller.
Vooral de teksten van het nieuwe 19 jarige vriendinnetje van Mildred's ex waren vreselijk en paste niet bij de soms pittige scenes.

avatar van Joy4ever
Ik heb niet vaak moeite met een plotseling of open einde maar in deze film vond ik het niet zo geslaagd. Terwijl ik het tot aan dat moment een vrij goede film vond. Bij vlagen ook bijzonder geestig. Meh.

avatar van Mr Thee
Kan me wel vinden in de laatste twee posts, al vind ik het komische element wel sterk. Hoe dan ook, is het wel een aanrader vanwege de eigenaardigheid die me wel bevalt. Mist net een beetje mysterie en bevat dan wel weer de humor/ mooie karakters!

avatar van cinemanukerke
graag gezien zeker en vast en de grootste troef is het mooie evenwicht tussen humor en drama waarin net de val van karikatuur vermeden wordt. Maar toch blijf ik een beetje op mijn honger zitten. De film vertelt immer weinig ondanks het brede palet dat wordt aangereikt. Racisme, corruptie, milieu schets, rouwverwerking, sociale controle. Nergens wordt er dieper op ingegaan want het gaat slechts over 1 thema : de moraal van het verhaal dat woede en haat escaleert in nog dieper woede en haat. Of zoals het een personage letterlijk zegt in de film : woede wekt woede op. Het personage van Dormand zit immers vol woede (bv de scene op school waar iemand een blik naar hun auto werpt) door het drama, het personage van Rockwell zit vol haat door opvoeding. Beide personages volgen de rechte lijn van wraak en reactie tot ze beiden beseffen (de ene door de bekentenis van haar ex man, de andere door de brief van zijn chief) dat hun acties onschuldigen kwetsen. Zo komen beide personages tot elkaar, ze vinden elkaar en op het einde zijn ze bekeerd. Ze gaan immers niet die man vermoorden, tijdens de rit komen ze tot inkeer. Niks mis met een moraal maar het is wel het enige dat de film vertelt ondanks de vele onderwerpen. Er rest enkel dan nog de plot. Een verhaal (maar een zeer sterk verhaal - vakkundig geschreven) over een vrouw dat het gevecht aangaat met de lokale autoriteiten waarin zeer sterke dramatische momenten de film met gemak naar onderhoudende cinema voeren.

avatar van perceived
Prima film die wel wat dik is aangezet en wellicht wat overdreven karikaturaal is.