Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

De Italiaans-Amerikaanse uitsmijter Tony Lip zit tijdelijk zonder werk als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

Uitstekende film waarin een uitsmijter tijdelijk zonder werk zit en een baantje als chauffeur aanneemt. Deze roadmovie die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal speelt zich af in 1962 in het zuiden van de VS en is onderhoudend van begin tot eind. De opzet van twee totaal verschillende personages die elkaar beter leren kennen is niet bepaald vernieuwend. Een afwijkende film binnen het oeuvre van Peter Farrelly. Vanwege de heerlijke rol van Viggo Mortensen nog net 4.0 sterren.

R. Ticus
Natuurlijk een feelgood movie pur sang, maar het sterke spel maakt dat helemaal goed. Twee uitgediepte karakters die elkaar uitstekend aanvullen: Viggo Mortensen en Mahershala Ali. Prachtig geschoten bovendien. Sterk staaltje vakwerk van regiseur Peter Farrelly.

Echte,
een verassend goede film

Mooie sfeervolle film uit de jaren '60 met een mooie boodschap.
Geweldige prestatie van Viggo Mortensen en Mahershala Ali die rol spelen zoals je ze nog nooit eerder hebt gezien.
Verwacht echter geen nieuw of diep verhaal die je helmaal omver blaast.
Goede film, goed gemaakt, maar niets bijzonders

terechte oscarwinnaar!

avatar van K. V.
Zonder verwachtingen deze eens bekeken en was aangenaam verrast door deze film. Viggo Mortensen en Mahershala Ali waren erg goed en een prima duo. Ook het verhaal was boeiend gebracht en verveelde zeker niet, ondanks de lange speelduur.
Verder zag de film er prima uit.

Prachtige film, vergelijkbaar met Intouchables.

avatar van Tommy De Vito
Ja, ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een film de volle mep van 5 sterren had gegeven. Tot ik Green Book zag. Een wonderschone film die volledig aan mijn smaak voldoet. Het waargebeurde verhaal is mooi uitgewerkt, met soms wat zwaardere scenes, maar de humor overheerst duidelijk. En dat is het mooie aan deze film. Het is allemaal niet te diepzinnig, niet te dramatisch. En dat hoeft ook niet (altijd).

Wat heeft Farrely toch voor een prachtige sfeer gezorgd. Iets wat je niet echt zou verwachten. Deze man (samen met zijn broer) was in de jaren 90' goed voor een aantal top komedies, maar dit had ik niet van hem verwacht. Je wordt vrijwel direct meegezogen in de jaren 60' sferen. Prachtig gefilmde natuurshots, dat heel toepasselijk is bij een roadmovie. Zoals het eigenlijk hoort. Stad/dorp scenes zien er ook sfeervol uit. De sfeer is echt een grote pluspunt van deze film. Daarnaast uiteraard de mooie opbouwende vriendschap tussen Lip (Mortensen) en de muzikant (Ali). Beide heren acteren erg goed. Vooral Mortensen. Prachtig staaltje acteerwerk. Lekker fatsig ziet hij eruit, die hele film door alleen maar eet en anders in de brieven het over eten heeft. Hilarisch! De muziek is ook top. Tja eigenlijk alles wel, vind ik.

Dit is ook zo'n film die ik graag nog een keer zou willen zien en ik denk dat ik hem dan alleen nog meer kan gaan waarderen. Terechte Oscar gewonnen voor Beste film uit 2018 *****

avatar van Boneka
Deze film heeft mij net als velen hier aangenaam verrast. Ik schrok wel van Lip (Mortensen). Heeft hij voor de film zijn buik volgevreten? Zag er ongelooflijk vadsig uit. Een van zijn beste films vind ik nog steeds Hidalgo, maar dat terzijde. De opbouw van Green Book zag er goed uit en details waren tot het laatst in de puntjes verzorgd. Niets werd aan het toeval overgelaten en zowat alles kwam ter sprake. De gesprekken in de auto waren vermakelijk. Grappig is dat Lip van Ali vooral een soort opvoedcursus kreeg, al vraag ik mij af of Lip er zijn voordeel mee deed. Okay zijn liefdesbrieven sprongen er nu uit, voor rest bleef hij vooral lomp. Het was moeilijk voor 'm om zich in te houden. De ferme klap was dan ook een spontane reactie Mooi is dat Ali vooral heel rustig bleef en er later nog eens fijntjes op terugkwam. De achtergrond van Lip zelf bleef wel een beetje onderbelicht, maar dat vond ik niet erg. En het eind was redelijk voorspelbaar. Zoals de tweede staande houding en eindstuk. De laatste performance act vond ik geniaal. Precies zoals ik ook had gehoopt. Het groene boekje is ook wel apart. Grappig dat ze daarom? ook voor een groene auto hadden gekozen.(?)Het boekje stond symbool voor welke vrijheden de donkere bevolking had. Welk hotel je beter wel en niet kon nemen in het zuiden van Amerika.

Opvallend is dat de echte hoofdrolspelers zijn overleden in 2013.

Beeld en geluid zijn subliem. Alleen is jammer dat de extra's geheel niet zijn ondertiteld.

Film 4.5
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 2.0

Onderhoudend, ontspannend. Aangename film.

avatar van david bohm
Mooie film met fijne muziek en sterk spel van de hoofdrolspelers waarvan de onderlinge chemie goed werkt. Het is een roadmovie die een tijdsbeeld schetst van het rurale Amerika begin jaren zestig.
Aanrader.

avatar van Kondoro0614
“You never win with violence. You only win when you maintain your dignity.”

Bijzondere maar zeker een erg leuke film. De film is veelvuldig winnaar van de ‘Oscars’ in 2019, ik dacht zelfs de beste film? Dit zet natuurlijk een ontzettend hoge druk op de film en tijdens het kijken verwacht je veel, deze zijn dus toren hoog. Toen mijn opa en oma rond de kerst deze film met uitgenodigden hadden gezien op een speciaal feest (geen idee verder hoe en wat) kwam de film eigenlijk steeds meer op mijn netvlies te staan. Op zoveel momenten word deze film genoemd, dan moet ik hem zien. Vandaag tijdens mijn zoektocht naar welke film ik wou zien viel deze weer gauw voor mijn ogen en heb ik hem gelijk maar aangezet. Ik heb genoten dat zeker weten, maar echt een winnaar van het jaar 2019 vond ik het zeker niet.

De film begint eigenlijk vrij leuk, met een kleine introductie naar de ruige en racistische uitsmijter ‘Tony Lip’. ‘Lip’ is haastig opzoek naar klusjes omdat zijn huidige baan tijdelijk stop gezet was, en komt hierna terecht bij de pianist en musician ‘Dr. Donald Shirley’. De twee gaan vervolgens in samenwerking met elkaar en trekken er op uit omdat ‘Dr. Donald Shirley’ een tournee gaat spelen. De twee worden bevriend onderweg en leren elkaar door en door kennen.

De acteerwerken in de film zijn prachtig. Hoe ‘Viggo Mortensen’ en ‘Mahershala Ali’ op elkaar zijn ingespeeld was werkelijk waanzinnig en ook erg leuk om te zien. ‘Viggo Mortensen’ vervuld de rol van de racistische Italiaan ‘Tony Lip’, heerlijke rol die ook vrij ‘stoer’ overkwam. ‘Mahershala Ali’ speelde de rol van de nette negroïde ‘Dr. Donald Shirley’. Ook ‘Linda Cardellini’ deed het leuk, ik ben stiekem altijd al een beetje verliefd op haar geweest, kan er niks aan doen. Leuke rol, niks bijzonders maar wel nog steeds een aantrekkelijke vrouw.

De film kent leuke soundtracks, erg funkie en zeker leuk. Ook vond ik het pianospel nog lange niet verkeerd om te horen, en dat als ‘metalhead’ zeggende ben ik wel wat ruigere geluiden gewend en geliefd om mijn oren heen. Toch vond ik de muziek leuk, kwam er makkelijk door heen en het had een goede sfeer die de film goed vulde.

De jaren zestig look van de film knalde er leuk uit. De auto’s de kleding maar ik denk ook één van de grootste statements in de film: racisme. De hatende Amerikanen lopen nog voorop en dat is in veel opzichten goed te merken: racistische restaurants, politieagenten en publiek is het gene waar ‘Dr. Donald Shirley’ mee te maken krijgt maar ook mee moet leren leven. Het zijn harde scenes maar wel een kern van waarheid, eentje wat we in de hedendaagse maatschappij niet meer veel merken maar nog steeds heel erg veel aanwezig is.

Ik heb dus best genoten van de film. Niet alleen van het leuke verhaal maar ook van de vriendenbond wat ontstond en de achterliggende gedachten op veel punten. Toch wel een leuke zit maar zeker niet oscarwaardig als beste film in mijn ogen, dat was voor 2019 wel iets anders. Afijn, prima film en kijkt snel en makkelijk weg.

avatar van Filmreiziger
Prachtige film, prachtige muziek en uitstekend acteerwerk. Interessant thema en een mooie schets hoe de relatie tussen beide hoofdpersonen zich ontwikkeld. Van beide kanten.

avatar van Rodger
Mooie film, feel good en meeslepend...
Ook de verschillende karakters in deze film worden prima weggezet.
4.0 ****