Green Book (2018)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Peter Farrelly
met Viggo Mortensen, Mahershala Ali en Linda Cardellini

De Italiaans-Amerikaanse uitsmijter Tony Lip zit tijdelijk zonder werk als zijn nachtclub een paar maanden dicht gaat. Vervolgens besluit hij als chauffeur rond te rijden voor een uiterst getalenteerde pianist. De twee leven in een totaal andere wereld, maar krijgen geleidelijk aan een band met elkaar.

Uitstekende film waarin een uitsmijter tijdelijk zonder werk zit en een baantje als chauffeur aanneemt. Deze roadmovie die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal speelt zich af in 1962 in het zuiden van de VS en is onderhoudend van begin tot eind. De opzet van twee totaal verschillende personages die elkaar beter leren kennen is niet bepaald vernieuwend. Een afwijkende film binnen het oeuvre van Peter Farrelly. Vanwege de heerlijke rol van Viggo Mortensen nog net 4.0 sterren.

R. Ticus
Natuurlijk een feelgood movie pur sang, maar het sterke spel maakt dat helemaal goed. Twee uitgediepte karakters die elkaar uitstekend aanvullen: Viggo Mortensen en Mahershala Ali. Prachtig geschoten bovendien. Sterk staaltje vakwerk van regiseur Peter Farrelly.

Echte,
een verassend goede film

Mooie sfeervolle film uit de jaren '60 met een mooie boodschap.
Geweldige prestatie van Viggo Mortensen en Mahershala Ali die rol spelen zoals je ze nog nooit eerder hebt gezien.
Verwacht echter geen nieuw of diep verhaal die je helmaal omver blaast.
Goede film, goed gemaakt, maar niets bijzonders

terechte oscarwinnaar!

avatar van K. V.
Zonder verwachtingen deze eens bekeken en was aangenaam verrast door deze film. Viggo Mortensen en Mahershala Ali waren erg goed en een prima duo. Ook het verhaal was boeiend gebracht en verveelde zeker niet, ondanks de lange speelduur.
Verder zag de film er prima uit.

Prachtige film, vergelijkbaar met Intouchables.

avatar van Tommy De Vito
Ja, ik kan mij niet herinneren wanneer ik voor het laatst een film de volle mep van 5 sterren had gegeven. Tot ik Green Book zag. Een wonderschone film die volledig aan mijn smaak voldoet. Het waargebeurde verhaal is mooi uitgewerkt, met soms wat zwaardere scenes, maar de humor overheerst duidelijk. En dat is het mooie aan deze film. Het is allemaal niet te diepzinnig, niet te dramatisch. En dat hoeft ook niet (altijd).

Wat heeft Farrely toch voor een prachtige sfeer gezorgd. Iets wat je niet echt zou verwachten. Deze man (samen met zijn broer) was in de jaren 90' goed voor een aantal top komedies, maar dit had ik niet van hem verwacht. Je wordt vrijwel direct meegezogen in de jaren 60' sferen. Prachtig gefilmde natuurshots, dat heel toepasselijk is bij een roadmovie. Zoals het eigenlijk hoort. Stad/dorp scenes zien er ook sfeervol uit. De sfeer is echt een grote pluspunt van deze film. Daarnaast uiteraard de mooie opbouwende vriendschap tussen Lip (Mortensen) en de muzikant (Ali). Beide heren acteren erg goed. Vooral Mortensen. Prachtig staaltje acteerwerk. Lekker fatsig ziet hij eruit, die hele film door alleen maar eet en anders in de brieven het over eten heeft. Hilarisch! De muziek is ook top. Tja eigenlijk alles wel, vind ik.

Dit is ook zo'n film die ik graag nog een keer zou willen zien en ik denk dat ik hem dan alleen nog meer kan gaan waarderen. Terechte Oscar gewonnen voor Beste film uit 2018 *****

avatar van Boneka
Deze film heeft mij net als velen hier aangenaam verrast. Ik schrok wel van Lip (Mortensen). Heeft hij voor de film zijn buik volgevreten? Zag er ongelooflijk vadsig uit. Een van zijn beste films vind ik nog steeds Hidalgo, maar dat terzijde. De opbouw van Green Book zag er goed uit en details waren tot het laatst in de puntjes verzorgd. Niets werd aan het toeval overgelaten en zowat alles kwam ter sprake. De gesprekken in de auto waren vermakelijk. Grappig is dat Lip van Ali vooral een soort opvoedcursus kreeg, al vraag ik mij af of Lip er zijn voordeel mee deed. Okay zijn liefdesbrieven sprongen er nu uit, voor rest bleef hij vooral lomp. Het was moeilijk voor 'm om zich in te houden. De ferme klap was dan ook een spontane reactie Mooi is dat Ali vooral heel rustig bleef en er later nog eens fijntjes op terugkwam. De achtergrond van Lip zelf bleef wel een beetje onderbelicht, maar dat vond ik niet erg. En het eind was redelijk voorspelbaar. Zoals de tweede staande houding en eindstuk. De laatste performance act vond ik geniaal. Precies zoals ik ook had gehoopt. Het groene boekje is ook wel apart. Grappig dat ze daarom? ook voor een groene auto hadden gekozen.(?)Het boekje stond symbool voor welke vrijheden de donkere bevolking had. Welk hotel je beter wel en niet kon nemen in het zuiden van Amerika.

Opvallend is dat de echte hoofdrolspelers zijn overleden in 2013.

Beeld en geluid zijn subliem. Alleen is jammer dat de extra's geheel niet zijn ondertiteld.

Film 4.5
Beeld 4.5
Geluid 4.5
Extra's 2.0

Onderhoudend, ontspannend. Aangename film.

avatar van david bohm
Mooie film met fijne muziek en sterk spel van de hoofdrolspelers waarvan de onderlinge chemie goed werkt. Het is een roadmovie die een tijdsbeeld schetst van het rurale Amerika begin jaren zestig.
Aanrader.

avatar van Kondoro0614
“You never win with violence. You only win when you maintain your dignity.”

Bijzondere maar zeker een erg leuke film. De film is veelvuldig winnaar van de ‘Oscars’ in 2019, ik dacht zelfs de beste film? Dit zet natuurlijk een ontzettend hoge druk op de film en tijdens het kijken verwacht je veel, deze zijn dus toren hoog. Toen mijn opa en oma rond de kerst deze film met uitgenodigden hadden gezien op een speciaal feest (geen idee verder hoe en wat) kwam de film eigenlijk steeds meer op mijn netvlies te staan. Op zoveel momenten word deze film genoemd, dan moet ik hem zien. Vandaag tijdens mijn zoektocht naar welke film ik wou zien viel deze weer gauw voor mijn ogen en heb ik hem gelijk maar aangezet. Ik heb genoten dat zeker weten, maar echt een winnaar van het jaar 2019 vond ik het zeker niet.

De film begint eigenlijk vrij leuk, met een kleine introductie naar de ruige en racistische uitsmijter ‘Tony Lip’. ‘Lip’ is haastig opzoek naar klusjes omdat zijn huidige baan tijdelijk stop gezet was, en komt hierna terecht bij de pianist en musician ‘Dr. Donald Shirley’. De twee gaan vervolgens in samenwerking met elkaar en trekken er op uit omdat ‘Dr. Donald Shirley’ een tournee gaat spelen. De twee worden bevriend onderweg en leren elkaar door en door kennen.

De acteerwerken in de film zijn prachtig. Hoe ‘Viggo Mortensen’ en ‘Mahershala Ali’ op elkaar zijn ingespeeld was werkelijk waanzinnig en ook erg leuk om te zien. ‘Viggo Mortensen’ vervuld de rol van de racistische Italiaan ‘Tony Lip’, heerlijke rol die ook vrij ‘stoer’ overkwam. ‘Mahershala Ali’ speelde de rol van de nette negroïde ‘Dr. Donald Shirley’. Ook ‘Linda Cardellini’ deed het leuk, ik ben stiekem altijd al een beetje verliefd op haar geweest, kan er niks aan doen. Leuke rol, niks bijzonders maar wel nog steeds een aantrekkelijke vrouw.

De film kent leuke soundtracks, erg funkie en zeker leuk. Ook vond ik het pianospel nog lange niet verkeerd om te horen, en dat als ‘metalhead’ zeggende ben ik wel wat ruigere geluiden gewend en geliefd om mijn oren heen. Toch vond ik de muziek leuk, kwam er makkelijk door heen en het had een goede sfeer die de film goed vulde.

De jaren zestig look van de film knalde er leuk uit. De auto’s de kleding maar ik denk ook één van de grootste statements in de film: racisme. De hatende Amerikanen lopen nog voorop en dat is in veel opzichten goed te merken: racistische restaurants, politieagenten en publiek is het gene waar ‘Dr. Donald Shirley’ mee te maken krijgt maar ook mee moet leren leven. Het zijn harde scenes maar wel een kern van waarheid, eentje wat we in de hedendaagse maatschappij niet meer veel merken maar nog steeds heel erg veel aanwezig is.

Ik heb dus best genoten van de film. Niet alleen van het leuke verhaal maar ook van de vriendenbond wat ontstond en de achterliggende gedachten op veel punten. Toch wel een leuke zit maar zeker niet oscarwaardig als beste film in mijn ogen, dat was voor 2019 wel iets anders. Afijn, prima film en kijkt snel en makkelijk weg.

avatar van Filmreiziger
Prachtige film, prachtige muziek en uitstekend acteerwerk. Interessant thema en een mooie schets hoe de relatie tussen beide hoofdpersonen zich ontwikkeld. Van beide kanten.

avatar van Rodger
Mooie film, feel good en meeslepend...
Ook de verschillende karakters in deze film worden prima weggezet.
4.0 ****

avatar van Lovelyboy
Interessante feel good die niet voor niets in de prijzen viel. De film heeft even nodig op gang te komen en tot zijn ware essentie te komen, maar dan heb je ook heel wat.

Wat Tony nu eigenlijk in het begin met de hoed uitspookt, met het gevolg dat hij zonder werk zit, ontgaat me een beetje. Desondanks zet Mortensen een grappig beeld neer van de platvloerse maar innemende vraat Tony. Een beeld die overigens niet een grotere tegenstelling kan vormen met het heerschap dat hij rond moet rijden, toch lijkt Tony, naar mate de film vervolgt, absoluut de juist man op de juiste plaats. Een 'troubleshooter' die heel wat oplost, maar toch vanuit de optiek van Shirley de schijn tegen heeft, iets dat soms voor hilarische maar ook voor tenenkrommende wrijving zorgt.

Nu zal het volgende wat ik ga zeggen persoonlijk zijn, voor iedereen een eigen of andere ervaring, en vooral te maken hebben met je eigen achtergrond. Maar ik voel bijzonder veel sympathie voor 'het boefje' Tony, die weliswaar zo zijn maniertjes heeft en leeft naar de regels van de straat, maar in mijn beleving wel eerlijk is en voor zijn woord staat. Daar staat Shirley tegenover die ik, naar mate de film vordert, steeds arroganter vind en uit te de hoogte. Een man die dringend een realitycheck nodig heeft over 'de echte' wereld en tot de helft van de film zich alleen maar belerend uitlaat over wat wel en niet hoort. Een man die tot mijn verbazing een graad in psychologie heeft, maar er in faalt zijn eigen slimheid en geleerdheid om te zetten in een normale toon. Onuitstaanbaar vind ik het moment waar alle blaam Tony treft eenmaal in de cel na het slaan van de agent, dat Shirley zelf de meest domme dingen doet zoals de kroeg, of nog erger, de seksuele uitspatting in een staat waar zijn aanwezigheid al niet eens gepruimpt wordt, vergeet hij daarmee. Dingen die ik een slimme man als hem vele malen zwaarder aanreken, dingen waar Tony hem meer dan behoorlijk uit red. Nee, Shirley kan aan mij niet hard genoeg van zijn troon afdonderen met zijn hoog verheven toon, iets dat uiteindelijk gebeurt.

Green Book schetst uiteraard een nijpend situatie rond de ongelijke behandeling van gekleurden, en een feel good verhaal waar beide mannen iets leren van elkaars situatie, en nader tot elkaar komen. Maar vooral vind ik dat Green Book laat zien dat niemand zonder vooroordelen is. Tevens wordt subtiel het verschil gebracht tussen het hebben van een principiële mening en een uiteindelijk situatie die je raakt. Iets dat vooral op racisme zou kunnen slaan, maar in dit geval eerder betrekking heeft op de veiligheid van Shirleys troon die alles aangereikt krijgt, toch niet beseft hoe het leven is voor lagere delen van de bevolking, zich er wellicht zelfs te goed voor voelt. Neem het niet uit de hand willen eten of het afslaan van het spelletje bij zijn hotel. Maar onder het moto; alleen is ook maar alleen, met of zonder idealen, komt daar toch een knieval.

Green Book is een film waar veel van te leren valt en voor veel mensen een spiegel zal bevatten, of ze het door hebben is een andere vraag. Mortensen is geweldig, maar Ali boert ook een aardig potje mee. Verder valt de sfeer en authentieke aankleding op. Green Book mag daarom met recht een meer dan prima film genoemd worden. Kanttekening is echter wel dat critici aanhalen dat het verhaal teveel gezien wordt vanuit het blanke personage, en dat de familie van Shirley niet gevraagd is voor advies betreffende het script, sterker de familie vind het afgeschilderde portret van Shirley leugenachtig.

avatar van Noud
Wat een geforceerder zeikfilm

avatar van KingJ
sympathieke roadmovie met boodschap...
ik vond hem goed

Prachtige film!

avatar van eRCee
JJ_D schreef:
Don Shirley's muziek mag dan halfslachtig uit de film naar voor komen,

Nou, zeg dat wel, de film laat hier in mijn ogen echt veel liggen. Ook de geluidskwaliteit als zodanig was, op de DVD althans, niet om over naar huis te schrijven.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Meer komedie dan drama, het is allemaal zeer luchtig aangepakt. En dat met een onderliggend thema rond racisme, dat helaas nooit durft bovendrijven. In tegendeel, het voelt nogal ongemakkelijk. De witte redder van de zwarte man in problemen. Meer nog, hij moet de zwarte man leren hoe zwarte muziek klinkt en wat zwarte gewoonlijk eten. Het zal denkelijk niet zo kwaad bedoeld zijn door de makers, maar een film als dit anno 2020 moet toch beter weten. En als je een biografie over een pianist brengt, zet dan die man centraal en niet de chauffeur. Het script is meegeschreven door de zoon van Vallelonga, wat de vrij witte insteek verklaart. Normaal maakt me dat niet veel uit, maar als je een film maakt waar racisme toch een belangrijk thema wil aankaarten, komt dat niet goed over. Dat zo'n film dan wint boven Black Panther en zeker BlacKkKlansman, kan ik me goed voorstellen dat Spike Lee hier niet mee gediend is.

Wel positief zijn de twee hoofdrolspelers die voor heerlijke scènes zorgen en op elkaar ingespeeld zijn. En los van het onderwerp rond racisme is de humor niet zo slecht. De film zorgt voor een gezapige roadmovie, al is het zeer voorspelbaar. Een zoete kerstfilm, maar meer wordt het nooit.

Film Pegasus schreef:

Nou, nou. Een verkapt politiek statement. En dan nog wel van een mod. Mag dat wel?

Ik denk dat de film vooral ook een feelgood movie wil zijn en je hem daar ook het beste op kan beoordelen.

Zouden meer mensen moeten doen een beetje luchtigheid in de overspannen discussie kloppen, in plaats van (bewust gechargeerd) de azijnzeikers van "links" en de aggresieve reactie van "rechts". Daar zou het leven een stuk aangenamer van worden. Misschien dat we dan weer eens aan verbroedering toekomen in plaats van polarisatie.

In die zin dus een film die niet alleen een probleem aankaart, maar (misschien wel onbewust) ook een deel van de oplossing aanreikt. Wat wil een mens nog meer?

Nadat "Green Book" van regisseur Peter Farrelly (o.a. "Dumb & Dumber (1994)" en "There's Something about Mary (1998)") onverwachts in 2010 drie Oscars binnen sleepte voor "Beste film", "Beste mannelijke bijrol" en "Beste originele scenario", was mijn interesse gewekt maar tot heden had ik deze film nog niet gezien. Omdat ik aankondigingen zag op "Film1", heb ik hem dan eindelijk gisteravond bekeken. Wat lijkt op een simpele Roadtrip film, is daadwerkelijk een fijne komedie/drama film, die begint als een puur functionele en financiële deal en die uitmondt in een prachtige vriendschap.

Wanneer de zwarte pianist Dr. Don Shirley (Mahershala Ali) in 1962 op zoek is naar een lijfwacht voor zijn tournee door het zuiden van Amerika, waar nog strenge segregatiewetten gelden, komt hij in contact met de witte Tony Lip (Viggo Mortensen), een Italiaans-Amerikaanse uitsmijter die graag wat wil bijverdienen als chauffeur en lijfwacht. De twee tegenpolen reizen samen door verschillende "blanke" staten aan de hand van een speciale groene reisgids die hen informeert over plekken in het zuiden van de Verenigde Staten waar Afro-Amerikanen welkom en veilig zijn. Tijdens hun reis worden zij geconfronteerd met hun tegengestelde persoonlijkheden, gevaar en racisme maar ook met onverwachte vormen van menselijkheid en een volle dosis humor.

Green Book wordt gedragen door humor. De basis hiervoor ligt in de twee compleet tegenovergestelde werelden, namelijk zwart vs blank, rijk vs arm, elitair vs streetwise en ga zo maar door. Dankzij het geweldige acteerspel van Viggo Mortensen en Mahershala Ali is Green Book een fijne feelgood film geworden, die wel wat aan lange kant is met circa 120 minuten. Ook had ik wat meer van het racisme verwacht (waarschijnlijk onterecht gezien het soort film), want op de zware thema's en confronterende gebeurtenissen wordt zelden doorgepakt. Ze doen tijdens hun reis (die na circa 30 minuten begint) elf plaatsen in het Zuiden aan waar bijna overal wel wat is, maar het is wel maar steeds kort in beeld en het is ook nooit echt heftig of schokkend.

Zo is er o.a. gedoe met een Steinway piano in de plaats Hanover (Indiana) waar Tony iemand slaat, ruzie in een bar in de plaats Louisville (Kentucky), gedoe om een toilet in een huis in de plaats Raleigh (North Carolina), gedoe om een pak in een winkel in de plaats Macon (Georgia), gedoe met racistische politie in de plaats Jackson (Wyoming) die hun ook arresteert (ze komen uiteindelijk vrije via een telefoontje van Robert Francis (Bobby) Kennedy, die destijds minister van Justitie was) als Tony één van de agenten slaat en er is gedoe in een restaurant in de plaats Birmingham (Alabama) waar Don Shirley moet optreden.

De humor is vooral subtiel en luchtig en met name het gedoe om eten (zo eet Tony graag fastfood) levert leuke scènes op. Zo gaat Tony Lip in het begin van de film een hotdog wedstrijd aan met iemand die hij wint met 26:24, stoppen ze onderweg in Kentucky bij een "Kentucky Fried Chicken" restaurant waar Tony een hele emmer vol gebakken kip koopt (onderweg leert Tony Don om KFC te eten) en in een hotelkamer eet hij een hele pizza die hij eerst dubbelvouwt. Tony geeft ook altijd heerlijk commentaar op zijn eten, welke hij soms te zout vindt. Ook is hij blij dat ze naar de plaats Pittsburgh (hun eerste stop op de reis) gaan, want een vriend van hem uit het leger noemde het altijd "Titsburgh", omdat volgens hem alle vrouwen daar enorme tieten hebben

Nadat ze de laatste plaats hebben aangedaan (waar Don Shirley volledig terecht weigert om te spelen, omdat hij namelijk geweigerd wordt in een restaurant), rijden ze weer naar huis (o.a. door sneeuw) zodat Tony weer op tijd bij zijn familie is om daar kerstavond te vieren volgens Italiaanse traditie. Dat gedeelte was behoorlijk zoetsappig (ze worden dan ook weer aangehouden door politie, maar dit keer helpt de politie ze juist) maar wel mooi. Na het einde kom je ook te weten, dat dit een op feiten beruste film is (het op feiten beruste "Green Book" werd geschreven door Tony Lips zoon Nick Vallelonga, die in deze film ook te zien is en gespeeld werd door Hudson Galloway) en krijg je nog wat weetjes over Tony Lip en Don Shirley te lezen zoals:

"Tony Lip en Don Shirley bleven vrienden tot ze een paar maanden na elkaar overleden in 2013."

De film wordt gedragen door Viggo Mortensen (kwam ook de nodige kilo’s aan voor de rol) als uitsmijter Tony Lip die niet vies van een knokpartijtje en Mahershala Ali als pianovirtuoos Don Shirley en hun acteerspel overtuigt en maakt best indruk. Mahershala Ali imponeert met zijn lange armen, statige houding, verfijnde bewegingen en natuurlijk zijn betoverende glimlach. Viggo Mortensen is vooral hilarisch met zijn combinatie van Italiaans en Amerikaans accent en hoe hij doet voordat hij denkt en zo heerlijk zichzelf is zonder schaamte. Het is hartverwarmend om te zien hoe beiden leren van elkaar (de auto is het klaslokaal en de vaak komische gesprekken het lesmateriaal) en hierin groeien.

Hoewel Linda Cardellini geen grote rol heeft als Dolores die de vrouw is van Tony Lip, vond ik haar wel een opvallende verschijning. Don Shirley speelt overigens niet helemaal alleen piano, want hij maakt deel uit van het "Don Shirley Trio", die verder nog bestaat uit de Rus Oleg (Dimiter D. Marinov) op de Cello en George (Mike Hatton) op de contrabas en m.b.t. dat laatste instrument, spelen ze ook in de plaats Amsterdam (New York) het liedje "Drie Chinezen met een contrabas", waarbij ze verkleedt zijn als Chinezen

De vergelijking met de filmhit "Intouchables (2011)" is natuurlijk snel gemaakt en dat is ook logisch. Want net zoals in die film, draait het in deze film ook om twee mannen, hun vooroordelen, aangewezen op elkaar en uiteindelijk om vriendschap en respect. Een verrassend verhaal is "Green Book" zeker niet, alle ups en downs zitten er wel in, maar daar gaat het niet om, wel om de humor en het hoge feelgood gehalte en daar slaagt deze Biografie / Komedie (Roadmovie) prima in.

avatar van Shadowed
Leuke film.

Maar Oscarwaardig? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Green Book is namelijk gewoon een kleurrijke komedie die lekker wegkijkt en soms de komische snaar goed raakt, maar ook niet veel meer dan dat is. Misschien dat de rassenachtergrond van de film het extra goed in de prijzen doet.

Mortensen en Ali doen het allebei erg goed en weten beiden ook een eigen smoel te hanteren. Ik schrok behoorlijk van Mortensen, want heel goed vond ik hem eigenlijk nooit als acteur. Ali heeft wel vaker bewezen te kunnen acteren, maar deze rol is wel een treetje hoger qua prestatie dan dat hij normaal aflevert. Klasse daarvoor.

Green Book is een film die lang lijkt te duren, maar eigenlijk heel snel aan je voorbij raast. Farrelly slaagt erin een leuke film af te leveren die fris en vlot genoeg aanvoelt. Niet vaak wordt dit bereikt tijdens een komedie, maar Green Book is dan ook net wat beter dan een gemiddelde komedie. Niet dat het verder absoluut hilarisch is, maar het weet soms wel een glimlachje te winnen.

Visueel ziet het er goed uit, al is het allemaal wel wat klassiek. Camerawerk, editing en montage hadden allemaal wel iets indrukwekkender mogen zijn. Cinematografie ziet dan wel weer goed uit, en Farrelly heeft daarnaast ook zeker oog voor detail. Er heerst verder ook een goed sfeertje, al deed deze film me niet echt denken aan de tijd van toen.

Ik heb me zeker vermaakt. De serieuzere boodschap krijgt soms net iets te veel focus waardoor de komedie nooit optimaal tot zijn recht komt, maar drammerig voelt het nergens aan. Hierdoor blijft deze film altijd wel makkelijk uit te kijken en sloot ik de film af met een positief gevoel. Briljant vond ik het niet, maar wel een leuke film.