ad

Geregisseerd door: Anthony Maras

Met onder meer: Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer

Releasedatum: 14 maart 2019

Over Hotel Mumbai

"November 26, 2008… Terror struck the heart of India."

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de verwoestende aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Alleen de moedige acties van het personeel en de gasten voorkomen dat het dodental hoger uitviel.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Centapidehuman

Centapidehuman

Wikipedia:

In 2018, former Pakistani prime minister Nawaz Sharif suggested that the Pakistani government played a role in the 2008 Mumbai attack.

avatar van TMP

TMP

Goede film. Het verhaal is gebaseerd op gebeurtenissen uit 2008. De film weet van begin tot eind te boeien. Enkele behoorlijk heftige scènes ook, al zitten er hier en daar ook wat meer cliché aandoende scènes tussen. Het acteerwerk is goed. Ook een fraaie setting, het ziet er allemaal zeer verzorgd uit en het wordt ook prima in beeld gebracht.

avatar van Filmreiziger

Filmreiziger

Zeer sterke film. Eigenlijk niets op aan te merken in het genre. Bereid je voor op een rauwe en realistische film. Je zult een wat bittere nasmaak overhouden. De film wordt afgewisseld met historisch filmmateriaal wat je nog meer laat beseffen hoe vreselijk deze tijd is geweest. Knap acteerwerk, goede regie, realistisch weergegeven. Een film die je eigen problemen weer doet relativeren en je laat beseffen waar het écht om gaat in het leven. 4 sterren.

Lovelyboy

Overdonderende gewelsorgie die wel een zekere indruk maakt, maar mij niet helemaal vangt voor een hoog cijfer. Ik moet ook zeggen dat ik weinig meer weet van dit voorval, toch ook alweer heel wat jaartjes geleden, en dus ook redelijk onbekend met de echte details.

Rustig gaat de film van start met het hotel die een oase van rust is. De gehersenspoelde extremisten zijn echter al in de buurt en te midden van alle gasten, die zich in de extreme luxe wentelen, is het een kwestie van tijd voor men de aanval opent. Dit gebeurt dan ook in alle hevigheid waarop een best wel schokkend beeld opgebouwd wordt van onmachtige hulpdiensten, gasten in doodsangst, personeel dat het beste er van probeert te maken en terroristen die van onder tot boven door het hotel trekken en alles afschieten/executeren. Het is een dermate bruut beeld dat het voor mij juist eigenlijk zijn doel een beetje voorbij schiet en kracht verliest.

Fantastisch is overigens de geluidsmix en montage, en de zo nu en dan behoorlijk opgebouwde sfeer, spanning en dreiging in combinatie met muziek. Interessant is het kijkje binnen bepaalde gebruiken, een opvallend land waar men elkaar slecht behandeld, en vooral vrouwen als oud vuil en gebruiksvoorwerpen ziet, maar toch heel gedienstig en gedisciplineerd kan zijn. Hoeveel Arjun een interessant karakter te noemen is, is daar ook meteen één van de grotere punten van de film mee genoemd. Het ontbreken van echte interessante karakters. Daarnaast irriteer ik me ook wel een beetje aan het geschetste beeld tussen personeel en gasten aan één kant, en de terroristen aan de andere kant. Vooral de terroristen worden wel erg laf, sadistisch en hersenloos afgeschilderd met eenmaal een menselijk momentje van één van hen, het telefoontje. Daar tegenover staat slechts één valse noot van de gasten, de oude vrouw die een korte ogenblik alles met donkere ogen en donker haar verdenkt. Net wat te zwart wit en op het gemoed naar mijn smaak.

Hotel Mumbai is desondanks een niet aflatende en spannende stroomversnelling van geweld te noemen en voldoet in die zin prima, toch had ik hier net iets meer van verwacht.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Lovelyboy schreef:

Je had een groep genadeloze monsters die een heel hotel uit hebben gemoord wat vriendelijker en sympathieker in beeld willen zien?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Neen, geenszins. En als het zo gegaan is dan is dat zo. Graag had ik echter wat meer achtergrond nog mee gekregen van deze lieden. Wat voor milieu, eventueel armoede, overtuiging, gehersenspoeld misschien, of wat voor hun een 'heilige oorlog' betekent. En of ze misschien onder dwang deze dingen uitvoeren met hun gezin als drukmiddel. Het gedrag van de gek is vaak niet half zo interessant als de oorzaak. En dan vind ik het beeld wat we nu mee krijgen van de grote boze moslim man net wat te kort door de bocht vooral als die zelf tot zijn verbazing concludeert dat hij andere moslims voor zijn loop heeft. Ben je dan zo blind van overtuiging, vol van haat of juist bijzonder simpel? En dat komt er nu juist niet uit, en dat vind ik jammer.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Lovelyboy schreef:

Alles wat je zegt kwam wel degelijk aan bod later in de film tijdens een telefoonconversatie tussen één van die terroristen en zijn vader.

Filmkriebel schreef:

ik zag dat zelf meer als een 'menselijk' momentje, dan dat dit veel antwoorden zou moeten geven. Maar wellicht betekent het meer dan ik in eerste instantie begrepen heb.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Ik weet ook niet echt de precieze details meer Lovelyboy dus corrigeer me gerust, maar het kwam er denk ik op neer dat de jongen de aanslag moest doen in ruil voor geld aan zijn arme familie, waaruit blijkt dat hij eigenlijk niet zo geradicaliseerd was als je zou denken. Dan bleek ook dat het geld nog steeds de familie niet had bereikt .

Filmkriebel schreef:

in principe wordt hiermee bevestigd wat ik juist bedoel. En wie weet waren er wel meer die op een dergelijke manier gedwongen werden, maar waarvan ze het simpel weg niet weten, en waar nu een foutief beeld van gegeven wordt.