Hotel Mumbai (2018)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Anthony Maras
met Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de verwoestende aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Alleen de moedige acties van het personeel en de gasten voorkomen dat het dodental hoger uitviel.

Allah swt zegt: En wie een onschuldige doodt, zijn bestraffing is de Hel waarin hij voor eeuwig zal verblijven. En de woede en Vloek van Allah rusten op hem, en Hij heeft voor hem een geweldige Bestraffing voorbereid.

Verschrikkelijk wat er is gebeurd. Het ergste vind ik is dat de brein achter de aanslag tot op heden niet is opgepakt.

Wat moet ik zeggen. Ik vind het heel knap van de producers dat ze precies wisten wat de terroristen tegen elkaar zeiden. Dit is wat ik noem een big attack op een van de Properste geloven ter wereld: de Islam.
Ze laten de figuranten welke als terroristen acteerden de belangrijkste termen binnen de Islam roepen. Op deze manier zorgt men juist voor een enorme kloof tussen de moslims en niet moslims.

Wat walg ik van deze film zeg. Puur uit overdrevenheid in de termen die ze gebruikten. Termen nogmaals die ik als moslim dagelijks gebruik. Het doet me pijn. Het is duidelijk te zien dat de producers de Islam middels deze film in een zeer slecht daglicht willen zetten.
Ik heb de echte audio's beluisterd en daarin gebruikten de terroristen het term: God en geen Allaah.

Terroristen hebben geen geloof hebben geen cultuur en kennen geen liefde.
Hoop dat het geweld op onschuldige mensen stopt want het is verschrikkelijk

avatar van blu
blu
Aanrader! Heel spannend maar ik heb ook een traantje weggepinkt.

Zag reeds de Nederlandse documentaire "Back to the Taj Mahal Hotel" maar dit is toch wel heel iets anders : overwelmend op filmisch gebied, keihard, nagelbijtend en ontroerend. Knappe montage en uitstekend acteerwerk. Zag die Dev Patel al enkele keren aan het werk en steeds meer in een hoofdrol. Een veelzijdige artiest.
De film en al wat er in en rond draait blijkt alleen maar in Australië, het productieland, te zijn gelauwerd en dat is m.i. toch wel merkwaardig.

avatar van Baboesjka
Een erg spannende film. Ik kwam er helemaal in. Meestal houd ik niet van films waarin veel geschoten wordt en waarin veel geweld voorkomt, maar deze hield mijn aandacht van begin tot eind vast. Ik vind het acteerwerk erg sterk en ik vind de film goed gemaakt. Wel heel naar dat het op een waargebeurd verhaal gebaseerd is. Zulke gebeurtenissen zijn vreselijk. 4*

avatar van Frank Slade
Erg goede film, werd er gewoon stil van. Heel heftig.

avatar van Musicman10
Het brein (Hafiz Saeed) die achter deze vreselijke tereur actie zit is dit jaar in Juli opgepakt. Hafiz Saeed is de leider van de islamitische terreurbeweging Lashkar-e-Taiba. Zelf ontkent Saeed betrokken te zijn bij de LET, die officieel verboden is in Pakistan.

avatar van mirjo 2
Niet eens met Zinedine 1983 hierboven. Hoe kun je in hemelsnaam de producers van deze film verantwoordelijk houden voor de massamoorden in Nieuw Zeeland. Dat is werkelijk ziek.

avatar van martijn011
Erg indrukwekkende film over een verschrikkelijke gebeurtenis waar ik eigenlijk helemaal niks van kan herinneren.

Als je slecht in je vel zit of tegen een depressie aan, dan raad ik je deze film af. Een compliment voor de makers om zo'n realistisch beeld te scheppen dat het als kijker lijkt alsof je er middenin zit. Je krijgt twee uur lang een bak ellende en geweld over je heen en je voelt door het scherm heen hoe machteloos de hotelgasten en personeel waren. Een aanslag van ongekende omvang van een stel islamitische fanatici die het voorzien hadden op vooral Amerikaanse toeristen en mensen van status.

Het acteerwerk van Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer vallen positief op. De aanslagplegers deden soms teveel aan overacting, maar kwamen zeker dreigend over.
Verder is het een goed geschoten film met een aantal ijzingwekkende scènes zodat de twee uur voorbij vlogen.
Wil hier ooit nog wel eens een documentaire o.i.d. over zien, erg interessant en aangrijpend tegelijk.
Uitstekende film, 4*

avatar van notsub
Deze kwam hard binnen. Hotel Mumbai blinkt echt uit in het tonen van chaos en doodsangsten. Het is vooral heel realistisch weergegeven en de impact is daardoor enorm. Het had nog wat beter gekund, als er niet zo nadrukkelijk op bepaalde sentimenten was geconcentreerd, maar de film nam me echt mee op een heel naar avontuur. Het fragiele verschil tussen leven en dood wordt hier op een zeer indrukwekkende wijze in beeld gebracht.

Hele heftige, aangrijpende film, die je niet zo snel vergeet en je echt wel bij blijft temeer omdat het ook nog eens waargebeurd is. Vreselijk waar mensen toe in staat zijn en je zal het maar meemaken. Deze film kwam hard binnen en was heel spannend. Er werd goed geacteerd en de film is ondanks het geweld knap gemaakt.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal berichten verwijderd. Discussies over religie worden op MM in principe niet toegestaan omdat deze nogal eens uit de hand lopen.

avatar van Fisico
Vrij zware heftige film over de waargebeurde aanslagen in Mumbai. Het meest beangstigend aan terreur is het feit dat het zo moeilijk te voorspellen valt. Ieder kan een potentiële terrorist zijn, zelfs deze jonge knappe mannen die onschuldig ogen, maar vol haat zitten en in staat zijn zulke gruwelijke en laffe daden te stellen.

Op één of andere manier raakten de schietpartijen me enorm. Vooral de eenlingen die her en der trachten te vluchten, maar toch werden neergemaaid, zullen me nog een tijdje bijblijven. Alsof de geduldige jager wacht totdat de prooi een verkeerde stap zet. Met de film over Utoya en Breivik had ik datzelfde gevoel. Mooi en meedogenloos …

Verder erg realistisch weergegeven. Goede vertolkingen ook van zowel de terroristen als Dev Patel. De dreiging was sterk aanwezig en ook de spanning was om te snijden. Enkele scènes waren werkelijk weerzinwekkend. Ook de onmacht van de amateuristische politie die duidelijk niet getraind was op zoiets kwam aan bod.

avatar van Boneka
zinedine1983 schreef:

Bleef het maar bij een kloof. De producers van deze film zijn verantwoordelijk voor de massamoorden jegens moslims uit haat. Voorbeeld: aanval moskee Nieuw Zeeland met meer dan 50 doden door een zieke terrorist die door het zien van zulke movies zijn wapen pakt en richting een moskee loopt om wraak te nemen in naam van de blanke gemeenschap. White Power.

Terroristen hebben geen geloof hebben geen cultuur en kennen geen liefde.
Hoop dat het geweld op onschuldige mensen stopt want het is verschrikkelijk

Wat een onzin schijf jij hier zeg. Het properste geloof, kom op zeg laat je nakijken. Opzet van de Amerikanen? Heb heel weinig met de Islam. Vooral vanwege alle vrijheidsbeperkingen met name jegens vrouwen. Heb jij de audiotapes beluisterd? Knap en wat zegt dat dan? Helemaal niks. Nada 0.0. Het is een film met waarheidselementen zoals in zo vele films. Niemand weet precies wat er is gezegd. In de 9/11 films net zo min. Feit blijft dat de walgelijke aanslagen wel zijn gepleegd door moslims extremisten en dat heeft verder weinig te maken met gematigde moslims. De film vind ik wel degelijk zeer realistisch zeker met het echte materiaal erbij. Okay met een Amerikaans sausje. Vond ik ook jammer. Maar het is vooral een film en zeker niet tegen moslims.

avatar van Boneka
Indrukwekkende realistische terroristenfilm die buitengewoon goed in elkaar steekt. Okay het Amerikaanse sausje zit er wel overheen, maar misschien daarom ook strak geregisseerd. Natuurlijk hadden we liever Hindi gehoord en Pakistaans en een Rus die Russisch spreekt. Maar dat zijn maar kleine smetjes op een verder zeer degelijk goed gemaakte film. Even rustig zitten is er niet bij. De moordmachine is in volle gang. Wie daar niet van houdt, moet deze film dan ook maar overslaan. Twee uur lang actie kogels en angst. Het vluchten door de gangen van het hotel zijn goed gemaakt. Daarbij zien we regelmatig de echte beelden voorbij komen. Indrukwekkend en vol emotie. Ik heb dan hier en daar ook wel wat natte ogen gehad, bij zoveel nodeloos geweld. Wie geen goede moslim is of westers moest worden afgemaakt. De instructies kregen ze per oortje te horen. Schrijnend was vooral de gebrekkige hulp in India. De commandogroepen zaten ver weg en het duurde zeer lang voordat ze in Mumbai arriveerde. het afmaken van de gijzelaars stuk voor stuk is mensonterend om te zien, maar ook daadwerkelijk gebeurt. Zo is deze film Hotel Mumbai zeer waarheidsgetrouw verfilmd. In totaal werden er 174 mensen gedood waarvan 1 Nederlander en waren er 246 gewonden. In terrorist bleef in leven. Het brein is helaas nooit gepakt. De terroristische aanslag zou een tweede 9/11 moeten worden.

Film 4.5
Beeld 4.0
Geluid 4.5
Extra's helaas geen.

avatar van Marbles
zinedine1983 schreef:

Dus het waren christenen wil je dat zeggen?

Marbles schreef:
Dus het waren christenen wil je dat zeggen?

Geen aannames doen alsjeblieft. Ik reageer verder niet op domme vragen.

avatar van Fisico
zinedine1983 schreef:

Geen aannames doen alsjeblieft. Ik reageer verder niet op domme vragen.

Laat ons er sowieso vanuit gaan dat elk rationeel weldenkend mens ziet dat deze film géén aanval is op de islam. Dat de islam wordt misbruikt om terreurdaden te plegen, dát moet worden veroordeeld, niet alleen door de “Westerse wereld”, maar ook door de moslimgemeenschap. Ik blijf de idee hebben dat beide werelden net niet verenigd worden door dergelijke gevallen en dat is bijzonder jammer. Zoals je zelf zegt zijn zo’n individuen géén moslims. Probeer de film - die gebaseerd is op waargebeurde feiten - dan ook niet te zien als Westerse propaganda tégen de moslimgemeenschap. Don’t shoot the pianist zou ik zeggen ...

Dat deze film aanleiding geeft tot aanslagen zoals bvb in NZ is wel heel kort door de bocht. Die haat zit (er) immers al veel langer en dieper geworteld. Ook die mafketels handelen in naam van maatschappelijke drogredenen of in naam van christelijke waarden of wat dan ook, net zoals de schietgrage lone wolfs in de VS dat doen. Racisme en religieus fanatisme tav anderen ... het is beiden immoreel en verwerpelijk.