Hotel Mumbai (2018)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Anthony Maras
met Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de verwoestende aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Alleen de moedige acties van het personeel en de gasten voorkomen dat het dodental hoger uitviel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een reeks berichten weggehaald. De hele discussie was off topic.
Terug over de documentaire als film zelf graag.

avatar van macrobody
Nogal een gewaagde gok om iemand als Anthony Maras die verder geen enkele andere speelfilm heeft gedirigeerd aan het hoofd te zetten van een project als deze. Blijkbaar is een film met dit thema een gegarandeerd succes. Het spreekt in ieder geval aan en in een tijd waarin iedereen moet worden bang gemaakt voor terrorisme uit welke naam dan ook en kan je niet mis gaan.
Het is een goede film geworden maar ik kan me niet voorstellen dat het meer dan 20% overlap heeft met de waarheid. Wat hebben die aanvallers in al die uren zitten doen dan? Ze schieten in een paar minuten zeker 20 mensen neer in koele bloede maar het totaal komt uit op 174. Dat had dus in een minuut of 10 gebeurd kunnen zijn. En echt een goed doordacht plan hadden ze ook niet, want als eerste neem je natuurlijk de controle over van de security room waar je alles en iedereen kan zien. Ik denk dat ze beter training hadden kunnen nemen bij de CIA, kijk maar naar ISIS.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Nog een bericht verwijderd.

macrobody schreef:
die verder geen enkele andere speelfilm heeft gedirigeerd
Maestro, meer koffie?

avatar van macrobody
John Milton schreef:
Maestro, meer koffie?

Want? Er staat er 1 op moviemeter, en een paar short films op imdb. Verder kon ik niet veel vinden. Jij wel?

avatar van John Milton
Je schreef gedirigeerd, en aangezien het half negen ‘s ochtends was, de ‘nog niet helemaal wakker?’-grap

avatar van Warp
Best een goede film. Het maakt het allemaal intenser doordat het echt gebeurd is. Maar de film lijkt dan wel meer op een ‘popcornfilm’ zoals Basto aangeeft. Het probleem zit hem erin dat de slachtoffers grotendeels sterven als anonieme schietschijven en de daders te sympathiek worden neergezet. De humor was daardoor al helemaal misplaatst.

avatar van Macmanus
Effectief.

Hoewel het onderwerp zich niet meteen leent om onder de noemer genrefilm te vallen is deze film dat eigenlijk wel. Het is vrij recht toe recht aan. 10 terroristen onder begeleiding van een gezichtloze leider terroriseren Mumbai. We krijgen enkele hotelgasten en werknemers voor de aanslag te zien en hoe zij het er van afbrengen tijdens.

De film is keihard. Je ziet iedereen neergeschoten worden en het zijn angstaanjagende gasten. De film geeft ze zeker een gezicht maar ze doen de moorden zonder blikken of blozen. Het is geen film die op een bedachtzame manier onder je huid kruipt het is eentje die puur onder je huid kruipt door de pure narigheid die je ziet. Ergens wringt de schoen een beetje als je heroïsche speeches hoort van de kok of de Iraanse dame. Anderzijds past het goed binnen wat de film wil zijn. Het speelt puur op je onderbuik. Je zou er bij dit onderwerp misschien wat kritisch op kunnen zijn. Maar Maras houd de spanning de volle speelduur vast en dat is knap. Het tempo gaat nergens omlaag en je doordat het waargebeurd is, is het niet gezegd dat de sympathieke acteurs blijven leven, het geeft de film die onvoorspelbaarheid die het net nog wat spannender maakt dan wanneer je James Bond of Tom Cruise in benarde situaties ziet.

3.5 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Macmanus schreef:
Ergens wringt de schoen een beetje

Deze quote past best goed bij de inhoud van deze film

avatar van Macmanus
Niet eens expres, maar nu je het zegt

avatar van ingi 15
Een regelrechte verschrikking deze film. Een afschuwelijke gebeurtenis als deze afdoen met slechte dialogen, stereotypering die daadwerkelijk niks met het verhaal zelf te maken heeft en totaal misplaatste humor. Een film over zoiets maken mag in mijn optiek, maar niet als er een dusdanig Hollywood-sausje overheen wordt gegooid en puur is gemaakt voor popcornvermaak. Overslaan dus.

avatar van John Milton
Beter dan ik had verwacht. Paar obligate Hollywoodscènes, maar ik heb in spanning (en afgrijzen) zitten kijken en Patel doet het prima.

avatar van max cady
Ik had het op een gegeven moment wel een beetje gezien eigenlijk. Ik was er van onder de indruk van wat er toen gebeurd is maar als je dat weg laat is de film een stuk minder interessant. Geweld werd gelukkig niet geschuwd en dat is wel eens ander bij dit soort films.

Geweldige film werd er helemaal in mee gezogen.

avatar van pvl63
Beklemmende thriller, van begin tot einde zit je op het puntje van je stoel. Je leeft mee met de slachtoffers, je voelt ook een beetje de waanzin van de daders. Het enige (kleine) minpuntje is dat de rollen weinig uitgediept zijn, behalve de rol van de sikh.

avatar van mcdaktari
Heftig filmpje zeg. Spanning van begin tot het einde. Onvoorstelbaar dat die jonge terroristen zich zo hebben laten hersenspoelen terwijl die "stier"veilig vanaf zijn mobiel die jongens opdrachten gaf. Zelf doet het brein achter die aanslag het niet, omdat ze heel goed weten dat er geen Allah hen opwacht en al die maagden hoeven ze ook niet op te rekenen. En volgens mij zaten er enkele tussen, bij die 10 terroristen die ook begonnen te twijfelen.
Ik vind het wel een geslaagde film over aanslag op Hotel Mumbai in 2008.

avatar van Brabants
Hotel Mumbai moet zeker niet gezien worden als simpel leedvermaak. Het is een sterk geschoten film waarin je continue in spanning meeleeft met de slachtoffers. Tevens geeft het verhaal de behulpzaamheid van het personeel sterk weer. Erg knappe film waarbij dit dus vooral tot uiting komt door zeer goed acteerwerk. Heftig filmpje is het zeker met enorm veel spanning.

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is bekend en wordt prima overgebracht door Maras. De film kent een kleine aanloop naar het laffe geweld. Vanaf dat moment zit je als kijker vol spanning en emotie gekluisterd aan de buis. Je leeft als kijker echt mee met de slachtoffers. Ook de heldhaftigheid van de medewerkers en gasten van het hotel en de onmacht van locale overheden wordt prima in beeld gebracht wat een mooi totaalbeeld geeft van de hele situatie. Het acteerwerk is verder prima. Goeie film die er flink inhakt. 4.0

avatar van hoffhaan
Op waarheid gebaseerde film, met rauw hard geweld. De film raakt je. 3.5

Enerzijds is deze Drama / Misdaad film een ernstig eerbetoon aan de slachtoffers (er vielen zeker 174 doden en ongeveer 308 gewonden) van de bloedige aanslag in Mumbai in 2008, en met name in het Indiaas luxueuze vijfsterrenhotel "Taj Mahal Palace", anderzijds is het een harde gelikte Hollywoodthriller (met fictie-elementen, zoals het kindermeisje dat opgesloten zit met een baby).

Debuterend regisseur Anthony Maras bouwt de spanning (vrijwel elke scène staat stijf van de spanning of is gevuld met keiharde geweerschoten dan wel explosies) vakkundig op en beschikt over een prima cast (o.a. Dev Patel als de heroïsche ober Arjun), maar de gretigheid waarmee hij alle ellende in beeld brengt geeft het geheel een zweem van terrorismeporno.

Wellicht had een documentaire deze gebeurtenissen beter tot hun recht doen komen dan deze film, die zeker niet slecht is en het brengt de wanhoop, angst en afschuw van de dagenlange terreur in het "Taj Mahal Palace Hotel" feilloos tot leven. Zelfs de terroristen, die amper volwassen zijn en die via oortjes door hun commandant worden opgezweept, krijgen (iets van) een gezicht in deze film.

Het is uiteraard een contradictio in terminis om een docudrama over deze gruwelijke aanslagen een “mooie film” te noemen. Ik heb met toenemend ongemak en afgrijzen moeten aanschouwen hoe opgefokte, tot in hun tenen geïndoctrineerde terroristen meedogenloos hun opdracht uitvoerden. Dat het gewetenloze brein achter deze operatie bij de diverse geheime diensten niet bekend zou zijn, wil er bij mij niet in. Ik vermoed dat er tot op de dag van vandaag daaromtrent een vies politiek spelletje gespeeld wordt. Dat doet echter niets af aan de film, die het bekijken meer dan waard is.

avatar van Thomas83
Dit overtrof nog best mijn verwachtingen. Goede regie, en het is nog een behoorlijk spannende en aangrijpende film, zonder het respect voor het onderwerp te verliezen. Al gaat het wel best ver met het expliciet in beeld gebrachte geweld. Maar mede daardoor komen de paniek en chaos goed over. De gezichtloze leider die zijn opdrachten over de telefoon gaf vond ik huiveringwekkend. Het is ook wel een goede manier om de terroristen iets menselijker over te laten komen zonder te veel begrip voor ze te tonen.

Minder geslaagd vond ik de lichtelijke typetjes (die rol van Anupam Kher nog enigszins amusant) en een paar lauwe en niet helemaal gepaste pogingen tot humor en te Hollywood gebracht heroïsme. Jason Isaacs als Rus is ook wel een opmerkelijke keuze. Het is niet alsof het een grote rol is die door een ervaren acteur beter gespeeld kan worden. 3.0* ruim.

Realistisch verslag en indrukwekkende film. Wat kunnen mensen elkaar toch aandoen, vreselijk. Maar aanrader om te kijken.

Geweldig spannende film. Op het puntje van de stoel gezeten. 4,5*

avatar van IH88
Hotel Mumbai

Indrukwekkende film over de aanslagen in Mumbai in 2008. Realistisch, compromisloos en soms spijkerhard, regisseur Anthony Maras wil duidelijk laten zien hoe gruwelijk de ervaring moet zijn geweest voor de slachtoffers en de mensen die het ternauwernood hebben overleefd.

Het klinkt een beetje morbide, maar zo’n schitterend hotel is natuurlijk ook de perfecte plek voor een beklemmende en ijzingwekkende thriller. Hotel Mumbai is ook een mooi eerbetoon aan de helden die er voor hebben gezorgd dat er niet meer slachtoffers zijn gevallen. Alle acteurs doen het goed, maar Dev Patel en Anupam Kher steken er toch wel bovenuit. Complimenten ook voor de production design en de manier waarop de actie in beeld is gebracht, want alles ziet er fantastisch en realistisch uit. Hoe gruwelijk het soms ook is.

avatar van FillumGek
Ik weet nog precies wat ik aan het doen was toen het eerste vliegtuig het WTC binnen vloog en ik weet ook nog waar ik was toen de Paris attacks gebeurde. Vreemd genoeg kan ik me echt niks meer herinneren van deze daden destijds. Misschien toch een beetje ver-van-je-bed-show: je leest er over, hoort er over en hebt er zeker een beeld bij, maar echt binnen komen doet het niet. Dan is een keiharde thriller als Hotel Mumbai toch opeens heel direct en laat het nog weinig aan de verbeelding over. Uiteraard walg ik van terrorisme, maar ik vind het onderwerp toch altijd wel fascinerend. Ben vaak wel benieuwd wat er nu precies in die kopjes van die gehersenspoelde idioten omgaat. Of een drama als dit verfilmd moet worden laat ik in het midden. Enerzijds moeten we niet vergeten wat er is gebeurd, maar anderzijds vraag ik me soms ook af of dit geen adrenalinekick geeft aan genoeg geradicaliseerde die nog vrij rondlopen.

Hotel Mumbai is in elk geval spijkerhard. Zoals het vermoedelijk ook in het echt is gebeurd hebben de terroristen geen enkel ontzag voor de ongelovigen en wordt er flink op los geknald. Het is erg surrealistisch wanneer de terroristen hun wapens gereed maken en de eerste schoten lossen. Je zult het maar mee maken. We volgen een aantal hotelgasten in hun vluchtweg, in hoeverre deze personages zijn gebaseerd op de werkelijkheid weet ik niet. Wel wordt er sterk geacteerd, waarbij Patel er bovenuit stak. Arjun is een opperbaas die zich van schlemiel naar held opwerkt. Het einde waar hij op zijn scooter naar huis reed deed me ook wel wat, die verslagen en verwarde blik...

De film laat ook goed zien wat voor een negatieve invloed de media op alles kan hebben. Ik heb het er al vaker met mensen over gehad, maar als werkelijk alles wordt uitgezonden, dan kunnen de terroristen daar toch ook op anticiperen? Ik heb me verder gelukkig niet hoeven storen aan geromantiseerde relaties of lollige personages. Dit is gewoon een erg rauw filmpje waarbij het voor velen gewoon slecht afloopt.

avatar van kelama3
Eindelijk gezien pff!
Wat een film zeg, keihard en hoe triest ook, heel realistisch gebracht!
Aanrader!!

avatar van Grindhouse62
FillumGek schreef:

Hier kan ik mij helemaal in vinden. Ik kan mij ook niets heugen van deze aanslagen. Maar het is verschrikkelijk om zoiets mee te maken en ook nog te overleven. Je hebt dan een trauma voor het leven. Ik heb deze film vanavond gezien en hem zeer indrukwekkend en werd er door allen fantastisch geacteerd. Een 4.0

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Waanzinnige weerloosheid.

Hotel Mumbai is een onprettige film, maar wel een heel sterke. Dat eerste zit hem uiteraard in het verschrikkelijke onderwerp van de waanzinnige geloofsfanaten, die met automatische wapens iedereen op laffe wijze doden. En dat duurt de hele film lang. De weerloosheid is voelbaar. Totdat je er niet meer langer tegen kan en het liefste door de beeldbuis heen zou springen om in te grijpen.

Missie van de filmmakers geslaagd dus. Het tweede zit hem in de kundige wijze waarop wordt gefilmd en het goede acteerwerk. Ook zit er met name in het begin veel spanning in. Een paar scènes zijn gerust ijzingwekkend te noemen. Toch voelt de film eveneens aan als een docudrama, mede geholpen door de nieuwsbeelden die her en der worden ingevoegd. De mix is zeer geslaagd.

***½

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

Goeie film over de terroristische aanslagen in Mumbai eind november 2008. De film concentreert zich voornamelijk op de gebeurtenissen die zich in het hotel afspeelden. Als waargebeurd drama wellicht iets te sensationeel en ook wat gemakkelijk gebracht. Maar als spannende actiefilm wel geslaagd te noemen, want spannend is de film zeker. Met gemak 3.5 sterren voor dit regiedebuut van Anthony Maras.

Allah swt zegt: En wie een onschuldige doodt, zijn bestraffing is de Hel waarin hij voor eeuwig zal verblijven. En de woede en Vloek van Allah rusten op hem, en Hij heeft voor hem een geweldige Bestraffing voorbereid.

Verschrikkelijk wat er is gebeurd. Het ergste vind ik is dat de brein achter de aanslag tot op heden niet is opgepakt.

Wat moet ik zeggen. Ik vind het heel knap van de producers dat ze precies wisten wat de terroristen tegen elkaar zeiden. Dit is wat ik noem een big attack op een van de Properste geloven ter wereld: de Islam.
Ze laten de figuranten welke als terroristen acteerden de belangrijkste termen binnen de Islam roepen. Op deze manier zorgt men juist voor een enorme kloof tussen de moslims en niet moslims.
Bleef het maar bij een kloof. De producers van deze film zijn verantwoordelijk voor de massamoorden jegens moslims uit haat. Voorbeeld: aanval moskee Nieuw Zeeland met meer dan 50 doden door een zieke terrorist die door het zien van zulke movies zijn wapen pakt en richting een moskee loopt om wraak te nemen in naam van de blanke gemeenschap. White Power.

Wat walg ik van deze film zeg. Puur uit overdrevenheid in de termen die ze gebruikten. Termen nogmaals die ik als moslim dagelijks gebruik. Het doet me pijn. Het is duidelijk te zien dat de producers de Islam middels deze film in een zeer slecht daglicht willen zetten.
Ik heb de echte audio's beluisterd en daarin gebruikten de terroristen het term: God en geen Allaah.

Terroristen hebben geen geloof hebben geen cultuur en kennen geen liefde.
Hoop dat het geweld op onschuldige mensen stopt want het is verschrikkelijk

avatar van blu
blu
Aanrader! Heel spannend maar ik heb ook een traantje weggepinkt.

Zag reeds de Nederlandse documentaire "Back to the Taj Mahal Hotel" maar dit is toch wel heel iets anders : overwelmend op filmisch gebied, keihard, nagelbijtend en ontroerend. Knappe montage en uitstekend acteerwerk. Zag die Dev Patel al enkele keren aan het werk en steeds meer in een hoofdrol. Een veelzijdige artiest.
De film en al wat er in en rond draait blijkt alleen maar in Australië, het productieland, te zijn gelauwerd en dat is m.i. toch wel merkwaardig.