Hotel Mumbai (2018)

Australië / Verenigde Staten
Drama / Misdaad

geregisseerd door Anthony Maras
met Dev Patel, Jason Isaacs en Armie Hammer

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de verwoestende aanvallen in Mumbai in 2008. Een groep zwaar bewapende Pakistaanse militanten opent de aanval op het iconische Taj Mahal Palace hotel in India. Gedurende 68 uur worden honderden mensen gegijzeld, klinken er schoten en woedt er een enorme brand. Wanneer de rook is opgetrokken blijken meer dan 160 mensen gedood te zijn en nog veel meer gewonden. Alleen de moedige acties van het personeel en de gasten voorkomen dat het dodental hoger uitviel.

• Vanaf 2 mei in de bioscoop

Ajax&Litmanen1 schreef:

Haha. Je meent het ook gewoon serieus he?

*Hotel Mumbai een emotioneel waargebeurd verhaal waar toevallig het nodige geweld voorbij komt.*

Haha, je meent het ook gewoon serieus he?

Ajax&Litmanen1 schreef:

The Raid en Scarface zijn pure popcornfilms, Hotel Mumbai een emotioneel waargebeurd verhaal waar toevallig het nodige geweld voorbij komt. Dat je dit überhaupt met elkaar probeert te vergelijken. De actie wordt hier op geen enkel moment voor de entertainment gebracht.

Dit was toch ook gewoon entertainment. Lekkere Amerikaanse emo ride met een lach en een traan. Allemaal net zo vet aangezet als in de films die ik noemde. Ik heb me er in ieder geval prima vermaakt.

Maar snap best dat je door zo’n overdosis Marvel dit plots als dood serieus realisme gaat beschouwen.

avatar van John Milton
*JM pakt ook zijn popcorn, deze discussie is nog niet voorbij*

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Als je echt dit als entertainment ziet, dan geef ik het op.

Je moet maar eens googlen op deze aanslagen. De film brengt dit bijzonder respectvol.

avatar van Graaf Machine
Raar argument. Alsof er geen entertainment over WOII gemaakt kan worden, want google maar eens op WOII...

Ajax&Litmanen1 schreef:

Als je echt dit als entertainment ziet, dan geef ik het op.

Respectvol? Het zal alle nabestaande volgens mij echt worst wezen dat het hotel weer open is en al die superhelden uit de keuken er nog werken. Die slachtoffers waren voor 90% anonieme schietschijven...

Ben zelf niet blijven zitten tot na de aftiteling, maar volgens mij kwam er nog een scene met Broeder Bull....

avatar van Ajax&Litmanen1
Graaf Machine schreef:

Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.

Sorry, ik discussieer graag, maar als je naar deze film kijkt als puur entertainment, dan mis je echt de boodschap. Je mag het overigens prima een kutfilm vinden, maar wel met redelijke argumenten.

Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.

Ik zeg niet dat het puur entertainment is. Het is natuurlijk ook veel borstklopperij en het demoniseren van de moslimwereld. Dus het heeft ook zeker een populistische politieke lading. Maar het is allemaal zo plat als een dubbeltje, dus het is nu niet bepaald een kunstwerk.

Zeker wel. Dan merk je dat ook wel, zoals bij Inglourious Basterds.

Ik heb het niet over puur entertainment. Waarom probeer je me dat in de schoenen te schuiven?? Discussieer je echt wel graag??

Basto schreef:

Niet volledig mee eens. Film laat ook zien dat het om eengroep jonge, arme mannen gaat die veel geld wordt beloofd zodat ze de financiele toekomst van hun familie veilig kunnen stellen. Ze zijn een makkelijke speelbal voor hun leider die op veilige afstand orders doorgeeft met het geloof als dekmantel Ik vond dat wel schrijnend en niet zo plat als je doet voor komen.

Cupido schreef:

Dat was toch minimaal. Wanneer je als filmmaker daar echt aandacht aan schenkt, zou je nog veel meer begrijpen waarom ze het doen. Daarbij wekken ze de indruk dat die familie helemaal geen geld krijgt, terwijl dat vast wel gebeurd. Juist door die familie te belonen kunnen dat soort organisaties makkelijk nieuwe rekruten vinden. Dat is hun marketing.

1 ster lekker overdreven weinig. Weer iemand die aandacht zoekt. Dat heb je altijd bij films waar hoge cijfers voor gegeven worden. Geen aandacht aan schenken, dat willen ze juist!

avatar van Shadowed
barry0404 schreef:

Nou ja, het blijft wel een persoonlijke mening. Als ik ergens een 1 voor geef, probeer ik geen aandacht te zoeken, maar dan vond ik het oprecht een slechte film. Ik denk echt niet dat Graaf Machine het expres doet om reacties uit te lokken.

Zolang iets een beetje prima onderbouwd is, vind ik het altijd prima.

barry0404 schreef:

En dan toch aandacht aan me schenken...

avatar van Graaf Machine
Ik vond dit gewoon een explosie van geweldsporno. Kan er echt niet meer van maken. Ga ik niet doen ook. Natuurlijk is terrorisme een vreselijk iets, en ik begrijp best dat er films gemaakt worden over terreurdaden, maar hier zat ik twee uur alleen maar naar doodschieten te kijken, en naar wat lui die probeerden te overleven.
Ik voelde me werkelijk geen moment emotioneel betrokken bij wie dan ook. Het liet me koud eigenlijk.

avatar van Shadowed
Doeltreffend.

Gekeken in een bomvolle zaal, die zoals verwacht en net als ik, behoorlijk overdonderd werd door het meedogenloze geweld van de film. Vandaar een nagenoeg stil publiek gehad en dat was meer dan fijn, want zo kan je optimaal genieten, al is dat misschien het verkeerde woord hiervoor.

Na het zien van de trailer verwachtte ik een lange en wat saaie inleiding, maar Maras heeft daar lak aan en gaat al snel over in de gebeurtenis. Die hakt er dan ook behoorlijk in, want eenmaal de geweerschoten klinken keert de sfeer en worden de feiten onder je neus gedrukt.

Spannend tot de laatste minuut, met knetterharde geweerschoten om je heen die haast non-stop doorgaan wanneer het begint. Het geweld is erg aanwezig, en heeft ook echt wel impact. Heftige beelden vermengt met schokkende, spannende en intense scenes.

De toon is meedogenloos en blijft beklemmend. Er is weinig genade in de film, wat best opmerkelijk was voor een Amerikaanse film. De momenten waarbij er wel genade is zijn op 1 hand te tellen, en daarom hakt de film er harder en beter in dan de algemene films zoals dit.

Af en toe kent de film wel een dipje, zoals de wat geforceerde pogingen tot humor hier en daar. Het helpt er dan niet bij dat de karakters wel echt een type spelen, maar Maras gaat daar gelukkig niet maximaal op in. Toch breekt hier dan af en toe door dat het wel degelijk uit Amerika komt.

Maar voor de rest is dit een brute film, met veel geweld maar het schept een sterk beeld van de gebeurtenissen. Sterk acteerwerk van Patel en de andere bediendes, en prima acteerwerk van Isaacs, Hammer etc etc.

Komt wat beter tot zijn recht op het grote doek. Aangeraden dat je dit dan ook in de bios kijkt.

Harde, bloedige terreurfilm zonder compromissen. Recht toe recht aan. Hierdoor is de film op sommige momenten zinderend, huivering wekkend, emotioneel maar ter gelijkertijd koud en kil. Het is net uit welke ogen je dit drama bekijkt. Je ziet " Hotel Mumbai" door de ogen van de gruwelijke daders en eveneens door slachtoffers en gegijzelden. Dit geeft deze film een uiterst realistisch beeld .

Graaf Machine schreef:

En dan toch aandacht aan me schenken...
ik hoopte ermee te bereiken dat ik de laatste was

avatar van Alathir
Hotel Mumbai. Een film waar je stil wordt van al dat zinloze geweld. Ik ben ook stil bij het schrijven van deze mening. Woorden zijn hier moeilijk te vinden. Het is geen typische Amerikaanse film waar een held iedereen redt. Je verwacht het ergens wel en hoopt er zelfs een beetje op Het is pure realiteit geweest daar in Mumbai. Het deed me vooral denken aan de aanslag in de luchthaven van Zaventem (omdat ik een dag eerder op hetzelfde moment op dezelfde plaats heb gestaan).

Het is dus niet direct een fijne film om naar te kijken. De personages mochten iets meer ingeleid zijn want dat had deze film nog een heel stuk beter kunnen maken. De film kent zeker wel wat spanning zeker door die baby. Het was natuurlijk te denken dat ze die niet zouden horen. Dat kan alleen in films dat die twee terroristen die baby niet hoorden. Soms wat langdradig door het vele geweld en het weinige verweer. Gelukkig bijt Jason Isaacs nog even als een pitbull in een been.
De soundtrack vond ik bij momenten op prima. Zeker een goed debuut maar er had meer ingezeten.

munich van spielberg... ook film over terrorisme...
maar wat die (edit moderator: gescheld verwijderd) allemaal doen aan grof zinloos geweld tegen willekeurige toeristen hoef ik niet terug te zien...omdat we er nog midden in zitten...zie srilanka...
whats next?
1.5 uur film over (edit moderator: gescheld verwijderd) die met truck 100 kinderwagens platrijdt op de boulevard van nice?
granaten tussen concertbezoekers gooien ala bataclan? veel te veel eer voor deze zwijnen en te kort geleden....
maak liever films vanuit de andere kant zoals 0dark30
dit is alsof de nazi misdaden zijn verfilmd in 1945 zelf....bah

Mijn hemel wat een dom gelul.

Hier kunnen we kort over zijn, gewoon een hele goede film. Goed acteerwerk, erg realistisch neergezet en boeiend vanaf het begin tot het einde.

barry0404 schreef:

Sin City. wat een dijk van een film, niet?

Intens. Daarmee is alles gezegd.

De filosoof schreef:
Ik vind het een clichématige doorsneefilm die ook niets toevoegt aan de historische feiten zelf. Alle personen in de film zijn wat karikaturaal en daardoor wat ongeloofwaardig: de terroristen die net iets te veel lijken te denken op een schoolreisje te zijn en weinig serieus met hun missie bezig lijken, het kwade genius achter de aanslagen die net iets te opzichtig de islam slechts misbruikt voor zijn kwaadaardige doelen, de V.I.P.-hotelgasten en het personeel die net iets te veel de held spelen en moedig de strijd aangaan met de terroristen en hun leven in de waagschaal stellen voor anderen, etc. Het verhaal is in wezen slechts een kat-en-muisspel tussen de terroristen en een paar V.I.P.’s (de terroristen lijken niet zo veel mogelijk slachtoffers te maken maar specifiek op zoek naar Westerse en/of rijke hotelgasten dus de V.I.P.’s) dat met ruim twee uur speelduur echt veel te lang is, temeer nu dat kat-en-muisspel simpelweg alle bekende clichés afwerkt om het wat spannend te maken of houden (bv. vrouw verbergt zich met een huilende baby in de kledingkast terwijl de terroristen haar kamer doorzoeken en net op tijd worden de terroristen door de grote baas weggeroepen).

Ik vraag mezelf af waarom mensen die zich in een surrealistische situatie bevinden altijd maar ingenieus uit de hoek moeten komen voordat iets 'goed' is. In dergelijke situaties is af en toe gewoon sprake van een kat en muisspel en kunnen de meest lullige dingen je het leven redden danwel kosten.