Togo (2019)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Ericson Core
met Willem Dafoe, Julianne Nicholson en Christopher Heyerdahl

Leonhard Seppala is in het jaar 1925 trainer van de hond Togo. Wanneer in Nome, Alaska een difterie-epidemie dreigt uit te breken, trekt hij er met Togo op uit om een serum naar het gebied te brengen. Een opvallende keuze aangezien Togo te klein en te zwak wordt geacht. Tijdens hun reis moeten Seppala en zijn gezelschap de barre weersomstandigheden trotseren.

avatar van Boneka
Mooie trailer the untold story!

Mooi waargebeurd verhaal. Hoewel de uitkomst bekend is, verhaal is boeiend genoeg om te blijven kijken. Zeker als dierenliefhebber is het een fijne film om te kijken.

avatar van Iron Maiden
Een degelijke avonturenfilm die volledig wordt gedragen door een sterk acterende Willem Dafoe, ondersteund door een prachtige soundtrack en nette special effects.

avatar van Master Blaster
Alles was wel goed maar het was nergens bijzonder
Duurde ook wel beetje te lang

avatar van John Milton

Togo verrast misschien niet, maar Miss Milton en ik hebben een erg klein hartje voor dit soort films. Tegen de tijd dat het emotionele crescendo onder de golvende tonen van Max Richters On the Nature of Daylight losbarstte, hadden wij ons eerste traantje al ruim gelaten. Erg degelijk.

avatar van Jan met de pet
Prima avonturen film, als je van dieren houd dan worden de ogen geregeld goed vochtig, op het meer vond ik wel wat overdreven......3,5

avatar van schumacher
Hele mooie en ontroerende film met mooie landschappen en een zeer sterk acterende Dafoe en dan heb je nog Togo natuurlijk. En ja ik ben een grote dierenliefhebber dat speelt ook wel mee. Echt een wauw film voor mij.
Maar op sommige momenten bbrrr, je weet dat het film is en toch pakt het je en krijg ik het wel heel moeilijk. Kom ik meestal alleen bij zo'n films tegen.

Ook een waargebeurt verhaal.
Uiteraard is er 1 scene die er wel wat over was maar goed, dat zien we door de vingers.

Zeer spannend en goed verhaal. Geweldig in beeld gebracht. Een drama zou ik het alleen niet noemen. Prima avontuur film.

Typische "Disney" Drama / Avontuur film, die me deed denken aan "Eight Below (2006)" en die eveneens waargebeurd is en waarbij je het op het einde ook niet droog houdt (meestal het geval bij dit soort films en zeker als je een dierenliefhebber bent). Deze film werd me overigens gisteren getipt door mijn broer en zijn kinderen en daarom heb ik hem ook gekeken.

Het verhaal van Togo speelt af in het Alaska van 1925. Een hele streek heeft te lijden onder een uitbraak van difterie, waaronder ook het stadje Nome van de Noorse Leonhard Seppala (William Dafoe) en zijn Belgische vrouw Constance Seppala (Julianne Nicholson). Het virus treft vooral de kwetsbare kinderen in de stad, waarbij haast is geboden om verdere rampspoed te voorkomen. Er zijn wel medicijnen, maar in het uitgestrekte landschap is het eerstvolgende stadje zo’n ruim 1000 kilometer verderop te vinden. Vanwege een fikse sneeuwstorm hebben vliegtuigen geen kans en er is eigenlijk maar één hoop en dat is de kampioenshondenracer Leonhard Seppala en zijn 12 jaar oude leidende hond Togo.

"Togo" is een aandoenlijke film over een bloedstollend avontuur, waarbij het verhaal goed is uitgewerkt en waarbij de cast het goed doet (zowel Willem Dafoe en Julianne Nicholson zetten geloofwaardige rollen neer) en waarbij de moedige husky hond Togo (vernoemd naar Japanse admiraal Togo, waarbij Leonhard zegt "Een underdog vernoemd naar een underdog") je hart steelt (zeker met deze kerstdagen). Vooral de band tussen hoofdpersoon Leonhard Sepalla en zijn hond Togo is er eentje om warm van te worden en in eerste instantie wilde hij ook helemaal niets weten van Togo (heeft hem zelfs twee keer weggegeven) en dat is te zien via een tijdsprong van 12 jaar terug in de tijd.

Het verhaal loopt dus niet chronologisch, maar geregeld ga je dus terug in de tijd (buiten 12 jaar ook 10 jaar), maar gelukkig is dat niet zo rommelig als bij de Actie / Thriller film "Anna (2019)", die ik eergisteren heb gezien. Er is best veel tijd gestopt in de flashbacks en daarbij maak je de hele jeugd (waar hij o.a. ontsnapt uit een kennel, schuur en een huis) en opvoeding van Togo mee en dat is best mooi om te zien en vooral vanwege zijn speels gedrag en zijn doorzettingsvermogen, want Togo gaf namelijk nooit op. En natuurlijk is het ook mooi om te zien hoe Togo uiteindelijk het hart van Leonhard Sepalla weet te veroveren en hij uiteindelijk de leidende hond van de honden arrenslee wordt.

Visueel gezien zag het er allemaal best fraai uit (met de ongerepte winterse natuur op de achtergrond) en ook is hier en daar de film best spannend en vooral op de grote ijsvlakte die aan het smelten is. Naarmate het einde vordert kunnen de zakdoekjes erbij gehaald worden, want dan wordt het allemaal heel aandoenlijk en na het einde krijg je nog wat weetje te lezen en krijg je nog een mooie zwart / wit foto te zien van Leonhard Sepalla en Togo.

Opzicht vond ik het jammer dat Togo niet de credits kreeg die hij verdiende en dat een andere husky hond, te weten Balto (heeft gemiddeld 50 kilometer afgelegd, terwijl Togo de langste, maar liefst 424 kilometer, en gevaarlijkste tocht hadden afgelegd), er met de eer is vandoor gegaan en dat hij zelfs een standbeeld (om de serum tocht van 1925 te gedenken) heeft gekregen in New York in Central Park. Dit namelijk omdat Togo niet de sledehond was die de laatste loodjes trok. Wel is Togo in 2011 door het bekende tijdschrift "TIME" uitgeroepen tot het heldhaftigste dier ooit. Togo boeit dat natuurlijk allemaal niet, want hij heeft een mooi en gelukkig leven gehad (ook nog twee keer vader geworden) met Leonhard Seppala en zeker ook met zijn vrouw Constance Seppala (de enige die in het begin in Togo geloofde). Uiteindelijk stierf hij op 5 december 1929.

Al met al een mooie waargebeurde hartverwarmende Drama / Avontuur film, welke tevens een mooi eerbetoon is aan de husky hond Togo, die het hart had van een overlever.

avatar van Grindhouse62
John Milton schreef:
In het subgenre hondenfilm vond ik Togo een erg aangename verassing. Dafoe en Nicholson geven het sowieso het nodige gewicht mee, maar ook het Canadese landschap (dat hier als Alaska fungeert) geeft Togo net dat beetje extra. Sommige scenes leunen misschien net iets teveel op CG, maar in Dolby Vision ziet de film er erg mooi uit, en is bij vlagen behoorlijk spannend. Erg degelijk.3,5*
Deze adembenemend spannend en soms ontroerende film hebben mijn vrouw en ik vanavond met veel plezier gekeken. Goede actiemomenten, schitterende landschappen en voortreffelijk camerawerk. Willem Dafoe en Julianne Nicholson acteren top in dit avonturendrama van niveau. Een 4.0

avatar van nachtvlinder
Mooie film maar erg voorspelbaar.... Acties zijn redelijk gespeeld, maar gemaakt.

Goeie film waarin een man en zijn sledehonden een gevaarlijke tocht ondernemen om medicijnen op te halen. Een typisch waargebeurd en inspirerend verhaal voor een Disney-film als deze waarbij het verloop voorspelbaar is. Man vs natuur en de relatie tussen man en dier. Prachtige beelden van de natuur in Canada en de race over het ijs vormt een spannende scene.

avatar van Kuwiel
Mooie film , erg ontroerend , prima acteerwerk en camera beelden !
Mooi beeld van Alska !
En.....heel mooie honden !

Tijdens het kijken van deze film voelde ik me weer een klein kereltje die helemaal opgaat in een avonturenfilm.

Ik vond het een prachtige film. Heb er een traantje bij weggepinkt.

Een pr8 film. Zo zie je maar weer dat liefde voor dieren groot is!

avatar van TheManWithNoName
Prachtig waargebeurd verhaal. Wat zijn honden toch prachtige dieren. Pijnlijk dat de mens zulke honden over het algemeen niet verdiend...

standaard verhaal over de liefde van een hond. Het is dat ik een honden vriend ben want anders had ik hem na een half uur uit gezet.

avatar van knusse stoel
Waar gebeurde verhalen worden voor de kijkende mensheid vaak opgepoetst voor ze in release gaan, vaak wordt iets toegevoegd of weggelaten. Je moet er niet aan denken dat de hoofdpersoon niet ongeschonden blijft nadat zijn geschiedenis is uitgeplozen door de roddelpers, het kan een film de financieele kop kosten.
Voor zover ik weet is Togo ongeschonden gebleven!
Alhoewel er een reporter was die schreef dat Togo "alle tekenen liet zien dat hij een "hond delinquent" zou worden". (dachten ze vroeger ook van mij. )
Na zijn geboorte was Togo ziekelijk als een jonge puppy en had intensieve voeding nodig van de vrouw van Seppala. Togo was erg brutaal en baldadig, dus gezien als "moeilijk en ondeugend" en je ziet als bewijs in deze film, dat het ook "delinquente" figuren later goed op de pootjes terecht kunnen komen.
De film maakt echt indruk op de kijker(s) en na de "tocht der tochten" is Togo bijna aan zijn einde.
Echt indrukwekkend hoe een baldadig hondje uit kan groeien tot redder van een heel dorp!, of niet?
Advies is echt om deze film te gaan zien, vermoedelijk zijn er weinigen die de film niet aanspreekt.
Waardering: Een 8+!

avatar van knusse stoel
josgerro schreef:

Ik ben geen hondenfilmkenner en zou graag willen weten welke film over honden geen standaardverhaal is, dat omdat jij "Togo" een standaard verhaal noemt.

Prachtige film. Enorm van genoten. Togo, wat een held.

avatar van richiedoom
Zonder ook maar een beetje voorkennis deze film gekeken en wat een schitterende film is dit! Ik was van plan Disney+ op te zeggen maar met dit soort films houden ze me wel even vast.

Sowieso al een prachtig geschoten film met adembenemende landschappen. Op mijn Samsung QLED tv kwam dat toch potverdorie ff prachtig de woonkamer in zeg! Echt genieten.

Dit was echt weer een typische Disney film van vroeger, een verhaal dat je bijblijft en je emotioneel weet te raken. Ik heb een zwakke plek voor honden (Hachi, ook zo'n rotfilm!) dus dan vloeien de traantjes al gauw. Wij zijn de trouw van honden vaak niet waard...

Jens van Eijk
Wat een prachtige film is dit! Eigenlijk een schande dat dit verhaal pas 94 jaar later is verfilmd. De Canadese landschappen zijn ontzettend mooi (wat hier als Alaska fungeert), en Togo is in deze film ook een ware held en wordt ook goed neergezet, met ook nog een sterk acterende Dafoe en Nicholson die deze film nog extra gewicht meegeven. Zelf word ik altijd wel sentimenteel door dit soort films en dit voelt ook ècht weer aan als een klassieke Disney film die je emotioneel weet te raken.

Lijkt erg veel op Balto maar toch anders want dat is een tekenfilm met de fantastische soundtrack van James Horner. Deze film is ook geweldig en Dafoe zie ik het liefste in deze rollen neem the Hunter en Platoon.

Werkelijk een prachtige film.

Onderhoudende film met een pracht van een hond met zeer mooie ogen. Het is weliswaar een familiefilm maar als oudje van 61 toch genoten. Dafoe speelt uitstekend. De dominee van Hell on Wheels deed ook mee (lol).

De film heeft in eerste instantie alles voor een grote film te zijn. Mooie omgeving, topacteurs en een hartverwarmend verhaal tussen dier en mens.

Toch mis ik dat tikkeltje magie dat de film tot een topper kan maken.

Niettegenstaande is het een goed film, met een sterke Defoe en met zeer sterke scènes (voornamelijk die in de ‘’rusthutten’’)

Een zeer mooie 3,5*