Just Mercy (2019)

Drama / Biografie

geregisseerd door Destin Daniel Cretton
met Michael B. Jordan, Jamie Foxx en Brie Larson

Bryan Stevenson is een getalenteerde jonge advocaat. Hij vertrekt naar Alabama om daar de meest kwetsbare mensen te verdedigen in de racistisch beladen staat. Een van hen is Walter McMillian, een man die tot de doodstraf is veroordeeld wegens moord. Dit terwijl het bewijs aantoont dat hij onschuldig is. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

Vanaf 16 januari 2020 in de bioscoop (Warner Bros.)

avatar van Mr-Mcmovie
Dit ga zeer sterk worden!

Dinsdag 14 januari draait hij in de sneak

avatar van pierre18
Zeer sterke film waar het verhaal over de misstanden in bewijsvoering in het proces de boventoon voert. Sterke dialogen, evenwichtige emoties en geloofwaardig neergezette personages zorgen voor een uitstekend product zoals dit. Verschillende bijrollen, zoals die van Brie Larson zorgen voor meer gewicht en een interessant geheel.

bombario
Rechtstreeks de dodencel in vanwege een valse bekentenis. Verder geen bewijs. In tegendeel, uitsluitend getuigenissen die je vrijpleiten. Maar daar had de blanke jury in het zuidelijke Alabama geen boodschap aan. En dan heb je enkel aan een bevlogen en vasthoudende advocaat te danken dat je het overleeft. Heftig...

De film laat zich uittekenen en het tempo ligt aangenaam laag. Iedereen overtuigt, er is volop chemie tussen Foxx en Jordan en met name de laatste steelt de show. Hij is geloofwaardig tot in elke vezel.

Toch nog een puntje van kritiek. Dialogen lopen wel erg soepel en scherpe randjes zijn vakkundig op zijn Hollywoods weggevijld. Maar het stoort niet. Dit is een dijk van een film, die me nog wel even bij zal blijven. Wat een land...

avatar van richiedoom
Ja bedankt voor de spoiler bombario!

bombario
richiedoom schreef:
Ja bedankt voor de spoiler bombario!

Deze film is op een wereldberoemde rechtszaak gebaseerd. Dat leek me wel bekend. Je leest het ook terug in elke review en elk interview met de hoofdrolspelers. Maar heb het inmiddels achter een spoiler-tag gezet.

avatar van Vidi well
bombario ik zou de eerste alinea van je recensie toch als spoiler neerzetten. Nu geef je wel erg veel weg voor mensen die de film niet gezien hebben, en niet iedereen leest reviews van te voren.

Ik werd tijdens het kijken af en toe overvallen door het " I hate White people" gevoel. De stuitende arrogantie van de sherrif deed mij huiveren. Vraag mij af, mocht hij nog in leven zijn, hoe hij nu terugkijkt op zijn wandaden.
Ook dacht ik dat de manier van executie dmv electrische stoel al was afgeschaft in de jaren 80/90.

avatar van richiedoom
bombario heeft Moviemeter gelijk definitief verlaten...
Dat was nou ook weer niet mijn bedoeling, maar ik ga graag zo blanco mogelijk een film in. Dit is geen verhaal wat in Nederland bij iedereen bekend is, bij mij althans niet.

avatar van Vidi well
richiedoom schreef:
bombario heeft Moviemeter gelijk definitief verlaten...

Bij de meeste mensen niet lijkt me. Als Bombario zich gekrenkt voelt door jouw opmerking ligt dit echt bij hem/haarzelf.

avatar van Gish
Onthutsend en indrukwekkend. Bryan Stevenson is een echte held. Meesterlijke film die iedereen moet zien. Zo worden ze zelden gemaakt.

avatar van Phil Leotardo
Gisteravond naar deze film geweest.

Van tevoren wist ik wel wat ik moest verwachten dus was wel op een heftig filmpje voorbereid. Maar hoe alles uitgebeeld wordt, de machteloosheid, de onrechtvaardigheid en het verrotte rechtsysteem in de Verenigde Staten (zeker in het Zuiden van de V.S., als gekleurd persoon ben je daarom alleen al schuldig in de ogen van blanken, gelukkig niet alle blanken daar maar wel hardnekkig aantal die vasthoud aan institutioneel racisme...) kwam echt keihard bij mij binnen.

Het acteerwerk is van alle personages goed tot top, het script is top (is van een boek van de advocaat Stevenson zelf) en nergens wordt de film melodramatisch of clichématig.

Wat een helden, mensen zoals Stevenson en zijn legal team die de minder bedeelden, die geen geld hebben voor een (goede) advocaat, die opkomen voor de zwakkeren.

Pijnlijk aan het eind bij de credits dat Sherrif Tate meerdere keren herkozen is, en dat meerdere onschuldig tot dood veroordeelden, soms per decennia later vrijgesproken worden...

De slavernij is eeuwenlang geleden, maar dit 'recht'systeem in de V.S. is nog een onderdrukkingsmiddel (zeker in het zuiden nog erg hardnekkig) voor de minderheden. Soort tweederangsburger praktijken...

Wat mij betreft één van de beste films die ik gezien heb in de laatste 10 jaar.

Ik geeft de film de volle 5 sterren. Zelden dat ik zo geraakt en onder de indruk de bioscoopzaal verlaten heb.

avatar van jumperjack
Wederom een geweldige film, en onbegrijpelijk dat dit in de VS is gebeurd in het recente verleden. De film roept sterke emoties bij mij op, haat gevoelens t.o.v. de DA en Sheriff, wat een stelletje racisten. Dat een film deze emoties bij mij losmaakt zegt genoeg over de kwaliteit van deze film.

avatar van rep_robert
Just Mercy weet mede dankzij de sterke acteurs goed op je gevoel in te spelen, waarbij tissues geen overbodige luxe zijn. Vanaf begin tot eind wordt dit sterke gevoel opgeroepen, waarbij je bij de rechtbank scènes af en toe wel een beetje dat been there, done that gevoel krijgt. Hierdoor krijg ik niet echt het idee dat Just Mercy een stempel op de filmgeschiedenis zal drukken. Toch is het dan ook weet lastig om niet emotioneel geraakt te worden bij de foto's en verhalen in de aftiteling. Een simpel en oud trucje, maar o zo effectief.
Beter goed gejat dan slecht bedacht wil men nog wel eens zeggen he!

avatar van Phil Leotardo
rep_robert, het is een verfilming van het boek van Stevenson zelf die dit alles meegemaakt heeft en in een boek beschreven heeft.

Wat zou hij gejat moeten hebben?

Het lijkt mij niet meer dan logisch om bij de aftiteling te laten zien hoe het hedendaags met de verschillende personen is afgelopen. Dat maakt de cirkel compleet.

Als het niet gedaan zou zijn, dan zou ik dat juist een gemis vinden. Dan heb je een (waargebeurd) verhaal gezien maar weet je niet hoe het verder is gegaan met de levens van deze personen...

avatar van rep_robert
Phil Leotardo schreef:

Wat zou hij gejat moeten hebben?

Er is niks gejat. Dat beweer ik ook niet. Het thema an sich is wel iets dat uitgekauwd is. Iemand zit onterecht vast. Een advocaat gelooft in zijn onrecht, loopt daar tegen een onrechtvaardig Amerikaans rechtssysteem aan en dat resulteert in verschillende rechtzaken met vele ups and downs.
Het gaat in films als dit vooral om de acteurs en daarin blinkt Just Mercy wel uit.

Ik zeg dat het uitgekauwd is, maar ook dat het ontzettend effectief werkt. Wat betekent dat het werkt. Je wilt het ook zien. Ik heb Google er ook gelijk bij gepakt erna.

Ik geef ook zeker geen negatief cijfer hoor. Ik vind alleen dat er binnen het genre gewoon weinig opzienbarends gebeurt (dus ik heb het niet over het gigantische onrecht in deze film) en de film vooral een bekend principe gebruikt en dit oprecht en effectief uitwerkt.

Weer een film in een lange lijn films over iemand (vaak gekleurd) die onterecht vastzit. Deze is zeker niet de beste en vond Jordan als de advocaat matig eerlijk gezegd. Film kijkt prima weg, maar 30-45 minuten korter was veel beter geweest.

Poeh, wat wordt deze film hier overgewaardeerd zeg. Vond hem zeker de moeite om te kijken, maar hij zat niet goed genoeg in elkaar, was te Amerikaans/cliché en Michael B. Jordan vond ik niet overtuigend genoeg acteren.

Lichte teleurstelling. Slecht is de film niet, maar omdat de focus meer op het drama dan op de rechtbank en de zaak ligt is de film voor mij niet de topper die hij had kunnen zijn.

Overigens vond ook ik michael b jordan in de rol van advocaat niet overtuigen.

Krappe 3,5*

Nubis schreef:

Jij geeft de film bijna hetzelfde cijfer als hij op Moviemeter staat dus hoezo overgewaardeerd?

avatar van 2dehans
3.81... dat gaat mij toch een ster te veel!
Gister gekeken en was minder dan ik had verwacht. Nu realiseer ik mij dat ik niet altijd super lovend lijkt te zijn over een film maar dit is er niet een waar je maanden later nog van zegt: must see!!

Heel verschrikkelijk natuurlijk hoe het blanke ras om gaat/ is gegaan met de medemens. En hoe je telkens weer Uber gefrustreerd zaken over je heen moet laten gaan zonder ergens je gelijk te halen.

Maar vanaf de eerste seconde van de film weet je gewoon dat hij het gaat redden in deze zaak. Alleen de weg ernaar toe moet je nog uitkijken. Van de aspecten die daar dan naar voren komen was het doorsnee en met weinig diepgang zodat je niet echt veel gevoel bij de film krijgt.

Deadrow... horror natuurlijk maar als je kijkt naar de Greenmile dan is dat een memorabele film. Dat gevoel had ik hier in het geheel niet bij. En tja die ene bewaker schrok van de stoel... lief van die muziek tijdens de loop naar de stoel.. maar veel had het niet omhanden.

De rechtszaak was ook niet gigantisch onderhoudend. Op het eind dat de OM toch overstag ging.. nou nou... ik kreeg daar geen kippenvel moment van.

Nee al met al een prima tussendoor film....met net geen 3 sterren.

gewoon goed, had er zelf iets meer van verwacht

avatar van filmkul
Sterk drama. Het verhaal is op waarheid gebaseerd en soortgelijke verhalen zijn al vele malen eerder verfilmd. Daardoor is de film niet heel origineel en bewandelt ook de vertrouwde paden. Desondanks is het een prima drama dat geen seconde verveelt en de kijker op het einde ook weet te raken. Cretton werkt het verhaal prima uit met een sterke opbouw. Het acteerwerk is ok, met name Foxx zet een goede rol neer. Visueel ziet er film er goed uit met een passende soundtrack. Prima drama. 4.0

Eens met filmkul, we hebben dit thema al vaker gezien en daarom is het verloop van de film al duidelijk voordat je er aan gaat beginnen. Maar toch wist " Just Mercy" mij compleet mee te slepen en te ontroeren.
Alle emoties zoals, woede, verdriet, boosheid, machteloosheid en vooral hoop voel je met de karakters mee in deze film. Een beladen achtbaan traject die vol loopings dendert in de rit naar gerechtigheid.
"Just Mercy" heeft een aantal momenten die zelfs de meest nuchtere kijker een brokje in de keel doen weg slikken. De aftiteling gaat samen met authentieke foto's en beelden die nogmaals zorgen voor wat emotie traantjes. Aanrader!

avatar van knusse stoel
Wij gaan mee met "filmkul" en "Waku" in de lovende woorden over deze film!
Natuurlijk is dit nare gedrag van de menselijke onderlinge verhoudingen al vaker in boek en op film uitgebracht maar helaas voor degenen die dat meenemen in hun waarderingen voor boeken en films: "dat is toch met vrijwel elk onderwerp het geval"?
Dus dit is voor ons niet de insteek om een film iets minder te beoordelen, voor ons geldt of de regisseur en de crew hun werk goed doen en een mooi product af leveren.
En bij "Just Mercy" is dat dus het geval, een goed en waargebeurd verhaal waarbij het onrecht hoogtij viert en de onnozelheid van het niet willen begrijpen van een andermans verdriet jou bij de strot pakt! In principe geldt het recht voor ieder mens, dus ook voor iemand die anders is of een andere kleur heeft!
In dit verhaal wordt het recht met voeten getreden en is het achter de horizon verdwenen, je vraagt jezelf af (tenminste wij wel), hoe dom kan een blanke wetsvertegenwoordiger zijn? En ons vermoeden is dat deze verhalen niet alleen van vroeger zijn maar ook tegenwoordig nog schering en inslag zijn.
Bryan Stevenson (Michael B. Jordan) botst op elk front tegen de vooroordelen van o.a. Sheriff Tate (Michael Harding), die Bryan op elke manier het leven zuur maakt. Toch laat hij zich niet kennen en heeft ons respect gewonnen door zijn doorzettingsvermogen. Je zult maar als zwarte man het moeten opnemen tegen een dorp vol blanken die overtuigt zijn van hun übermensch gevoel.
De film krijgt van ons een 8!

avatar van macrobody
De kleine man wint weer eens een keer van het grote gezag. Dit soort films mag ik graag zien. De rollen worden ook nog eens sterk vertolkt en pas bij de aftiteling zag ik dat supergirl ook mee deed.
Maar ja, heeft het recht wel echt gezegevierd? Die sheriff die heeft gewoon mogen aanblijven tot aan zijn pensioen en vele bajesklanten hebben jaren en jaren onterecht in de gevangenis gezeten.
Nederland is ook niet perfect maar altijd nog 100x beter dan het Amerikaans systeem.

knusse stoel schreef:

Je bedoelt het vast niet zo, maar jij maakt dus wel degelijk zelf onderscheid of iemand anders is of een andere kleur heeft. Je had kunnen volstaan met: het recht geldt voor ieder mens.
Hopelijk snap je wat ik bedoel.

Aardige film over een jonge advocaat die ter dood veroordeelden helpt bij hun eventuele beroepszaak. Gebaseerd op een niet op zichzelf staand waargebeurd verhaal. Dat is meteen ook het grootste probleem van de film. Allemaal al eens eerder gezien. Zeker geen slechte film (vooral ook goed acteerwerk), maar het had met gemak een stuk korter kunnen zijn en ondanks al het onrecht wist het me nergens echt te grijpen.

avatar van mariobustamente2
Ik begrijp niet dat deze film zo'n hoogcijfer krijgt. Het feit dat Jamie Foxx in deze film mee speelt maakt van deze film een B film. Had hij er niet in meegespeeld dan had ik nooit naar deze film gekeken.
Ik vond het een trage film die nergens spannend is of word en erg voorspelbaar is.
Beter kijk je mississippi burning, dit was echt NIKS !
Mississippi Burning (1988)

mariobustamente2 schreef:
Ik begrijp niet dat deze film zo'n hoogcijfer krijgt.

Zou aan jou kunnen liggen misschien? In een verhaal gebaseerd op waargebeurde feiten zoals ze dat zo mooi noemen, moet zich men wel een beetje aan de historie houden. Is er een andere film gebaseerd op waargebeurde feiten die je wel spannend en niet voorspelbaar vond?

avatar van mariobustamente2
macrobody schreef:

Kijk goed naar mijn bericht. Daar staat een link naar mississippi burning. Die was WEL spannend en NIET voorspelbaar.
Kijk naar die film en zeg me welke van de 2 films we beter was !.