• 8.669.702 stemmen

Releasedatum: 23 januari 2020

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Dark Waters

"The truth has a man on the inside"

'Dark Waters' vertelt het waargebeurde verhaal over de blootlegging van een gruwelijk milieugeheim. Een advocaat, Robert Bilott genaamd, ontdekt een verband tussen een aantal mysterieuze sterfgevallen en chemiebedrijf DuPont, één van de grootste bedrijven ter wereld. Om de waarheid te achterhalen zet hij zowel zijn toekomst als zijn familie en zijn leven op het spel.

Social Media

Alle Media

avatar van Boneka

Boneka

Antonev schreef:

Begint erg sterk en (duister) sfeervol, maar eindigt helaas als relatief saai rechtbank drama. De omschrijving van het plot wordt spannender neergezet dan het uiteindelijk allemaal wordt.

Desalniettemin is dit een film die je wel aan het denken zet. Grote bedrijven die zo machtig zijn dat ze critici kunnen afkopen of tot ten treuren door kunnen blijven procederen. Ook het feit dat overheden beïnvloedbaar zijn door bedrijven die voor veel werkgelegenheid zorgen is behoorlijk beangstigend en zorgwekkend.

Je zou denken dat dit een ver van je bed show is. Echter hebben we hier ook de schandalen meegemaakt met Chrome-6 verf en asbest. Dit is weliswaar op minder grote schaal dan in de VS, maar toch.

Maar nu even terug naar de film. Ondanks dat het mijns inziens wat saai was, vind ik toch dat Ruffalo een goede en geloofwaardige rol neer zet. Dat was voor mij toch een van de lichtpuntjes. Als je meer interesse in dit soort onderwerpen hebt dan is een kijkbeurt opzich wel de moeite waard.

Jij hebt nooit Teflonpannen gebruikt dan?

avatar van Boneka

Boneka

Dark Water begint ijzersterk, maar na anderhalve uur weten we het wel zo'n beetje. Je hoopt dan dat er in dit laatste half uur alle puzzelstukjes naar boven komen met alle processen die erop volgen. Helaas is het zo dat deze Multi International bedrijven de processen zo trainneren dat je jaren jaren verder zit. Daarnaast is het jammer dat het zoals in de film wordt getoond niet verder komt dan wat "hoge boetes", maar niemand die achter de tralies belandt. Wat ook wat gek is dat we het begin fragment (die twee jongeren die in het water aan het geinen zijn nergens meer terugkomen in het verhaal.

Afgezien van wat mankementen in de film is het goed om te weten wat hier allemaal omgaat in onze wereld. De Happy Pan is zo goed als uitgestorven het zou nu allemaal uit de pan zijn gehaald. Sinds 2015 is PFOA verboden. Echter het blijft een Teflon pan. Beter is een keramische pan te gebruiken.

Hoe dan ook blijf het indrukwekkend wat deze man Robert Bilott heeft uitgezocht. Petje af. Het schijnt zo te zijn dat er nog steeds processen lopen naar dit bedrijf.

Zoals gezegd Dark Waters begint uitstekend en weet het niveau lang vol te houden. Echter na 1,5 uur komt er een soort verzadiging in wat een beetje lijkt op Zodiac op het eind.

avatar van Macmanus

Macmanus

Voorspelbaar.

Onderwerp is zeker een belangrijke, alleen is de loop van de film zo een typische dat ik het als film maar een taaie zit vond. Vond het ook allemaal iets te oscar bait geacteerd, met Ruffalo voorop, totaal geen fan van die man. Maar ook zo een Hathaway is ook zo een typische keus. Die rol had je net zo goed door een no-name kunnen laten spelen maar dan wil zo een a-lister ook even laten zien dat ze een huisvrouw kan spelen.

Visueel is de belichting wel aardig maar de rest is puur functioneel maar ook weer zo bekend voor dit soort Hollywood films. Natuurlijk niet slecht te noemen, maar iets speelser iets gedurfder had dit toch wel iets leuker kunnen maken.

2 sterren.

avatar van Centapidehuman

Centapidehuman

Schokkend, dupont zijn wel boefjes hoor.

avatar van Rodger

Rodger

Lange zit.. en de film komt niet echt goed op gang..

2.5 **

avatar van Movsin

Movsin

In één van zijn eerste films ("Safe") behandelde hij reeds een geval van milieuverontreiniging. Nu in deze "Dark Waters" is Todd Haynes op zijn best wanneer hij de onthutsende waarheid rond chemiebedrijf DePont uit de doeken doet.

In een sobere stijl sleept hij de kijker mee in een verhaal waar éénieder walg voor over heeft en ge vraagt u af hoever kan het winstbejag gaan. En dan nog onder het mom van het leven voor éénieder beter te maken. Erg is ook dat ook milieudiensten de ogen sluiten en één corrupte caste vormen met de bedrijven. Tekenend ook hoe slachtoffers het niet door hebben en er een aanval op hun werkzekerheid in zien.

Mark Ruffalo speelt indrukmakend als de doorzetter die het risico neemt een ongenaakbaar bolwerk aan te vallen.

avatar van joost1964

joost1964

Film had heel wat weg van the rainmaker met Matt Damon (en ook andere films). Originaliteit is dus niet de grootste troef. De film is echter heel goed geacteerd. De moedeloosheid van de strijd tegen een oppermachtig concern (de ware machtshebbers in onze wereld) wordt uitstekend weergegeven.

Moet ik overigens nog altijd oppassen voor Teflon of hebben ze dat intussen al "veiliger" gemaakt?

avatar van Mars4i

Mars4i

Ja je moet nog steeds oppassen voor pannen met antiaanbaklagen (~teflon). Laat ze niet te heet worden en gebruik geen oude pannen met teflon laag. Zie deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde

avatar van Panoramix

Panoramix

Een bizarre geschiedenis natuurlijk. Ongelofelijk schandaal dat tergend langzaam aan het licht komt en nog altijd aan de orde is (check de link van KvW in Mars4i's bericht!). Film was ok, maar niet heel indrukwekkend. Ik schaarde deze op voorhand in de categorie Spotlight en The Insider, maar aan die films kan deze film niet tippen. Niettemin met plezier (is dat het goede woord met zo'n cynisch verhaal?) naar gekeken. Robert Bilott verdient een standbeeld.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Enorm intrigerende film dat een grote eye opener is voor de stof c8 dat de wereld al lang geleden heeft vergiftigd . Ook laat deze film maar weer eens zien dat de grootste en machtigste bedrijven/mensen op deze planeet overal mee weg komen. Gerechtigheid zal voor deze mensen nooit plaats vinden.

Het feit dat deze advocaat echt bestaat en dit verhaal echt is gebeurd vond ik extreem boeiend en de gehele film heb ik aandachtig gekeken ,omdat ik erg graag wilde weten hoe dit af liep.

Ik heb enorm veel respect voor deze man en voelde ook een degelijke boosheid opkomen, vanwege het feit wat ik boven aan geef. Het feit dat machtige bedrijven of mensen alles kunnen maken wat ze willen maken. En deze film liet dit feit maar weer even goed zien.

Buiten deze informatie vond ik het acteer werk ook erg sterk en ruffalo speelde de rol van de advocaat zeer geloofwaardig .

avatar van schrans

schrans

Op zich een degelijk drama met een intrigerend verhaal, maar helaas te lang en daardoor ook wat te weinig prikkelend. Het helpt natuurlijk niet dat het personage van Ruffalo een vrij apathische stijl heeft.

avatar van zoutzak

zoutzak

Aan te raden documentaire over dit onderwerp, even schokkend als deze film: What Lies Upstream (Film, 2017) - MovieMeter.nl

avatar van knoflikari

knoflikari

In West Virginia zetelde het chemiebedrijf DuPont dat oa. grondstoffen voor de beruchte teflonpannen met anti-aanbaklaag leverde. Een advocaat ruikt onraad als een veehouder wiens dieren ziektes en tumoren krijgen, aan de bel trekt. De advocaat duikt in de zaak en trekt daarmee een chemische beerput open. DuPont loost zijn afvalwater op illegale wijze en de stof PFOA,waaraan het zijn medewerkers in grote getale blootstelt, is zeer slecht voor de volksgezondheid.

Dir is helaas een volledig waargebeurd verhaal, dat in de film uitmondt in een slepende rechtszaak.

Kippevelmomenten zijn de kleine rollen van daadwerkelijke Dupont slachtoffers, zoals Bucky Bailey, die met misvormingen ter wereld kwam, doordat zijn moeder had blootgestaan aan de chemische stoffen van DuPont.

Johnny Cash maakt indruk bij de aftiteling met "I won't back down".

avatar van james_cameron

james_cameron

Onderhoudend, overwegend boeiend drama gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Een advocaat (een sullige maar volhardende Mark Ruffalo) ontdekt een verband tussen een aantal mysterieuze sterfgevallen en het machtige chemiebedrijf DuPont. De uitwerking van het verhaal mist hier en daar wat spanning en is uiteindelijk niet confronterend genoeg, maar het sterke spel van de hele cast en het schrijnende onderwerp treffen uiteindelijk wel doel.

avatar van Capablanca

Capablanca

Een interessant maatschappelijk gegeven levert niet automatisch een interessante film op. Te veel is al snel voorspelbaar.

avatar van missl

missl

Voorspelbaar maar toch een interessant verhaal.

avatar van woeler82

woeler82

Ik heb de film net gezien op Dvd.

Het is een film wat je toch aan denken zet , dat zoveel dingen kunnen gebeuren in de wereld

Dat de chemie bedrijven best ver kunnen gaan om sommige fouten dingen in de doofpot duwen

Het klopt ook , wie het meeste geld heeft ,heeft ook de langste adem.

Het geeft je toch een angstig gevoel dat het ook in jou buurt het gebeuren kan, zoveel rotzooi, en niet denken het is ver van mijn bed show

avatar van DragQueen

DragQueen

Intrigerend en uiterst sfeervol gebracht drama. Het verhaal, dat op ware gebeurtenissen is gebaseerd, is uitstekend uitgevoerd. Hier en daar liet het verloop zich wel wat raden, maar dat drukte voor mij nergens de pret. Verder helpt een overtuigend acterende cast ook mee. Mark Ruffalo zet zijn rol met verve neer. Ik wordt steeds meer een fan van deze man. Na hem te hebben zien schitteren in de mini-serie 'I Know This Much Is True', was ik meteen overtuigd van zijn acteerkwaliteiten. Zeer onderhoudende film. 3,5 Ster.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Erin Brokovich met Julia Roberts is klein bier vergeleken met de geharde haaien van de farma-industrie met zijn onuitputtelijke geldbronnen en wijdverbreide tentakels die we hier zien in Dark Waters. De film schets een onthutsend beeld van verdoken decennialange vergiftiging op milieu en mens.

En dan te beseffen dat we hier in België, net over de Nederlandse grens, in Zwijndrecht ook met hetzelfde concern (3M) en chemisch product (Pfos) te maken hebben de laatste maanden. Hoe de verre realiteit dus ook tot hier doordringt.

Hier staat er nog geen Robert Billot op die er haast een levenswerk van maakte om tegen de schenen te schoppen van een machtig bedrijf. Meer dan uitstekende rol van Mark Ruffalo die dit met verve doet. Meeslepend goed opbouwend plot met prima dialogen. In dit soort films niet altijd met evenveel vaart, maar de balans zat goed. Met die chemische elementen soms wat technisch, maar dat maakte niet zoveel uit.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

woeler82 schreef:

Ik heb de film net gezien op Dvd.

Het klopt ook , wie het meeste geld heeft ,heeft ook de langste adem.

Het gebeurt ook gewoon hier en nu. Google maar eens op Pfos en Zwijndrecht, hot item de laatste maanden in België…

avatar van RebbelDebbel

RebbelDebbel

Goede film, wel veel donker/duister. Daar hou ik zelf wat minder van. Maar wát een verhaal. Ik denk wel dat t genre je moet liggen, sommige mensen kunnen m langdradig vinden. Maar ik heb genoten. Actueel onderwerp, laat duidelijk zien hoe we onze wereld aan t verpesten zijn.....

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

This people have crossed the line. To hell with them!

Filmpje die mij toch redelijk onbekend was gebleven qua release, ontvangst en vooral onderwerp. Maar toen ik de afgelopen maanden opzoek was naar nieuwe en goede titels kruiste Dark Waters regelmatig mijn pad waarop hij op de to do list kwam te staan. En ik moet zeggen dat ik vooraf zo mijn twijfels had tot ik de film startte en eigenlijk van meet af aan indruk maakte.

De stijl wint mij sowieso vanaf het begin al. Grijs en sober gaat de film van start met een timide Ruffalo en een fraaie soundtrack die soms een verontrustende toon mee draagt. Geen toeters en bellen, geen flashy advocaat met de schaapjes op het droge. Als bekende raakt Bilott betrokken bij de zaak Tennant wiens vee op mysterieuze wijze sterft. Instanties en het betrokken bedrijf vegen natuurlijk alles onder het tapijt en de strijd van een dergelijke man tegen een gigantisch concern is even kansloos als nieuw. Dit zagen we namelijk wel vaker waar een advocaat zich als een soort Don Quichot over een dergelijke zaak ontfermt.

Het wordt echter pas vernieuwend en vooral verontrustend als Bilott de zaak aangrijpt en doormiddel van documentatie het deksel van de beerput afgaat. En mijn hemel wat komt daar een poel van misselijkmakende ellende omhoog. Om paranoia en woest van te worden. De situatie is natuurlijk schrijnend met betrekking tot de boerderij maar tevens dat het geheel een tijdbom is. Niet te vergeten dat de strijd die vervolgens jaren duurt ook zijn tol eist op Bilott zelf. Fraai blijft toch de sobere toon en stijl van een stille strijd, de paranoia en de ontkenningscultuur in het grote bedrijfsleven zolang er maar poenie verdient wordt. Onbedoeld draagt de film een grotere boodschap mee omtrent de staat van de wereld en zijn milieu en de schaal waarop daar geld belangrijker is dan milieunormen. Als mensen er al niet toe doen waarom het milieu dan wel? Bijvoorbeeld het residu uit de afvalovens dat verhandeld wordt en in de wegenbouw gebruikt wordt en inmiddels toch als giftig beschouwd wordt. Als er maar handel en geld in zit.

Dark Waters maakt indruk met zijn sobere toon en niet minder schokkende boodschap met als één van de weinig minpunten Bill Camp als Wilbur Tennant die naar mijn gevoel constant aan het overacteren is. Verder is Ruffalo goed te noemen als integere en timide advocaat, veel bekenden.uot de echte zaak passeren de revue zoals Bilott zelfs, familie van Tennant en baby Bucky. Ja, dit is wel een uitstekende film en zeker iets om over na te denken.

avatar van pampelonne

pampelonne

het gebeurt ook in nederland, op een andere schaal, maar toch.

bv. het storten van granuliet in de rivieren.

en dan hebben we nog tata steel...

avatar van mjk87

mjk87

In 1999 kwam The Insider uit, over de strijd tegen de tabaksindustrie. Een jaar later kwam Erin Brokovich uit, ook al zo'n soort film over de strijd tegen een machtige en vooral rijke bedrijfstak. Dark Waters is in zoverre niet origineel te noemen en de hele vorm van de film loopt over van degelijkheid. Chique en warm en op momenten sfeervol gefilmd, maar er zit echt niets eigens aan de film. Ook de hele opbouw van de film is gekend. Af en toe een echtelijke ruzie of een fittie met de baas om maar aan te tonen dat de hoofdrolspeler alles op het spel zet voor zijn strijd, maar het zijn vooral excuusscènes omdat dat gevoel nergens wordt gewekt. Zulke ruzies worden ook al snel weer opgelost en de hele film blijft oppervlakkig (in tegenstelling tot The Insider bijvoorbeeld, waar die dimensie wel goed werd neergezet). En die hoofdrolspeler is druk natuurlijk, zo zit hij 's avonds in een archief bij het licht één bureaulampje nog te werken, etc - je kent het beeld wel. De film verrast dus nergens, maar is ook zeker geen treinramp. Inhoudelijk goed gebracht, visueel prima, behoorlijk geacteerd en het tempo is prima. Dus goed gemaakte middelmaat, maar middelmaat niettemin. 3,0*.

avatar van NERD

NERD

Deed mij veel denken aan de serie Dopesick die ik net een week voor deze film gekeken had. Deze film is minder sterk maar nog steeds goed. 3,5 sterren

avatar van Eric001

Eric001

• 2091 stemmen

Money sucks.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Dit milieudrama haakt in België direct in op de recente PFOS affaire en 3M, maar in wezen gaat het hier om hetzelfde : onafbreekbare chemicaliën (forever chemicals... mooi woord!) die in het milieu terechtkomen, en nog slechter, in ons organisme. En je ziet maar hoe lang het duurt om een multinational op de knieën te krijgen. Hoe groter en rijker het bedrijf, hoe meer rechtsmiddelen ze in hun voordeel kunnen gebruiken. Respect voor advocaat Billot, die een deel van zijn leven wijdde om gerechtigheid te doen geschieden. Een ronduit interessante film in de traditie van Silkwood en Erin Brockovich.

Ja, en ik zal ook vanaf morgen anders naar mijn Tefal pan kijken.

avatar van TMP

TMP

Geen verkeerde film, maar het blijft wel allemaal erg binnen de lijntjes. Degelijk verhaal, degelijk acteerwerk en degelijk gebracht. Niet verkeerd, maar je wordt nergens echt in het verhaal gezogen. Het kijkt wel best aardig weg.

avatar van ILDIB

ILDIB

Eigenlijk is alleen anne hathaway af en toe storend. Voor de rest bijzonder fijne en te volgen film zonder te Amerikaans of te emotioneel te worden. Prima tempo ook. Idealiter zou je ook een documentaire willen zien over wat achtergronden.