Dark Waters (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Todd Haynes
met Mark Ruffalo, Anne Hathaway en Tim Robbins

'Dark Waters' vertelt het waargebeurde verhaal over de blootlegging van een gruwelijk milieugeheim. Een advocaat, Robert Bilott genaamd, ontdekt een verband tussen een aantal mysterieuze sterfgevallen en chemiebedrijf DuPont, één van de grootste bedrijven ter wereld. Om de waarheid te achterhalen zet hij zowel zijn toekomst als zijn familie en zijn leven op het spel.

avatar van macrobody
Ik verbaas me erover dat mensen verbaasd zijn na het zien van deze film. Het is goed dat het weer eens wordt getoond maar het gaat weinig opleveren vrees ik. De consument heeft die bedrijven te groot gemaakt en ze doen wat ze willen. We kiezen een corrupte overheid met mensen als Neelie (Smit) Kroes en Ivo Opstelten die hun zakken vullen over de rug van anderen en dan vragen we ons af waarom het nog steeds doorgaat. Zo lang mensen hetzelfde blijven doen zal je geen andere resultaten krijgen.

avatar van Scorpio11
5* niet omdat ik het zo’n mooie film vond maar het is een eye-opener die iedereen moet hebben gezien en moet weten hoe 99% van de wereldbevolking langzaamaan wordt vergiftigd door dat C8. Een stofje dat in je lichaam komt en niet door het lichaam afgestoten kan worden. Eerlijk gezegd dacht ik er anders over en dat het allemaal wel mee viel.

avatar van Breur
coumi schreef:
Een must see, beste horrorfilm van 2019.

Horror?

avatar van filmkul
IJzersterk drama. Het op waarheid gebaseerd verhaal wordt vakkundig uitgewerkt door Haynes. De opbouw is uitstekend. Langzaam wordt als kijker, net als de hoofdrolspeler, de beerput ingesleept. Tot het einde weet je als kijker niet hoe het af gaat lopen en of er überhaupt een kans van slagen is. De onderhuidse spanning is continue voelbaar. Verder ziet de film er visueel prima uit en is het acteerwerk sterk, zeker Ruffalo zet een prima rol neer. Topper! 4/4.5

avatar van dennis013
Ja, vooral de feiten maken deze film schokkend. Jammer dat het geen fictie is, maar keihard de realiteit hoe wij onszelf helemaal kapot maken voor geld en luiigheid.

avatar van Antonev
Begint erg sterk en (duister) sfeervol, maar eindigt helaas als relatief saai rechtbank drama. De omschrijving van het plot wordt spannender neergezet dan het uiteindelijk allemaal wordt.

Desalniettemin is dit een film die je wel aan het denken zet. Grote bedrijven die zo machtig zijn dat ze critici kunnen afkopen of tot ten treuren door kunnen blijven procederen. Ook het feit dat overheden beïnvloedbaar zijn door bedrijven die voor veel werkgelegenheid zorgen is behoorlijk beangstigend en zorgwekkend.

Je zou denken dat dit een ver van je bed show is. Echter hebben we hier ook de schandalen meegemaakt met Chrome-6 verf en asbest. Dit is weliswaar op minder grote schaal dan in de VS, maar toch.

Maar nu even terug naar de film. Ondanks dat het mijns inziens wat saai was, vind ik toch dat Ruffalo een goede en geloofwaardige rol neer zet. Dat was voor mij toch een van de lichtpuntjes. Als je meer interesse in dit soort onderwerpen hebt dan is een kijkbeurt opzich wel de moeite waard.

dennis013 schreef:

En dit is nog maar het topje van de ijsberg. We worden nog elke dag vergiftigd door Bayern/Monsanta met hun pesticiden (glyfosaat) wat werkelijk overal in terug te vinden is zelfs in je bier, melk echt in vrihwel alles. Ook deze criminele onderneming heeft duizenden wetenschappers in dienst die jou vertellen dat het allemaal wel mee valt.

avatar van schumacher
Degelijke film, waargebeurt ook. Echt heel erg en die bedrijven komen altijd met alles weg ook.
Een dure boete en dat is het tenzij ik iets gemist heb?

avatar van KillingFields
schumacher schreef:
Echt heel erg en die bedrijven komen altijd met alles weg ook. Een dure boete en dat is het tenzij ik iets gemist heb?

Dat heb je inderdaad goed gezien. Verantwoordelijken worden zelden vervolgd. In Nederland is het zelfs zo dat de overheid actief medeverantwoordelijk is voor de PFOA-vervuiling.

Toen duidelijk werd dat DuPont/Chemours de gezondheidsrsico's had verzwegen, zou dat disciplinaire gevolgen moeten hebben.. of op zijn minst zou de productie direct gestaakt moeten worden.
Welnu, vergeet dat maar; vanwege economische belangen besloot de vergunningsverlener OZHZ (dwz de overheid) gewoon toestemming geven voor het vergiftigen van haar bevolking.
Dat is iets wat ze nu graag onder het tapijt veegt.
De overheid heeft allang geen controle meer multinationals met hun grote geld.

avatar van Actarus
Mijn hoge score is vooral te danken dat dit een regelrechte eye-opener is Geld en economie is belangrijker dan onze gezondheid, een gruwelijke realiteit! Robert Billot,die dat durfde aanvechten verdient alle respect, ik werd er zelfs ontroerd van.

avatar van IH88
“The system is rigged. The want us to believe that it'll protect us, but that's a lie. We protect us. We do. Nobody else. Not the companies, not the scientists, not the government. Us.”

Indrukwekkend. Er zijn natuurlijk al veel films gemaakt over dit soort onderwerpen (The Insider, A Civil Action), en ook Dark Waters is weer een vakkundig gemaakte rechtbankthriller. Wat DuPont allemaal heeft gedaan is huiveringwekkend, frustrerend en om woedend van te worden, maar helaas komt het ook niet als een verassing. Dark Waters is soms iets te degelijk en audiovisueel valt er weinig te genieten, maar het onderwerp en het acteerwerk van onder andere Ruffalo, Hathaway, Robbins, Camp en Pullman maakt veel goed. Je krijgt al bijna smetvrees door alleen naar deze film te kijken.

avatar van Thomas83
Lekker degelijk gemaakte film over een onderwerp om je echt over te opwinden. De film hangt eigenlijk wel van de clichés aan elkaar en is behoorlijk uitleggerig, maar het is zo vreselijk meeslepend allemaal. De druk wordt ook flink opgevoerd en is voelbaar voor de kijker. Ik vond al die sentimenten over de kleine man tegen de grote jongens wel wat onnodig aangedikt worden, net als de emoties richting het einde. Dan krijgen de acteurs nog wat scènes van grootse gebaren om mee te werken.

Zeer fijne cast overigens. Ruffalo is misschien niet de meest spannende acteur om te zien, maar wel echt op zijn plaats in rollen als deze. Geinig onherkenbare rol ook van Bill Camp als norse boer, en acteurs als Robbins en Pullman zijn altijd fijn om te zien. 3.5*.

avatar van nadrin
Knappe onderhoudende ontluisterende film

Goed dat dit onder de aandacht wordt gebracht.
Wederom een voorbeeld hoe we met zijn allen de wereld kapot maken.

Voor de liefhebber. Kijk ook eens naar Flint (2017).
Ook hier een staaltje van willens en wetens de bevolking vergiftigen!

avatar van Noodless
Gewoon absurd en tegelijkertijd typisch voor de mens want alles draait om het geld en de economie. De gezondheid is heel wat minder belangrijk. Je krijgt een heel apart gevoel van boosheid, machteloosheid en vooral een triest gevoel naar de mensheid toe. Ik heb er maar weinig woorden voor.... 8/10