Dark Waters (2019)

Biografie / Drama

geregisseerd door Todd Haynes
met Mark Ruffalo, Anne Hathaway en Tim Robbins

'Dark Waters' vertelt het waargebeurde verhaal over de blootlegging van een gruwelijk milieugeheim. Een advocaat, Robert Bilott genaamd, ontdekt een verband tussen een aantal mysterieuze sterfgevallen en chemiebedrijf DuPont, één van de grootste bedrijven ter wereld. Om de waarheid te achterhalen zet hij zowel zijn toekomst als zijn familie en zijn leven op het spel.

avatar van Boneka
Antonev schreef:
Begint erg sterk en (duister) sfeervol, maar eindigt helaas als relatief saai rechtbank drama. De omschrijving van het plot wordt spannender neergezet dan het uiteindelijk allemaal wordt.

Desalniettemin is dit een film die je wel aan het denken zet. Grote bedrijven die zo machtig zijn dat ze critici kunnen afkopen of tot ten treuren door kunnen blijven procederen. Ook het feit dat overheden beïnvloedbaar zijn door bedrijven die voor veel werkgelegenheid zorgen is behoorlijk beangstigend en zorgwekkend.

Je zou denken dat dit een ver van je bed show is. Echter hebben we hier ook de schandalen meegemaakt met Chrome-6 verf en asbest. Dit is weliswaar op minder grote schaal dan in de VS, maar toch.

Maar nu even terug naar de film. Ondanks dat het mijns inziens wat saai was, vind ik toch dat Ruffalo een goede en geloofwaardige rol neer zet. Dat was voor mij toch een van de lichtpuntjes. Als je meer interesse in dit soort onderwerpen hebt dan is een kijkbeurt opzich wel de moeite waard.

Jij hebt nooit Teflonpannen gebruikt dan?

avatar van Boneka
Dark Water begint ijzersterk, maar na anderhalve uur weten we het wel zo'n beetje. Je hoopt dan dat er in dit laatste half uur alle puzzelstukjes naar boven komen met alle processen die erop volgen. Helaas is het zo dat deze Multi International bedrijven de processen zo trainneren dat je jaren jaren verder zit. Daarnaast is het jammer dat het zoals in de film wordt getoond niet verder komt dan wat "hoge boetes", maar niemand die achter de tralies belandt. Wat ook wat gek is dat we het begin fragment (die twee jongeren die in het water aan het geinen zijn nergens meer terugkomen in het verhaal.

Afgezien van wat mankementen in de film is het goed om te weten wat hier allemaal omgaat in onze wereld. De Happy Pan is zo goed als uitgestorven het zou nu allemaal uit de pan zijn gehaald. Sinds 2015 is PFOA verboden. Echter het blijft een Teflon pan. Beter is een keramische pan te gebruiken.

Hoe dan ook blijf het indrukwekkend wat deze man Robert Bilott heeft uitgezocht. Petje af. Het schijnt zo te zijn dat er nog steeds processen lopen naar dit bedrijf.

Zoals gezegd Dark Waters begint uitstekend en weet het niveau lang vol te houden. Echter na 1,5 uur komt er een soort verzadiging in wat een beetje lijkt op Zodiac op het eind.

avatar van Macmanus
Voorspelbaar.

Onderwerp is zeker een belangrijke, alleen is de loop van de film zo een typische dat ik het als film maar een taaie zit vond. Vond het ook allemaal iets te oscar bait geacteerd, met Ruffalo voorop, totaal geen fan van die man. Maar ook zo een Hathaway is ook zo een typische keus. Die rol had je net zo goed door een no-name kunnen laten spelen maar dan wil zo een a-lister ook even laten zien dat ze een huisvrouw kan spelen.

Visueel is de belichting wel aardig maar de rest is puur functioneel maar ook weer zo bekend voor dit soort Hollywood films. Natuurlijk niet slecht te noemen, maar iets speelser iets gedurfder had dit toch wel iets leuker kunnen maken.

2 sterren.

avatar van Centapidehuman
Schokkend, dupont zijn wel boefjes hoor.

avatar van Rodger
Lange zit.. en de film komt niet echt goed op gang..
2.5 **

In één van zijn eerste films ("Safe") behandelde hij reeds een geval van milieuverontreiniging. Nu in deze "Dark Waters" is Todd Haynes op zijn best wanneer hij de onthutsende waarheid rond chemiebedrijf DePont uit de doeken doet.
In een sobere stijl sleept hij de kijker mee in een verhaal waar éénieder walg voor over heeft en ge vraagt u af hoever kan het winstbejag gaan. En dan nog onder het mom van het leven voor éénieder beter te maken. Erg is ook dat ook milieudiensten de ogen sluiten en één corrupte caste vormen met de bedrijven. Tekenend ook hoe slachtoffers het niet door hebben en er een aanval op hun werkzekerheid in zien.
Mark Ruffalo speelt indrukmakend als de doorzetter die het risico neemt een ongenaakbaar bolwerk aan te vallen.