Ford v Ferrari (2019)

Alternatieve titel: Le Mans '66

Sport / Biografie

geregisseerd door James Mangold
met Christian Bale, Matt Damon en Jon Bernthal

Film over het waargebeurde verhaal van auto-ontwerper Carroll Shelby en autocoureur Ken Miles. Samen bouwden zij een raceauto voor Ford Motor Company om de strijd aan te gaan met het dominante raceteam van Enzo Ferrari tijdens de 24-uur van Le Mans in 1966.

avatar van Thomas83
Dit is echt een van de meest vermakelijke films van 2019. Een licht verteerbare Hollywoodfilm met veel humor en goed gerealiseerde personages. Meerdere keren wordt je verrast door kleine karaktermomentjes. Soms worden die dan later weer een beetje verpest doordat iemand besloten heeft dat wat subtiel getoond wordt later nog even in een dialoog dient te worden doorgegeven, maar het feit dat er dit soort momenten in de film zitten is al bijzonder op zich voor een film als deze. Zo'n scène met Ford II die onverwacht in tranen uitbarst in de auto is echt mooi.

Wat ik verder ook erg waardeer is dat de focus vooral ligt op de passie die Shelby, Miles en al die anderen voor de autosport hebben. Het sleutelen aan de perfecte raceauto en het gevoel op de racebaan lijken haast belangrijker dan de races zelf, die nog niet eens zo enorm flitsend zijn in de film, noch spannend. In elk geval niet als je ze vergelijkt met Rush een paar jaar geleden. Dat was wel een veel minder persoonlijke en warme film. De knusse cinematografie doet een hoop voor de sfeer. En het tempo dat Mangold hanteert zorgt ervoor dat de film geen moment saai is.

Vond het accent van Bale wel wat aan de afleidende kant, maar hij zet intussen wel zo'n ontzettend aimabel personage neer. De focus op zijn familie is ook wel mooi gedaan, vooral omdat het zich uitbetaalt in een erg ontroerende scène helemaal op het einde, na de dood van Miles. Erg mooi gespeeld door Matt Damon. De film bevat ook best een hoop mooie bijrollen. Alleen Josh Lucas maakt de film wel een tikkeltje kinderachtig. Maar goed, Ford v Ferrari is ook wel echt een film voor de hele familie. Een hele dikke 3.5*.

Ik ben totaal geen autofreak en ben aan deze oscar genomineerde film begonnen met de nodige reservering.
Totaal onterecht zo blijkt.
Het verhaal gaat effectief over auto's, maar ook over zoveel meer....vriendschap, doorzettingsvermogen en een bijtende clash tussen hoog en laag niveau.
Ik was aangenaam verrast over de inhoud en stond versteld van het inzicht over een vrij gesloten wereldje waar je toch uit goede huize moet zijn om mee te kunnen draaien.
Misschien iets te veel gedramatiseerd, maar anders zeker en vast de nominatie waard.
Matt Damon doet een beetje denken aan Brad Pitt, maar acteert op een veel subtielere wijze.
Christian Bale zet hier een glansrol neer die de tand des tijds moeiteloos zal doorstaan.
Le Mans in de sixties...heel mooi gebracht.

Thomas83 schreef:

Hoezo? Hij is toch ook gewoon Brits?

Beetje rare film die op meerdere gedachten hinkt volgens mij.

Het is allemaal heel mooi gemaakt maar ik begrijp niet helemaal waarom de Amerikaanse makers het idee zouden hebben dat wij als kijker en wellicht ook nog als raceliefhebber het idee zouden hebben dat we de hele film hopen dat die Amerikaanse multinational diknekken van Ford zouden gaan winnen??

Eerst een beetje met een grote bek de Italianen willen uitkopen en dan met een megabudget de hele sport verpesten. En dan maar een soort sympathieke hoofdpersoon in de wagen zetten on dat goed te maken of zo..

avatar van Thomas83
kos schreef:

Hoezo? Hij is toch ook gewoon Brits?

Het leek me wat aangedikt, maar misschien ben ik hem wel gewoon gewend van het Amerikaanse accent dat hij meestal in films heeft.

avatar van filmsjefke
Erg vermakelijke en goede film, mooie opbouw en kakt nooit in. zeker 1 van de betere films die ik afgelopen tijd gezien heb... Goed acteerwerk, al is dat over het algemeen bij Bale wel een zekerheid. 4,5*

Christian Bale was goed maar Matt Damon was geniaal in deze uitstekende biografie over de legende Ken Miles. Josh Lucas als Leo was werkelijk onuitstaanbaar als Leo, ja dan acteer je dus goed.

avatar van Captain Pervert
Ford v Ferrari is ontegenzeggelijk een vakkundig gemaakt film met terechte Oscars voor geluid en montage. Matt Damon met zijn Texaanse accent en Christian Bale met een dik aangezette, Britse tongval vormen een leuk duo en het geheel kijkt heerlijk weg.

Toch kruipt het allemaal nooit echt onder je huid. Er ontbreekt wat spanning en het ontstijgt nergens echt het jongensboek-niveau.

Natuurlijk zijn de kwinkslagen met Ferrari vermakelijk. Van beledigingen tot kleine pesterijtjes, het is allemaal erg lichtvoetig en daardoor word je als kijker niet echt helemaal meegezogen. Het water staat Ken Miles op een gegeven moment financieel aan de lippen, zijn vrouw is daar een beetje boos over maar je hebt nooit het idee dat het echt bloedserieus is.

Oog- en oorstrelend, vermakelijk, maar verhaaltechnisch had er meer in gezeten.

3,5 sterren

avatar van macrobody
Twijfel tussen 3.5 en 4 sterren. Het was interessant maar niet echt spannend. Wat je verwacht gebeurt eigenlijk precies zo en dan kende ik het echte verhaal nog niet eens. Goed geacteerd dat zeker.

Van de films van 2019 die ik gezien heb, heb ik hier met het meeste plezier naar gekeken. Geen uitgesproken race fan die alles ziet, maar dat is geen noodzaak. Het verhaal er omheen draagt de film. Prima hoofdrolspelers, maar ook Henry Ford II die goed arrogant wordt neergezet. De angsten en gevaren van coureurs in die tijd zijn mooi weer gegeven.

avatar van RickD
Hou normaal niet zo van autofilms maar deze was toch wel fijn om te zien. Accent van Bale beetje overdreven maar verder goed geacteerd van beide hoofdrolspelers.

avatar van Marrk
Leuke film, verveeld geen moment. Bale zit erg goed in zijn rol als Ken Miller.
Damon perfect ook, innerlijke strijd van hem om met Ford en zijn aanhang te dealen voel je.
Jaren 60 sfeer is meer dan prima op beeld gezet met aankleding
De grappige dialogen en het scheuren van de auto’s is heel gaaf.

Damn... deze had ik toch graag in de bios gezien, aangezien dat auditief vast spectaculair uitpakt. De making-of, die bijna twee uur duurt, is ook zeker de moeite waard - nu aan het kijken.

avatar van IH88
“James Bond does not drive a Ford, sir.”
“That's because he's a degenerate.”

Ford v Ferrari is een fantastische racefilm. De film is een enerverend, indrukwekkend en op momenten adrenaline verhogend spektakel, met ook nog genoeg ruimte voor karakterontwikkeling. Bale is briljant als Ken Miles, een man die het liefst wil racen maar net de boot gemist lijkt te hebben. Ook Damon als Carroll Shelby is geweldig, en acteurs als Balfe, Letts, Bernthal en Lucas (waar je echt een hekel aan krijgt) zijn sterk op dreef.

Ondanks de indrukwekkende racescènes en de schitterende auto's is dit toch vooral een acteursfilm, en alle acteurs zijn perfect gecast en krijgen genoeg ruimte om hun personages van kleur te voorzien. Vooral Bale mag weer helemaal los gaan, en ik zou uren kunnen luisteren naar het gekibbel tussen Bale en Balfe in dat heerlijke accent. Het laatste gedeelte van de film is natuurlijk tragisch, maar Mangold kiest ook voor een hoopvol en inspirerend einde. De focus op het gezinsleven van Miles betaald zich hier uit, en de scene tussen Damon (fantastisch) en de jonge Noah Jupe is ontroerend en een perfecte afsluiter.

Deze film kwam zo niet echt over, veel te geromantiseerd. Optrekken midden op het rechte stuk, dezelfde Fords voorbijvliegen, onmogelijk.
Verder wel vermakelijk hoor maar erg nep.
Rush is veel beter

avatar van MovieHolic
Topfilm, mooi ook dat de nadruk op Shelby en Miles wordt gelegd, ja ik ging zowaar rooten voor die "diknekken van Ford"

Knap staaltje acteerwerk van Damon en Bale.
Als je van racen houdt raad ik deze film aan. Als je niets met Ford hebt of er de pest aan hebt raad ik het ten zeerste af!

Ik ben helemaal niet een grote auto fan, maar wat heb ik genoten vorig jaar van deze film in de bios zeg. Ik vond zelfs op de een of andere manier de race scènes spannend. Maar vooral die dynamiek tussen Bale en Damon, fantastisch. Had niet verwacht dat ik hem zo goed zou vinden, maar here we are.

Ik heb niks met snelle auto’s noch met autoraces. Toch heb ik erg genoten van deze film vanwege de variatie van drama, humor en spanning eromheen. De hele cast is goed op dreef, maar Christian Bale springt eruit met zijn ietwat onderkoelde invulling van een temperamentvolle autocoureur. Goh, wat kreeg ik in het tweede deel van de film gaandeweg een pesthekel aan dat Beebe personage (een mooie rol van Josh Lucas).
Naar mijn mening een van de betere film uit 2019.

avatar van JJ_D
Een film die alles heeft om gezien te mogen worden: twee klassenbakken die een evenwicht vinden tussen humor en tragedie, een waargebeurd verhaal uit de duizend en ruim voldoende opwinding. James Mangold brengt ’t uitstekend aan de man, deze plot over mannen in de marge van het heldendom, kleine rakkers die vergeefs vechten voor erkenning tegen grote stakkers…eigenlijk het verhaal van ons allemaal (een beetje), zij het dat het drama hier door de feiten uiteraard de pan uit swingt.

Sentimenteel, maar net niet te. Voorspelbaar, maar net niet te. Bloedstollend, maar net niet te. Klassiek verteld, en tegelijk niet compleet afgelikt en voorgekauwd. Enfin, ik heb niets met snelle wagens, en toch: kriebelen deed het. Mooi, hoor!

Nominatie Oscar beste film 2020: zeer verdiend. Snap niet dat Parasite deze Oscar binnenhaalde. Naast The Irishman vind ik deze film toch wel DE film voor Oscar beste film. Topverhaal en hoewel ik geen raceliefhebber ben, zat ik gedurende de races in de film letterlijk op topje van mijn zetel. Echt meegeleefd in verhaal.
Races mooi in beeld gebracht en topprestatie van acteurs Matt Damon en Christian Bake.
Inhoudelijk gaat film over racing en alles errond. Enige minpunt waardoor ik maar 4* geef ipv 5* is dat einde (plot) me iets te snel en geforceerd overkwam. Is een mooie lange uitgebreide film en dan gebeurt in laatste 10 minuten iets waar een halve film kon aan besteed worden. Misschien omdat waargebeurd is, maar had voor mij anders gekund... Teveel op laatste. Maar los van deze mag film echt wel gezien worden. Kreeg effectief nog 2 Oscars voor beste montage en beste geluidseffecten. Zijn voor mij verdiend. Genoten van deze film.

avatar van Filmkriebel
In de jaren 60 vochten autoconstructeurs hun concurrentie uit op de racebanen. Ford ging bij wijze van marketingstrategie de strijd aan met Ferrari om zijn bedrijf uit de financiële moeilijkheden te helpen. Hij verzekerde zich hierbij de medewerking van sportwagenontwerper Carroll Shelby en van de vergeten testpiloot en raceheld Ken Miles. Dit is een heel goede film geworden met humor, drama en spectaculair in beeld gezette races. Ik vond persoonlijk Rush net dat ietsje beter als koersfilm, omdat ik zo'n films beter vind wanneer ze verteld worden vanuit het perspectief van de piloot. Ford v Ferrari kent heel wat technische prietpraat, wat me dan net iets minder aanspreekt. Het is allemaal wat geeky en overserieus. Het verhaal zit erg strak vast binnen de grenzen van de hele racewereld en de bijhorende drang/obsessie naar optimalisering van de wagens, die tot hun technische limieten gepusht worden en soms ver erover om het verschil te kunnen maken.
Maar wel heerlijk geacteerd en in beeld gezet en het biedt ook een mooie inkijk op de harde zakelijke relaties tussen managers en uitvoerend personeel bij de autofabrikant.

avatar van paas
macrobody schreef:

Eens..!!!!

avatar van mcdaktari
Als ik Christian Bale zie in deze film, moet ik op de één of andere manier toch aan Matthew McConaughey denken.

Oscar nominaties? nee dat vind ik het niet waard.

Films is opzich prima, idd biografische film. Verhaal wordt overtuigend neergezet goede opbouw, sterk acteerwerk.
Toch heeft de film niet de wow factor. Gewoon goed, extra puntje voor acteerwerk