Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Ford v Ferrari (2019)

Alternatieve titel: Le Mans '66

Sport / Biografie

geregisseerd door James Mangold
met Christian Bale, Matt Damon en Jon Bernthal

Film over het waargebeurde verhaal van auto-ontwerper Carroll Shelby en autocoureur Ken Miles. Samen bouwden zij een raceauto voor Ford Motor Company om de strijd aan te gaan met het dominante raceteam van Enzo Ferrari tijdens de 24-uur van Le Mans in 1966.

• vanaf 18 maart te koop op dvd en blu-ray

avatar van des1
Behoorlijk gehypede film, in dramaturgische zin stretched to the limit. Aangenaam acteerspel van met name Bale en Damon. Vooral de eerste maakt er quite the performance van. Maar vond de film wel lang duren. Competitie met Ferrari kwam maar mondjesmaat naar voren. Ging meer om de interne struggle bij Ford. Interessant is wel dat Ferrari sinds de dominantie van de Ford GTs nooit meer Le Mans zou willen. Maar Ford ook niet (in de koningsklasse van Le Mans: de prototypes). Film bevatte ook de nodige anachronismen, maar dat zal met de reclame deal te maken hebben van de bouwer van de Ford GTs, en dat is Superformance. Ik zag Daytona's met big diameter rim wheels.... bestond toen nog niet. En de Corvette C2 werd pas in 1963 geproduceerd, maar die zag je rustig naast Cobra's racen in de film in1962. Race beelden waren somtijds spectaculair. Maar geluid stond veelste hard. Ik heb propjes papier in m'n oren gedaan. Hielp.

Domme wellus Nietus discussies op kleuter niveau. Dacht dat dit een forum voor recensies was over de inhoud van de film. Moviemeter is niet meer wat het is geweest. Eeuwig jammer

avatar van Basto
Vierhetleven25 schreef:

Dank voor deze waardevolle bijdrage. Ik zal je nomineren voor:

‘Redder des forum’.

Enorm benieuwd naar je verdere inhoudelijke bijdrages.

Wat een superdikke film, had er nog niet a te veel verwachtingen bij. Hoe alle races gefilmd zijn, met dat geluid erbij is ontzettend mooi gedaan, je voelt de spanning als je er naar kijkt. De karakters zijn erg leuk, ze zijn geloofwaardig, je leeft met ze mee en zijn soms nog komisch ook. Damon en Bale acteren allebei weer harstikke goed. Het verhaal was voor mij nog onbekend, vond het een leuk verhaal en vooral de strijd tussen Ford en Ferrari vond ik erg boeiend. Veel stukjes zullen waarschijnlijk wel verzonnen of overdreven zijn, maarja dat hoort bij een hollywood-film. Al met al laat James Mangold weer zien dat hij ontzettend goeie regisseur is.

Ik vond het een ontzettend leuke film, net niet genoeg plezier mee gehad voor een 4,5, maar zeker wel een dikke 4,0!

Basto schreef:

Dank voor deze waardevolle bijdrage. Ik zal je nomineren voor:

‘Redder des forum’.

Enorm benieuwd naar je verdere inhoudelijke bijdrages.

Dit dus! Bevestiging van mijn eerdere bericht. Sneue gasten. Back on topic??

avatar van Duke Nukem
Mooi auto's, leuke muziek en jaren '60 sfeertje, goede acteerprestaties van Christian Bale, Matt Damon en de anderen. Ook Tracy Letts als Henry Ford II zit erg goed in zijn rol, hoewel hij volgens de foto's die ik zag in het echt toch wel meer haar had. Ongetwijfeld is het verhaal niet helemaal waarheidsgetrouw, zoals dat meestal gaat in Hollywood films, maar het komt toch allemaal erg realistisch over. Wel vind ik dat de dood van Miles te vluchtig wordt afgehandeld. De 2,5 uren razen zo snel als een Ford GT40 aan je voorbij. Voor mij zeker even sterk als de film Rush (2013). Ik lees trouwens op Wikipedia dat het Belgische team ook met een Ferrari reed in Le Mans '66, namelijk de Ferrari 250 LM, terwijl het Italiaanse team met een Ferrari 330 P3 reed.

avatar van des1

Dank voor deze waardevolle bijdrage. Ik zal je nomineren voor: ‘Redder des forum’.

iknie (benieuwd)

avatar van richiedoom
Het wordt nog knap lastig om de top 10 van 2019 in te vullen. Deze Le Mans '66 krijgt wellicht wel een plekje want ik heb genoten van deze racefilm. 2,5 uur is een lange zit maar als het verhaal zo vlot en boeiend wordt verteld dan vliegt de tijd werkelijk voorbij.

Het was in het begin even wennen aan Christian Bale, bij momenten lijkt hij een typetje neer te zetten met zijn dik aangezette Engels accent. Later in de film kon ik echter wel om hem lachen en met hem meeleven. Matt Damon daarentegen vond ik erg sterk spelen, goede rol van hem.

Verder ontkwam je ook niet aan een aantal cliché's (gezinssituatie, een 'bad guy' binnen Ford die de boel loopt te saboteren, races waarbij Christian Bale, voor extra spanning, uiteraard op het nippertje eerste wordt). Ik kan me voorstellen dat dit als typisch Hollywood wordt bestempeld, aan de andere kant ging ik er wel lekker in mee.

Gelukkig zijn de races geweldig om te zien. De interactie met de Italianen van Ferrari tijdens de race was bij vlagen hilarisch. Geslaagde film!

avatar van John Milton
John Milton schreef:
Ik heb niets met auto’s of autoracen, maar dat weerhield me er ook niet van om Rush (2013) een leuke film te vinden, of Senna (2010) een goede docu.

Het zou kunnen dat deze film dat ook weer gaat lukken, als ik de trailer zo zie.
Jup.

It happened again. Die 2,5 uur vlogen voorbij en ik heb vol spanning zitten kijken. De film heeft een paar smetjes en twijvelgevalletjes (Bale's accent is niet helemaal consequent en de antagonist wisselwerking is soms wat gekunsteld), maar Mangold heeft er bovenal een bijzonder dynamische film van gemaakt die erg lekker wegkijkt, ook wanneer autoracen als sport je volkomen koud laat; op het grote scherm terwijl je zelf middenin de actie zit, en onder Beltrami's pompende score de toerenteller in het rood ziet gaan, is het heerlijk vermaak.

Nooit gedacht dat ik met Joker en deze film op één dag naar huis zou gaan met een voorkeur voor Le Mans. Maar het was absoluut zo.

avatar van EJ Steenbergen
Ben met hoge verwachtingen deze film gaan kijken. Waarschijnlijk te hoog. Want ik was tikkeltje teleurgesteld. Mooie beelden, goed geluid.... Het is allemaal waar. Maar toch......

avatar van mariobustamente2
Matige, echt matige door hollywoord geromantiseerde film over het verhaal van de rivaliteit tussen Ford en Ferrari.
Top 10 Things Ford V Ferrari Got Factually Right and Wrong - YouTube

Het was heel erg 'Amerikaans' laten we maar zeggen. Wel erg mooie beelden.

avatar van TrudeVinke
Ik vond deze film een behoorlijk slap aftreksel van Rush. Ook de soundtrack lijkt behoorlijk op de compositie van Hans Zimmer voor de film Rush. Matt Damon die eigenlijk altijd in elke film dezelfde rol speelt, alleen nu met een Texaans accent en Christian Bale die zwaar overdreven laat horen dat hij (ook in het echte leven) een engels accent heeft. De cast is slap en niet goed gecast voor deze film.

Maarrrr.... ondanks mijn kritiek is deze film meer dan de moeite waard om te kijken.
Deze film is een absolute must voor de autosportliefhebber.. de sportauto's zijn in deze film de échte hoofdrolspelers. Vroem vroem... )

avatar van Groninger
TrudeVinke schreef:

Ben het overal mee oneens. Je kritiek op Damon en Bale vind ik zelf wat lachwekkend, maar goed. Ik vind de film van hetzelfde niveau als rush, een geweldige cast hebben en een prima soundtrack.

avatar van zegmaarmaarten
Redelijke film. Leuk voor het hele gezin.
Wat een ergernis zeg, dat racen. Stel je voor dat je in een race auto zit, en dan opzij kijkt naar de coureur naast je. Het gaat gelijk op. Dan trap je je gaspedaal een beetje verder in, je schakelt met een harde klak naar de volgende versnelling, het toerental gaat rap van 6000 naar 7000 rpm en je schiet die ander voorbij.... wat een regelrechte kolder, alsof je allebei het gas niet tot op de grond zou hebben ingetrapt.
Je kan net zo goed George Formby gaan kijken uit 1935, al ging het daar op motorfietsen. Net zo realistisch.
TT fans - Must watch abridged 1935 film No Limit with George Formby - YouTube

avatar van schumacher
Die 2u30 vlogen goed vooruit moet ik zeggen en dat is wat het moet zijn voor mij.
Alle acteurs speelden hun rol heel goed en acteerden ook heel goed.
Ik heb vd 1ste tot de laatste seconde genoten.
Het ging niet alleen om het racen, wat ben je ermee als je alleen maar naar racen zit te kijken? Het is film, er zit verhaal in de film en dat paste er perfect bij, een goed en sterk verhaal en dan een klein vleugje humor en wat drama en racen erbij, gewoon top.

avatar van zegmaarmaarten
schumacher schreef:
Alle acteurs speelden hun rol heel goed en acteerden ook heel goed.
Ik heb vd 1ste tot de laatste seconde genoten.

Op zich heb ik me ook wel vermaakt, maar het is een zoetsappig verhaal met dat brave zoontje en die huisvrouw-vrouw. De twee hoofdrolspelers doen het goed. Ik vond het middelmatig.

avatar van schumacher
zegmaarmaarten schreef:

Maar de meeste films zijn toch zo? Zoetsappig?

Echt een topper. Top film van 2019!!!!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heerlijke film, het bioscoop jaar begint sterk voor mij! Nog geen lange recensie, want eerst de film nog maar een keertje kijken.

avatar van richiedoom
Jammer dat deze film door de massa in Nederland lijkt te worden overgeslagen, deze film verdient absoluut meer aandacht. Is zelfs voor meerdere oscars genomineerd. Nu zegt dat niet altijd iets, maar toch.

avatar van Nicholas
Mooi geschoten (vooral de races zelf zijn erg mooi in beeld gebracht), maar hoewel het gebaseerd is op waargebeurde feiten schiet men toch iets te ver door in het karikaturale. En dan doel ik vooral op het idee dat men bij Ford om een of andere reden zo de pik heeft op Miles dat ze het er op wagen om de race te verliezen. Vrij ongeloofwaardig gezien het geld en de tijd die ze hadden geïnvesteerd om Ferrari eindelijk eens te verslaan. Vooral de Leo Beebe-rol gaat daarin echt te ver, waar deze haast wordt geportretteerd als een soort van superschurk.
Daarnaast vond ik het einde heel matig. Bale en Miles komen er wel heel bekaaid vanaf, net zoals zijn vrouw en zoon overigens. Daar had de focus wel iets meer op mogen liggen. Aangezien de film 2,5 uur duurt, had je vast wel ergens 10 minuutjes uit kunnen knippen om dit te bewerkstelligen.

avatar van filmkul
Redelijk sterk sport drama. Het verhaal is deels gebaseerd op waargebeurde feiten, echter wijkt men zo hier en daar af van de realiteit en daar zit net de zwakte van de film. Sommige scenes zijn net iets te en zeker het einde had beter gekund. Buiten dat is het een prima film. Het eerste deel is ijzersterk. De scène waarin Ford zijn personeel naar huis stuurt, is memorabel. Tot het eind blijft de film op niveau. De races worden fraai in beeld gebracht. De acteurs zetten verder goede rollen neer. Prima film. 4.0