Ford v Ferrari (2019)

Alternatieve titel: Le Mans '66

Sport / Biografie

geregisseerd door James Mangold
met Christian Bale, Matt Damon en Jon Bernthal

Film over het waargebeurde verhaal van auto-ontwerper Carroll Shelby en autocoureur Ken Miles. Samen bouwden zij een raceauto voor Ford Motor Company om de strijd aan te gaan met het dominante raceteam van Enzo Ferrari tijdens de 24-uur van Le Mans in 1966.

TMP
Vakkundig gemaakte film. Het ziet er allemaal prima uit, met name de racescènes zijn zeer de moeite waard. Met Bale en Damon beschikt de film over twee uitstekende acteurs en zij leveren hier twee behoorlijke rollen af. Het plot is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en is zeer onderhoudend. De film weet dan ook de volle speelduur te boeien. Ik vond het allemaal net iets te gelikt, maar het is zeker een zeer behoorlijke film.

avatar van JHagenstein
Heel stiekem een van de beste films van 2019. Onderhoudend, fantastisch acteerwerk van Bale en Damon en vier á vijf keer heel hard gelachen. Top.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Herbie voor volwassenen.

De titel is wat misleidend eigenlijk. Achterliggend is dit strategisch gezien een strijd tussen Ford en Ferrari waarbij Ford de grenzen verlegd om concurrent Ferrari te verslaan. Maar de film zelf is vooral kleine Ford vs grote Ford. De mensen die houden van racen, versus de mensen die eerst kijken naar de centen.

Het verhaal is vrij eenvoudig, de gekende rise & fall. Het duurt ook lang voor er uiteindelijk auto's racen. Het begin mocht gerust een pak korter. Maar zelfs dit simpel verhaal volgens de Hollywood regels gemaakt, is toch best goed gemaakt. Het oogt mooi, Damon & Bale zijn niet slecht en het wil ook niet per se dramatischer zijn dan nodig. Nochtans is de val dichtbij, maar het houdt het midden tussen de waarheid en aangenaam geromantiseerd. Geen film die blijft hangen vrees ik en wat zal verdwijnen in de filmgeschiedenis, maar waar ik toch best van genoten heb.

avatar van Grindhouse62
Ik heb persoonlijk totaal geen interesse met wat voor sport dan maar ook. Dus ook niet met autoracen. Ik heb deze film in verband met de speelduur en omdat om een sportfilm ging in 2 dagen gekeken. Het 1e deel vond ik langdradig en gebeurde er te weinig, maar dat maakte het 2e deel weer goed met uitstekend gefilmde race scenes. Het camerawerk is uitstekend, net als de soundtrack. Ik vond Christian Bale bij tijden zeer irritant met zijn overacting. Ik vond dit een matige biografische film, maar toch mede door het 2e deel van de film een karige voldoende. 3.0 -

avatar van Brabants
Ford v Ferrari is een film waarin een waargebeurd verhaal goed wordt neergezet. Je moet hierin wel wat van de sport houden is iets waar ik heilig van ben overtuigd. Niettemin zetten Christian Bale en Matt Damon hun karakters zo goed neer dat het qua verhaal(los van de sport) ook prima in elkaar zit.

avatar van CarverS
Gewoon heerlijk vermaak, mooi die arrogantie van die Gardameer italianen. Uitstekende rollen. Het is allemaal Hollywood pulp, kan mij dat schelen. Ik heb hem nu 3 keer gezien. De film wordt steeds beter. Oh nee, meer dan 5 sterren kan niet lol.

avatar van Boneka
Prima film prachtige kleuren mooi in 4K en perfect geluid. Wie van racen houdt zit zeker goed bij deze tweestrijd al moet ik zeggen dat de film met name het Ford kamp belicht. Het is dus niet een competitie strijd geworden wie sneller of beter is. Ford wil zich beter profileren en wil het race circuit op. Dit valt niet mee want de Ferrari's zijn al jarenlang toonaangevend. Het meest voor de hand liggend, dat coureur Carroll Shelby (die in 2012 is overleden op 89 jarige leeftijd) 1e man gaat worden! De naam Shelby zei me wel wat. In mijn vitrine staat er toevallig eentje. Een blauwe Cobra met dubbele witte strepen. Nooit geweten dat dit een autocoureur was. En dat iemand overlijdt op 89 jarige leeftijd die jaren 60 al een hartkwaal had is opmerkelijk te noemen. Zeker voor die tijd. Mat Damon speelt zijn rol voortreffelijk. De andere coureur is Christian Bale. Altijd een wat vreemde acteur gevonden. Goede en mindere films van hem gezien, maar ook in deze film een beetje een rare kwast. Dat was de echte misschien ook Ken Miles, maar dat gekke heeft Bale altijd wel een beetje over zich.

Afijn meneer Ford the second zoals ie gekscherend wordt genoemd door de arrogante Italianen wil op het podium en doet daar alles voor. Gelukkig zien we onderweg naar het succes ook wat leuke ritjes, zodat we niet hoeven te wachten tot Le Mans 66. De film wordt leuk uitgewerkt inclusief vrouw en zoontje van Ken Miles die ook een leuke rol heeft. Hoewel Le Mans 66 2.5 uur duurt is ie nooit vervelend om te kijken. De beelden zijn fantastisch mooi uit die tijd en de motoren scheuren lekker door je huiskamer heen. Het verhaal mag dan simpel zijn hij blijft leuk om naar te kijken, met af en toe wat leuke momenten. Het blijven natuurlijk levensgevaarlijke karretjes die snel vlam kunnen vatten. Wat misschien minder in de film wordt belicht zijn de garagemomenten. Het afstellen beter maken van de raceauto's. Dan zijn de gesprekken even wat belangrijker geworden helaas. Desalniettemin is hij verder wel goed uitgewerkt. De uitslag van Le Mans 66 was bekend het verhaal daarachter wat minder zoals de vieze streek van Ford om ze gelijktijdig te laten eindigen. De look naar Ferrari leek voor mij de ideale stap om Ford een hak te zetten, maar dit gebeurde helaas niet. Het leek daarom dat Ken Miles een beetje is blijven hangen in het vieze spelletje van Ford. Of dit ook bewust zijn dood inleidde zullen we helaas nooit weten Het eind is een beetje zoals wel vaker in Hollywood. Bezoek zoontje met een leuk detail. Of dit ook in werkelijkheid is gebeurd waag ik me te betwijfelen, maar goed voor de rest dik genoten!

Film 4.0
Beeld 5.0
Geluid 5.0
Extra's 5.0

Goeie film, goeie score, goeie Bale. Erg matige en enigzins miscaste Damon.

avatar van clubsport
Het camerawerk met name van de race scenes is goed al blijft voor mij een film als days of thunder toch een voorbeeld waarin dat beter is gedaan .
Het gaat soms allemaal net te snel met met zenuwachtige snelle camera wendingen en dat werkt naar mijn mening nogal storend , en verder vond ik le mans ook niet super goed overkomen , met name de duur van de race en de sfeer kwam niet goed uit de verf .
Qua verhaal is deze natuurlijk wel beter , Bale doet het wel weer goed als de geschifte briljante coureur
en verder zal het allemaal wel weer flink aangedikt zijn wat dramatiek betreft , maar het weet zeker wel te boeien .
Over arrogante italianen gesproken , je kan na deze film toch niet beweren dat de ford directie incl meneer ford zelf niet even of waarschijnlijk wel arroganter waren .

avatar van Lovelyboy
Ondanks recensies dat F vs F wel meeviel en diepte miste, zag ik toch wel uit naar deze film mede omdat ik Bale graag zie spelen. En de film stelde mijn inziens niet teleur.

Het beeld dat in eerste instantie wordt gebracht tussen Shelby en Miles zal een eigen invulling qua dialoog en verstandhouding gekregen hebben, wat wel opvalt is de innemendheid, de liefde voor de sport en wagens en vooral het tijdsbeeld. Al snel wordt de switch gemaakt naar de grote bonzen van Ford. Een tweedeling tussen enerzijds de liefde voor de sport en willen racen versus machtsgeile bobo's blijft gedurende de gehele film voor wrijving zorgen. Er is dan ook weinig begrip voor elkaar. Figuren als Iacocca, Beebe en Ford zelf slagen er bijzonder goed in zichzelf voor schut te zetten. 'Racen? Nee, dat gaan we niet doen.' Is de eerste reactie op de presentatie van Iacocca. Maar na een schoffering en mislukte overname, fraai en humoristisch gebracht met Fiat als spin in het web, van Ferrari, moet alles wijken waarop Shelby en Miles in beeld komen en een soort 'wapenwedloop' met Ferrari begint richting Le Mans.

Een prachtig auto is het resultaat met de GT40. Een wagen die qua design zijn tijd ver vooruit was en er nog steeds supergaaf en strak uitziet. Miles blijkt behalve een goed monteur en coureur ronduit geniaal in het aanvoelen van de auto. De wegligging, airflow, lengte van versnellingen, gewichtsverdeling...Miles doet qua kwaliteiten en afstelling denken aan Lauda en Schumacher, mannen die ook dergelijke kwaliteiten hadden. Zonder slag of stoot gaat de aanloop niet, The Board met machtsgeile bemoeials blijven boven als het Zwaard van Damocles boven het team hangen om veto's uit te spreken, vaak niet de slimsten maar van die typische manager beslissingen die totaal los staan van het te behalen doel, maar vooral duiden op bemoeiziekte. Shelby regelt een aantal dingen op geniale wijze waarop de opbouw en apotheose op Le Mans kan plaats vinden. Spannend, boeiend, kostelijk en vooral erg fraai in beeld gebracht is de race zelf begeleiden door Beltrami die redelijk is maar die ik ook wel eens beter gehoord heb.

Ford v Ferrari valt vooral op vanwege zijn bijzondere verhaal en afloop, het tijdsbeeld mag er zijn maar vooral het karakter Ken Miles wordt boeiend neergezet door Bale. Een karakter die je meer gunt dan hem over de gehele film door toedoen van anderen toekomt. Tenenkrommend maar tevens kostelijk zijn de beslommeringen tussen de auto grootmachten en vooral het machtsspel op de achtergrond van alle managers die willen laten zien wie de langste heeft. F v F heeft in die zin een negatieve balans maar valt toch vooral op door een bepaalde luchtigheid en humor, een toon die gedurende de race, en afwikkeling daarna, wel verdwijnt en serieuzer wordt. F v F is wat mij betreft een bijzonder vermakelijk en stijlvolle film en een fijn product voor een avondje film kijken.

avatar van frolunda
Zeer geslaagde en goed gemaakte film die ook niet autosportliefhebbers moet kunnen aanspreken.Sowieso knap dat ze met Ford v Ferrari een film van de grond krijgen met,neem ik aan een aanzienlijk budget,die nu niet direct succes verzekerd is.Het onderwerp ligt al ruim 50 jaar in het verleden,en was mij ook volledig onbekend.
Dat heeft regisseur James Mangold er echter niet van weerhouden om hier een prima prestatie neer te zetten en zijn toch al niet geringe status nog wat op te vijzelen.Het verhaal speelt zich af rond de race de 24 uur van Le Mans in 1966,de Amerikaanse autofabrikant Ford wordt bij een overname van het Italiaanse Ferrari in de luren gelegd en wil als wraak de toppositie van datzelfde merk aanvallen.En aangezien Ford zelf niet al te veel succes en ervaring heeft wordt vervolgens voormalig winnaar van de 24 uur en ontwerper Carroll Shelby (sterk vertolkt door Matt Damon) ingehuurd.Die haalt er vervolgens de Engelse coureur en monteur Ken Miles (Christian Bale) bij.Aansluitend ontpopt zich een verhaal waarbij het Ford team onder leiding van Shelby te maken krijgt met onder meer pech,tegenwerking (van allerlei kanten),meevallers en allerlei andere intriges.
Dit alles wordt bijzonder fraai in beeld gebracht,is erg onderhoudend en ook het acteerwerk van de hele cast is van een hoog niveau.Het ziet er ook allemaal erg authentiek en realistisch uit en voor zover ik dat heb kunnen waarnemen hebben de schrijvers van het scenario zich keurig aan het verhaal van de oorspronkelijke gebeurtenissen gehouden.
Daarnaast concentreert Ford v Ferrari zich heus niet alleen op het race geweld maar komt ook de persoonlijke kant van de diverse personen aan bod,zijn er genoeg verwikkelingen buiten het circuit en wordt ook de humor niet vergeten.
De bijna twee en een half uur vliegen dan ook voorbij en leveren een zeer goede film op.

De beste film die ik in tijden heb gezien. Goed verhaal, goed tempo en ook nog eens waar gebeurd. Super!

Hollywood cinema op z'n truttigst. Hey is dat Bale nog wat van z'n rol weet te maken, al is ook zijn personage zo plat als een dubbeltje

De races zijn redelijk saai, opbouw van de spanning is zo klassiek dat het alle spanning wegneemt en Ford is zo onsympathiek dat je nog eerder voor Ferrari root, al doen ze eigenlijk amper mee in deze film.

Leuk voor de Amerikaan met voldoende vaderlandsliefde, al heeft die ook geen film als deze meer nodig lijkt mij.

Echt met heel veel plezier naar gekeken het verhaal sleept je mee, prima acteerwerk genoten van begin tot het eind van alles in de film.
En dat moet een film doen je vermaken en boeien en dat is ze goed gelukt, Damon en Bale heb ik van genoten.

Een onderhoudende film met prima actiebeelden. Christian Bale zet een prima geloofwaardige rol neer. Matt Damon bleef bij mij Matt Damon en geen moment Caroll Shelby, en viel bij mij enigszins door de mand. Verder een film waar ik zonder problemen de hele film heb uitgezeten.