Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

De jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig, en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• Vanaf 3 oktober in de bioscoop

avatar van H1DD3
Joker... een film waar iedereen lyrisch over is maar ik niet inzie dat dit een meesterwerk is.

Persoonlijk vind ik Joker weinig uniek: de film heeft té veel weg van Taxi Driver (1976) of zelfs The King of Comedy (1982) maar met een Batman sausje erover heen, bovendien is de film veel te overdreven en op sommige momenten te ongeloofwaardig. Met overdreven bedoel ik vooral het acteerwerk van Joaquin Phoenix, ik vond het persoonlijk wat overdone. Daarnaast vond ik het lachje eerder misplaatst ongemakkelijk dan "creepy" of "eng".

Yeah right.

Maar goed, ondanks bovenstaande kritiek wel een 3*. De film is namelijk gedurfd en er is geslaagd een grimmige sfeer neergezet, bovendien houdt de film je wel bezig. Verder is Joker typisch overrated en wordt de film zijn populariteit gedragen door Joker fanboys.

De film kon mij niet heel erg boeien. Het idee op zich voor een karakterfilm rondom Joker vond ik leuk, maar de film op zich vond ik te saai en te langdradig. Het personage zoals ie door Phoenix wordt neergezet rijmt ook niet genoeg met het beeld dat ik persoonlijk van Joker heb opgebouwd door al die jaren dat ie op tv/strips/games is neergezet. Ik had ook moeite met het leeftijdsverschil tussen Bruce en Arthur en hoewel Phoenix goed acteert in de film, zie ik in hem qua uiterlijk gewoon niet echt de Joker.

avatar van horizons
Mix tussen Nicholson en Ledger. Waarbij Nicholson de beste blijft en Phoenix beter is dan Ledger.

avatar van rep_robert
H1DD3 schreef:
Daarnaast vond ik het lachje eerder misplaatst ongemakkelijk dan "creepy" of "eng"..

Sterker nog, je hebt gelijk. Het lachje is ook misplaatst en ongemakkelijk. Hij hoort ook niet creepy of eng te zijn. Dat past totaal niet binnen de toon van de film. In het begin van de film omarmt Arthur deze lach ook helemaal niet. Hij wordt er zelf ook ongemakkelijk van en weet zich af en toe geen houding mee te geven. Hij heeft niet voor niets een kaartje met een uitleg van zijn aandoening. Dit is haast een kaartje om mensen zijn excuses aan te bieden vanwege zijn lach.

Ik denk zelf overigens niet dat het een act is van Arthur, aangezien hij die lachbuien ook heeft wanneer hij alleen is.
Ik ben overigens geen fanboy van Batman, Joker of DC TDK trilogie deed mij bijvoorbeeld maar weinig.

avatar van Partyboooi
Beste film sinds tijden, by far! Oscar waardig spel van Phoenix, zeer sterk gedaan. Uiteraard denk je aan de performance van Ledger en ga je vergelijken, maar de films zijn zo verschillend dat vergelijken zinloos is. Deze film draait natuurlijk om Joker en hoe hij zo wordt. Denk dat de film een goed beeld schetst van een psychisch gestoord mens en wat er kan gebeuren als er niet ingegrepen wordt op tijd (met een vette Hollywood saus eroverheen natuurlijk). Overigens is de link naar batman minimaal vind ik,dat maakt de film voor iedereen interessant en maakt het behoorlijk geloofwaardig ondanks de fictieve stad en personages.
Een dikke 4,5!

Weggeblazen.
Wat een sterke film, totaal onverwacht.
Wat een maniakale rol van Phoenix.
Ongemakkelijke film overigens.
Kwam door zijn maniakale lach erg dichtbij.

Ook twists die ik niet zag aankomen.
Geweld kort maar hevig.
Mooie buurvrouw overigens

avatar van thunderball
Deze afgelopen dinsdag in Antwerpen gaan zien.

De overal veel geroemde rol van Phoenix is zonder meer sterk, maar de film op zich vond ik toch stukken minder. Eigenlijk stelt het allemaal niet zoveel voor en wordt het er vooral veel te dik opgelegd door regisseur Phillips. Ook de begeleidende vreselijke vioolmuziek was te erg voor woorden.

Niet dat de film slecht is, maar echt origineel natuurlijk ook niet. De vele verwijzingen naar Scorsese (Taxi Driver en de tot voor kort bijna "vergeten" The King of Comedy) liggen wel heel erg voor de hand, maar die betreffende films vond ik toch stukken beter en gaven mij nog meer tijdens het kijken een ongemakkelijk gevoel.

Verder is het maar moeilijk voor te stellen dat dit scharminkel, wat meer alles overkomt en puur uit toeval lijkt te handelen, de latere briljante Prince of Crime zal gaan worden, zoals we hem allemaal zijn gaan kennen.

De hele Batman connectie kwam bij mij over alsof dat er nog even op het laatste moment aan het script was toe gevoegd. Wanneer de film geen "Joker" had geheten en het gewoon was gegaan om een willekeurige man, die ten onder gaat in het systeem, had ik het waarschijnlijk een betere film gevonden.

Film kent wel een lekkere rauwe en ietwat morsige, groezelige sfeer en weet in ieder geval redelijk tot goed te boeien.

Een zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van misterfool
Ijzersterke film van Phillips. Het deed mij heel erg denken aan dit youtubefilmpje van nerdwriter1. Het superheldengenre is de afgelopen twee decennia ongelooflijk populair geworden; zodanig zelfs dat ik er enigszins moe van word. Joker biedt in dat opzicht iets nieuws; het is een demythologisatie van de slechterik. Geen geniale supercrimineel, maar een getormenteerde loner die, uitgesloten en klemgezet, gedreven wordt tot wanhoopsdaden. Dat vervolgens de samenleving die daden waardevol vindt, vormt hier de punchline voor een wrange grap.

Uiteraard buiten het superheldengenre zijn er wel meer van dit soort 'antihelden', de film is schatplichtig aan o.a Taxi Driver, maar juist doordat deze film dit soort thematiek introduceert in een genre waar de moraliteit vaak erg binair is, voelt het voor mij erg fris aan.

avatar van N00dles
H1DD3 schreef:

Verder vond ik bepaalde omstandigheden erg ongeloofwaardig, ik snap bijvoorbeeld niet hoe de Joker ineens een revolutionair symbool werd voor Gotham; vermoordt drie jongens en een presentator en je bent een revolutionair held? Yeah right.

Misschien niet voor te stellen in een welvarend land als Nederland (bij ons heb je hooguit wat boeren die DH platleggen) maar je moet je voorstellen: een grimmige stad waarin veel armoede, klassenverschillen en ongelijkheid heerst, veel sluimerende woede gericht is op de gevestigde bovenklasse/partijen/regering...dan hoeft er maar iets te gebeuren en het kan symbool worden voor een opstand tegen die gevestigde orde. Als je het zo bekijkt is het best realistisch en ook behoorlijk actueel; kijk naar Venezuela, Catalonië (Barcelona) Frankrijk (Parijs, gele hesjes) enz.