Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

Een film over een "clown" die langzaamaan steeds meer van het pad raakt. Het meest bijzondere aan deze film vind ik dat hij behoorlijk diep gaat en maatschappijkritisch is, terwijl het toch een relatief makkelijke film is om te volgen. De hoofdrolspeler speelt ook geweldig. Verder vind ik ook erg mooi aan deze film dat hij zich in de jaren tachtig afspeelt zonder dat het er duidelijk op ligt dat je moet ervaren dat de film zich in de jaren tachtig afspeelt. Het is net alsof je echt naar een film uit de jaren tachtig kijkt. We hebben de film via Pathé thuis bekeken en aangezien we hem dan 48 uur kunnen bekijken hebben we ons voorgenomen om hem vanavond nog eens te bekijken. Ik kan me voorstellen dat ik hem dan zelfs nog beter ga vinden.

robinb schreef:
Toch had ik wel het idee 1.5 uur naar Hans Teeuwen gekeken te hebben,

Grappig, ik moest af en toe ook wel aan Hans Teeuwen denken

avatar van NB2000
Nou... eindelijk maar eens gekeken en ik moet zeggen: het is geen film die ik vaker ga kijken. Dat het geen knallende actiefilm zou zijn wist ik van te voren wel en de transformatie naar "Joker" wordt ook mooi in beeld gebracht, maar de film heeft mij eigenlijk met nog meer vragen achter gelaten dan toen ik hem net aanzette. Nou ben ik zelf persoonlijk ook geen fan van dit soort type langzame films, maar deze film heeft mij eigenlijk geen moment een wow gevoel gegeven

avatar van NB2000
NB2000 schreef:

na een tweede keer kijken en echt goed kijken heeft deze film me echt aan het nadenken gezet...Ik vond hem de tweede keer echt een stuk beter...ik verhoog m'n score naar *4

Een harde film over een verhardende maatschappij, waarbij een slachtoffer via de verkeerde weg op zoek gaat naar erkenning. Kolossale acteursprestatie van Phoenix!

avatar van m1701
Eigenlijk gewoon een belachelijk goeie film.
Ben zelf nooit zo kapot van de Batman films...maar dit was een plaatje. Visueel mooi, verhaal goed en puur en dan nog de muziek die top was.

Knap acteerwerk !

avatar van m1701
Robi schreef:

Grappig, ik moest af en toe ook wel aan Hans Teeuwen denken

Hhahahaha dat zei m'n man ook al! Hans Teeuwen had niet misstaan in deze rol...denk zelf dat zijn 'lachje' beter en intimiderender zou zijn hahah

avatar van Elchapo
Ook ik sluit mij hier bij aan: de laatste 35 minuten heeft Joaquin Phoenix plaats gemaakt voor Hans Teeuwen,wat lijkt hij hier op the jokerMaar even serieus,wat een acteer prestatie van Phoenix is dit zeg en het verhaal is zeer sterk......4.5 stars.

avatar van Nielojram
Morgen op amazon prime.
Ga hem absoluut kijken, zo benieuwd.

Een aparte film, duurt lang.
Ik had nog meer van die film verwacht na alle ophef, er had meer uit de flim gehaald kunnen worden, meer actie zoals de metro scene.
Helaas de regiseur bepaald.

avatar van DjFrankie
Brucelee fannl schreef:
Een aparte film, duurt lang.

Geen aparte film, maar een goed relaas hoe iemand Joker wordt, in de steek gelaten, en geen medicatie meer krijgen drijft hem steeds verder weg van het normale. En die metro scene is de druppel en ommekeer. Er is geen weg terug. Meer actie is dan ook niet nodig.
Vond zelf de eindscene geweldig en ik snap de vergelijking met onze Hans.

Ben zelf ook geen fan van al die Batman films, daarom tof dat deze totaal anders was.

avatar van atropine
De film reflecteert de tijd waarin we nu leven. Het grote verhaal dat ons als samenleving wordt voorgehouden door de elites en hun media brokkelt af, nee, het stort in elkaar. Het archetype van de clown zet alles op zijn kop en doet dingen die eigenlijk niet mogen. De door de burgermeester als clowns getypeerde burgers in de film zijn Hillary's 'deplorables' en zowaar in de protesterende menigte van clowns ontwaar ik een opgeheven bord met daarop een sterk op Trump gelijkende afbeelding. De 'deplorables' willen deze Trump en zijn de leugenachtige verhalen van de democrats elites meer dan zat. Gotham staat voor de door democraten bestuurde steden in Amerika waar rattenplagen uitbreken en het vuil zich in de straten opstapelt. De film Joker gaat hier over, over de ontmaskering van de bestaande orde en het stichten van chaos. Daarom is Joker een goeie film, omdat het via het archetype van de clown onze tijd waar in we leven genadeloos blootlegt.

Joaquin Phoenix levert met zijn rol als Arthur Fleck een buitengewone prestatie.

avatar van wendyvortex
Loodzwaar drama over een man die het in de jaren tachtig probeert te rooien als clown en/of stand-up comedian, ondanks dat hijzelf met een flink trauma en een Tourette's achtige aandoening worstelt. Ver weg hier van het gebruikelijke superhelden-genre, maar we zitten in Gotham, de kandidaat burgemeester heet Wayne .. ongebruikelijke mengeling van de DC-wereld met de wereld zoals wij die kennen.

avatar van loneranger
De beste Badman film zonder Badman maar met 'the Joker'. Phoenix is weergaloos in zijn rol. Zijn lach vervult je echter niet met plezier maar doet je ongemakkelijk voelen. Op een bepaalde manier houdt deze film de maatschappij een spiegel voor. Je wordt niet echt vrolijk van deze prent maar zet je wel aan het denken over de samenleving. Daarnaast is het een perfecte introductie voor hoe het Batman verhaal zich aan het eind van deze film ontrolt.

avatar van loneranger
Badman moet natuurlijk Batman zijn.

avatar van Bond,TeBond
In een woord: GENIETEN! *****

avatar van Boneka
Brucelee fannl schreef:
Een aparte film, duurt lang.
Helaas de regiseur bepaald.

Ik dacht dat het die kant ook zou uitgaan, maar helaas hebben ze daar niet voor gekozen. Het is geen echte killer clown geworden.

avatar van Boneka
The Joker wie heeft 'm niet gezien. Nou ik dus tot vandaag 31 juli 2020. Of het er een avond voor was op deze broeierige zomeravond ik weet het niet, maar ik vind 'm toch wel verassend goed. Okay het is geen "typische" killer clown geworden. Inderdaad ik zat er wel een beetje op te wachten na die indrukwekkende 40 minuten en na die metroscene dacht ik nu gaan we spektakel zien. Maar nee dit zet niet door, behalve in zijn "meesterlijke" brein vol met chaotische gedachten. En dat aspect is zeker ook interessant om naar te kijken. Moeder zoon verhouding. Zijn vluchtige zoektocht en weer een teleurstelling. De hele Jokerfilm is eigenlijk een grote teleurstelling in het hoofd van Arthur. Het rationele denken wordt steeds lastiger en al helemaal als hij door de maatschappij geen pillen meer krijgt. Dan denk ik aan al die verwarde personen die we in Nederland ook al op straat zien. Dus ja een beetje heden ten daags, ook al speelt het zich af in 1981, vinden we nu toch ook wel.

The Joker is bij momenten erg sterk vooral door Joaquin Phoenix zelf. Maar ook de fantastische soundtrack. Voor sommigen misschien die zeer vervelende cello, maar het was net niet teveel. Gelukkig zaten er nog genoeg andere happy songs in vooral van lang geleden. Deze Sinatra achtige songs zorgde voor een lekker sfeertje.

Wat vooral opviel is dat niemand hem eigenlijk mocht teleurstellen, want dan kon ie subtiel veranderen in een psychoot. Maar feitelijk zat het er al heel erg vroeg in. Niet zo gek met zo'n moeder.

Beetje rare twist vond ik wel zijn buurvrouw op het laatst alsof die hem niet eerder in huis had gehaald.

Het eind is eigenlijk een grote chaos. Precies zoals het in zijn hoofd al altijd afspeelde.

The Joker toch wel een sterke film geworden die de maatschappij goed blootlegt. Niet alleen in die tijd, maar nog steeds anno 2020.

Film 4.0
Beeld (4K) 5.0