Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

Gotham City in de jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• vanaf woensdag 5 februari te koop op dvd en blu-ray

wint er 2

Wat is die 2e?

avatar van Graaf Machine

Wat is die 2e?

Weet ik toch niet, hij wint er 2, dat is waar ik van uit ga. Net zoals jij uit gaat van 1. Blijft toch allemaal maar afwachten.

Graaf Machine schreef:

Ik geef ook aan welke. Maar goed. Muziek of Make up heb ik geen uitgesproken favorieten, dus kan.

avatar van Graaf Machine
Basto schreef:

Nou, ik denk beste regisseur en beste acteur in hoofdrol.

Beide zou ik niet verdiend vinden, maar het maakt me ook werkelijk nooit uit, die Oscars of andere filmprijzen.

Graaf Machine schreef:
Nou, ik denk beste regisseur en beste acteur in hoofdrol.

Regie is ie volledig kansloos, ben zelfs enigszins verbaasd dat hij daarvoor genomineerd is. Regie gaat naar Mendes (volledig terecht) of ze moeten m QT geven. Die heeft m nog nooit gehad. En het is toch ook een prijs waar veel gunfactor in verwerkt zit.

Als Joker de oscar voor regie krijgt, dan moeten ze hem aan Scorsese geven.

avatar van de grunt
Corran schreef:
Als Joker de oscar voor regie krijgt, dan moeten ze hem aan Scorsese geven.

Je bedoelt aan Bong Joon Ho.

de grunt schreef:

Je bedoelt aan Bong Joon Ho.

Nee, Scorsese, omdat het hele succes van Joker te danken is aan de acteerprestatie van Phoenix én een visie op cinema, die volledig van Scorsese gepikt is. Veel flagranter dan beroepsdief Tarantino ooit heeft gedaan, die geeft er tenminste nog een eigen draai aan. Phillips geeft er gewoon opnieuw de draai van Scorsese aan.

Ik geef er zelf niet de voorkeur aan, maar beste film zou dan nog véél terechter zijn dan beste regie, want die was echt niet geïnspireerd en had helemaal geen eigen gezicht, zoals bij zowat alle films van Phillips, wiens grootste talent lijkt te zijn zich te omringen met heel competente mensen. Dan ben je een goede producer, geen goede regisseur.

avatar van Ratscoot
Ik heb nog nooit een Batman film gezien, enkel de tv serie uit de jaren 60 dus normaal zou een Joker film me totaal niet aanspreken. Hoewel het Joker personnage hier wordt gebruikt is dit geen Batman flm. Ik ben hem gaan kijken door de commotie die er rond deze film is ontstaan, met name hoe iedereen er een politieke boodschap in ziet, zowel links als alt right. In de Lage landen is misschien voorbij gegaan buiten een artikel in het progressieve De Morgen waarin er geklaagd werd dat er nog steeds teveel blanke mannen in films spelen, dit geïllustreerd door een foto van The Joker. In de VS is het echter de corporate media die volledig los is gegaan tegen deze film met claims dat de film zou aanzetten tot massa schietpartijen en dat het niet veilig is om naar een bioscoop te gaan waar deze film draait. Je kan op youtube een boel filmpjes bekijken over hoe we Joker zouden moeten interpreteren. Mijn neefje van 18 ging zonder voorkennis naar The Joker, verwachte een super hero film en kwam zwaar teleurgesteld thuis, begrijpelijk. Maar als je de hele context rond deze film eerst leest dan wordt het een magistrale aanklacht tegen de post moderne maatschappij waar sommige mensen buiten de boot vallen en tot waanzin worden gedreven, ook dikwijls aangevoerd door de media. Dit is Taxi driver voor de 21 ste eeuw. Prachtige cinematografie en soundtrack, beste Hollywood film die ik in een zeer lange tijd heb gezien. Why has JOKER touched a nerve? | Russell Brand - YouTube

Goede film. Maar het meesterwerk dat sommige er in zien, vond ik het niet. Phoenix gaat op in zijn rol, maar komt daarbij wel nu en dan wat geforceerd en een tikkie té theatraal op me over. Overigens, al is dit totaal niet relevant, moest ik met regelmaat aan Hans Teeuwen denken wanneer ik naar Phoenix zat te kijken.
De film ziet er verder goed uit. Niks vernieuwends, maar degelijk. Sfeervol maar weinig verrassend.

avatar van Nicholas
Nee, alle lof is wel een tikkie overdreven. En Phoenix is goed, maar ik heb hem wel beter gezien hoor.

avatar van debbie89
Het is nog interessanter om naar een schijtend hondje te kijken dan naar deze film .

NRT

Hoezo?

Na edit: en 'Fun with Dick and Jane' geef je wel de volle vijf sterren.

avatar van de grunt
debbie89 schreef:
Het is nog interessanter om naar een schijtend hondje te kijken dan naar deze film.

avatar van Kenzomovies
Sterke vertolking alweer van JP. ook de bijrollen leveren uitstekend werk. Topper maar geen meesterwerk. 4.5*

Nicholas schreef:

In Gladiator bijv

avatar van Beffrey28
Gladiator speelt hij inderdaad ook heel goed, en in 'Her' vind ik hem ook sterk acteren, maar ik vind dit toch wel veruit zijn beste rol. Zou me verbazen als hij hier geen Oscar voor krijgt.

Beffrey28 schreef:

The Master is veruit zijn beste rol. (Maar ook in Inherent Vice is hij geweldig) Dat is ook een belangrijke reden dat hij m gaat winnen: Hij had m natuurlijk al eerder moeten hebben.

avatar van Beffrey28
Basto schreef:

Die heb ik allebei nog niet gezien. Als zijn acteerwerk daar nog beter is, dan is het inderdaad heel vreemd dat hij de Oscar niet eerder gewonnen heeft.

avatar van Nicholas
Een Leo Oscar dus.

Beffrey28 schreef:

Daniel Day Lewis kreeg m dat jaar voor Lincoln.

avatar van Basto
Wat is het toch een goede gozer.

Zelf eet ik wel vlees en vis, geef die dieren in ieder geval een waardig bestaan en sloop hun leefomgeving niet.
Dus iedereen die een feest afzegt om dieren troost te bieden, is mijn held.

Joaquin Phoenix Left SAG Awards for Pig Vigil: "I Have to Be Here" | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

Om te beginnen het acteerwerk is top, met name van de hoofdrolspeler, alhoewel het karakter met vlagen wel wat irritant was. Verder kon de film met niet echt boeien, pas in het laatste deel kwam er pas wat 'actie' in de film, maar tot dat punt was de zit best lang.
Niet dat ik een knallende actiefilm had verwacht, maar had iets meer spanning overall verwacht.

avatar van happie
Fantastisch acteerwerk van Phoenix. De ontwikkeling van Arthur Fleck tot Joker pakte me de gehele film wel en dat was dan ook sterk gedaan. Met zijn magere uiterlijk en depressieve uitstraling maakte het heel echt.

Vooraf zat ik hier niet op te wachten, maar naarmate de lovende woorden steeds meer kwamen, kreeg ik hier toch hoge verwachtingen en die heeft de film zeker waargemaakt.

was zo onder de indruk van de trailer, en de film was voor mezelf zo'n afknapper. Met een kanon op een muis schieten. Het ligt er allemaal zo dik bovenop. Acteerwerk van jp is uiteraard goed, maar op een gegeven moment geloof je het wel.

avatar van Ajax&Filmfreak
Daarom kijk ik ook nooit trailers.
Je hebt de meest spraakmakende beelden al gezien.
En van een slechte film kun je een prachtige, aantrekkelijke trailer maken en andersom.

avatar van AmazingPP
Man, wat had ik veel verwacht van deze film. En man, wat een tegenvaller. Het is zeker geen slechte film, maar om hem nu een meesterwerk te noemen gaat me veel te ver. Phoenix lacht heel de film op eigenlijk dezelfde wijze, waaruit je dan niet kan opmaken dat hij steeds maffer word. Dan merk je meer aan zijn daden. Er werd ook geklaagd over het "vele expliciete" geweld in deze film; nu, dat vond ik enorm meevallen. Goed acteerwerk, dun script, mooie decors, maar maakt dat een meesterwerk? Wat mij betreft niet. 3,5*

avatar van Alittleromance
De acteur Joaquin Phoenix gaat zeker de Oscar winnen als beste acteur In februari.

debbie89 schreef:
Anderhalf uur kijken naar een depressieve jankende loser (dat zieke lachen is eigenlijk janken natuurlijk)
Ja je moet het maar leuk vinden . Ben blij voor je ..Nee eerder medelijden ..verplaatsen jullie jezelf in zo,n zielige gestoorde loser ofzo ? Wat is het ? Heb je daar een verbintenis mee ? Ben je zo mislukt in het leven ? Wat dan ?
Losers houden van losers ? Wat een triest gebeuren dat dit gedrocht zo.n succes is .
Debbie, slechts de 'kwasi' intelligente filmkijkers kunnen zoiets waarderen en dan wordt het een hype. Er wordt door 1 persoon goed geacteerd en dan is het meteen een topfilm. Zoiets als mother, ook zo'n gedrocht en hype.