Joker (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Todd Phillips
met Joaquin Phoenix, Robert De Niro en Zazie Beetz

De jaren 80. Een clown, Arthur Fleck genaamd, voelt zich uitgekotst en verstoten door de maatschappij. Geleidelijk aan wordt hij krankzinnig, en ontpopt hij zich van vriendelijke, vrolijke clown tot schurk, beter bekend als 'de Joker'. Iemand die kickt op haat en het creëren van chaos.

• Vanaf 3 oktober in de bioscoop

avatar van Basto

Ik denk dat het medium film zwaar wordt overschat als men gaat beweren dat deze film aanzet tot geweld of dat het geweld verheerlijkt. Hoe je deze film wil interpreteren moet iedereen zelf weten, ik zie vooral een gestoorde gek die zonder medicatie het helemaal verliest. Wellicht geniet volgens anderen het karakter in deze fictieve film gebaseerd op een comic(!!) er wel van, maar laten we vooral niet vergeten dat het gewoon een film is. Dus wat zou het?

Een film die overigens tot in de kleinste details naargeestig is, dit ligt er veel te dik bovenop. Het lukt Phoenix prima zelf om het deprimerende van zijn karakter te tonen, daar is die vermoeiende muziek en altijd vieze en 'kapotte' setting niet voor nodig. Ook in de vele close ups van phoenix mimiek slaat Phillips door (en ja hij is flink afgevallen voor die rol, dat zal niemand ontgaan..). Daarnaast is de film te uitleggerig alsof we niet snappen dat zijn relatie met die meid een waaridee van hem is moet dat nog even uitgelegd worden.
Verder wordt de Joker neergezet als iemand die opportuun en ondoordacht te werk gaat, bepaald niet het ongrijpbare meesterbrein dat hij is in de comic en films. De link naar Batman voelt geforceerd aan, want dit heeft er niets mee te maken.

Nietszeggende maar wel vermakelijke bijrol (toch nog iets luchtigs in deze film) van 'Taxi Driver' en 'King of Comedy' DeNiro. Geen toeval dat hij mee mocht doen.

avatar van Agora
Mijn god, wat viel deze film mij tegen. Ik heb zelden meegemaakt dat ik zo teleurgesteld de zaal van de bioscoop verliet. Alles in de film lag er te dik bovenop. Ik miste de subtiele lagen. Het gebruik van de muziek klopte voor mijn gevoel vaak niet bij wat je zag (dit heb ik echt zelden bij een film). Echt bizar dat deze film zo goed scoort.

avatar van Ebenezer Scrooge

Lijkt wel die aandoening waar de Joker aan lijdt.

Agora schreef:

Je zou jezelf eens moeten laten onderzoeken als je deze film 1 ster geeft.

Toch wel fijn om te zien dat de boodschap van deze film (de harde maatschappij die een niet-met-de-stroom-mee persoon tot gevaarlijke gek maakt) zo mooi is aangekomen. Je voelt de sociale impact van een film als Joker echt meteen.

realiteitspaard schreef:

Je zou jezelf eens moeten laten onderzoeken als je deze film 1 ster geeft.

Smaken verschillen.

avatar van clutch
Ja maar afwijkende meningen zijn eng

avatar van Emiledj
Ik kan niet anders dan 5 sterren geven. De Joker wordt geweldig opgebouwd en gaandeweg voelde ik mee met de frustraties, woede en onvermogen. Vooral de uiteindelijke wending in, zoals ik het zag, loslaten van die woede was fenomenaal in beeld gebracht. Als een soort bevrijding om geen grenzen meer te hebben, wat voor mij als kijker wel weer ongemakkelijk was (een soort “sympathy for the devil”).
Het camerawerk en niet te vergeten de geweldige muziek maken naast het sublieme acteerwerk deze film tot een absoluut meesterwerk. Echt genoten!

avatar van horizons
Onderhond schreef:

De impact op sociale forum MovieMeter is wel evident.

Miljaar wat een pagina's commentaar al bij deze film.

Pffff, wat een te langdurig drama.. 5sterren voor die acteur maar wie dit heeft geschreven Omg... Het drama kon ook ineen half uur.. Na 5 min snapte ik al dat die gast zwaar gekweld was.. Daar hoef je.. vind ik... niet ander half uur overtedoen.
En zijn waan ideeën hoefde ook niet uigelegt te worden.. Da was al duidelijk
Ik en wij waren bijna de bios uit gegaan... Mja... Ieder zijn ding...
Had liever een meer joker waardige uitvoering gezien, wat meer op de vorige joker aansluit...
Nogmaals smaken verschillen... Maar ik vond het echt een hele zware zit.. Laatste half uur was wel een goedmaker.

avatar van Warp
Je doet je usernaam eer aan.