Ford v Ferrari (2019)

Alternatieve titel: Le Mans '66

Sport / Biografie

geregisseerd door James Mangold
met Christian Bale, Matt Damon en Jon Bernthal

Film over het waargebeurde verhaal van auto-ontwerper Carroll Shelby en autocoureur Ken Miles. Samen bouwden zij een raceauto voor Ford Motor Company om de strijd aan te gaan met het dominante raceteam van Enzo Ferrari tijdens de 24-uur van Le Mans in 1966.

TMP
Vakkundig gemaakte film. Het ziet er allemaal prima uit, met name de racescènes zijn zeer de moeite waard. Met Bale en Damon beschikt de film over twee uitstekende acteurs en zij leveren hier twee behoorlijke rollen af. Het plot is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en is zeer onderhoudend. De film weet dan ook de volle speelduur te boeien. Ik vond het allemaal net iets te gelikt, maar het is zeker een zeer behoorlijke film.

avatar van JHagenstein
Heel stiekem een van de beste films van 2019. Onderhoudend, fantastisch acteerwerk van Bale en Damon en vier á vijf keer heel hard gelachen. Top.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Herbie voor volwassenen.

De titel is wat misleidend eigenlijk. Achterliggend is dit strategisch gezien een strijd tussen Ford en Ferrari waarbij Ford de grenzen verlegd om concurrent Ferrari te verslaan. Maar de film zelf is vooral kleine Ford vs grote Ford. De mensen die houden van racen, versus de mensen die eerst kijken naar de centen.

Het verhaal is vrij eenvoudig, de gekende rise & fall. Het duurt ook lang voor er uiteindelijk auto's racen. Het begin mocht gerust een pak korter. Maar zelfs dit simpel verhaal volgens de Hollywood regels gemaakt, is toch best goed gemaakt. Het oogt mooi, Damon & Bale zijn niet slecht en het wil ook niet per se dramatischer zijn dan nodig. Nochtans is de val dichtbij, maar het houdt het midden tussen de waarheid en aangenaam geromantiseerd. Geen film die blijft hangen vrees ik en wat zal verdwijnen in de filmgeschiedenis, maar waar ik toch best van genoten heb.

avatar van Grindhouse62
Ik heb persoonlijk totaal geen interesse met wat voor sport dan maar ook. Dus ook niet met autoracen. Ik heb deze film in verband met de speelduur en omdat om een sportfilm ging in 2 dagen gekeken. Het 1e deel vond ik langdradig en gebeurde er te weinig, maar dat maakte het 2e deel weer goed met uitstekend gefilmde race scenes. Het camerawerk is uitstekend, net als de soundtrack. Ik vond Christian Bale bij tijden zeer irritant met zijn overacting. Ik vond dit een matige biografische film, maar toch mede door het 2e deel van de film een karige voldoende. 3.0 -

avatar van Brabants
Ford v Ferrari is een film waarin een waargebeurd verhaal goed wordt neergezet. Je moet hierin wel wat van de sport houden is iets waar ik heilig van ben overtuigd. Niettemin zetten Christian Bale en Matt Damon hun karakters zo goed neer dat het qua verhaal(los van de sport) ook prima in elkaar zit.

avatar van CarverS
Gewoon heerlijk vermaak, mooi die arrogantie van die Gardameer italianen. Uitstekende rollen. Het is allemaal Hollywood pulp, kan mij dat schelen. Ik heb hem nu 3 keer gezien. De film wordt steeds beter. Oh nee, meer dan 5 sterren kan niet lol.

avatar van Boneka
Prima film prachtige kleuren mooi in 4K en perfect geluid. Wie van racen houdt zit zeker goed bij deze tweestrijd al moet ik zeggen dat de film met name het Ford kamp belicht. Het is dus niet een competitie strijd geworden wie sneller of beter is. Ford wil zich beter profileren en wil het race circuit op. Dit valt niet mee want de Ferrari's zijn al jarenlang toonaangevend. Het meest voor de hand liggend, dat coureur Carroll Shelby (die in 2012 is overleden op 89 jarige leeftijd) 1e man gaat worden! De naam Shelby zei me wel wat. In mijn vitrine staat er toevallig eentje. Een blauwe Cobra met dubbele witte strepen. Nooit geweten dat dit een autocoureur was. En dat iemand overlijdt op 89 jarige leeftijd die jaren 60 al een hartkwaal had is opmerkelijk te noemen. Zeker voor die tijd. Mat Damon speelt zijn rol voortreffelijk. De andere coureur is Christian Bale. Altijd een wat vreemde acteur gevonden. Goede en mindere films van hem gezien, maar ook in deze film een beetje een rare kwast. Dat was de echte misschien ook Ken Miles, maar dat gekke heeft Bale altijd wel een beetje over zich.

Afijn meneer Ford the second zoals ie gekscherend wordt genoemd door de arrogante Italianen wil op het podium en doet daar alles voor. Gelukkig zien we onderweg naar het succes ook wat leuke ritjes, zodat we niet hoeven te wachten tot Le Mans 66. De film wordt leuk uitgewerkt inclusief vrouw en zoontje van Ken Miles die ook een leuke rol heeft. Hoewel Le Mans 66 2.5 uur duurt is ie nooit vervelend om te kijken. De beelden zijn fantastisch mooi uit die tijd en de motoren scheuren lekker door je huiskamer heen. Het verhaal mag dan simpel zijn hij blijft leuk om naar te kijken, met af en toe wat leuke momenten. Het blijven natuurlijk levensgevaarlijke karretjes die snel vlam kunnen vatten. Wat misschien minder in de film wordt belicht zijn de garagemomenten. Het afstellen beter maken van de raceauto's. Dan zijn de gesprekken even wat belangrijker geworden helaas. Desalniettemin is hij verder wel goed uitgewerkt. De uitslag van Le Mans 66 was bekend het verhaal daarachter wat minder zoals de vieze streek van Ford om ze gelijktijdig te laten eindigen. De look naar Ferrari leek voor mij de ideale stap om Ford een hak te zetten, maar dit gebeurde helaas niet. Het leek daarom dat Ken Miles een beetje is blijven hangen in het vieze spelletje van Ford. Of dit ook bewust zijn dood inleidde zullen we helaas nooit weten Het eind is een beetje zoals wel vaker in Hollywood. Bezoek zoontje met een leuk detail. Of dit ook in werkelijkheid is gebeurd waag ik me te betwijfelen, maar goed voor de rest dik genoten!

Film 4.0
Beeld 5.0
Geluid 5.0
Extra's 5.0

Goeie film, goeie score, goeie Bale. Erg matige en enigzins miscaste Damon.

avatar van clubsport
Het camerawerk met name van de race scenes is goed al blijft voor mij een film als days of thunder toch een voorbeeld waarin dat beter is gedaan .
Het gaat soms allemaal net te snel met met zenuwachtige snelle camera wendingen en dat werkt naar mijn mening nogal storend , en verder vond ik le mans ook niet super goed overkomen , met name de duur van de race en de sfeer kwam niet goed uit de verf .
Qua verhaal is deze natuurlijk wel beter , Bale doet het wel weer goed als de geschifte briljante coureur
en verder zal het allemaal wel weer flink aangedikt zijn wat dramatiek betreft , maar het weet zeker wel te boeien .
Over arrogante italianen gesproken , je kan na deze film toch niet beweren dat de ford directie incl meneer ford zelf niet even of waarschijnlijk wel arroganter waren .