The 24 Hour War (2016)

Documentaire / Sport

geregisseerd door Nate Adams en Adam Carolla
met Ralph Nader, Carroll Shelby en Mario Andretti

De rivaliteit tussen Ford en Ferrari op Le Mans is een van de meest bekende in de geschiedenis van de autosport. Het begon in 1963 toen Henry Ford II probeerde om Ferrari te kopen voor de noodlijdende Ford Motor Company, die in het racen werd verpletterd door GM en de Corvette. Na maanden van onderhandelen zei Enzo Ferrari nee. Aldus weigerde hij Ford te steunen voor hetgene waarvan hij het meest hield: racen. Henry Ford II was woedend en zwoer een racewagen te bouwen die Ferrari zou onttronen.

Zeer interessante en vooral boeiende documentaire over de tweestrijd Ford-Ferrari in de jaren '60 op het circuit van Le Mans.
Vele piloten uit die tijd komen aan het woord, al dan niet in archieffilms.
Een documentaire film die ik elke raceliefhebber warm aanbeveel.

avatar van james_cameron
Eersteklas documentaire, boordevol geweldig archiefmateriaal. De strijd tussen Ford en Ferrari begin jaren '60 wordt op overzichtelijke en zeer onderhoudende wijze in beeld gebracht, aangevuld met leuke interviews met een groot aantal betrokkenen. Vormt een fijne double bill met de de recente, eveneens sterke James Mangold-film, Ford V Ferrari.

avatar van missl
Ford doet het om auto's te verkopen, Ferrari voor de liefde. Dat verschil komt goed naar voren in deze docu, de verhalen worden aangevuld met oude beelden.

avatar van Lovelyboy
Na kortgeleden McQueen's Le Mans en diens documentaire te hebben gezien, en vorig jaar al Ford vs Ferrari, was dit toch wel spek naar de bek die Ziggo bood. The 24 Hour War, de daadwerkelijke strijd tussen Ford en Ferrari zoals die enkele jaren verliep.

Een lange maar niet vervelende introductie van zowel Ford als Ferrari die voor de oorlog al actief waren komt voorbij. Beide onderbroken door de oorlog wordt er daarna meteen weer gesleuteld met één doel: racen. Wel beide met een geheel eigen inzet. Ferrari wil alleen maar racen en winnen en vooral geen consumenten wagens afleveren, terwijl Ford juist redeneert vanuit de fabriek en iets wil laten winnen dat de verkoop stimuleert. Een groot voordeel qua financiëen, productie en mankracht is meteen al aan Ford's kant. Een wonder dat Ferrari Ford nog enkele jaren achter zich gehouden heeft, iets dat alleen kwam door de voorsprong die ze op dat moment hadden.

Veel bekende namen komen voorbij met de Ferrari en Ford mensen maar ook Shelby en Ken Miles. Vooral de laatste twee bekend van de film van vorig jaar. Toch lijkt hun rol in deze docu redelijk marginaal en speelt de strijd zich over heel wat verschillende jaren en races, Europa en Amerika, af. In de film wordt naar mijn gevoel de indruk gewekt dat Shelby achter het ontwerp van de GT40 zat terwijl de wagen er al was, alleen nog doorontwikkeld moest worden. Niet dat dit erg is, wel interessant het stukje info over de experimentele wagen waar Miles mee verongelukt. Verder doet vooral de nostalgie, fraaie beelden en mooie wagens veel goed.

The 24 Hour War is voor iedere race en auto liefhebber zeker weten een interessante en boeiende docu. Dus gaat het zien zou ik zeggen.