• 8.296.110 stemmen

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Simon Napier-Bell

Met onder meer: Steve Blame, Paul Gambaccini, Dan Gillespie Sells

Plot 27: Gone Too Soon

Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin en Jim Morrison stierven allemaal op 27-jarige leeftijd tussen 1969 en 1971. Op dat ogenblik bleek het allemaal toeval, maar het duurde tot de dood van Kurt Cobain, ongeveer twee en een halve decennia later, dat het idee van een "27 Club" opdook in de publieke perceptie, herrezen met de dood van Amy Winehouse in 2011. Door middel van interviews met mensen die ze kenden, zoals muzieksterren, critici en medische experts worden degenen die stierven op hun 27e onderzocht met het doel antwoorden te vinden. Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van nog niet eerder vertoond beeldmateriaal.

avatar van missl

missl

Club van 27 is wel een interessante club natuurlijk, daar zitten wel een paar hele grote bij. Enkele van deze artiesten leer je via deze docu wat beter kennen. Maar voor mij wat minder leuk, ik had meer verwacht over het mysterie van de club 27.

Onderhond

Njah.

Een docu over de club van 27, maar zoveel wordt er helemaal niet gezegd. Veel meer dan het uitlichten van 6 artiesten en het beknopt vertellen van hun verhaal is het jammer genoeg niet. De productie zelf lijkt dan ook nog eens op een TV-doc.

Toch wel een bekend gegeven waar makkelijk wat meer mee gedaan had kunnen worden. Napier-Bell probeert wel heel eventjes, door de gemeenschappelijke deler te zoeken, maar komt niet verder dan "een moeilijke jeugd en last me succes". Tja, dat kan ik zelf ook nog wel verzinnen, daar heb ik geen docu als deze voor nodig.

Wat rest zijn dan 6 verhaaltjes, waarvan ik er een aantal al kende. Er is ook amper tijd om iets serieus te zeggen want als je de speelduur door 6 moet delen schiet er gewoon niet veel over. Het zijn allen erg bekende artiesten, wie meer wil weten over deze mensen doet er beter aan gewoon per artiest een andere docu uit te kiezen. Ik vermoed dat het daarin ook wel zal gaan over hun zelfmoord.

Tarkus

Interessante documentaire over de 6 beroemde muzikanten uit de Club van 27.

Interessant, maar veel te kort deze docu. Je zou over elk van deze artiesten een documentaire van ruim een uur kunnen maken en dan zou nog niet alles zijn verteld.

Maar toch blij dat ik dit eens heb kunnen bekijken, ben toch een paar dingen aan de weet gekomen die ik nog niet wist.

Minpuntje van deze documentaire, naast de té korte duur, is het gebrek aan muziekfragmenten van de respectievelijke artiesten.