Naissance des Pieuvres (2007)

Alternatieve titel: Water Lilies

Frankrijk

geregisseerd door Céline Sciamma
met Pauline Acquart, Louise Blachère en Adele Haenel

Zomer in een nieuwe buitenwijk van Parijs, waar niets te doen is; behalve naar het plafond staren. Marie, Anne en Floriane zijn 15. Hun wegen kruisen elkaar in de gangen van het plaatselijke zwembad, waar liefde en de pijn van het verlangen voor de eerste keer de kop opsteken, wat hen dichter bij elkaar brengt en tegelijk uit elkaar drijft.

Een film over het verlangen naar liefde en de daaruit volgende teleurstelling in de vorm van een tegelijk vertederend, ingrijpend, intiem als pijnlijk coming-of-age portret van de dromerige en onzekere puberliefde van vijftienjarige meisjes. Het gegeven stond in schril contrast met het strenge regiem van het synchroonzwemmen en de beelden van de deprimerend overkomende party's. De dialogen waren spaarzaam en de camera focuste zich geheel op de drie jonge hoofdrolspeelsters en liet ouders en overige volwassenen buiten schot.

By far mijn favoriete film aller tijden. Ik zag deze vlak na de release voor het eerst, bijna tien jaar geleden inmiddels. Paar weken terug de dvd eens aangeschaft en opnieuw gekeken: ik was nog net zo onder de indruk als de allereerste keer.

Prachtige vertelling en gigantisch sterk acteerwerk. Mooie plaatjes, goed benutte stiltes en werkelijk fantastische momenten zoals het moment dat Anne en Marie hun monden met water vullen om vervolgens met de wangen tegen elkaar aan te knallen, water dat eruit spuit, en maar lachen... laat op een mooie manier zien dat dit ergens nog kinderen zijn. Ze mogen weliswaar opweg zijn naar volwassenheid, maar het zijn nog steeds een stel kuikentjes bij elkaar.

De soundtrack door Para One maakt het verder helemaal af. Ik ben zelden echt verliefd op een volledige film soundtrack, maar bij Naissance des Pieuvres is het tegenovergestelde waar.

Vage film over kleine en jonge meisjes. Het einde was echt slecht.

avatar van leatherhead
Sfeervol coming-of-age drama. Een genre waar ik normaliter toch weinig enthousiast van wordt. Deze film valt vooral op door een aantal saillante details. Het compleet weglaten van school en ouders is hier één van. Eigenlijk best een slimme keuze, hoef je je niet weer door een hoop clichématige, obligate rompslomp heen te worstelen. De twee hoofdrolspeelsters hebben wat weg van die uit Fucking Amal, maar ontstijgen dat acteerniveau ruimschoots. Sterk gespeeld.

Verder ook een pak beter dan het wat steriele Tomboy. Inhoudelijk, maar vooral stilistisch. Ben het dan ook pertinent oneens met mijn bovenbuurman; de eindscene is juist een schitterende apotheose. Audiovisueel erg mooi. Kleine 3,5* hiervoor.

avatar van arno74
Fraaie coming of age over twee meisjes die met hun eerste seksuele gevoelens en relaties worstelen. Ook mij deed deze denken aan (spoiler) Fucking Åmål (1998), vanwege de lesbische relatie, al is het wel heel lang geleden dat ik die film zag. De film is zowel visueel als qua verhaal best sterk, het kent vele fraaie, soms kunstzinnige scenes, waaronder de onderwateropnames. Het deed me aanvankelijk ook denken aan Black Swan (2010), al gaat de film dus als coming of age een hele andere kant uit en niet de competitieve kant (in dit geval van synchroonzwemmen) zoals Black Swan met ballet wel doet.

De titel Naissance des Pieuvres betekent letterlijk De geboorte van Pieuvres, dat laatste woord (letterlijk: inktvissen) staat figuurlijk voor onsympatieke personen die (van de ander) alles opeisen, en deze film zit vol met zulke figuren die op die wijze hun tienerjaren doorbrengen. Geen personages die lovable zijn dus.

Het is de tweede film die ik van deze regisseuse zie, de eerste was Tomboy (2011) (2,5*), en haar laatste film, Bande de Filles - Girlhood (2014) zal ik ook aan mijn kijklijst toevoegen. Deze regisseuse focust zich zo te zien duidelijk op coming of age films over meiden. Naissance des Pieuvres is een fraaie debuutfilm die bij mij tussen de 3* en 3,5* ligt. Inhoudelijk verschilt deze niet veel van andere coming of age-films, visueel levert het synchroonzwemmen wel enkele hele fraaie plaatjes op. Een ruime 3*.

avatar van TornadoEF5
Ik vond het een beetje te vaag voor een hoge score. Ik heb graag ook wat meer duiding op de achtergrond zoals het schoolgebeuren, de ouders, de omgeving (andere vriendjes) en meer diepgang in het hobbygebeuren (er zat competitiviteit in, maar daar zie je niets van terug). Nu werd alle aandacht effectief op de drie gelegd. Niet dat het wat uitmaakt, maar bon. Ik zie ook weinig gelijkenissen met Fucking Åmål. Om te beginnen is de ondertoon al compleet anders. Audiovisueel mooi met momenten, maar de lijn werd niet voldoende doorgetrokken. De scène die er bovenuit springt is dan toch wel die scène in die club waar het kleur rood een grote rol speelt. Al bij al mooi, maar het pakt me niet zoals een Respire of een Fucking Åmål.

avatar van Baggerman
Ik heb weinig toe te voegen aan wat hieronder allemaal al staat. Het is gewoon een mooie, sobere film met prima acterende meiden. Dikke voldoende, maar voor mij ook niet bovenmaats.

avatar van TronMan
Alleen al voor het eindshot, liggend in het water, met de muziek van Para One ; 'Finale ' track.

avatar van Thomas83
Bestaat er ook zoiets als een mannelijk equivalent van de bechdeltest? Deze film zou er beroerd op scoren. Fucking Amal (duidelijk een grote inspiratiebron voor Sciamma) had ook hitsige en egoïstische pubers, maar daar tegenover zette Moodysson een oprechte en goed bedoelende jongen als Johan. Hier is ieder mannelijk personage maar op een ding uit. En ik vind het ook wel een zwak punt dat je helemaal niets van de ouders of andere volwassenen uit het leven van de meisjes ziet. Dat maakt alles wat minder authentiek en naturel, typerend voor een film die volgens mij wel vol goede ideeën en standpunten zit over hoe er tegen vrouwelijke seksualiteit aan word gekeken, maar dat niet weet te vertalen naar een geloofwaardige film.

De relatie tussen Marie en Floriane is ook maar lastig te begrijpen. Marie is een soort van kopie van Agnes uiteraard, maar die zag er ook weer niet zo jong uit als Marie, en Floriane lijkt ook echt ouder dan Elin. Daarnaast komt Marie gewoon een beetje griezelig over in plaats van bevangen van onbekende nieuwe gevoelens. Wel te spreken over de eenvoudige stijl van de film en het sterke gebruik van muziek op wat goed gekozen momenten. En het einde kon me ook wel bekoren. 3.0*.