
Naissance des Pieuvres (2007)
Alternatieve titel: Water Lilies
Frankrijk
Drama
85 minuten
geregisseerd door Céline Sciamma
met Pauline Acquart, Louise Blachère en Adele Haenel
Zomer in een nieuwe buitenwijk van Parijs, waar niets te doen is; behalve naar het plafond staren. Marie, Anne en Floriane zijn 15. Hun wegen kruisen elkaar in de gangen van het plaatselijke zwembad, waar liefde en de pijn van het verlangen voor de eerste keer de kop opsteken, wat hen dichter bij elkaar brengt en tegelijk uit elkaar drijft.
TRAILER
https://www.youtube.com/watch?v=2KseoHNDeXE
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Prachtige vertelling en gigantisch sterk acteerwerk. Mooie plaatjes, goed benutte stiltes en werkelijk fantastische momenten zoals het moment dat Anne en Marie hun monden met water vullen om vervolgens met de wangen tegen elkaar aan te knallen, water dat eruit spuit, en maar lachen... laat op een mooie manier zien dat dit ergens nog kinderen zijn. Ze mogen weliswaar opweg zijn naar volwassenheid, maar het zijn nog steeds een stel kuikentjes bij elkaar.
De soundtrack door Para One maakt het verder helemaal af. Ik ben zelden echt verliefd op een volledige film soundtrack, maar bij Naissance des Pieuvres is het tegenovergestelde waar.
Verder ook een pak beter dan het wat steriele Tomboy. Inhoudelijk, maar vooral stilistisch. Ben het dan ook pertinent oneens met mijn bovenbuurman; de eindscene is juist een schitterende apotheose. Audiovisueel erg mooi. Kleine 3,5* hiervoor.
De titel Naissance des Pieuvres betekent letterlijk De geboorte van Pieuvres, dat laatste woord (letterlijk: inktvissen) staat figuurlijk voor onsympatieke personen die (van de ander) alles opeisen, en deze film zit vol met zulke figuren die op die wijze hun tienerjaren doorbrengen. Geen personages die lovable zijn dus.
Het is de tweede film die ik van deze regisseuse zie, de eerste was Tomboy (2011) (2,5*), en haar laatste film, Bande de Filles - Girlhood (2014) zal ik ook aan mijn kijklijst toevoegen. Deze regisseuse focust zich zo te zien duidelijk op coming of age films over meiden. Naissance des Pieuvres is een fraaie debuutfilm die bij mij tussen de 3* en 3,5* ligt. Inhoudelijk verschilt deze niet veel van andere coming of age-films, visueel levert het synchroonzwemmen wel enkele hele fraaie plaatjes op. Een ruime 3*.
De relatie tussen Marie en Floriane is ook maar lastig te begrijpen. Marie is een soort van kopie van Agnes uiteraard, maar die zag er ook weer niet zo jong uit als Marie, en Floriane lijkt ook echt ouder dan Elin. Daarnaast komt Marie gewoon een beetje griezelig over in plaats van bevangen van onbekende nieuwe gevoelens. Wel te spreken over de eenvoudige stijl van de film en het sterke gebruik van muziek op wat goed gekozen momenten. En het einde kon me ook wel bekoren. 3.0*.